• Anonym (B)

Kan man bli dömd för det?

Ingen "fredagdagstråd", snabba svar tack!

Om man har laxerande godis hemma (barn med konstant förstoppning) och en bekant som lånade huset tryckte i sig massor av det och blev jättedålig och nu anmält det, kan man bli dömd av det? De låg i en plastlåda, hemgjorda.

• Svar på tråden Kan man bli dömd för det?
  • Anonym (Frida)

Den här tråden påminde mig om en gammal historia som mycket väl kan vara en "råttan i pizzan", men ändå 😁

Den handlade om ett par som skulle vara hemma hos den enes mormor, och mormorn gick iväg ett tag men när hon kom hem igen fick hon till sin förskräckelse se det unga paret avsvimmade och helnakna i hennes säng. De hade tänkt ha en snabbis i mormors säng och använde hennes blodförtunnande salva som glidmedel. Det fick katastrofala konsekvenser och paret försökte stämma företaget som producerade salvan för att de inte hade någon varningstext med "får ej användas på könsorganen". Det gick nog inget vidare.

Tänk om historien om personen som smygåt godis som visade sig vara laxermedel blir en ny varnande vandringssägen....

• Anonym (Hahaha)
    Egon den stora skrev 2025-04-25 11:57:06 följande:
    Synden straffar sig själv,  som man sa förr i världen.  Men ändå sjukt kul.  Att något stjäl godis och sedan tror att han ska kunna anmäla att han blir dålig är inget annat än humor. 
    Visst är det så men jag har en liten känsla av att i USA hade man haft chans på ett fett skadestånd.
    Där verkar man ju kunna stämma brallorna av folk för rena idiotgrejor.
  • Egon den stora
    Anonym (Hahaha) skrev 2025-04-25 16:01:20 följande:
    Visst är det så men jag har en liten känsla av att i USA hade man haft chans på ett fett skadestånd.
    Där verkar man ju kunna stämma brallorna av folk för rena idiotgrejor.
    Både ja och nej.  Problemet med usa är ju att samhället inte står för sjukvård och vissa ersättningar som vi är vana vid. Ett enkelt läkarbesök och ett par dagar hemma från jobbet kan ju snabbt bli horribla summor om du som lök på laxen behöver lite medicin också. 
    Vi har ju både högkostnadsskyddet, kraftigt sponsrad avgift vid sjukvård och sjukersättning från jobbet, så det förklarar en del av skillnaden mellan Europa och USA. 

Om en person däremot stjäl något och skadas av det tror jag det blir svårt att få ersättning även i USA. 
  • Anonym (M)

Vad innehöll godiset? Utgår ifrån att det inte var någon olaglig substans. 

Och nej, självklart kan ni inte bli dömda för det. Vad skulle ens rubriceringen vara?

Har ni kallats till polisen för förhör eller hur vet ni att ni är anmälda? De lär lägga ner anmälan direkt. Det finns inget att utreda. 

• Anonym (H)

Hemgjorda?? Vad tusan var det i dem?

• burleskburkläsk
    Anonym (B) skrev 2025-04-25 09:40:58 följande:
    Kan man bli dömd för det?

Ingen "fredagdagstråd", snabba svar tack!

Om man har laxerande godis hemma (barn med konstant förstoppning) och en bekant som lånade huset tryckte i sig massor av det och blev jättedålig och nu anmält det, kan man bli dömd av det? De låg i en plastlåda, hemgjorda.

Denna karamelltjuv är en idiot rakt igenom!

Kom att tänka på en annan idiot, en Mor som passade lägenheten åt sin son och hans flickvän medan de var bortresta.
    I ena sängbordet låg där en löskuk som mamman använde flitigt medan då paret var bortresta.
    Det framkom sedan att hennes son klonat sitt könsorgan med ett Clone-a-willy kit för att överraska flickvännen med en sexig gåva...som troligen flickvännen inte velat veta nåt av när hans egna Mor gått lös på den...vet inte hur man kommer över nåt sånt...då är det bättre att äta laxerande karameller...
  • burleskburkläsk
    Anonym (H) skrev 2025-04-25 19:12:09 följande:

Hemgjorda?? Vad tusan var det i dem?

Laxoberaldroppar förmodligen 😋
  • Anonym (Anna)

Jag är inte jurist utan går efter sunt förnuft här. Något som folk på FL generellt verkar sakna. Man kan rimligen bli dömd för det om syftet varit att orsaka skada eller om man varit oaktsam. 

Jämför: Jag bjuder hem en väninna. Jag vet att väninnan gillar äpplen. Jag vet att vår relation är sådan att vi känner oss hemma hos varandra och tar för oss. Jag låter en skål med äpplen stå framme, som jag förgiftat med cyanid. Väninnan tar ett äpple. Kan jag bli dömd för mord/mordförsök?

Svaret är självklart inte ?nej, väninnan borde frågat innan hon tog ett äpple?.

Uppenbarligen är detta någon relativt närstående eftersom TS lånat ut sitt hus. Den viktigaste frågan är väl kanske hur godiset varit placerat och hur det såg ut. 

I TS fall hade jag gjort mitt allra bästa för att be om ursäkt till min bekanta. Med rätt taktik går det kanske att få personen att dra tillbaka anmälan.

• Anonym (Frida)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-25 19:33:57 följande:

Kom att tänka på en annan idiot, en Mor som passade lägenheten åt sin son och hans flickvän medan de var bortresta.
    I ena sängbordet låg där en löskuk som mamman använde flitigt medan då paret var bortresta.
    Det framkom sedan att hennes son klonat sitt könsorgan med ett Clone-a-willy kit för att överraska flickvännen med en sexig gåva...som troligen flickvännen inte velat veta nåt av när hans egna Mor gått lös på den...vet inte hur man kommer över nåt sånt...då är det bättre att äta laxerande karameller...
    Är det där en sann historia eller en annan råtta i pizzan?
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-25 19:36:46 följande:

Jag är inte jurist utan går efter sunt förnuft här. Något som folk på FL generellt verkar sakna. Man kan rimligen bli dömd för det om syftet varit att orsaka skada eller om man varit oaktsam. 

Jämför: Jag bjuder hem en väninna. Jag vet att väninnan gillar äpplen. Jag vet att vår relation är sådan att vi känner oss hemma hos varandra och tar för oss. Jag låter en skål med äpplen stå framme, som jag förgiftat med cyanid. Väninnan tar ett äpple. Kan jag bli dömd för mord/mordförsök?

Svaret är självklart inte ?nej, väninnan borde frågat innan hon tog ett äpple?.

Uppenbarligen är detta någon relativt närstående eftersom TS lånat ut sitt hus. Den viktigaste frågan är väl kanske hur godiset varit placerat och hur det såg ut. 

I TS fall hade jag gjort mitt allra bästa för att be om ursäkt till min bekanta. Med rätt taktik går det kanske att få personen att dra tillbaka anmälan.

Fast det är lite skillnad på att medvetet förgifta en matvara och att ha medicin hemma. Och godiset används uppenbarligen i medicinskt syfte.

Sen hoppas jag att godiset inte låg framme lättillgängligt så att barnet får tag på dem. Om godiset låg undangömt och vännen rotat fram dem så är det ju hen som varit oaktsam.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Frida) skrev 2025-04-25 19:40:59 följande:
    Är det där en sann historia eller en annan råtta i pizzan?
    Den är sann men idag gammal eller kanske 20 år gammal minst iaf...sen kan jag tänka mig att den gjorts om sedan.

Det sista om att flickvännen säkert inte velat veta av leksaken har jag själv skrivit...
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Frida) skrev 2025-04-25 19:44:34 följande:
    Fast det är lite skillnad på att medvetet förgifta en matvara och att ha medicin hemma. Och godiset används uppenbarligen i medicinskt syfte.

Sen hoppas jag att godiset inte låg framme lättillgängligt så att barnet får tag på dem. Om godiset låg undangömt och vännen rotat fram dem så är det ju hen som varit oaktsam.
    Det var precis detta som var min poäng. Det hänger helt på omständigheterna. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Frida) skrev 2025-04-25 19:44:34 följande:

Barnet i fråga är 13 år, så jo det är lättillgängligt, men ligger i en plastlåda i skafferiet.
  • burleskburkläsk
    Anonym (B) skrev 2025-04-25 20:17:15 följande:
    Barnet i fråga är 13 år, så jo det är lättillgängligt, men ligger i en plastlåda i skafferiet.
    Vad gjorde individen i skåpet?

Varför åt den av det?

Jag går aldrig i skåp hos vänner eller släktingar...enbart mina egna.

Vad har den att säga till sitt försvar!?
  • Anonym (Frida)
    Anonym (B) skrev 2025-04-25 20:17:15 följande:
    Aha okej, en trettonåring har nog vett att inte tjuvsmaka på laxerande godis 😁

men så dålig stil att gå och smygäta ur någon annans skafferi utan att fråga först!
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Frida) skrev 2025-04-25 21:38:35 följande:
    Aha okej, en trettonåring har nog vett att inte tjuvsmaka på laxerande godis 😁

men så dålig stil att gå och smygäta ur någon annans skafferi utan att fråga först!
    13åringen är den som godiset tillhör, inte den bekanta som tagit och ätit upp det.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-25 22:25:02 följande:
    13åringen är den som godiset tillhör, inte den bekanta som tagit och ätit upp det.
    Jag vet, jag menade i samband med ett tidigare inlägg, att godiset borde stå undangömt så att inte barn råkar komma åt det och få i sig det av misstag. Men nu visade sig ju barnet vara tretton, och då är risken mindre.

Det var den bekanta som hade dålig stil som gick och åt någon annans godis, menade jag.
  • Anonym (Hahaha)

Oavsett - man äter väl inte upp allt av något man hittar i någon annans hus?
    Skyll dig själv och må din mage reagera därefter!
    Som om du skulle hitta en dildo som du använder och åka på en STD.
    Allt detta är så dumt så jag väljer att se det som en "fredags-tråd"

• Anonym (Abc)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-25 19:33:57 följande:

Jag är skeptisk. Det är märkligt att låna någon annans dildo. Ännu märkligare att man pratar om det sen så det kommer fram. Men det kan ju varit en gränslös familj men då bryr dem sig säkert inte ändå.
Svar på tråden Kan man bli dömd för det?