• Anonym (Aranita25)

Oense om regler för tonåring, snälla hjälp

Jag och sambon har alltid haft lätt att komma överens om saker/regler som rör våra barn, men nu har vi stött på ett "problem" där vi är absolut oense vilket skapar diskussioner och dålig stämning och det gör mig ledsen.

Vår dotter som fyller 16 i år vill att hon och hennes pojkvän ska få sova över hos varandra. Jag säger ja och sambon nej.

När jag var i den åldern fick jag sova ihop med min pojkvän. Vi hade nog varit tillsammans typ 2 månader när vi började sova hos varandra, på helger och lov.

Sambon var mycket mer hårt hållen än vad jag var, så han fick inte sova med flickvän i den åldern.

Om det är att vi haft så olika uppväxt som gör att vi tycker olika i detta vet jag inte, men mycket möjligt.

Sambon tycker helt enkelt att vår dotter är för ung, medan jag tycker är 15 år är en bra gräns iom att hon är byxmyndig.
    Sambon tillåter att dom umgås hela dagarna, från fm till sen kväll/natt , och vad hinner dom inte göra på alla de timmarna när dom är på hennes rum?

Jag anser att övernattning inte bara hänger på att dom ska ligga med varandra, det kan dom lika gärna redan ha gjort. Det handlar väl lika gärna om det mysiga i att faktiskt få somna och vakna tillsammans.

Sambon är den enda som säger nej, jag och killens föräldrar säger ja   men sambon vägrar att vika sig i detta.

Så fort jag försöker ta upp det med honom blir han arg. Han går direkt in i försvar , blir arg på mig för att jag tycker att övernattning är okej och det slutar bara med att vi blir osams.

Jag tycker synd om dottern som blir besviken och ledsen när pappa säger nej, och jag tycker att det börjar bli pinsamt att "vi" inte tillåter övernattning och är rädd att pojkvännen tror att det är personligt mot honom.

Det är ju inte så att dottern ber om att få gå på nån fest, dricka sprit eller ber oss köpa ut alkohol/tobak till henne.. det hon ber om är att hennes pojkvän ska få sova över hemma hos oss, när vi föräldrar är hemma, tryggare kan det ju inte bli.

Är verkligen övernattning så himla farligt? Vad tycker ni andra föräldrar?

• Svar på tråden Oense om regler för tonåring, snälla hjälp
  • Anonym (Sneaky)

Försöker han kontrollera hennes sexualitet eller vad handlar det egentligen om? 

Som många andra skrivit så har ungdomar sex om de vill. Det krävs ingen övernattning för det. Som barn i en familj med flera syskon (delade sovrum med lillsyrran) och alltid någon hemma så fick jag vara finurlig. Flaket på killens epa utsmyckades med en madrass, filtar, kuddar och batteridriven belysning, det var vårt lilla harem och gud så många gånger vi åkte ut i skogen för lite kul. 

För mig handlade det om privatliv. Men att en vuxen människa försöka kontrollera och begränsa en snart vuxen tonårings rätt till intimitet i sin relation, det är fel! Riktigt fel! Det finns såklart risk att hon gör revolt mot sin pappa. 

• Anonym (Aranita25)

Absolut finns en risk för revolt.

Jag hade mycket frihet under ansvar som tonåring,  vilket jag tycker är en bra metod. Jag fick friheten att göra saker och på samma gång bevisa för mina föräldrar att dom kunde lita på mig.
    När jag började gå ut på kvällarna hade jag tider att hålla, tex "kom hem senast kl 01" , då såg jag till att komma hem 00.30 osv. Väldigt snabbt märkte mina föräldrar att dom kunde lita på mig och mina kompisar och sa tillslut att kom hem när du vill. Trots det kom jag aldrig hem senare än 02 och mina föräldrar visste att jsg och mins kompisar var skötsamma tjejer.

Sambon däremot var hårt hållen av sin mamma. Han skulle tex komma hem kl 22 om han var ute,då har ju kvällen knappt börjat. Han fick inte sova hos sin flickvän osv,och vad resulterade det i? Jo att han ljög för sin mamma om vad han gjorde och vart han var.

På den tiden fanns ju inte snapkartor osv så det är ju mkt svårare för ungdomar nu att ljuga om vart dom är..

• Anonym (Nej)

Så du tycker det är ok att din 16-åriga dotter börjar ha sex? Är hon ansvarsfull i övrigt och mogen? Om inte, så håller jag med din man. Snälla nån, hon är bara 16 liksom, varför har du så bråttom med att hon ska bli vuxen. De blir vuxna tids nog ändå. 

• Anonym (hepp)
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-15 14:45:14 följande:

Så du tycker det är ok att din 16-åriga dotter börjar ha sex? Är hon ansvarsfull i övrigt och mogen? Om inte, så håller jag med din man. Snälla nån, hon är bara 16 liksom, varför har du så bråttom med att hon ska bli vuxen. De blir vuxna tids nog ändå. 

Varför skulle 16-åringen inte vara mogen för att ha sex? 

Det är ju knappast TS som har bråttom för dottern att sova med eller ha sex med pojkvännen. Det är dottern som vill sova med pojkvännen (sex kan de ha utan att sova över), och TS tycker att det är är okej medan pappan inte tycker det. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (hepp) skrev 2025-04-15 14:53:39 följande:
    Varför skulle 16-åringen inte vara mogen för att ha sex? 

Det är ju knappast TS som har bråttom för dottern att sova med eller ha sex med pojkvännen. Det är dottern som vill sova med pojkvännen (sex kan de ha utan att sova över), och TS tycker att det är är okej medan pappan inte tycker det. 
    Man är inte ens myndig och det finns en risk för graviditet som leder till abort vilket jag inte tror mamman unnar sin dotter redan nu. Det kan ställa till det ordentligt. Man är inte vuxen vid 16 och har bristande konsekvenstänk. Hjärnan är långtifrån färdigutvecklad. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-15 15:38:47 följande:
    Man är inte ens myndig och det finns en risk för graviditet som leder till abort vilket jag inte tror mamman unnar sin dotter redan nu. Det kan ställa till det ordentligt. Man är inte vuxen vid 16 och har bristande konsekvenstänk. Hjärnan är långtifrån färdigutvecklad. 

Menar du att man inte borde ha sex förrän man är 18? Många vill tidigare än så och är mogna för det. Vi har 15-årsgräns i Sverige. TS dotter är snart 16. Inget av det TS har skrivit, tyder heller på att dottern eller pojkvännen är strulig eller oansvarig. Sådant måste givetvis tas i beaktande, men att förbjuda rakt av tycker jag är fel.

Ligga med varandra kan de göra ändå. Man får prata med sina ungdomar om skydd osv. 

• fornminne
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-15 14:45:14 följande:

TS har inte bråttom, det är dottern som vill.

Ingen har påstått att det är bråttom. Men nu vill dottern sova hos sin pojkvän, vilket inte alls är konstigt när man är 15-16 år. Pappan låter onödigt strikt eftersom dottern är byxmyndig och skötsam enligt TS. Dessutom kan man ha sex utan att sova över hos varandra.

• Anonym (hepp)
    Det finns preventivmedel, och sex utan penetration om man nu vill det. Abort är såklart trist, men upplevs inte automatiskt som trauma. Sex kan även vara härligt och underbart. 

Hjärnan är inte färdigutvecklad förrän i 25-årsåldern, tycker du att man allmänt borde vänta så länge innan man har sex? Eller tror du att en individ kan få avgöra själv om de är redo eller inte?
  • FuckGoggleAskMe

Ja det finns risk för graviditet och abort hos unga. De har inte konsekvenstänkande och hjärnan är inte färdigutvecklad.

Det är därför kvinnor i åldern +25 år klarar sig så bra. 
    I den åldersgruppen har aldrig någonsin någon en oönskad graviditet, ingen tar abort, Alla förutser hur ens liv blir och gifter sig med sin livspartner, aldrig en skilsmässa. Fantastiskt! 

FuckGoggleAskMe skrev 2025-04-15 17:57:19 följande:

Ja det finns risk för graviditet och abort hos unga. De har inte konsekvenstänkande och hjärnan är inte färdigutvecklad.

Det är därför kvinnor i åldern +25 år klarar sig så bra. 
    I den åldersgruppen har aldrig någonsin någon en oönskad graviditet, ingen tar abort, Alla förutser hur ens liv blir och gifter sig med sin livspartner, aldrig en skilsmässa. Fantastiskt! 

Spot on.

Den vanligaste åldern för abort är 20 - 29 år. Tonårsaborter är inte så vanliga som många tror, samt har länge minskat i Sverige. Trots att många tonåringar har sex, oavsett om de tillåts sova hos sin partner eller ej.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-04-15 18:15:14 följande:
    Spot on.

Den vanligaste åldern för abort är 20 - 29 år. Tonårsaborter är inte så vanliga som många tror, samt har länge minskat i Sverige. Trots att många tonåringar har sex, oavsett om de tillåts sova hos sin partner eller ej.
    Att tonårsgraviditeter inte är så vanliga är för att dom har mindre sex. Skulle de ha lika mycket sex som 25 åringarna skulle även aborterna öka såklart. En 16 åring har inte ens gått ut skolan. Det har en 25 åring och slipper den biten med att hoppa av skolan om de blir gravida och vill behålla.  
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-15 18:23:34 följande:
    Att tonårsgraviditeter inte är så vanliga är för att dom har mindre sex. Skulle de ha lika mycket sex som 25 åringarna skulle även aborterna öka såklart. En 16 åring har inte ens gått ut skolan. Det har en 25 åring och slipper den biten med att hoppa av skolan om de blir gravida och vill behålla.  
    Fast du skrev om bristande konsekvenstänk. Antalet tonårsgraviditeter har länge minskat i Sverige, trots att många tonåringar har sex. Fler är sexuellt aktiva efter 20 ja, men det ändrar inte grundfrågan. Och borde inte färre göra abort i 25-årsåldern, om det - enligt dig - handlar om mognad och konsekvenstänk? Kopplat till ålder? Fler över 20 borde också ha möjlighet att behålla sina barn, precis som du skriver. 

I Sverige går tonårsgraviditeter och tonårsaborter nästan hand i hand. Få 16-åringar blir gravida och ännu färre fullföljer graviditeten, så de behöver inte hoppa av skolan.

Bland de tonåringar som trots allt får barn, är en stor andel 18-19 år. Menar du att TS dotter inte borde få sova hos sin pojkvän förrän hon är 18? Eller kanske 25? Först då är hjärnan nämligen helt färdigutvecklad. 
  • Core

Om det är sex i knutarna görs det då istället i skogen, på offentliga toaletter, skolk från skolan , etc etc. Det är en naturkraft som är omöjlig att stoppa, och att försöka göra det med mer än råd och resonemang leder bara till större skada

• Anonym (H)

Antar att det inte är han som pratar p-medel med ert barn? Han verkar inte fatta att dottern inte är ett barn längre. Och av vad du berättar så tror jag inte att han skulle vara emot detta om det var en son. 
    Han är kontrollerande och gammalmodig. 

• GGN
    Anonym (Aranita25) skrev 2025-04-14 16:59:59 följande:

Jag har absolut upplyst honom om att dom mkt möjligt redan kan haft sex, och det är han nog medveten om men har sagt saker som "man behöver ju inte underlätta för dom" vilket han anser att vi gör genom att tillåta övernattning. 

Men så stört! Varför skulle man inte vilja underlätta för dem?? Är sex något fult och fel? Varför vill man försvåra för sina barn?
  • Anonym (Aranita25)

Jag vill verkligen förtydliga att JAG inte har bråttom med övernattning,  inte heller har jag bråttom med att "göra dottern vuxen" osv, det är inte mig som övernattningen är viktig för.

Hade min dotter inte själv uttryckt en önskan om övernattning hade jag ju såklart inte pushat på om det. Det handlar bara om att dottern vill, jag tillåter det men inte min sambo.

Jag förstår såklart att han menar väl,  vill skydda henne och vill inte att hon ska brådska in i vuxenlivet, men jag försöker få honom att inse att sova med en pojkvän ändå är ganska oskyldigt ,jämfört med mycket annat.

Han har sagt att han tycker att steget mellan 9an och 1an på gymnasiet är stort, och att han har velat haft det som en riktlinje att övernattning är mer okej from att man börjar på gymnasiet.

Den regeln i sig tycker jag väl inte är så dum eller dålig. Men om ens dotter nu skaffar pojkvän innan gymnasiet tycker jag att man bör se till situationen och kanske tumma lite på den regeln.

• Jesper f

Jättesvår situation, nu har jag inte läst hela tråden, men någonstans måste din Sambo OCKSÅ förstå att det är 2025 nu, inte 1995, eller när han nu var ung. Saker ändrar sig, synsätt också. Och är det bara frågan om något som ändå är så snällt som att sova över - han ska vara glad att han inte behöver hämta sin dotter på Polisstationen för en massa andra saker hon hade kunnat gjort ISTÄLLET för att umgås och sova över med sin pojkvän.... Rent krasst. Så han är bara fånig. Finns ingen orsak att fortsätta nekandet. Men antar det argumentet inte biter...

Så ok. Du "kan" inte köra över honom, men han kan inte köra över dig heller. Men då måste han gå med på en kompromiss, och då tycker jag att det bestäms en test-natt när pojkvännen sover över en natt, också gör ni utvärdering tillsammans efteråt. Inte svårare än så. Fungerar det - finns ingen orsak att fortsätta neka det. Gör det inte - får man hantera det så.

Och allvarligt talat, även OM det "värsta" skulle inträffa, är inte det 1000 ggr bättre att det sker hemma i kontrollerad och lugn miljö, än ute någonstans "gud vet vad" och under vilka omständigheter? Menar, alla har vi gått igenom vår "debut", det är knappast det mest avancerade av avancerade det börjar med, men går det att styra så det i vart fall sker säkert, har man som förälder OCKSÅ vunnit mycket på det. Annars finns verkligen risken för det man INTE vill ska hända. Det går liksom inte stoppa - om det är det han tror... Och det är inte frågan om att dottern ska byta pojkvänner som strumpor. 

Förstår att dotter är ledsen, skulle jag också vart, och pappa i detta fall är komplett oresonlig och hopplöst omodern som inte är inom rimlighetens gränser.

• Tow2Mater
    GGN skrev 2025-04-16 06:15:49 följande:
    Men så stört! Varför skulle man inte vilja underlätta för dem?? Är sex något fult och fel? Varför vill man försvåra för sina barn?
    Kanske för att ungdomar är ungdomar och inte alltid tänker på skydd hela tiden, och ju lättare de har det ju större är risken för graviditet, och som minderårig som bor hemma och inte är självförsörjande är det verkligen i flickans föräldrars/förälders intressen att det inte råkar bli en bebis som vill behållas, som föräldrarna då måste se till att den bli försörjd och tvingas vakna till bebisskrik om nätterna, etc. Det skulle också bli svårare för flickan att bli självförsörjande med en eventuell hoppsan-bebis, föräldrarna kan tvingas ställa upp vare sig de vill eller inte.
  • Tow2Mater
    Anonym (H) skrev 2025-04-16 06:11:00 följande:

Antar att det inte är han som pratar p-medel med ert barn? Han verkar inte fatta att dottern inte är ett barn längre. Och av vad du berättar så tror jag inte att han skulle vara emot detta om det var en son. 
    Han är kontrollerande och gammalmodig. 

Om det var en son skulle inte barnet vara hos honom med konstant skrik och behöva omhädertas, det skulle ju vara hos sin mor till största delen. Ganska stor skillnad om man t ex inte vill höra barnbarns bebisskrik.
Svar på tråden Oense om regler för tonåring, snälla hjälp