• Anonym (P)

Har jag sabbat min Sgi??

Jag har klantat mig rejält tror jag och är så förbannad. Jag jobbar 60% och gar ut 40% föräldrapenning för att skydda min Sgi. Men så upptäckte jag idag att jag inte tagit ut det på de röda dagarna i julas?. Så nu är hela min Sgi körd då?? Jag som hade allra högst, är den bara baserad på att jag jobbat 60%?. Är det lönt att ringa Försäkringskassan och förklara läget eller är det kört ?

• Svar på tråden Har jag sabbat min Sgi??
  • Anonym (Alfa)

Det kan vara kört ja, och det har gått mer än 3 mån.
    Men det blir bara relevant om du skulle söka annan ersättning och de gör en utredning. I bästa fall hinner du gå upp i tid och jobba heltid = kvalificera dig för högre SGI innan något sådant inträffar.

• Anonym (En annan morsa)

Så länge Försäkringskassan inte går in och granskar dig är det lugnt. De får ju inte kopior på din lönespec varje månad, direkt. Utan att gräva kan de bara se din inkomst enligt deklarationen, och inte exakt vilka dagar du jobbat respektive tagit ut föräldrapenning. Chilla.

• Grässtrå77

Jag tror att det är extremt sällan som FK går in och gör utredningar på det sättet. Kommer du få en höjning av din lön snart? I så fall så ska du ju meddela FK det och då brukar man ju få ett nytt beslut om SGI. 

Jag gissar att de mest granskar SGI när det kommer signaler om oegentligheter. Men det kan ju ske stickprov också, men eftersom deras resurser är begränsade sker det nog inte så ofta och så detaljerat.

• Anonym (P)
    Grässtrå77 skrev 2025-05-13 09:19:25 följande:

Jag tror att det är extremt sällan som FK går in och gör utredningar på det sättet. Kommer du få en höjning av din lön snart? I så fall så ska du ju meddela FK det och då brukar man ju få ett nytt beslut om SGI. 

Jag gissar att de mest granskar SGI när det kommer signaler om oegentligheter. Men det kan ju ske stickprov också, men eftersom deras resurser är begränsade sker det nog inte så ofta och så detaljerat.

Men det är nytt för i år att arbetsgivare skickar till skatteverket exakt vilka dagar man jobbat, tänker att de synkar då med vad man tagit ut för dagar med?

jag har precis fått löneökning, jag kommer ju fortsätta ta föräldradagar eftersom jag jobbar deltid. Får man nytt beslut om Sgi om jag anmäler ny lön? bör jag ringa eller är det dumt Att väcka en björn som sover?
  • Anonym (P)
    Anonym (En annan morsa) skrev 2025-05-13 08:30:36 följande:

Så länge Försäkringskassan inte går in och granskar dig är det lugnt. De får ju inte kopior på din lönespec varje månad, direkt. Utan att gräva kan de bara se din inkomst enligt deklarationen, och inte exakt vilka dagar du jobbat respektive tagit ut föräldrapenning. Chilla.

Det är tydligen något nytt att arbetsgivaren måste rapportera till skatteverket exakt vilka dagar anställda har arbetat 
  • Anonym (Alfa)
    Anonym (P) skrev 2025-05-13 09:50:08 följande:
    Det är tydligen något nytt att arbetsgivaren måste rapportera till skatteverket exakt vilka dagar anställda har arbetat 
    Tvärtom, det är frånvaron som rapporteras.
    Och i sak är det ju bra att myndigheter samkör information på det här sättet (tycker jag).
    Om en person tex begär vab en längre period, eller föräldrapenning för den delen. Medan underlag som Skatteverket får in visar att personen haft full lön utan frånvaroavdrag för samma period. Den typen av missbruk är det man är på jakt efter.
  • Grässtrå77

Tack för upplysningen om nya regler, är inte uppdaterad då mina barn har blivit äldre.

Men NEJ, kontakta inte FK. Om de får till sig information måste de agera och det kommer ligga dig i fatet.

Jag brukade få nya beslut om SGI vid förändring av lön mm, men det är ca 5 år sen senast så det kan ju ha ändrats det med.

• Anonym (P)
    Grässtrå77 skrev 2025-05-13 10:05:25 följande:

Tack för upplysningen om nya regler, är inte uppdaterad då mina barn har blivit äldre.

Men NEJ, kontakta inte FK. Om de får till sig information måste de agera och det kommer ligga dig i fatet.

Jag brukade få nya beslut om SGI vid förändring av lön mm, men det är ca 5 år sen senast så det kan ju ha ändrats det med.

Så jag kanske bara ska låtsas som ingenting o lägga in ny lön o se vad min Sgi visar? Kan man bli återbetalnings  senare om det visar sig ?
  • cosinus
    Anonym (P) skrev 2025-05-13 10:17:31 följande:
    Så jag kanske bara ska låtsas som ingenting o lägga in ny lön o se vad min Sgi visar? Kan man bli återbetalnings  senare om det visar sig ?
    Jag antar att du i dec angav att du jobbat en viss mängd utöver dina föräldradagar så det är väl där de kan upptäcka ett glapp möjligtvis.

Vad gäller SGI så går ju den tillbaka direkt du börjar jobba heltid. Så för egen sjukskrivning eller VAB löser man det från första dagen man går upp i tid. För föräldrapenningen däremot går det ju ett halvår innan den återhämtar sig.

Det jag gjorde när jag klantade till det var att på papperet jobba heltid ett halvår men att gnaga av semester och komp så jag i praktiken inte var mer på jobbet än 80 % sen efter ett halvår igen då börja använda föräldradagar. Men det kräver ju en lite samarbetsvillig arbetsgivare.

Jag tidrapporterade och lade in i HR-systemet att jag t ex hade semester måndagar men i praktiken delade jag upp de 8 timmarna över veckan. Var barnen sjuka tog jag VAB utifrån heltid eftersom jag ändå på papperet jobbade heltid. Eftersom då alla systemet överensstämmer vid ev koll så funkar det. Men som sagt då behöver ju ens chef se mellan fingrarna på att man lägger upp det så.
  • Anonym (P)
    cosinus skrev 2025-05-13 10:40:37 följande:
    Jag antar att du i dec angav att du jobbat en viss mängd utöver dina föräldradagar så det är väl där de kan upptäcka ett glapp möjligtvis.

Vad gäller SGI så går ju den tillbaka direkt du börjar jobba heltid. Så för egen sjukskrivning eller VAB löser man det från första dagen man går upp i tid. För föräldrapenningen däremot går det ju ett halvår innan den återhämtar sig.

Det jag gjorde när jag klantade till det var att på papperet jobba heltid ett halvår men att gnaga av semester och komp så jag i praktiken inte var mer på jobbet än 80 % sen efter ett halvår igen då börja använda föräldradagar. Men det kräver ju en lite samarbetsvillig arbetsgivare.

Jag tidrapporterade och lade in i HR-systemet att jag t ex hade semester måndagar men i praktiken delade jag upp de 8 timmarna över veckan. Var barnen sjuka tog jag VAB utifrån heltid eftersom jag ändå på papperet jobbade heltid. Eftersom då alla systemet överensstämmer vid ev koll så funkar det. Men som sagt då behöver ju ens chef se mellan fingrarna på att man lägger upp det så.

Jag frågade Försäkringskassan en gång om det krävdes ett halvår o då sa hon att det räcker att man jobbar 100% 1 dag dvs att man förväntas jobba 100% för att Sgi ska bli full. 

jag googlade lite o frågade AI o då står det att Sgi kan vara skyddad ändå trots jag glömde några dagar för jag har en 100% tjänst men bara jobbar deltid. Asså jag fattar ingenting 

• Anonym (Alfa)
    Anonym (P) skrev 2025-05-13 11:21:06 följande:

Jag frågade Försäkringskassan en gång om det krävdes ett halvår o då sa hon att det räcker att man jobbar 100% 1 dag dvs att man förväntas jobba 100% för att Sgi ska bli full. 

jag googlade lite o frågade AI o då står det att Sgi kan vara skyddad ändå trots jag glömde några dagar för jag har en 100% tjänst men bara jobbar deltid. Asså jag fattar ingenting 

Det är skillnad på föräldrapenning och andra ersättningar. Så svaret från cosinus behöver inte vara fel.

Problemet är att man gärna vill ha svar utifrån sina förutsättningar vilket man (oftast) får bäst genom att ringa till FK. För ingen här kommer kunna svara på vad som gäller EXAKT för dig. Det handlar så mycket om anställning, anställningsform, datum, när man började ta ut, hur mycket man tagit ut, hur man jobbat, schema mm. 
    MEN om man gör det så kan man väcka en sovande björn och helt plötsligt får det en annan påverkan på ens SGI eller uttag som man inte räknat med.
  • Anonym (P)
    Anonym (Alfa) skrev 2025-05-13 11:40:17 följande:
    Det är skillnad på föräldrapenning och andra ersättningar. Så svaret från cosinus behöver inte vara fel.

Problemet är att man gärna vill ha svar utifrån sina förutsättningar vilket man (oftast) får bäst genom att ringa till FK. För ingen här kommer kunna svara på vad som gäller EXAKT för dig. Det handlar så mycket om anställning, anställningsform, datum, när man började ta ut, hur mycket man tagit ut, hur man jobbat, schema mm. 
    MEN om man gör det så kan man väcka en sovande björn och helt plötsligt får det en annan påverkan på ens SGI eller uttag som man inte räknat med.
    Jag vill ju självklart ringa fk så jag får svar helt men är så rädd att väcka en sovande Björn? men bara för man glömt ta ut 3 dagar behöver det inte vara helt kört eller??
  • cosinus
    Anonym (P) skrev 2025-05-13 11:21:06 följande:

Ja SGI-ändring sker direkt när du börjar jobba 100 % förutsatt att det är varaktigt men det är just SGI som står för sjukpenningsgrundande inkomst som ändras. Inte föräldrapenningen.

VAB och sjukskrivning baseras direkt på din aktuella SGI medans föräldrapenningen på gott och ont inte gör det. T ex är föräldrapenningen skyddad tills barnet fyller 2 år även om SGI sänks (då påverkas alltså VAB och sjukskrivning men inte föräldrapenningen). Omvänt så blir inte föräldrapenningen automatiskt baserad på full SGI från första dagen utan du måste arbeta ihop det och det ska vara 6 månader men just nu går jag f-n bet på att hitta en rimlig länk. 

Egentligen är det rätt rimligt. Om man går upp i tid till 100 % och blir sjuk själv eller barnet blir sjuk så är det ju en ersättning som baseras på vad man skulle haft för inkomst. Men om man går upp i tid, jobbar en dag och sen tar föräldraledigt några veckor. Inte lika rimligt och man skulle garanterat se otroligt många såna  upplägg inför semestern om det gick.
  • Grässtrå77

Det har ju snart gått ett halvår sen du stökade till det, och då blir det väl reparerat? Eller är det nåt jag missar?

Du får väl din föräldrapenning nu baserat på din SGI som inte är påverkad av stöket vid jul? Är du rädd att bli återbetalningsskyldig? Det borde väl redan ha upptäckts?

Svar på tråden Har jag sabbat min Sgi??