Oense om regler för tonåring, snälla hjälp
Jag och sambon har alltid haft lätt att komma överens om saker/regler som rör våra barn, men nu har vi stött på ett "problem" där vi är absolut oense vilket skapar diskussioner och dålig stämning och det gör mig ledsen.
Vår dotter som fyller 16 i år vill att hon och hennes pojkvän ska få sova över hos varandra. Jag säger ja och sambon nej.
När jag var i den åldern fick jag sova ihop med min pojkvän. Vi hade nog varit tillsammans typ 2 månader när vi började sova hos varandra, på helger och lov.
Sambon var mycket mer hårt hållen än vad jag var, så han fick inte sova med flickvän i den åldern.
Om det är att vi haft så olika uppväxt som gör att vi tycker olika i detta vet jag inte, men mycket möjligt.
Sambon tycker helt enkelt att vår dotter är för ung, medan jag tycker är 15 år är en bra gräns iom att hon är byxmyndig.
Sambon tillåter att dom umgås hela dagarna, från fm till sen kväll/natt , och vad hinner dom inte göra på alla de timmarna när dom är på hennes rum?
Jag anser att övernattning inte bara hänger på att dom ska ligga med varandra, det kan dom lika gärna redan ha gjort. Det handlar väl lika gärna om det mysiga i att faktiskt få somna och vakna tillsammans.
Sambon är den enda som säger nej, jag och killens föräldrar säger ja men sambon vägrar att vika sig i detta.
Så fort jag försöker ta upp det med honom blir han arg. Han går direkt in i försvar , blir arg på mig för att jag tycker att övernattning är okej och det slutar bara med att vi blir osams.
Jag tycker synd om dottern som blir besviken och ledsen när pappa säger nej, och jag tycker att det börjar bli pinsamt att "vi" inte tillåter övernattning och är rädd att pojkvännen tror att det är personligt mot honom.
Det är ju inte så att dottern ber om att få gå på nån fest, dricka sprit eller ber oss köpa ut alkohol/tobak till henne.. det hon ber om är att hennes pojkvän ska få sova över hemma hos oss, när vi föräldrar är hemma, tryggare kan det ju inte bli.
Är verkligen övernattning så himla farligt? Vad tycker ni andra föräldrar?