Anonym (Kör bara kör) skrev 2025-05-19 09:14:56 följande:
Precis så. Man är en del av ett lag och det fattar inte visss barn/föräldrar. Det är så himla lätt att stanna hemma pga regn, trötthet och mosters besök. Medan tränarna och de andra barnen står där i ur och skur. Så otroligt ignorant.
Och där slog du huvudet på spiken! För precis så är det. Det är inte bara ens barn som är trött som uteblir som det påverkar. Ledaren som planerat aktiviteter för det antal barn som är planerat att komma. Säg att det är 20 barn som ska dyka upp och bara 10 kommer för resten tyckte det var blåsigt, regnigt, kallt eller var trött.
Det är dags för föräldrar att steppa upp. Visst kan sjukdom inträffa (man bör inte träna med förkylning exempelvis) men annars går man oavsett om man inte sagt till om frånvaro i tid. Det handlar om gemenskap och umgänge. Det handlar om att respektera både laget (gruppen) och lagledaren.
Jag har tränat fotboll utomhus i alla väder. Minusgrader, högsommarvärme, snålblåst, spöregn, hagel, snöfall osv. Tack vare det så älskar jag att titta upp mot strålkastarljuset när det snöar. Absoluta favoritvädret lärde jag mig också genom fotbollen = ett perfekt lätt duggregn är helt underbart! Åska är nog det enda vädret vi inte spelade/tränade i av ganska naturliga orsaker.
Även med astma/ och allergi. Och ja, mina barn har tvingats iväg ibland när de varit trötta. Efter träningen har de tackat mig för de är både piggare och gladare efter att ha träffat kompisarna och fått röra på sig.