• Anonym (matt)

Sover dåligt, funderar på om det är lindrig utvstörning eller hjärnskada.

Hej, jag har en 23 månaders tjej som jag är orolig för då kon sover SÅ dåligt. Ingen annan jag pratat med har barn som vaknar flera gånger per natt och skriker. Så har det varit sen start. Nu är jag orolig att det är någon hjärnskada eller utvecklingsstörning som ligger bakom då det är vanligt med sömnstörningar pga detta t x smala övre luftvägar, stor tunga, att hjärnan inte riktigt fixat sömnen. 

I övrigt funkar det bra med henne. Hon kan peka ut alla kroppsdelar även ögonbryn, axlar etc. Hon förstår allt vi säger. Äter själv med bestick, dricker ur glas, leker rollekar tex stoppar om sin docka och drar runt i vagnen. Hoppar jämfota. Kan åka sparkcykel med två hjul fram och ett bak. Kan sätta på sig kläder själv. Fröknarna säger alltid att hon är så okomplicerad på förskolan och tröstar ofta andra barn på avdelningen, snyter deras näsor, klär av dom etc. Har en hel del ord cirka 60 stycken hon sagt men pratar inte 2 ords meningar än och möjligtvis lite dålig balans. Men i övrigt hade jag nog egentligen inte trott att hon har en utvecklingsstörning om det inte vore för sömnen och en del annat. 

Vad gör man i en sån här situation? Kontaktar BVC? 

• Svar på tråden Sover dåligt, funderar på om det är lindrig utvstörning eller hjärnskada.
  • Anonym (matt)

Det känns som alla jag pratar med har barn som sover hela nätter från 1 års ålder. 

Min äldsta som nu är 3.5 år sov också hela nätter tidigt, något uppvak ibland fortfarande och en period nattskräck men BETYDLIGT bättre sömnkvalité. Med yngsta märker vi ju att något stör för hon skriker så mycket och säger AJ AJ, men vi vet bara inte vad. Redan när hon var bebis skrek hon dygnet runt och ammade konstant. Då tänkte vi att det är magen och övergående men nej. Men just att det kommer på nätterna måste ju tala för mage, sömnapné eller reflux med tanke på att det alltid varit såhär. Dessa tillstånd verkar ju betydligt vanligare hos barn med funktionsnedsättning eftersom det handlar om fysiologisk abnormalitet eller omognad.  Det är liksom inget tillfälligt som skulle kunna bero på tänder. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (matt) skrev 2025-04-10 10:38:21 följande:

Det känns som alla jag pratar med har barn som sover hela nätter från 1 års ålder. 

Min äldsta som nu är 3.5 år sov också hela nätter tidigt, något uppvak ibland fortfarande och en period nattskräck men BETYDLIGT bättre sömnkvalité. Med yngsta märker vi ju att något stör för hon skriker så mycket och säger AJ AJ, men vi vet bara inte vad. Redan när hon var bebis skrek hon dygnet runt och ammade konstant. Då tänkte vi att det är magen och övergående men nej. Men just att det kommer på nätterna måste ju tala för mage, sömnapné eller reflux med tanke på att det alltid varit såhär. Dessa tillstånd verkar ju betydligt vanligare hos barn med funktionsnedsättning eftersom det handlar om fysiologisk abnormalitet eller omognad.  Det är liksom inget tillfälligt som skulle kunna bero på tänder. 

Och vad säger BVC om det? Du måste ju ha tagit upp detta varje gång, det borde ju vara ett samtalsämne som ni pratat om och följt upp vid varje besök. 
  • Anonym (Anonym)

Har ni kollat så att hon inte har springmask?
    De är aktiva på natten och det kan göra ont när de rör sig.

Att vakna på nätterna är normalt, men när mina barn haft ont har det ibland berott på springmask.

• Anonym (M)

Det kanske dina vänners barn gör, men det är INTE normen. Det är helt normalt att ett barn vaknar varje natt utan undantag fram till åtminstone 4-5 år. 

Barn är olika och de flesta olikheter faller inom normalspannet.
  • Anonym (matt)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-04-10 10:57:51 följande:

Har ni kollat så att hon inte har springmask?
    De är aktiva på natten och det kan göra ont när de rör sig.

Att vakna på nätterna är normalt, men när mina barn haft ont har det ibland berott på springmask.

Nej men intressant för storasyster har sagt i flera dagar nu att det kliar i snippan och varit hysteriskt. Vi har använt olivolja. Hur ser vi det? 
  • Anonym (L)

Om du går på BVCs kontroller så skulle det förvåna mig om du har gått dit i nästan 2år och de inte skulle ha märkt om det finns en utvecklingsstörning eller liknande. Det är ju bl a därför man går dit.
    Hade de sett en onormal utveckling hade de naturligtvis remitterat dig vidare.

Ring o prata med dem så slipper vi spekulera och du oroa dig. ❤️

• EpicF
    Anonym (matt) skrev 2025-04-10 08:14:54 följande:
    Så utifrån det du hör tror du inte det är någon form av hjärnskada eller annan funktionsnedsättning? Hon har många ord men vissa är ganska otydliga typ BAPP som betyder STOPP. 
    Nej. Endel barn har dårlignoch orolig sömn. Som enda "symtom" indikerar det inte någon utvecklingshämning eller hjärnskada. 

Att en tvååring kan prata otydligt ibland är också normalt. 
  • cosinus

Allergi är ju klart troligare än funktionsnedsättning om vi nu ska prata problem med sömn, mage, reflux.

Mjölkprotein är nog den vanligaste boven i det dramat. Min ena son upptäcktes det inte på förrän han var 10 år men helt sjukt vilken skillnad det gjorde för sömnen.

• EpicF

Min äldsta som nu är vuxen som dårligt fram tills han var i 10-11 års ålder. Vaknade flera gånger, hade nattskräck, streck och grät. Han var också varm om fötterna och händer, men kall på kroppen vid feber och är idag fullt normalt. 

Nu har jag ett 7 månaders som från start har sovit bra, men "normala" uppvak för mat. 

Barn är olika och sover olika. Det är fullt normalt för en 2-åring att vakna många gånger per natt. Och det är också fullt normalt för en 2-åring att sova större delen av natten. 
  • Anonym (Anonym1)

Du bör nog googla mkt (riktigt mkt) mindre än du gör. Sannolikheten att du bränner ut dig eller får större besvär är en miljon ggr mer sannolikt om du fortsätter det här maniska grubblandet

• Anonym (Anonym)
    Anonym (matt) skrev 2025-04-10 12:09:06 följande:
    Nej men intressant för storasyster har sagt i flera dagar nu att det kliar i snippan och varit hysteriskt. Vi har använt olivolja. Hur ser vi det? 

Det låter som att det kan vara springmask. Ni får titta om ni kan se några maskar i snippan eller rumpan när barnen klagar på att det kliar, eller gnäller när de sover. Du får googla på hur de ser ut. 

Man ska inte ta medicin mot springmask i onödan, men den finns att köpa receptfritt på apoteket så även om ni inte ser några maskar så kanske ni ska testa att ge. Det brukar oftast hjälpa snabbt och ibland är maskarna svåra att få syn på.

Svar på tråden Sover dåligt, funderar på om det är lindrig utvstörning eller hjärnskada.