• Anonym (TS)

Äldre kvinna sålde bullar och kakor, döms till fängelse

En kvinna har fortsatt sålt bullar, tårtor och kakor trots att myndigheterna påtalat i över 5 års tid att hon behöver följa regelverket. Kvinnan har valt att inte sluta sälja och döms nu till fängelse. 

Kvinnan beklagar sig och uttrycker att hon har en dålig hälsa. Frågan är väl varför hon fortsatt när hon faktiskt fått all information hon behöver. Väldigt enkelt, gör rätt för dig eller sluta sälj? Är det otydligt? 

• Svar på tråden Äldre kvinna sålde bullar och kakor, döms till fängelse
  • Anonym (Abc)

En tråd om ett olagligt bageri utmynnar i en diskussion om prostitution. Det händer fan bara här på familjeliv.

Klart som fan tanten ska dömas. Driver man ett bageri med förmodligen svarta inkomster och får en chans stt sluta men inte tar den så har man skitit i det blå skåpet.

Vad menar ni? Ska polisen underlåta att agera när de ser ett brott för att det finns prostitution? Nej damen får fortsätta begå olagligheter för vi vill se om vi hittar något annat brott. Ska vi lägga ned trafikpolisen med? Vilka fler brott ska vi strunta i att åtala för? 

Förstår att man kan ömma för en äldre dam men vi vet ju inget om hur det sett ut i hennes kök. Kan vara råttor överallt och stora obeskattade inkomster från bakningen. Om det hade varit Bogdan 30 år som bakade hade ni resonerat samma då med? 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Abc) skrev 2025-04-29 03:49:44 följande:

En tråd om ett olagligt bageri utmynnar i en diskussion om prostitution. Det händer fan bara här på familjeliv.

Klart som fan tanten ska dömas. Driver man ett bageri med förmodligen svarta inkomster och får en chans stt sluta men inte tar den så har man skitit i det blå skåpet.

Vad menar ni? Ska polisen underlåta att agera när de ser ett brott för att det finns prostitution? Nej damen får fortsätta begå olagligheter för vi vill se om vi hittar något annat brott. Ska vi lägga ned trafikpolisen med? Vilka fler brott ska vi strunta i att åtala för? 

Förstår att man kan ömma för en äldre dam men vi vet ju inget om hur det sett ut i hennes kök. Kan vara råttor överallt och stora obeskattade inkomster från bakningen. Om det hade varit Bogdan 30 år som bakade hade ni resonerat samma då med? 

Innan man lyckats bura in minst 50% av buset som spränger och mördar och skjuter och rånar och säljer knark, innan dess tycker jag inte att man behöver lägga resurser på att  åtala och sätta en gammal dam i Norrbotten i fängelse för att hon drygar ut en skral pension med att sälja hembakta bullar . 
  • Anonym (Abc)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-29 07:55:40 följande:
    Innan man lyckats bura in minst 50% av buset som spränger och mördar och skjuter och rånar och säljer knark, innan dess tycker jag inte att man behöver lägga resurser på att  åtala och sätta en gammal dam i Norrbotten i fängelse för att hon drygar ut en skral pension med att sälja hembakta bullar . 

Och du tror inte att brott som ignoreras av Polisen utnyttjas av gängen?

Det blir ju fritt fram att låtsas baka för att tvätta knarkpengar och en gammal dam som målvakt.

De är ganska uppfinningsrika när det gäller att komma undan ansvar. Släpper dem den här tanten så står det ett par hundra gängmedlemmar och ser möjligheter.

• TvillingmammaVästgöte

Löjligt resonemang, nej det tror jag inte. Snarare tror jag polisen är rädda för gängen med deras extrema våldskapital. Säkrare ge sig på gamla damer.

Anonym (Abc) skrev 2025-04-29 10:57:29 följande:

Och du tror inte att brott som ignoreras av Polisen utnyttjas av gängen?

Det blir ju fritt fram att låtsas baka för att tvätta knarkpengar och en gammal dam som målvakt.

De är ganska uppfinningsrika när det gäller att komma undan ansvar. Släpper dem den här tanten så står det ett par hundra gängmedlemmar och ser möjligheter.

• Anonym (Bagarmossen)
    Anonym (Abc) skrev 2025-04-29 03:49:44 följande:

Kan tycka att straffet är orimligt högt för bullbakande. Hennes "skada" på samhället står inte i proportion till straffet. 

Därför drar jag också upp jämförelser med andra brott. Om nu polisen saknar resurser för andra brott kan man ifrågasätta hur de plötsligt kan få resurser för att haffa tanten. Något är skevt här.

Motiveringen för straffet i tråden verkar handla om livsmedelslagstiftningen, men anledningen till att hon fick ett högt straff verkar handla om ekobrottet.

Då kan ni ju verka för att bullbakande till skolans tombola läggs ner. De betalar antagligen inte skatt eller följer livsmedelslagarna.

• Anonym (Abc)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-29 13:54:58 följande:

Löjligt resonemang, nej det tror jag inte. Snarare tror jag polisen är rädda för gängen med deras extrema våldskapital. Säkrare ge sig på gamla damer.

Du kan va löjlig 😜
  • Anonym (Bagarmossen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-29 13:54:58 följande:

Jag tror också att poliserna är rädda. Polisutbildningen idag genererar bara pappersvändare som läst en och annan kriminalroman.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Bagarmossen) skrev 2025-04-29 14:26:33 följande:

Kan tycka att straffet är orimligt högt för bullbakande. Hennes "skada" på samhället står inte i proportion till straffet. 

Därför drar jag också upp jämförelser med andra brott. Om nu polisen saknar resurser för andra brott kan man ifrågasätta hur de plötsligt kan få resurser för att haffa tanten. Något är skevt här.

Motiveringen för straffet i tråden verkar handla om livsmedelslagstiftningen, men anledningen till att hon fick ett högt straff verkar handla om ekobrottet.

Då kan ni ju verka för att bullbakande till skolans tombola läggs ner. De betalar antagligen inte skatt eller följer livsmedelslagarna.

Lite skillnad på att baka till skolan en gång på 9 år eller driva en verksamhet. 

Du menar att Polisen ska strunta i ett brott de vet om till förmån för något som inte är möjligt att åtala för just nu?

Vilka fler överträdelser tycker du är ok att Polisen låter bli? Fortkörning? Strunta i stopp-plikt? Snatteri? Cykelstölder?

Ska man kanske strunta i brottsplatsundersökning vid inbrott för att istället spana på gängmedlemmar?

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Abc) skrev 2025-04-29 15:24:52 följande:

Lite skillnad på att baka till skolan en gång på 9 år eller driva en verksamhet. 

Du menar att Polisen ska strunta i ett brott de vet om till förmån för något som inte är möjligt att åtala för just nu?

Vilka fler överträdelser tycker du är ok att Polisen låter bli? Fortkörning? Strunta i stopp-plikt? Snatteri? Cykelstölder?

Ska man kanske strunta i brottsplatsundersökning vid inbrott för att istället spana på gängmedlemmar?

Ja, det tror jag absolut att man gör.
    Mängdbrotten som inbrott , utredningar av dess prioriteras just nu ned kraftigt av resurskäl för att man måste prioritera mord, sprängnings och rån-utredningar. 
  • Anonym (Bagarmossen)
    Anonym (Abc) skrev 2025-04-29 15:24:52 följande:

Varför är det skillnad mellan bullbakande i skolinsamlingar och tanten? Blir det mindre råttbajs i degen?

Det jag pekar på är:
    -att straffet inte står i proportion till brottet
    och
    -att andra betydligt allvarligare brott inte behandlas av polisen.

Så hur ska rättsväsendet ha det? Man borde haffa blocketbedragare, sexköpare av privatprostituerade OCH tanter som bakar bröd. 
  • Anonym (Whst)

Vi ger oss, Bagarmossen. Du har vunnit priset för årets trådkapning. Nu har du under ett dygns tid trumpetat ut vad du tycker om det du kallar privatprostituerade - vad nu det är - och det kan väl räcka!

• Anonym (Bagarmossen)
    Anonym (Whst) skrev 2025-04-29 17:36:42 följande:

Vi ger oss, Bagarmossen. Du har vunnit priset för årets trådkapning. Nu har du under ett dygns tid trumpetat ut vad du tycker om det du kallar privatprostituerade - vad nu det är - och det kan väl räcka!

Vaddå? Är det du som delar ut medalj eller?
  • Sunflora

Det är ju en himla tur att polisen har tid att åtala en tant som bakar bullar det måste betyda att gängkriminaliteten och skjutvåldet är löst.  

• Anonym (Karin)
    Sunflora skrev 2025-04-29 21:24:50 följande:

Det är ju en himla tur att polisen har tid att åtala en tant som bakar bullar det måste betyda att gängkriminaliteten och skjutvåldet är löst.  

Tråkigt med dessa raljerande inlägg...

För det första: Polisen åtalar ingen över huvud taget. Det är åklagare som åtalar.

För det andra: Detta ärende är inte ett åtal. Det är en omvandling av vite till fängelse enligt BrB 25:8 och 25:9. Det är Bygg- och miljönämnden som ålagt kvinnan med vite, vilket förvaltningsrätten sedan genom domar har dömt ut. Eftersom vitet inte betalats, och kvinnan fortsatt med verksamheten, har åklagaren begärt att vitet ska omvandlas till fängelse. Det är alltså ingen förundersökning gjord av polis.

För det tredje: Åklagare har absolut åtalsplikt, det framgår i RB 20:6. Så nej, ett åtal för ett mindre allvarligt brott betyder inte att gängkriminaliteten och skjutvåldet är löst. Det betyder att åklagaren följer lagen. Om ett brott faller under allmänt åtal och bevisningen är tillräcklig så SKA åklagaren väcka åtal. Det ingår i tjänsteplikten.

Och innan någon säger något. Ja, jag vet att såväl polis som åklagare gör ett dåligt jobb i vissa fall. Ja, utredningar tar för lång tid, ja, anmälningar hamnar på hög, ja allt som borde gjorts görs inte alltid i brottmål. Jag vet.

Men en åklagare kan inte, och får inte, låta bli att väcka åtal för en stöld eller rattfylla, med motiveringen att det just skett en gängskjutning. Ett sådant beslut skulle vara ett åsidosättande av tjänsteplikten, och fullt möjligt ett tjänstefel.
Svar på tråden Äldre kvinna sålde bullar och kakor, döms till fängelse