• Anonym (Undrande)

Tror jag gjorde bort mig på intervjun.

Var på intervju igår. Jag tycker det gick ganska bra, fick en liten rundtur och hon sa "ja du har väll 3 månaders uppsägningstid så då blir det väl i augusti" hon skulle höra av sig på måndag. Sen när jag kom hem kom jag på att jag glömde fråga om lön. Jag mejlade och skrev sakligt men trevligt vad lönespannet låg på för lönen för den aktuella tjänsten. Hon frågade vad jag hade nu och jag svarade (jag jobbar i ett annat yrke nu där jag tjänar mer än om jag skulle få detta jobb) men jag var ärlig och svarade, men sen fick jag inget mer svar. Nu känns det som jag sumpat det

• Svar på tråden Tror jag gjorde bort mig på intervjun.
  • EpicF
    Anonym (Flipp) skrev 2025-04-27 15:27:57 följande:

Nä, ett erbjudande är inte konkret förrän lönen i alla fall har börjat diskuterats, innan dess är allt bara lösa förhandlingar. Självklart frågar man om lönen i relativt tidigt skede, annars riskerat man ju att bara slösa bort sin tid på en meningslös process. 

Tiden då arbetsgivare sågs som gudalika och man skulle vara tacksam för att ens bli påtänkt för ett jobb medan lön var något man skulle skämmas för att ens be om är turligt nog förbi. 

Har du fått ett erbjudande om anställning så är det ett konkret erbjudande. Efter det diskuterar man lönen och du har rätt att tacka ja eller nej. 
  • Anonym (GH)
    EpicF skrev 2025-04-27 13:03:18 följande:
    Anonym (GH) skrev 2025-04-27 00:51:34 följande:

Om man jobbar med rekrytering vet man att stämma av lön tidigt. Bara idiotiskt att erbjuda någon ett jobb som har helt fel förväntningar på lönen och tackar nej till jobbet och så kan man potentiellt ha sållat bort en massa bra kandidater som hade rätt löneanspråk.

Det troligaste är väl att hon behöver kolla lönen med någon innan hon kan återkoppla, hon vågar kanske inte skriva något i text innan, hon ringer säkert upp dig när hon kan.

Om de sållar bort dig pga detta är de totalt oproffsiga, hitta en bättre arbetsgivare. 

Om man verkligen jobbar med rekrytering så vet man att lönediskussionen tas vid erbjudande om anställning. Man vet också att en kandidat kan tacka nej, för att man inte kommer överens om lön. Det är något alla bra rekryterare tar med i beräkningen. 

Dumheter. Man kan inte vänta till slutet som arbetsgivare med att stämma av lönen. Du kan ha tre bra kandidater som gjort flera intervjuer, arbetsprover och dylikt och så kanske deras anspråk ligger 10-20K fel. På seniora roller tex VP-nivå kan spannet vara ännu mer spritt, rekryterar du på en internationell marknad kan det röra sig om 50K, eller ännu mer ifall du rekryterar ifrån USA. Har man slösat på tre VP eller C-levelkandidaters tid genom att det framkommer först efter en lång process att man inte alls kan matcha förväntningarna får man snabbt dåligt rykte.

Problemet blir tydligast för denna typ av roller men gäller generellt. För låglöneroller där spannet bara är några tusenlappar är det kanske lättare att mötas i förhandling.

• Anonym (!)

jag jobbar med rekrytering och blir lite förvånad över vissa svar här. På första intervjun frågar jag alltid om ett lönespann vad personen förväntar sig. Sen blir det såklart skarp förhandling mellan chefen och kandidaten om det blir allvar av jobbet.

jag menar, varken kandidaten eller vi vill ju lägga onödig tid om den förväntade lönen ligger långt över vad vi kan erbjuda. 

• Anonym (Vi som har en karriär)
    EpicF skrev 2025-04-26 17:09:56 följande:
    Lönediskussionen tas när man fått erbjudande om anställning. 
    Nej, så är det inte alls för alla.

I det privata säger jag vad jag vill ha i lön för att byta och sen får rekryteraren bedöma om mitt löneanspråk är inom ramen för vad arbetsgivaren är beredd att betala innan de ens får se mig.

Allt annat är slöseri med min tid.
  • Anonym (T)

Blir faktiskt förvånad när jag läser här och förstår att det inte är ovanligt att övervärdera sin insats med 10-20k. Ni rekryterare, vad är det för typ av människor som övervärderar sig så mycket? Jag antar att det finns vissa gemensamma mindre smickrande drag?

• Anonym (P)
    Anonym (T) skrev 2025-04-28 08:03:20 följande:

Blir faktiskt förvånad när jag läser här och förstår att det inte är ovanligt att övervärdera sin insats med 10-20k. Ni rekryterare, vad är det för typ av människor som övervärderar sig så mycket? Jag antar att det finns vissa gemensamma mindre smickrande drag?

Det finns gott om arbetsgivare som inte vill eller kan betala för kompetens heller. Jag sökte ett jobb och hade gått igenom tester och arbetsprov när det kom fram att arbetsgivaren ville ha min seniora kompetens, men bara betala för en junior kompetens. Jag skulle fått gå ner 10 000 i lön, när de sträckt sig så långt de kunde. Glöm det!
  • Anonym (T)
    Anonym (P) skrev 2025-04-28 08:15:42 följande:
    Det finns gott om arbetsgivare som inte vill eller kan betala för kompetens heller. Jag sökte ett jobb och hade gått igenom tester och arbetsprov när det kom fram att arbetsgivaren ville ha min seniora kompetens, men bara betala för en junior kompetens. Jag skulle fått gå ner 10 000 i lön, när de sträckt sig så långt de kunde. Glöm det!
    Nej det är också orimligt. Men att tro sig vara värd 20k mer än andra som gör samma jobb borde en rekryterare reagera negativt på tänker jag.
  • Anonym (GH)

Handlar inte nödvändigtvis om att någon övervärderar sig utan vilken typ av lönepolitik bolaget har. Fintech betalar generellt bra löner för att de har råd och vill ha riktigt vassa utvecklare och produktägare och konkurrerar med alla coola gaming- och mediabolag som generellt mer satsar på kultur, image och andra typer av förmåner. De ersätter då också alla supportroller inom ekonomi, HR, generalistledare etc riktigt bra för att det inte ska bli rent märkligt internt (något förenklat).

Så du kanske har varit icketeknisk mellanchef på ett stort fintech länge med en bra löneutveckling och söker sedan ett mellanchefsjobb inom typ offentlig verksamhet eller handel eller något. Då kan lönen diffa 20k, alla har förstås inte koll på det.

• Anonym (Nemi)

Jag är inte rekryterare men jag opponerar mig mot ordet "övervärdera".

Jag "övervärderar" mig inte. Min nuvarande arbetsgivare tycker att det jobb jag har är värt så mycket.  Andra arbetsgivare kanske inte har så god ekonomi utan betalar generellt lägre löner. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Troligen) skrev 2025-04-27 07:50:10 följande:

På typiskt manliga jobb tar man lönen direkt, och på typiskt kvinnliga så väntar man med att prata lön.

Skulle tro att det är yrkesbaserat, ditt påstående. Där jag har arbetat har man aldrig velat lyfta frågan om lön. Och när man väl gör det från eget håll så är det ttotalt stopp. Så nej, det handlar inte om kön utan snarare yrke. Ps. du är en bortskämd jävel. D.s.
Svar på tråden Tror jag gjorde bort mig på intervjun.