• Anonym (Lilla)

Vad får grundskolan kräva?

Vad får de kräva ersättning för? Skolan i fråga har meddelat att de kommer ta betalt för den trasiga datorväskan samt två skolböcker om de inte hittas innan hon går ut nian i juni. Sa

• Svar på tråden Vad får grundskolan kräva?
  • Maggena
    molly50 skrev 2025-04-20 23:27:02 följande:
    Datorn är hel,men väskan är väldigt sliten,enligt TS.
    Och dottern hade påtalat detta för läraren när hon hade fått den tilldelad sig.
    Som svar fick hon att de inte hade fler. Så dottern har inte ens använt den.
    Alltså kan hon ju inte ha haft sönder den.
    Och när det gäller böckerna så var TS dotter på toan när brandlarmet gick och hon fick inte gå tillbaka till klassrummet för att hämta dem pga skolan skulle utrymmas.
    Menar du att hon borde ha tagit dem med sig på toan ifall larmet skulle gå?
    Nej,i detta fall så tycker jag att det är orimligt att TS eller dottern ska behöva ersätta.
    TS har ju skrivt att hon kom på att böckerna var kvar efter en timme när hon var hemma. Så hon försökte inte direkt.
  • molly50
    Maggena skrev 2025-04-20 23:29:32 följande:
    TS har ju skrivt att hon kom på att böckerna var kvar efter en timme när hon var hemma. Så hon försökte inte direkt.
    Det är kanske inte så lätt att komma ihåg mitt under en pågående utrymning.
  • Anonym (Öhh)
    molly50 skrev 2025-04-20 23:38:18 följande:
    Nä men i likhet gäller att man är ansvarig även om omständigheterna verkar dra mot det extrema, Klart att detta kan hända, men vad är oddsen?
    Låter mer som om man vill slippa undan, faktiskt!
  • molly50
    Anonym (Öhh) skrev 2025-04-20 23:44:23 följande:
    Nä men i likhet gäller att man är ansvarig även om omständigheterna verkar dra mot det extrema, Klart att detta kan hända, men vad är oddsen?
    Nej,jag håller inte med. Att råka glömma saker är lätt hänt. Speciellt i en sådan situation.
    Och jag tycker inte att man ska behöva ersätta för saker som försvinner utan att man själv kan göra något.
    Eller tycker du att TS dotter skulle ha tagit böckerna med sig på toan ifall att larmet skulle gå?
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Lilla) skrev 2025-04-18 13:58:50 följande:

De har försvunnit i skolan. Hon råkade glömma dem i klassrummet och sen var de borta. Ser inte hur vi kan göra mer än vi redan försökt, det måste ju vara skolpersonalen som hjälper till, men de nekar bara
    till att de finns i skolan. Sa att då måsts någon annan tagit dem, men det tyckte tydligen läraren lät osannolikt.

Dragkedjan har lossnat från sömmen, handtaget sitter löst och den är i allmänt väldigt dåligt skick i övrigt. Den var så när hon fick den, men det nekar de också till.

Ditt barns uppgift är att inte glömma saker. Skolan kan inte stå för allt detta. Har varit i klasser där eleverna tappar bort pennor, sudd och allt konstant. Det är ohållbart och otroligt dyrt för skolan. 
  • Spucks
    Anonym (Öhh) skrev 2025-04-20 23:10:04 följande:
    Man ansvarar fortfarande för det man kvitterat ut..
    Ok om väskan var sopor och datorn mer eller mindre paj men böckerna är också ett ansvar.
    Vi bör lära våra barn att respektera annans egendom och ta ansvar för det de får låna/förvalta!
    Är barnet underårigt så åker du som förälder på ersättning- inte konstigare än att paja en dora med en fotboll.
    Så om du är på ditt jobb, larmet går, du följer reglerna som säger "Vid larm lämnar man allt kvar och tar sig ut och till samlingsplatsen den snabbaste vägen", en tjuv utnyttjar detta och snor en del saker, då kommer du efteråt självklart betala din arbetsgivare för allt som kom bort?
  • Anonym (Ella)

När jag svarade tidigare igår så hade jag enbart läst TS. 

Där stod det ingenting om något brandalarm eller att dottern var på toaletten? Självklart är det orimligt att skolan kräver ersättning för en bok som kommit bort under dessa förhållanden. Det är ju som att eleverna skulle utsättas för en skolskjutning och gömma sig, vara skräckslagen och helt traumatiserad och ställa krav på att eleverna ska ha koll på sitt material?

T o m i skolan i Örebro som utsattes för dödligt våld nyligen gick CSN snabbt ut och meddelade att inga elever på skolan skulle bli av med studiemedel för att dom inte hade närvaro och liknande efteråt. Det finns regler och så finns det mänskliga värden.

Här kan det ju vara så att eleverna är i akut fara, något som en brand absolut skulle kunna vara. Det är därför viktigt att snabbt ta sig ut ur byggnaden?. Även om det bara visar sig vara någon som steker pannkakor utan köksfläkt så att oset drar igång brandlarmet så måste man ju trots detta agera som att det är en brand, tills man vet.

Här agerar skolan med andra ord helt fel. 

• Anonym (Örebro)
    Anonym (Lilla) skrev 2025-04-18 20:54:18 följande:
    De andra var i klassrummet när larmet gick och efteråt gick de inte tillbaka dit.

Hon har fått andra.
    Hade alla klasskamrater med sig böckerna ut?
    Konstigt, vid brandlarm brukar man inte få ta med grejer.
  • Anonym (Lilla)
    Anonym (Örebro) skrev 2025-04-21 14:08:23 följande:
    Hade alla klasskamrater med sig böckerna ut?
    Konstigt, vid brandlarm brukar man inte få ta med grejer.
    Ja, det verkar så. Dottern frågade en i klassen och fick svaret att "de tog med sig sina väskor", så antar att de la böckerna däri.
  • Anonym (Örebro)
    Anonym (Lilla) skrev 2025-04-21 14:23:41 följande:
    Ja, det verkar så. Dottern frågade en i klassen och fick svaret att "de tog med sig sina väskor", så antar att de la böckerna däri.
    Det är trots allt inte normen så gå på skolan om det. Eftersom material inte ska tas med och läraren borde sett att saker var kvar borde hen släppt in eleverna efteråt, eller samlat in det.
  • molly50
    Anonym (Öhh) skrev 2025-04-20 23:44:23 följande:
    Men nu var ju det här en oförutsedd händelse.
    Vad menar du att TS dotter skulle ha gjort för att förhindra att böckerna försvann?
    Det finns en enkel regel som säger att man inte tar med sig material när man utrymmer en byggnad. Så TS dotter följde ju bara reglerna.
    Och för det ska inte hon eller TS behöva bli ersättningsskyldiga.
    När det gäller datorväskan så tycker jag att skolan har ett ansvar för att se till så att dessa saker är funktionsdugliga innan de lånas ut.
    Om inte så bör de beställa nytt.
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    molly50 skrev 2025-04-20 23:38:18 följande:
    Knappast någon som påstått heller, men ansvaret försvinner ju inte för det.
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Öhh) skrev 2025-04-20 23:10:04 följande:
    Man ansvarar fortfarande för det man kvitterat ut..
    Ok om väskan var sopor och datorn mer eller mindre paj men böckerna är också ett ansvar.
    Vi bör lära våra barn att respektera annans egendom och ta ansvar för det de får låna/förvalta!
    Är barnet underårigt så åker du som förälder på ersättning- inte konstigare än att paja en dora med en fotboll.
    Exakt så.
  • molly50
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2025-05-05 08:39:48 följande:
    Knappast någon som påstått heller, men ansvaret försvinner ju inte för det.
    I detta fallet så tycker jag faktiskt det.
    TS dotter var på toan när brandlarmet gick och de var tvungna att utrymma byggnaden.
    Reglerna säger då att man inte ska ta med sig material utan utrymma så fort det går.
    Och sen fick hon inte gå tillbaka och hämta böckerna.
    Så på vilket sätt har då TS eller hennes dotter ett ansvar när det handlar om en oförutsedd händelse?
    Någon borde ju rimligen ha varit i klassrummet efteråt och lagt undan böckerna sen och borde då också kunna tala om vart de finns.

När det gäller datorväskan så tycker jag att skolan har ett ansvar at se till att de är funktionsdugliga innan de delas ut till eleverna,
    Är de inte det så tycker jag att skolan har ansvaret att beställa nya.
Svar på tråden Vad får grundskolan kräva?