• Anonym (TS)

Hur kan jag lära mig matte och klara kursen?

Hur lär man sig matte när man verkligen inte förstår, hur mycket man än försöker och oavsett vem som försöker förklara? 

Mina problem med matten började med att jag hade svårt att lära mig multiplikationstabellen som liten. Sen geometrin i femman var kämpig. Satt med det mycket hemma. Sen flöt det ändå på relativt ok, jag fick godkänt på proven och kurserna fram till matte B på gymnasiet. Fick ig-varning och satt flera timmar om dagen med den där matten. Familjemedlemmar försökte hjälpa mig hemma och jag gick på alla mattehjälplektioner i skolan. Till slut fick jag med nöd och näppe godkänt även i den kursen. 

Jag försöker läsa matte 3c nu för det är behörighetskrav för det jag drömmer om att plugga, men det verkar omöjligt för mig. Jag läste kursen i ett basår redan för över 10 år sedan men misslyckades och hoppade av basåret. Nu försöker jag igen men jag förstår verkligen ingenting. Läser i böckerna, frågat lärare, läst på nätet, kollat flera olika pluggsidor, laddat ner appar, tittat på massor av förklaringsvideos, repeterat tidigare mer grundläggande matte och till och med frågat ai om hjälp att förklara för mig men jag fattar ändå inte.

Hur lär man sig matte när man inte fattar?! ?Och så gör vi så och sen måste vi ju ta den och?? jaha måste vi? Hur vet jag det? Varför ska man det? Var kom det talet eller den additionen från helt plötsligt? Alla tar för givet att folk fattar varenda steg trots att de inte förklarar eller inte förklarar tydligt nog. För mig känns det då helt ologiskt. Till exempel ?vi ska faktorisera för att göra det enklare att lösa uppgiften?. Ok, det köper jag. Det verkar logiskt. Men sen ?Och då måste vi hitta en igelkott som går att adderas och multipliceras med det där upphöjda roten ur sin cos och det vet vi att y gör så då blir det regn i afrika såklart?. Ungefär så upplever jag det.

Jag vill verkligen  klara matte för att kunna gå min drömutbildning men jag vet inte hur det ska gå till. Jag blir dessutom otroligt frustrerad när jag inte fattar.
  • Svar på tråden Hur kan jag lära mig matte och klara kursen?
  • Anonym (Matt(e))

Förstår dig fullt ut, jag är en språkperson men matte .... nä!
    Fick en gång ett rätt på centralprov i matte för att jag stavat mitt namn rätt och angett rätt klass. Resten var noll.
    När det var centralprov i matte tog jag med mig fiskegrejor till skolan, tittade igenom provet, skrev mitt namn och åkte och fiskade istället. Tog typ 5 minuter.
    Då infördes en regel att man skulle sitta minst två lektioner d.v.s 2x40 minuter.
    Satt av tiden och åkte sedan och fiskade - häpp!
    Har i hela livet jobbat som säljare och hanterat %, påslag och marginaler utan problem.
    Löken på laxen är att min särbo är lektor - i matematik-didaktik, hahahaha

• Anonym (Snäll)

Vill inte vara elak men tänk i förväg på att du ska klara matten på utbildningen du vill gå. 

• Anonym (Umi)

När det inte kommer naturligt så är lösningen ofta att mängdträna. Istället för att göra 10 problem för att öva på ett koncept, så gör du 100. Eller så gör du samma 10 problem 10 gånger, tills du kan dem utantill och stegen går automatiskt. 

Utantill-inlärning kan även kompensera för bristande djupare förståelse (och även på sikt vara en väg till att tillskansa sig kunskapen).

Använd dig av AI. Finns många att välja på, men jag har erfarenhet av GoogleNotebook, som kan använda materialet du har till att lägga upp en studieplan, göra uppgifter med steg-för-steg-lösningar, ge feedback på dina lösningar, göra övningstest och flashcards, förklara koncept på andra sätt, göra poddar som diskuterar olika kapitel, osv, etc.

Lägg lite extra krut på att ha koll på i vilket format och på vilket sätt de vill ha problemen presenterade på. Se till att aldrig förlora lätta poäng på några missar här.

Kolla in
    ">den här föreläsningen
    om hur man pluggar smartare.

Och lycka till!

• Sunflora
    OlgaElvira skrev 2025-05-08 21:24:07 följande:

Du har kanske dyskalkyli, svårigheter med grundläggande matematik. Det finns hjälp att få. Försök att få till en utredning av dina svårigheter det kan göra att du för tillgång till hjälp och stöd under din utbildning.
    https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/dyskalkyli/

L
    ycka till

Ts har klarat matte 2 på gymnasiet så hon lär inte ha dyskalkyli. 
  • Anonym (,,)

Du kommer inte klara det. 

• Anonym (SA)
    Anonym (Snäll) skrev 2025-05-08 18:03:25 följande:

Vill inte vara elak men tänk i förväg på att du ska klara matten på utbildningen du vill gå. 

Fast näe. Så är det sällan.
    Nu vet jag inte alls vilken utbildning ts ska gå men de här behörighetskraven har mycket sällan med det man ska läsa att göra! Det är mer hur man handskas med stress, hur man löser problem, att man inte ger upp etc. Varför ska man ha Fysik för att bli sjuksköterska?? Eller Matte "typ" R för att bli läkare annars??  Inte så att man sitter på lektionstid och löser ekvationer för att nå sitt mål.
  • Anonym (J)

Har samma problem. Klarar verkligen it r matte , som nu är 2. Men jag har märkt att de har ändrat massor i kursen. Man behöver gå tillbaka och läsa 1:an igen.  

• Anonym (J)
    Anonym (,,) skrev 2025-05-09 10:38:21 följande:

Du kommer inte klara det. 

Sån onödig kommentar. Vad får du ut av det? Men! Sånt här kan vända på det och trigga ts till att försöka klara det ännu mer. 

Precis som syon sa till mig i skolan - det kommer aldrig bli nåt av dig. 

Schysst.

• Anonym (a)
    Sunflora skrev 2025-05-08 21:59:33 följande:
    Ts har klarat matte 2 på gymnasiet så hon lär inte ha dyskalkyli. 
    Med tanke på hur mycket jobb det tog för att knappt klara av kursen skulle jag inte vara tvärsäker.
  • Anonym (Lektor)
    Anonym (SA) skrev 2025-05-11 21:29:52 följande:
    Nu vet jag inte alls vilken utbildning ts ska gå men de här behörighetskraven har mycket sällan med det man ska läsa att göra! Det är mer hur man handskas med stress, hur man löser problem, att man inte ger upp etc. Varför ska man ha Fysik för att bli sjuksköterska?? Eller Matte "typ" R för att bli läkare annars??  Inte så att man sitter på lektionstid och löser ekvationer för att nå sitt mål.
    Tro mig, behörighetskraven finns där av en anledning. Jag undervisar på universitetsnivå inom naturvetenskap och teknik, och jag träffar regelbundet på studenter som inte klarar av studierna för att de med nöd och näppe klarade godkänt i matte, fysik och/eller svenska, och därför kom in på programmet, men "med nöd och näppe-nivån" är ändå för låg för att de ska ta sig igenom de krävande studierna. Många hoppar av, genomströmningen är i allmänhet ganska låg.

Alla ämnen är inte lika krävande, det är skillnad på att plugga socionom och att plugga fysik, men behörighetskraven för dessa program är inte heller samma. Jag vet att många tror att om de bara kommer in på ett program så ordnar det sig, men oftast i min erfarenhet, inte "mycket sällan" som du påstår, så går det inte att kompensera för bristande kunskaper/förståelse i det som ingår i behörighetskraven. Till en viss nivå, kanske, men inte hela vägen.

Ja, man kanske inte sitter som läkare och räknar integraler eller trigonometri, men att vara bra på matte går hand i hand med att vara bra på andra typer av problemlösning, och det är dessa andra typer som krävs av läkare i deras utbildning och arbete. Med andra ord, matte hör ihop med den typ av intelligens man behöver.

Med det sagt, så tror jag att TS kan ha en chans. TS verkar motiverad och lägger tid på pluggande, och det är två viktiga bitar om man vill ta sig igenom en utbildning. Matte behöver man nöta in, mängdträning som någon skrev ovan. Förhoppningsvis hittar TS en lärare som kan förklara varför man löser en uppgift på ett visst sätt, visa TS härledningar, och förhoppningsvis kommer förståelsen sedan.
  • Anonym (SA)
    Anonym (Lektor) skrev 2025-05-11 22:48:51 följande:
    Tro mig, behörighetskraven finns där av en anledning. Jag undervisar på universitetsnivå inom naturvetenskap och teknik, och jag träffar regelbundet på studenter som inte klarar av studierna för att de med nöd och näppe klarade godkänt i matte, fysik och/eller svenska, och därför kom in på programmet, men "med nöd och näppe-nivån" är ändå för låg för att de ska ta sig igenom de krävande studierna. Många hoppar av, genomströmningen är i allmänhet ganska låg.

Alla ämnen är inte lika krävande, det är skillnad på att plugga socionom och att plugga fysik, men behörighetskraven för dessa program är inte heller samma. Jag vet att många tror att om de bara kommer in på ett program så ordnar det sig, men oftast i min erfarenhet, inte "mycket sällan" som du påstår, så går det inte att kompensera för bristande kunskaper/förståelse i det som ingår i behörighetskraven. Till en viss nivå, kanske, men inte hela vägen.

Ja, man kanske inte sitter som läkare och räknar integraler eller trigonometri, men att vara bra på matte går hand i hand med att vara bra på andra typer av problemlösning, och det är dessa andra typer som krävs av läkare i deras utbildning och arbete. Med andra ord, matte hör ihop med den typ av intelligens man behöver.

Med det sagt, så tror jag att TS kan ha en chans. TS verkar motiverad och lägger tid på pluggande, och det är två viktiga bitar om man vill ta sig igenom en utbildning. Matte behöver man nöta in, mängdträning som någon skrev ovan. Förhoppningsvis hittar TS en lärare som kan förklara varför man löser en uppgift på ett visst sätt, visa TS härledningar, och förhoppningsvis kommer förståelsen sedan.
    Jag tror vi tänker lika men ändå olika. Ingen på sjuksköterskelinjen lär ju fråga dig vad som händer om man blandar koldioxid och kväve, eller vad som är skillnad på fas och nolla, ändå är Kemi A och Fysik A bland behörighetskraven. Eller det var det när jag gick i alla fall. Man kommer aldrig behöva räkna ut "räta linjens lutning"! Jag behövde Svenska B och Engelska B (så gammal är jag....) för att komma in på yt-utbildningen jag går på nu. Tro mig, jag har inte haft någon som helst användning för att "skildra romantiken och renässansen ur ett literärt perspektiv" eller "write an argumentative essay".... Engelskan känns totalt onödigt då vi inte jobbar alls med engelska språket på det sättet! Viss glosinlärning har förekommit.
    Så det är mer som du skriver i näst sista stycket, att det inte är ämnena i sig man är ute efter, utan snarare problemlösning, hur man tänker, hitta vägen till olika lösningar, att man ska kunna plugga och ta till sig kunskap.

Som sagt så vet jag inte vad för utbildning ts vill gå, hur viktig matten som sådan faktiskt är. Men tyvärr ska jobbet ändå göras. Kan man inte efterlysa hjälp typ på Facebook?? Att verkligen sitta ner och få förklarat för sig, kunna ställa sina frågor, inte störas av andra.
  • Anonym (Professor)

Fast det är väl ett icke problem. Varje utbildning har precis som du beskriver behörighetskrav. Där nivån på matten motsvarar den typ av utbildning 

Ex. Veterinär , Matematik 4 krävs. Dom flesta som inte behärskar matte speciellt bra. Kommer sällan upp till den nivån. Många undviker till med dessa utbildningar om det ogillar eller har svårt för matte. 

Sjuksköterska Matematik 1B. 

Apotekstekniker/ Medicinsk sekreterare Matematik 1a

Farmaceut Matematik 4, denna utbildning är längre och mer avancerad än t.ex. Apotekstekniker. 

Till TS, matematik är ett ämne som kräver mycket repetition, tills saker "sitter", och mängdträning.  Och det kan ta några ggr innan man klarar sig. Det är fullt normalt. Alla har inte naturlig fallenhet för matematik. Men det går att träna upp. Sen handlar mycket om motivation med.
  • Anonym (H)
    Anonym (SA) skrev 2025-05-11 21:29:52 följande:
    Behörighetskraven finns alltid där av en anledning, har man inte förkunskaperna är det svårt att klara utbildningen. Det är inte ett krav att man läst fysik för att bli sjuksköterska. Det ingår väldigt mycket matte på lärarutbildningen och många läkare använder en del matte i sitt yrke. 
  • Anonym (Lektor)
    Anonym (Professor) skrev 2025-05-12 20:22:32 följande:

Fast det är väl ett icke problem. Varje utbildning har precis som du beskriver behörighetskrav. Där nivån på matten motsvarar den typ av utbildning 

Ex. Veterinär , Matematik 4 krävs. Dom flesta som inte behärskar matte speciellt bra. Kommer sällan upp till den nivån. Många undviker till med dessa utbildningar om det ogillar eller har svårt för matte. 

Sjuksköterska Matematik 1B. 

Apotekstekniker/ Medicinsk sekreterare Matematik 1a

Farmaceut Matematik 4, denna utbildning är längre och mer avancerad än t.ex. Apotekstekniker. 

Till TS, matematik är ett ämne som kräver mycket repetition, tills saker "sitter", och mängdträning.  Och det kan ta några ggr innan man klarar sig. Det är fullt normalt. Alla har inte naturlig fallenhet för matematik. Men det går att träna upp. Sen handlar mycket om motivation med.
    Vad är det som är ett ickeproblem?
    Resten av ditt inlägg säger ungefär samma saker som det jag skrev som svar på ett annat inlägg.
Svar på tråden Hur kan jag lära mig matte och klara kursen?