• Anonym (Hdjejrjf)

Akut! Kan en allmänläkare på vc förbjuda en att gå hem?

Som rubriken lyder

• Svar på tråden Akut! Kan en allmänläkare på vc förbjuda en att gå hem?
  • Anonym (C)
    Anonym (.) skrev 2025-04-11 21:59:23 följande:

Om du inte tar emot den hjälp som erbjuds kommer du knappast ha möjlighet till förlängd sjukskrivning vid behov.

TS, det här tycker jag att du ska ta till dig. 

Att du själv vet att det är vila du behöver betyder inte att den som ska ge dig sjukintyg gör det. De kan vilja träffa dig mer för att bilda sig en bättre uppfattning om hur du mår.
  • Anonym (Höken Frök)
    Anonym (Hdjejrjf) skrev 2025-04-11 22:15:54 följande:
    Jag är i behov av vila, inte psykologsamtal.
    För din information så får inte ens de som är utmattningssjukskrivna från arbetslivet sjukskrivning utan kurator/psykologsamtal. Fast de behöver vila.

Det ingår om man är vuxen, man kan inte bara gömma sig i en garderob hemma och tro att ens problem försvinner.
  • Anonym (Hdjejrjf)
    Anonym (Höken Frök) skrev 2025-04-12 16:56:14 följande:
    För din information så får inte ens de som är utmattningssjukskrivna från arbetslivet sjukskrivning utan kurator/psykologsamtal. Fast de behöver vila.

Det ingår om man är vuxen, man kan inte bara gömma sig i en garderob hemma och tro att ens problem försvinner.
    Det här handlade inte om det, han hotade med psyk och jag fick inte gå hem om jag inte gick med på psykolog.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hdjejrjf) skrev 2025-04-11 22:15:54 följande:
    Jag är i behov av vila, inte psykologsamtal.
    Varför gick du inte bara hem för att vila? Vad går du i för skola som kräver läkarintyg?
  • Anonym (C)
    Anonym (Hdjejrjf) skrev 2025-04-12 17:06:28 följande:
    Det här handlade inte om det, han hotade med psyk och jag fick inte gå hem om jag inte gick med på psykolog.
    Fick du sjukintyget du behövde? 
  • Anonym (Hdjejrjf)
    Anonym (C) skrev 2025-04-12 19:00:25 följande:
    Fick du sjukintyget du behövde? 
    Ja det fick jag. Var så frustrerande, först förminskade han mitt mående, vilket är orsaken till att jag bröt ihop, och sen överdrev han istället någon enormt åt andra hållet. Han sa att han inte är "bekväm med starka känslor".
  • Anonym (?)
    Anonym (Hdjejrjf) skrev 2025-04-12 19:05:59 följande:
    Ja det fick jag. Var så frustrerande, först förminskade han mitt mående, vilket är orsaken till att jag bröt ihop, och sen överdrev han istället någon enormt åt andra hållet. Han sa att han inte är "bekväm med starka känslor".
    Varför behöver du sjukintyg? 
  • Anonym (C)
    Anonym (Hdjejrjf) skrev 2025-04-12 19:05:59 följande:
    Det var för väl att du fick det åtminstone. 

Läkaren verkar behöva en del kompetensutveckling, milt uttryckt. Hoppas att du orkar anmäla händelsen efter att du vilat upp dig.
  • Anonym (Höken Frök)
    Anonym (?) skrev 2025-04-12 19:13:24 följande:
    Varför behöver du sjukintyg? 
    För att om man studerar kan det bli väldigt svårt att bevisa att man varit sjuk en längre tid utan intyg, och du blir av med ditt studielån om du inte klarar tentorna.

Har du ett sjukintyg kan du åtminstone förhandla med CSN och eventuellt få fortsätta studera med studielån om du kan visa att du hade en giltig orsak att inte närvara/ klara dina poäng, och inte bara var lat.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Höken Frök) skrev 2025-04-12 19:31:11 följande:
    För att om man studerar kan det bli väldigt svårt att bevisa att man varit sjuk en längre tid utan intyg, och du blir av med ditt studielån om du inte klarar tentorna.

Har du ett sjukintyg kan du åtminstone förhandla med CSN och eventuellt få fortsätta studera med studielån om du kan visa att du hade en giltig orsak att inte närvara/ klara dina poäng, och inte bara var lat.
    Eller få csn istället för sjukpenning
  • Anonym (A5)
    Anonym (dsfds) skrev 2025-04-11 21:00:00 följande:
    Du tycks kunna formulera dig tillräckligt klart och redigt för att inte kunna omhändertas med tvång. Ha en bra fredag. Vila ut i helgen och förhoppningsvis så får du lite bättre perspektiv på tillvaron.
    Väl mött!
    Vi är många som formulerat oss klart och redigt vid kontakten med vården och blivit tvångsvårdade ändå. Det har alltså inget med saken att göra och säger ofta inget om hur man egentligen mår eller vilket behov man har.
  • Anonym (Hdjejrjf)
    Anonym (A5) skrev 2025-04-14 10:51:06 följande:
    Vi är många som formulerat oss klart och redigt vid kontakten med vården och blivit tvångsvårdade ändå. Det har alltså inget med saken att göra och säger ofta inget om hur man egentligen mår eller vilket behov man har.
    Det gäller hur som helst inte mig. Jag har varit på botten, jag är fullt kapabel att veta skillnaden mellan det och behov av vila.
Svar på tråden Akut! Kan en allmänläkare på vc förbjuda en att gå hem?