Sover dåligt, funderar på om det är lindrig utvstörning eller hjärnskada.
Hej, jag har en 23 månaders tjej som jag är orolig för då kon sover SÅ dåligt. Ingen annan jag pratat med har barn som vaknar flera gånger per natt och skriker. Så har det varit sen start. Nu är jag orolig att det är någon hjärnskada eller utvecklingsstörning som ligger bakom då det är vanligt med sömnstörningar pga detta t x smala övre luftvägar, stor tunga, att hjärnan inte riktigt fixat sömnen.
I övrigt funkar det bra med henne. Hon kan peka ut alla kroppsdelar även ögonbryn, axlar etc. Hon förstår allt vi säger. Äter själv med bestick, dricker ur glas, leker rollekar tex stoppar om sin docka och drar runt i vagnen. Hoppar jämfota. Kan åka sparkcykel med två hjul fram och ett bak. Kan sätta på sig kläder själv. Fröknarna säger alltid att hon är så okomplicerad på förskolan och tröstar ofta andra barn på avdelningen, snyter deras näsor, klär av dom etc. Har en hel del ord cirka 60 stycken hon sagt men pratar inte 2 ords meningar än och möjligtvis lite dålig balans. Men i övrigt hade jag nog egentligen inte trott att hon har en utvecklingsstörning om det inte vore för sömnen och en del annat.
Vad gör man i en sån här situation? Kontaktar BVC?