?Skatteverket beslutar att inte folkbokföra dig i Sverige.?
En rad svenskar har fått samma beslut. Gemensamt för dem är att de är födda och uppvuxna i Sverige, de är svenska medborgare med svenska pass. De har flyttat utomlands av olika skäl, men när de vill återvända hem får de ett svar från Skatteverket som de inte räknat med.
När Christian Bergenstråhle tar emot beslutet är första tanken att något blivit fel. Han överklagar ? bara för att få ytterligare ett avslag.
? Jag är fast i ett moment 22.
Grundregeln för folkbokföring i Sverige är att var du står skriven ska spegla var du bor. I de allra flesta fall är det en enkel procedur att folkbokföra sig på sin adress, men om du till exempel studerar vår och höst utomlands och är hemma och jobbar vinter och sommar, kan det vara krångligare. Likaså om du har ett boende utomlands och inkomst knuten till utlandet som du inte vill ge upp för att du flyttar din fasta punkt till svensk mark.
Christian Bergenstråhle bestämde sig för att flytta hem igen hösten 2023.
Då hade han inte varit skriven i Sverige på flera år på grund av jobb och boende i Hong Kong, Spanien och Sydafrika. Plötsligt låste banken hans konton på grund av att han inte kunde visa var han var skriven. Även körkortet blev krångligt att förnya.
? Jag är inte mer än 180 dagar någonstans, och då kändes det mest logiskt att vara skriven i Sverige. Jag var inställd på att flytta hem mitt bolag från Hong Kong och söka lite konsultuppdrag hemma.
Men Skatteverket gör bedömningen att Christian Bergenstråhle har sin egentliga hemvist i utlandet.
?Du har din sysselsättning utomlands och tillbringar mer tid utomlands än i Sverige?, står det i beslutet.
Christian Bergenstråhle medger att han tänkt bo både i Sydafrika och Spanien några månader om året, men övervägande del av året planerar han att tillbringa i Sverige. Hans inkomst är i dag knuten till utlandet, dels för att bolaget är placerat i Hong Kong, dels för att han hyr ut lägenheter i Sydafrika. Han äger även två fastigheter i Spanien.
Avsikten är alltså att flytta hem bolaget, men det kräver att någon i styrelsen är skriven i Sverige. Christian Bergenstråhle har även sökt jobb i Sverige.
? Rekryteraren sa att det är en nackdel att jag är skriven i utlandet när jag söker jobb i Sverige då man inte sällan sållas bort då man är mer "problematisk" att anställa.
På samma sätt kan det bli svårt att få ett lån, köpa en bostad eller få ett förstahandskontrakt på en hyreslägenhet om man inte är skriven i Sverige.
Krav på anknytning
Men det som Christian Bergenstråhle reagerar starkast mot är att förvaltningsrätten väger in i bedömningen att han ?inte har någon familjeanknytning i Sverige?. Han lever som barnlös singel, men har såväl mamma som syskon och syskonbarn i Sverige.
? Det känns som en form av diskriminering.
SvD har talat med fler än en handfull andra svenskar i samma situation. En av dem är Filippa Wiltén som studerar i Irland. Utbildningen varar i tre år och i samband med skolstart uppmanade Skatteverket henne därför att inte vara skriven i Sverige. Men terminerna är kortare i Irland än hemma och både somrar och vintrar flyttar hon därför hem för att jobba, totalt innebär det att hon är i Sverige nästan halva året.
? Då vill man ju ha en försäkring men enligt mitt försäkringsbolag måste jag vara folkbokförd i Sverige för att vara försäkrad.
Även att ta körkort under sommarlovet blev komplicerat på grund av att hon inte var skriven i Sverige. Filippa Wiltén upplever att hon straffas för att hon varit mån om att göra rätt för sig.
? Andra svenskar som studerar i Irland har inte ringt Skatteverket för att kolla vilka regler som gäller och de har inte skrivit ut sig. Det har underlättat väldigt mycket för dem.
När Skatteverket i fjol för första gången tog fram en lägesbild över befolkningen visade den att uppåt 158 000 personer bor utomlands samtidigt som de är folkbokförda i Sverige. Riskerna med fel folkbokföring är, enligt Skatteverket, kopplade till bidragsfusk och välfärdsbrottslighet.
De svenskar som vi varit i kontakt med uppger att de inte har haft oärliga avsikter, tvärt om funderar de på om de var för ärliga i sin ansökan om att folkbokföras på nytt i Sverige.
? Tanken har slagit mig att jag kanske borde ha utelämnat viss information. Kanske hade utfallet blivit ett annat då, säger Christian Bergenstråhle.
Var du är folkbokförd påverkar många rättigheter, som olika bidrag, var du ska betala din skatt och var du ska rösta.
Cecilia Borglin, generalsekreterare för föreningen Svenskar i världen, är väl bekant med problematiken som svenskar ställs inför om de inte tillåts skriva in sig i Sverige vid planerad hemflytt. Hon är kritisk till lagstiftningen som hon anser inte har hängt med samhällsutvecklingen i alla avseenden.
? Det blir jättestökigt för de personer som drabbas och vi lever i år 2025, det är inte alltid det är kärnfamilj och 9 till 5-jobb som gäller. Där lagstiftningen vill förhindra tänkbart fusk hamnar i dag helt vanliga människor i kläm, vilket är extremt olyckligt.
Folkbokförd där man bor
För att vara skriven i Sverige ska man ha sin hemvist i Sverige, det innebär att man ska kunna visa att ens vistelse i Sverige kommer att vara under minst ett år.
? Huvudregeln är att där man bor ska man vara folkbokförd, men sover man på många olika ställen kan andra parametrar komma in i bilden, säger Jens Lindqvist, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.
För den svensk som har dubbel bosättning mellan Sverige och utlandet är reglerna mer komplicerade. Om man bor mer än 52 dagar om året utomlands ska man vara folkbokförd där man bedöms ha sin egentliga hemvist.
Planerar man att vara längre än så utomlands ska man bara folkbokföras i Sverige om ?samtliga omständigheter? pekar på att den egentliga hemvisten är i Sverige. I den bedömningen har familjeförhållanden normalt stor vikt. Med familj menas nämligen i första hand makar och hemmaboende barn. Även arbetsförhållanden spelar en viktig roll.
Styr antalet platser inom sjukvård
? Folkbokföringen är en signal till resten av samhället att den här personen bor och vistas här. Det styr till exempel antalet sjukvårdsplatser, utbildningsplatser och röstlokaler, säger Lindqvist och tillägger:
? Det är ett viktigt fundament för att samhället ska fungera så bra som möjligt, men det säger inget om huruvida du är svensk eller inte.
Han är medveten om att det finns många svenskar som bor utomlands och har gjort det under mer än ett år ? men som fortfarande är folkbokförda i Sverige.
Att hitta de personerna har hög prioritet för Skatteverket. Myndigheten arbetar för att stärka kontrollen, göra det lättare att anmäla flytt till utlandet och skapa en förenklad e-tjänst.
? Det är ett problem att personer flyttar utomlands utan att anmäla det till Skatteverket, och det får konsekvenser både för samhället och för individen själv.
De som faktiskt skriver ut sig ? med alla problem det innebär ? upplever många gånger att de blir straffade för att de gör rätt. Hur ser du på det?
? Jag har stor förståelse och respekt för att folkbokföringen har stora följdverkningar. Men det vi har ansvar för är att berätta för samhället vilka som bor och inte bor i landet. Vilka konsekvenser regelverket får för enskilda individer ligger utanför Skatteverkets ramar.
Jens Lindqvist hänvisar de problem som enskilda kan få ? med bankkontakter, körkort eller liknande ? till respektive företag och myndighet.
Att utelämna information i sin ansökan om att folkbokföras på nytt i Sverige är inget som Jens Lindqvist rekommenderar.
? Som privatperson är man skyldig att lämna korrekta uppgifter till Skatteverket.
Efter avslaget på ansökan om folkbokföring i Sverige försökte Christian Bergenstråhle i stället bli inskriven i Spanien ? vilket han lyckades med i mars i år.
? Äntligen är jag återigen inskriven i Europa.