• Anonym (M)

Var går gränsen för att barnen ska slippa träning pga vädret?

Mitt barn (sju år) har utomhusträning imorgon. Det ska enligt prognosen blåsa en bit över 20 m/s i byarna. Plus regn. 

Om det står sig kommer mitt barn inte behöva gå på träningen. Det ger inte så mycket, plus att det blåser runt pollen. 

Hur resonerar ni andra kring väder och träning? Måste barnet gå i alla väder?

• Svar på tråden Var går gränsen för att barnen ska slippa träning pga vädret?
  • Anonym (Kör bara kör)
    Anonym (Hola) skrev 2025-05-15 08:26:29 följande:

Curling i det här sammanhanget är för mig (OBS!) att visst, idrott och aktiviteter ska vara på skoj. Särskilt i låga åldrar.

Men för mig (OBS!) innebär det också att man, särskilt om det handlar om lagidrott, förmedlar att när man är en i lagen så är man viktig för laget. Och som lag håller man ihop. Det går inte att spela en match om hälften väljer att göra annat för att det lät roligare eller för att man inte orkade. (Eller för att det regnade lite grann). Utan då är man någon som andra räknar med.

Man kan ha en sämre dag, man kan känna sig trött, men i alla fall som vuxen så kan jag på en hand räkna de tillfällen då jag tränat och sen fortfarande känt mig som skit. För det blir sällan så. Oftast kommer man hem från träningen med ett annat mindset, lite piggare, lite skönt trött och man kan ge sig en klapp på axeln för att man ändå gick dit.

Där får man ju föregå med gott exempel också, barn gör som föräldrar gör osv.

Precis så. Man är en del av ett lag och det fattar inte visss barn/föräldrar. Det är så himla lätt att stanna hemma pga regn, trötthet och mosters besök. Medan tränarna och de andra barnen står där i ur och skur. Så otroligt ignorant. 
  • Anonym (Spiken)
    Anonym (Kör bara kör) skrev 2025-05-19 09:14:56 följande:
    Precis så. Man är en del av ett lag och det fattar inte visss barn/föräldrar. Det är så himla lätt att stanna hemma pga regn, trötthet och mosters besök. Medan tränarna och de andra barnen står där i ur och skur. Så otroligt ignorant. 
    Och där slog du huvudet på spiken! För precis så är det. Det är inte bara ens barn som är trött som uteblir som det påverkar. Ledaren som planerat aktiviteter för det antal barn som är planerat att komma. Säg att det är 20 barn som ska dyka upp och bara 10 kommer för resten tyckte det var blåsigt, regnigt, kallt eller var trött. 

Det är dags för föräldrar att steppa upp. Visst kan sjukdom inträffa (man bör inte träna med förkylning exempelvis) men annars går man oavsett om man inte sagt till om frånvaro i tid. Det handlar om gemenskap och umgänge. Det handlar om att respektera både laget (gruppen) och lagledaren. 

Jag har tränat fotboll utomhus i alla väder. Minusgrader, högsommarvärme, snålblåst, spöregn, hagel, snöfall osv. Tack vare det så älskar jag att titta upp mot strålkastarljuset när det snöar. Absoluta favoritvädret lärde jag mig också genom fotbollen = ett perfekt lätt duggregn är helt underbart!  Åska är nog det enda vädret vi inte spelade/tränade i av ganska naturliga orsaker. 

Även med astma/ och allergi. Och ja, mina barn har tvingats iväg ibland när de varit trötta. Efter träningen har de tackat mig för de är både piggare och gladare efter att ha träffat kompisarna och fått röra på sig. 
  • Anonym (ST)
    Det är väl därför man har olika nivåer på lag?

En del ser fotbollen som en hobby och inte som ett extrajobb. Där skiljer sig folks åsikter åt och det är helt okej i min värld.

Barnen har också skolan att sköta och den måste ju få komma först. 
  • Spucks
    Det finns annat äm lagsporter ....
  • Spucks
    Anonym (ST) skrev 2025-05-19 09:38:41 följande:

En del ser fotbollen som en hobby och inte som ett extrajobb. Där skiljer sig folks åsikter åt och det är helt okej i min värld.

Precis. Det måste finnas möjlighet för alla att utöva en idrott - de som tar det på allvar och vill nå något, och de som vill ha kul medan de rör på sig. 
    Jag gissar att en del av de som skriver så irriterad om föräldrar som låter sina barn stanna hemma, tillhör kategorin "fotbollspappa". Dvs. de föräldrar (ofast just pappor) som står bredvid planen under en match bland 5 åringar och skriker och gapa som om det gällde livet.
  • Ascendere

Varför inte prata direkt med ditt barns tränare? De lär veta när de ställer in träningen och när den går att genomföra. 

• Anonym (Kör bara kör)
    Anonym (ST) skrev 2025-05-19 09:38:41 följande:

Jo. Men även laget med kassa barn och ovilliga föräldrar måste ju tyvärr ha ledare. Och dessa ledare måste också stå där i regn, blåst, trötthet och elände. Och det fattar inte alla dess slöa föräldrar som inte kan planera bättre än att Kalle måste plugga till matteprovet precis den timmen på veckan som det råkar vara träning. Då ledsnar tränare Nils som står där återigen med fem barn på träning fast det var femton anmälda fem timmar tidigare. Och till helgens match får Nils ägna två timmar av sin fredagskväll åt att jaga spelare som inte svarat, som tackar nej för att något roligare dök upp osv. För att ingen tänker på laget eller ledaren. Alla bara tänker jag, jag, jag. 

det är pga dessa föräldrar och barn som det blir svårare och svårare att få ideella krafter att ställa upp till de sämre lagen. Det är därför det blir mer och mer akademier som höjer avgifterna och erbjuder duktiga och ambitiösa familjer hög nivå på träning mot hög kostnad och så blir det ingen fotboll alls från Kalle och Ahmed och Lisa från förorten som inte har räd att betala för eller möjlighet ellertill att resa till akademihallarna fem gånger i veckan. eller inte är duktiga nog. 

synd att folk inte ser bortom sin egen näsa. 

• Anonym (njut av vädret)

Åska är ju inte nån höjdare, likaså hagel. Men i övrigt så är det att köra på... De skall härdas för livet och livet består inte bara av att dricka latte i gallerior där det alltid är 20 grader.

• Anonym (M)
    Ascendere skrev 2025-05-19 10:55:40 följande:

Varför inte prata direkt med ditt barns tränare? De lär veta när de ställer in träningen och när den går att genomföra. 

Det handlar inte om när träning ställs in. Vi föräldrar fattar beslut om våra barn, inte tränare!
  • Anonym (M)

Och till er andra. Barnen håller inte på med lagidrott. Inte eller ideella tränare, utan avlönade. Jag vill bygga rörelseglädje hos barnen. Jag vill att de ska känna glädje inför träning, resten av livet. Jag bygger inte elitidrottare. Själv väljer jag att gå ut och springa imorgon, om det är busväder idag. Ändå tränar jag minst fyra dagar i veckan och har gjort så  över tjugo år. 

• Ascendere
    Anonym (M) skrev 2025-05-19 16:19:32 följande:

Och till er andra. Barnen håller inte på med lagidrott. Inte eller ideella tränare, utan avlönade. Jag vill bygga rörelseglädje hos barnen. Jag vill att de ska känna glädje inför träning, resten av livet. Jag bygger inte elitidrottare. Själv väljer jag att gå ut och springa imorgon, om det är busväder idag. Ändå tränar jag minst fyra dagar i veckan och har gjort så  över tjugo år. 

Ju mer du skriver desto mer kryptiskt blir det. Om du vill ha vettiga svar får du väl ge bra bakgrundsinfo. 
  • Lönnsirap

Det finns ju tillfällen då jag definitivt tycker man ska ställa in träningen ute, men om man är den mesigaste i gruppen varje gång får man ju inte samma träning som de som alltid kommer.

Känner man att det är farligt p.g.a olycksrisk så tycker jag man ska ställa in. Men personligen tycker jag nästan man får bedöma det på plats. Det varierar ju ofta timme för timme.

Svar på tråden Var går gränsen för att barnen ska slippa träning pga vädret?