• Anonym (2)

Hur blir man annorlunda än den man är?

Ja, hur?
    För det första ser jag verkligen förjävlig ut. Vet det. Jag skulle kunna sminka mig, det sjuka är: även om jag skulle försöka/gå en sminkkurs, så skulle jag fortfarande inte kunna det. 
    Jag är verkligen svindålig. Precis som jag är dålig på att köra bil. 

Vet att vissa säger att man ska vara sig själv, men tänk om man inte är en bra person? Jag har fått ett liv jag vill inte, blivit en person jag inte vill bli. Självklart är det mitt egna fel. 
    Alla är arga på mig. Även jag själv. 

Vill bli snäll. Hur? Äta pepparkakor? Bli frälst? Jag är ganska intresserad utav religion redan, speciellt kristendomen. 

Jag hatar mig själv. Vet knappt vad jag ska börja. 
    Usch.

• Svar på tråden Hur blir man annorlunda än den man är?
  • Tom Araya
    Anonym (Heli) skrev 2025-04-11 10:39:17 följande:
    Man har kommit fram till att även gamla människor kan ga glädje av psyloterapi, om de vill ha det. Vissa inställningar och förhållningssätt kan man ändra.
    För att du ska få rätt måste man utesluta att detta fanns undantryckt hos personen innan det som upplevs som en förändring.
  • Anonym (Heli)
    Tom Araya skrev 2025-04-12 19:18:55 följande:
    För att du ska få rätt måste man utesluta att detta fanns undantryckt hos personen innan det som upplevs som en förändring.
    Hela syftet med terapi är att man ska kunna se och uppleva saker på andra sätt. Få bättre koll på sig själv och omvärlden, inte så att man går på rosa moln utan att man är mer reamistisk. Det kan både vara att världen vidgas och blir roligare, men ibland också att den blir mörkare eller mer komplex.

Efter det kan man inte gå tillbaka och göra sig ovetande på nytt, så någon slags förändring i uppfattningen/känslan har skett. Insikten hade du inte tidigare, den är ny.
  • Tom Araya
    Anonym (Heli) skrev 2025-04-12 21:06:26 följande:
    Hela syftet med terapi är att man ska kunna se och uppleva saker på andra sätt. Få bättre koll på sig själv och omvärlden, inte så att man går på rosa moln utan att man är mer reamistisk. Det kan både vara att världen vidgas och blir roligare, men ibland också att den blir mörkare eller mer komplex.

Efter det kan man inte gå tillbaka och göra sig ovetande på nytt, så någon slags förändring i uppfattningen/känslan har skett. Insikten hade du inte tidigare, den är ny.
    Att man själv och andra upplever att det skett en förändring påvisar inte att personen verkligen har förändrats.
  • Anonym (Heli)

Psykoterapi kan beforskas på vanligt sätt, speciellt de modernare varianterna.

Man använder begrepp som ska undersökas som på olika sätt har tagits fram och validerats i tidigare forskning.

Man använer två eller flera slumpvis rekryterade grupper som lider av en viss svårighet eller psykisk sjukdom, som t.ex. depression. En grupp genomgår terapin och en som får stödsamtal. Alternativt, en grupp som genomgår terapin och en som står på väntelista för det.

Utvärderar före och efter terapin och före och efter stödsamtal/väntande i vänelistan, utifrån de beforskade begreppen, som speglar en persons inställningar och känslor när det gäller olika saker.

Om skillnaden mellan grupperna efter behandlingen är statistiskt signifikant på 0,05  nivå eller ett ännu starkare resultat, anses terapin ha verkat i den studien.

För att veta om resultatet verkligen stämmer, så behövs flera liknande studier vars resultat pekar åt samma håll.

De ska vara gjorda av olika seriösa forskningsteam och inte bara av sådana team som har varit med och utvecklat terapimetoden. 

För att få publicera sina resultat i en välkänd vetenskaplig tidning, så granskas artikeln noga av andra som forskar i det ämnet, innan den publiceras. Studien måste ha genomförts på ett godtagbart sätt och slutsatserna författarna drar måste stämma med resultatet som de har fått fram.

• Anonym (Heli)

I forskningsstudier ingår ofta uppföljningar efter exempelvis 3 och 6 månader, för att se om resultatet står sig över tid. Att förändringarna blir bestående.

• Anonym (Medsyster)

MEN så mycket jag känner igen mig i ts!!! Och så mycket kvalificerat skitsnack du tvingas motta här! Käre tid, så många godhetsknarkare och förståsigpå-are men noll koll på nånting, man skäms ju! Ni fattar verkligen ingenting!
    De flesta kommenterar är rent kränkande och hämtade direkt från nån jävla psykolog-utbildning, för de är likadana allihop! "Njaaa, det är nog inte så farligt så du tror!!", "Det är bara som du inbillar dig", "Jag tror du upplever det värre än vad det är". Och vad fan vet "du" om det??? Walk a mile in my shoes! Och alltid går skitpratet ut på att man ska vara "positiv". Och "tacksam". Tacksam för det mest basala. Förlåt men är livet åt helvete lägger man inte en lapp under kudden om att man ändå har rent vatten i kranen. Väntar bara på tipset om "positiva" postit-lappar på spegeln.... Och "sök hjälp". Fattar ni hur svårt det är eller????? Som ts själv skrev, det är möjligt att det kan funka vid psykoser och sånt, annars är de helt jävla inkompetenta!! "Men säg vad som har hänt?? Vad är fel?? Hur ska vi annars kunna hjälpa dig??". Vad sägs om att det är ert jobb att hjälpa mig att ta reda på det istället för att håna mig och förnedra mig??

Och till ts: Har tyvärr inget råd att ge. Lever i samma situation. Allt jag tar mig för går åt helvete, jag vaknar varje morgon och så är den dagen förstörd! Jag känner enbart negativitet, av den enkla anledningen att det inte finns något positivt. Om man inte ska räkna med frisk luft och rent vatten. Jag hatar alla människor för att folk visar tydligt att de hatar mig. "Var dig själv!". Visst, eller hur.... De flesta människor tål inte att man säger någonting som rubbar deras SVT-styrda tillvaro om hur allt "är" och hur välden fungerar! Trump är duuuuum, Musk är duuuuum, Putin är duuuuuum, Zelensky är gud, invandring är bra och Magdalena Andersson är landsmoder!

Man är den man är. Man kan säkert inbilla sig att man är någon annan men till slut bryts den falska fasaden och ens äkta jag bryter igenom. Varje dag tvingas man spela en roll för att stå ut. Spela ett skådespel inför alla. Inte bara svara ärligt på en fråga, utan fundera på hur man ska svara för att inte bli ansedd som komplett idiot. Jag älskar att jobba med människor. Att spela trevlig. Spela att man gillar dem och är intresserad av dem. För att peka finger och ta sig för pannan när de vänder sig om. Sucka över hur komplett blåsta de är. I privatlivet är det inte lika enkelt, då kommer idioterna alldeles för nära inpå.

Ta hand om dig, ts! Hoppas du kan hitta en meningsfull syssla i soppköket, det lät ändå som något för dig! Vi får kämpa på i en helt crazy och bakvänd värld!

• Anonym (Heli)

Det är nog ingen med seriösa kunskaper inom psykologi som råder en person att bara vara "positiv".

Det finns nog knappast någon människa som visar hela sitt sanna jag hela tiden, man skulle inte fungera i samhället då. Dessutom känner vi lite olika vid olika tillfällen. Men vi har ändå inom oss en medvetenhet om situationen som är konstant, som blickar inåt och utåt, och noterar vad som händer underhand. Enda undantaget är de som precis är i en akut psykos och de som just för tillfället dissocierar. Då är den vanliga medvetenheten förändrad.

Det finns männisor som tycker detsamma som vi själva och personer som tycker annorlunda. Det beror på olika temperament, uppväxt, kunskap, erfarenheter, perspektiv och vad vi har att vinna på att tycka på ett visst sätt. Vi kommer aldrig ifrån det, så vi behöver söka upp människor privat som tänker mer som oss själva för att trivas. 

Tycker man inte att man får hjälp av vården så är en möjlighet att söka sig till Fountain house, där personer med olika psykologiska svårigheter som varat under längre tid, hjäper varandra till självhjälp.

Jo, man kan ändra sig på sikt, man har t.ex. sett att människor som mediterar ofta faktiskt får starkare skydd mot stress i hjärnan. Syns vid hjärnavbildningar.

• Anonym (Heli)

Med det sagt är det inte alla som trivs med att meditera, man måste hitta sina sätt att varva ned på ett bra sätt: chi gong, promenader, simning, yoga, metoden tapping, progressiv muskelavslappning, pilaletes, main central, gym, workout o.s.v.

Men kropp och hjärna behöver i alla fall göra något annat då och då. .Ibland kan en hobby hjälpa, bara att sticka är lugnande t.ex.

• Anonym (Ploki)
    Anonym (Heli) skrev 2025-04-22 22:13:49 följande:

Med det sagt är det inte alla som trivs med att meditera, man måste hitta sina sätt att varva ned på ett bra sätt: chi gong, promenader, simning, yoga, metoden tapping, progressiv muskelavslappning, pilaletes, main central, gym, workout o.s.v.

Men kropp och hjärna behöver i alla fall göra något annat då och då. .Ibland kan en hobby hjälpa, bara att sticka är lugnande t.ex.

Man blir en annan människa av att göra saker. Sista delen i den här tråden är alldeles för fokuserad på psykologi. Vill man förbättra soäitt psyke ska man framförallt göra saker på rutin.

Människor som har svag självkänsla lever fel. De gör fel saker eller ännu värre så gör de inget alls. 
  • Anonym (Heli)
    Anonym (Ploki) skrev 2025-04-23 06:02:09 följande:
    Man blir en annan människa av att göra saker. Sista delen i den här tråden är alldeles för fokuserad på psykologi. Vill man förbättra soäitt psyke ska man framförallt göra saker på rutin.

Människor som har svag självkänsla lever fel. De gör fel saker eller ännu värre så gör de inget alls. 
    Men det gäller att göra rätt saker.

Inom Kognitiv beteendeterapi, som är den nya vågens psykologi, fokuserar man på vad man behöver göra för att livet ska bli annorlunda.

Det kräver en noggran analys av olika situationer då man tidigare tenderat att göra saker som inte leder till något bättre, utan tvärtom till något sämre. Man analyserar i detalj vad som kommer upp, tankar, känslor och automatiska beteenden (gamla vanor) o.s.v. 
    Vad hindrar?
     Man tittar på livsmål på kort och lång sikt. 

Sedan undersöker man vad man kan göra annorlunda för att nå till det önskade beteendet i situationen. Man går sedan emot sina ingrodda vanor, trotsar känslor av obekvämhet och oro, och gör det som på lång sikt blir bra och hjälper en att nå sina mål. 

Så visst, att göra annorlunda och skapa goda rutiner är bra, men en del som sitter fast i negativa beteende kan behöva hjälpmedel och stöd för att komma loss. 

Andra, som inte behöver terapi,  kan förändra vanor på egen hand, genom att bara införa rutiner.
  • Anonym (Heli)

Glömde säga att man i terapin får hemuppgifter där man prövar olika beteenden i vanliga livet.

Sedan följer man upp dem vid nästa terapitillfälle. Om man inte övar är det menimgslöst att gå i den sortens terapi.

Genom att göra annorlunda förändras känslor och tankar om de situationerna, och det blir lättare att göra det nya.

Svar på tråden Hur blir man annorlunda än den man är?