• Anonym (Mamma)

Krav att ha barn i knät på fullt tåg

Barnet är snart två år och jag köpte en egen sittplats på tåget, var inte bestämda platser. Det var väldigt fullpackat när en tant krävde att jag tog barnet i knät för att "det är fullt överallt" och blev väldigt upprörd när jag vägrade. Flera runtom hakade på och kritiserade mig för det, men ingen var villig att ge sig plats heller.

• Svar på tråden Krav att ha barn i knät på fullt tåg
  • Anonym (Steff)
    Egon den stora skrev 2025-05-07 22:46:39 följande:
    Snålt hade varit att boka en biljett och låta barnet sitta på en egen plats ändå.  Att boka två platser och sitta på dessa två platser är väl ett helt korrekt agerande. 

Så har man köpt två äpplen men klarar sig med ett är det helt korrekt att inte dela med sig till ett svältande barn utan det korrekta är att låta det hungriga barnet titta på medan man glufsar i sig båda själv? 

Jag tycker det är snålt jag 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Steff) skrev 2025-05-08 20:56:56 följande:

Så har man köpt två äpplen men klarar sig med ett är det helt korrekt att inte dela med sig till ett svältande barn utan det korrekta är att låta det hungriga barnet titta på medan man glufsar i sig båda själv? 

I vilken värld är det jämförbart?
  • EpicF

Nu är dock inte sittplatser på tåg att likställas med äpplen. 
  • EpicF

Ts behövde dessutom TVÅ sittplatser och därför bokade/köpte hon två sittplatser. Hade hon vara behöv en sittplats så hade hon bara bokat en sittplats.
  • Anonym (Tågresenär igen)
    EpicF skrev 2025-05-08 07:51:49 följande:
    Jsg förstod ditt inlägg alldeles utmärkt.
    Alltid kul när du svarar på något helt annat där det är tydligt att du inte förstod och sedan ska övertala den som skrivit att du förståttSkål
  • EpicF
    Anonym (Tågresenär igen) skrev 2025-05-08 21:08:15 följande:
    Alltid kul när du svarar på något helt annat där det är tydligt att du inte förstod och sedan ska övertala den som skrivit att du förståttSkål
    Jaha, så vad var det jag inte förstod med ditt inlägg?
  • Fredstein

Helt rätt. Hade gjort precis som du! Du hade betalt för sittplats till barnet så inget att ha dåligt samvete över. Jag är dessutom sådan att jag inte hade haft några problem att be andra flytta på sig för att få sitta bredvid mitt barn. Så gör jag alltid på bussen tex. Kändes obekvämt första gångerna men nu bryr jag mig inte, och folk fattar ju. Däremot är det sällan någon ensamsittare som makar på sig självmant. 

• Anonym (Lisa)

Det vanliga är att om man inte har en biljett med ett reserverat nummer så lite det i mån av plats. I så fall är det rimligt att ha en 2 åring i knäppte knäet tycker jag,  om du inte hade numrerad plats och andra måste stå upp

• Goneril

Har TS betalt för två platser ska hon ha två platser. Hur kul är det för en tvååring att sitta fjättrad i mammas knä? Inte kan barnet springa runt i kupén utan uppsikt heller! 
     En annan aspekt, ett svettigt barn ska sitta i knät under många timmar, hur ser mammans kläder ut efteråt? Svettiga, skrynkliga? Nej, barnet ska ha sin plats, för säkerhetens skull och för att kunna sova lite om det vill. Tanten får söka sig nån annanstans. Så går det när man inte platsbokar.

• Anonym (Lisa)
    Goneril skrev 2025-05-09 09:55:17 följande:

Har TS betalt för två platser ska hon ha två platser. Hur kul är det för en tvååring att sitta fjättrad i mammas knä? Inte kan barnet springa runt i kupén utan uppsikt heller! 
     En annan aspekt, ett svettigt barn ska sitta i knät under många timmar, hur ser mammans kläder ut efteråt? Svettiga, skrynkliga? Nej, barnet ska ha sin plats, för säkerhetens skull och för att kunna sova lite om det vill. Tanten får söka sig nån annanstans. Så går det när man inte platsbokar.

Absolut,  om de hade bokad sittplats så..

Jag har bokat biljett på tåg där det var så fullt med folk som stod att man stod som packade sillar...

Hemskt.. Hade utgått från att biljett betydde garanterad sittplats men fick lära mig den hårda vägen att så inte var fallet...
  • Anonym (D)

TS hade köpt två äpplen för att hon och barnet behövde två äpplen. Och ingen i närheten svalt, de var bara lite småhungriga och hade själva valt att inte ta med matsäck.
  • Goneril

En glad och nyfiken tvååring, HUR ska det gå till att barnet sitter stilla i knät? Ska det drogas? Jag bara undrar! Det kommer att vilja rymma hela tiden!. Har barnet en egen plats kan det sova, kanske mamman ksn läsa för det och det behöver inte hela tiden krängas och krånglas. Att sitta i timmar med en motsträvig och svettiig unge i knät, en mardröm. Det var ju för att slippa att ha det så som två platser köptes.

• Anonym (S)

Men alltså vad var det för tåg?? Klart att alla som har biljett har sittplats, även om det är onumrerade! Inga tåg säljer ståplatsbiljetter! Okej, pendlingståg och så då, men jag utgår från att det här är ett tåg-tåg! Såå alltså fanns det en plats till tanten någonstans på tåget! Hon var ju bara lat och orkade inte leta upp en ledig plats! Hänvisa till tågvärd nästa gång. Har du köpt två biljetter så är två säten dina! Det ena sätet behöver inte ens användas, du har ändå betalat för det så det tillhör dig!

Svar på tråden Krav att ha barn i knät på fullt tåg