• Anonym (Så trött)

Kan han kräva ersättning i efterhand?

Vi har delad vårdnad och varannan vecka, finns inga papper skrivna om det utan vi kom överens om det ändå.

Pappan pratar inte med mig utan låter sonen sköta all kommunikation själv.
    Pga kompisar och ett specifik intresse så har sonen börjat att spendera mer tid hos pappan. I början stämde jag av med pappan om det verkligen var ok, men eftersom jag bara får skit för det och pappan aldrig stämmer av med mig så har jag slutat fråga.
    Kan pappan komma med någon form av krav att jag ska ersätta honom för extratiden sonen är där fast jag aldrig gått med på att sonen är det?
    Pappan får hela barnbidraget.
  • Svar på tråden Kan han kräva ersättning i efterhand?
  • EpicF
    Anonym (Separerad) skrev 2025-05-14 20:31:31 följande:
    Skrev jag något annat?

Med tanke på att gymnasieutbildningar är 3 år och de flesta inte hoppar upp en årskurs så är man som regel betalningsskyldig även efter 18-årsdagen då de flesta slutar gymnasiet det år de fyller 19. 
    Skrev jag något annat?

Med tanke på att gymnasieutbildningar är 3 år och de flesta inte hoppar upp en årskurs så är man som regel betalningsskyldig även efter 18-årsdagen då de flesta slutar gymnasiet det år de fyller 19. 

Tänkte att du hade missat det. 
  • Anonym (Separerad)
    EpicF skrev 2025-05-14 20:48:24 följande:
    Skrev jag något annat?

Tänkte att du hade missat det. 
    Måste man förklara som för ett barn?
  • EpicF
    Anonym (Separerad) skrev 2025-05-14 21:51:35 följande:

Nej, varför behöva göra det. Jag tillförde det du hade missat. End of story. Om du blir kränkt är ditt problem. 
  • Anonym (E)
    EpicF skrev 2025-05-14 22:08:28 följande:

Nej, varför behöva göra det. Jag tillförde det du hade missat. End of story. Om du blir kränkt är ditt problem. 
    Men vad du håller på, vart står det att man inte kan gå ut gymnasiet när man är 18? Vad får du ut av att alltid medvetet feltolka alla trådar?

"Man är bara skyldig att betala till barnet gått ut gymnasiet, som längst till de är 21 år gamla. Men har de gått ut gymnasiet är man inte skyldig att betala underhåll längre."
  • Anonym (Separerad)
    EpicF skrev 2025-05-14 22:08:28 följande:

Jag är varken kränkt eller glömde något alls. Att du känner ett behov av att rätta mig och tillskriva mig känslor jag inte har ligger på dig. 

Eftersom alla gymnasieutbildningar idag är på 3 år (sedan många år tillbaka) så kan man som regel inte sluta betala underhåll bara för att barnet i fråga fyllt 18. Eftersom så gott som alla slutar gymnasiet det år de fyller 19 behöver det inte tilläggas något om att man kan vara 18 det år man slutar gymnasiet. 

Den jag svarade hade slutat betala när barnet fyllde 18, vilket inte är rätt under förutsättning att barnet går i gymnasiet (vilket jag förutsätter att barnet gjorde eftersom den jag svarade ansåg att barnet skulle ta CSN istället). 
  • EpicF
    Anonym (E) skrev 2025-05-14 22:40:52 följande:
    Men vad du håller på, vart står det att man inte kan gå ut gymnasiet när man är 18? Vad får du ut av att alltid medvetet feltolka alla trådar?

"Man är bara skyldig att betala till barnet gått ut gymnasiet, som längst till de är 21 år gamla. Men har de gått ut gymnasiet är man inte skyldig att betala underhåll längre."
    Jag la en tilläggskomentar.

Har du också problem med det?
  • EpicF
    Anonym (Separerad) skrev 2025-05-14 22:44:39 följande:
    Jag är varken kränkt eller glömde något alls. Att du känner ett behov av att rätta mig och tillskriva mig känslor jag inte har ligger på dig. 

Eftersom alla gymnasieutbildningar idag är på 3 år (sedan många år tillbaka) så kan man som regel inte sluta betala underhåll bara för att barnet i fråga fyllt 18. Eftersom så gott som alla slutar gymnasiet det år de fyller 19 behöver det inte tilläggas något om att man kan vara 18 det år man slutar gymnasiet. 

Den jag svarade hade slutat betala när barnet fyllde 18, vilket inte är rätt under förutsättning att barnet går i gymnasiet (vilket jag förutsätter att barnet gjorde eftersom den jag svarade ansåg att barnet skulle ta CSN istället). 
    Det barnet hade förmodligen redan gått ut gymnasiet, eftersom pappan slutade betala underhåll. 

Studielån får inte ta fören man är 20. 
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (E) skrev 2025-05-14 13:50:52 följande:

Anledningen till att sonen är hos pappan är oväsentlig, faktumet kvarstår att han är där mer och ja, då har pappan rätt att begära underhåll och detta kan ske retroaktivt. Men det beror även på hur mycket mer sonen är hos pappan, är han hos pappan 60% och hos dig 40% tex så räknas det som växelvist boende och ingen betalar.

Det är tydligt att du och pappan har sina problem men har han ens nämnt något om underhåll? Eller är det här något som du målar upp ifall att?

Jag och mitt ex hade vv, barnet började bo mer hos mig pga idrottsaktiviteter, inget jag hade något emot såklart, men det skulle aldrig falla mig in att ansöka om underhåll för den extra tiden, dels hade pappan kunnat säga att då ska det vara vv, nu kom vi iofs bra överens och jag fick hela barnbidraget, så jag var då även den som betalade för aktiviten. Ansöker ditt ex om underhåll så ska du även se över vilka kostnader du ska vara med att betala på

Pappan har aldrig nämnt underhållsfrågan till mig, men hans nya partner säger det till mig och till sonen. Detta har även gjort att pappan nämnt det till sonen någon gång.
  • EpicF
    Anonym (Så trött) skrev 2025-05-15 10:07:32 följande:
    Pappan har aldrig nämnt underhållsfrågan till mig, men hans nya partner säger det till mig och till sonen. Detta har även gjort att pappan nämnt det till sonen någon gång.
    Fast ska inte behöva nämna eller påminna dig om det. När barnet bor mest hos ena föräldern ska den andra betala underhåll. Antigen då underhållsbidrag eller underhållsstöd via fk.

Man ska inte behöva påminna den andra föräldern att försörja sitt barn. 
  • Anonym (Så trött)
    EpicF skrev 2025-05-15 10:19:51 följande:
    Fast ska inte behöva nämna eller påminna dig om det. När barnet bor mest hos ena föräldern ska den andra betala underhåll. Antigen då underhållsbidrag eller underhållsstöd via fk.

Man ska inte behöva påminna den andra föräldern att försörja sitt barn. 
    Det finns så många andra saker kring detta som spelar in som jag inte kan nämna för då tar det hus i h-vete när någon luskat ut att jag skriver detta här och då får sonen skäll och måste stå till svars.
  • EpicF
    Anonym (Så trött) skrev 2025-05-15 10:44:58 följande:
    Det finns så många andra saker kring detta som spelar in som jag inte kan nämna för då tar det hus i h-vete när någon luskat ut att jag skriver detta här och då får sonen skäll och måste stå till svars.
    Anonym (Så trött) skrev 2025-05-15 10:44:58 följande:

Nu bor din son mest hos sin pappa och du är skyldig att bistå med försörjningen av den son och form av underhåll. Spelar ingen roll vad orsaken är till att sonen j te bor så mycket med dig. 
  • Anonym (E)
    Det kan ju bara vara prat men jag förstår ju att du vill vara beredd, hur mycket mer bor han hos pappan? 

Strunta i alla kommentarer om att du ska göra rätt för dig etc, man kan ha olika upplägg som fungerar mellan föräldrarna, det behöver inte se likadant ut hos alla. Hade han fått underhåll via fk och du inte betalar så hade det varit en annan femma men det spelar absolut ingen roll för andra hur ni gör idag, han hade lika gärna kunnat vara snorrik och ville att du skulle ha dom där extra pengarna själv istället, det är det inget som berör någon annan
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (E) skrev 2025-05-15 13:06:05 följande:
    Det kan ju bara vara prat men jag förstår ju att du vill vara beredd, hur mycket mer bor han hos pappan? 

Strunta i alla kommentarer om att du ska göra rätt för dig etc, man kan ha olika upplägg som fungerar mellan föräldrarna, det behöver inte se likadant ut hos alla. Hade han fått underhåll via fk och du inte betalar så hade det varit en annan femma men det spelar absolut ingen roll för andra hur ni gör idag, han hade lika gärna kunnat vara snorrik och ville att du skulle ha dom där extra pengarna själv istället, det är det inget som berör någon annan

Det är svårt att säga hur mycket mer han bor hos pappan för när han bor där så jobbar han även en del åt sin pappa, så det gagnar även pappan att han bor där i vissa perioder. Pappan har någon som snabbt kan utföra uppgifter några timmar.
    När det inte finns jobb åt sonen så är det varannan vecka som gäller.

• Jemp
    Det är ju inte bra att sånt skickas med sonen och de sätter honom i kläm, där behöver du själv ta kontakt och diskutera det direkt med pappan. 
  • Anonym (Så trött)
    Jemp skrev 2025-05-15 15:31:22 följande:
    Det är ju inte bra att sånt skickas med sonen och de sätter honom i kläm, där behöver du själv ta kontakt och diskutera det direkt med pappan. 
    Pappan vill inte prata med mig och hans ståndpunkt är att det går jättebra att ta allt via barnen och det har han tyckt i alla år.
    Även fast jag sagt att vuxensaker ska tas mellan oss vuxna. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Så trött) skrev 2025-05-15 15:26:56 följande:

Det är svårt att säga hur mycket mer han bor hos pappan för när han bor där så jobbar han även en del åt sin pappa, så det gagnar även pappan att han bor där i vissa perioder. Pappan har någon som snabbt kan utföra uppgifter några timmar.
    När det inte finns jobb åt sonen så är det varannan vecka som gäller.

Hur många barn har ni och hur bor de andra? 

Jag tror att det kan bli svårt för honom att visa på att sonen bor mer än 60% hos sig när det inte finns någon rutin, om det endast blir en extra vecka i månaden tex när man slår ut det så är det inte tillräckligt, han ska kunna visa på att det är stadigvarande, om han inte har något jobb alls vissa månader och sonen bor vv så ska ju inget underhåll betalas för de. Börja med att skriva ner alla extra dagar han är där så du har koll, får han igenom ett underhållsbeslut så har du sen rätt att dra av för när sonen är hos dig
  • Jemp
    Anonym (Så trött) skrev 2025-05-15 15:36:22 följande:
    Pappan vill inte prata med mig och hans ståndpunkt är att det går jättebra att ta allt via barnen och det har han tyckt i alla år.
    Och även om det inte är rätt, så blir det ju din uppgift att försöka freda sonen.

Men nu är du inne på tredje versionen av hur mycket sonen är hos pappan och varför?
  • EpicF
    Anonym (Så trött) skrev 2025-05-15 15:36:22 följande:
    Då bör ni gå i sammarbetssamtal. 
Svar på tråden Kan han kräva ersättning i efterhand?