Jag är kvinna, som hade ett ex som din pojkvän. Jag pluggade upp betygen och hoppade in på timmar i vården. Mitt ex körde taxi och fick ut ca 13 i nettolön En bra månad (Heltid). Jag i mitt lågbetalda jobb fick ut mellan 16-18 varje månad, jag slet som ett djur för att ha råd att försörja mig och min dotter.
mitt ex hade absolut noll intresse kring sin egna ekonomi. Han gjorde ofta slut på lönen samma dag och fick låna av mig (som aldrig återbetalades). Han hade också en bil med lån som han lät sitt ex och gemensamma barn ha på fulltid. Eftersom de annars var så synd om sonen som inte kunde göra något eftersom mamman inte hade ekonomi till en bil. Han hade dessutom barnet varannan helg och betalade fullt underhåll. Av någon jävla anledning så tyckte mitt 20:åriga jag att vi skulle bli sambos. Jag tyckte väl synd om honom.
när mitt ex ville låna pengar till skatten på bilen som exet hade så flippade jag ut. Det hela slutade med att hon fick växa upp och skaffa en egen bil. Så den fick vi tillbaka rätt snabbt med väldigt arga meddelanden som följd. Han var också en sån som glömde bankomatkortet hemma hela tiden, de var ju endå tomt så de spelade väl ingen roll för han.
en period så slog vi ihop våra inkomster och fördelade det som blev över. De blev ju helt fantastiskt för honom, från att gå till ett minus på kontot till att ha flera tusen i shopping pengar. De gick tom till den nivån att han började lata sig på jobbet och jagade inte kunder lika aktivt. Hans lön gick då ner några tusen och jag fick kompensera med fler pass. Jag orkade med det här i 3 månader innan jag bröt den gemensamma ekonomin. Då tyckte han att vi skulle göra såhär: att varannan månad skulle vi stå för alla kostnader för boende och mat.
så jag sa ja men självklart kan vi testa det! Du först!!
han hade inte ens råd med mat 2 veckor in på månaden. Så jag fick hoppa in de sista två veckorna. Efter det här blev jag så trött på situationen och gjorde slut. Så avtändande och lat syn på ekonomi.
mitt intresse för ekonomi började där och nu arbetar jag med det, så något gott kom väl ur den relationen. Men jag är precis som dig som gärna vill unna mig restaurang besök med sambo eller vänner. Jag tror det här bara kommer vara början för dig, de kommer komma en tid då du kanske vill resa med honom där du måste betala allt. Eller när du kanske vill att ni ska göra ett större inköp till framtida boendet. Med mitt facit hade jag lämnat.