Anonym (Jokern) skrev 2025-04-15 19:56:42 följande:
Det är inte det som är elefanten i rummet. Ser ständigt en skuldbeläggande attityd mot kvinnor där de föraktfullt spottar att unga kvinnor ska ha influenserliv. (När de i själva verket inser att det inte går runt) Artikelförfattare som är förfärade över att en kvinna vill ha en trygghet och saker på plats innan hon skaffar barn. Män som i allt ökad takt blir alltmer nedlåtande mot kvinnor, skuldbelägger kvinnor för att de inte föder barn och samtidigt hävdar att män inte är intresserade av barn. Det är ganska irriterande att du helt tar bort männen från barnafödandet.
Om du nu tycker att det är så det borde se ut så borde du argumentera för hur samhället ska se till att göra så ensamstående kvinnor har skälig inkomst, trygghet, hälsa och bostad, eller vi kanske ska skuldbelägga bort problemet? Den tekniken verkar ju populär.
Det här är elefanten i rummet. Välja bort barn är en överlevnadsteknik för en kvinna. Samhället är inte välkomnande mot kvinnor, ett barn gör henne mer sårbar.
Nej jag tar inte bort männen, det är bara du som letar fel. När det gäller att bekvämlighet och frihet går före barn är det minst lika mycket männens fel. Ofta bildar man par i 20-25-årsåldern och som par är bägge lika ansvariga och man påverkar varann. Sen när de praktiska bitarna med avklarad utbildning, jobb och karriär fallit på plats måste bägge vara redo för barnsteget. Då finns den frihet och bekvämlighet man vant sig vid i den andra vågskålen. Kanske värderar mannen det högre än kvinnan men man påverkar varann. I vårt fall var jag den som inte ville men min kvinna påverkade mig, fick mig att mogna till och det har jag aldrig ångrat.
En annan aspekt är att när det börjar bli dags för barn har man redan varit ihop i x antal år och kanske tröttnat på varann. Eller "växt ifrån varann" som det heter med ett finare uttryck. Då ska man börja om igen med dejting osv medan åren går. Kanske hittar man ingen, eller hen vill inte ha barn och så tröttnar man och det får liksom vara. Eller hinner man bara med ett barn istället för 2-3.
Å andra sidan har vi företeelsen med "mina barn, dina barn och våra barn", alltså flera kullar istället för den traditionella kärnfamiljen. Det borde åtminstone delvis kompensera för de som inte hittar rätt.
Du har alls inte fel om att förbättra läget för singelföräldrar.
Mycket att fundera över...