Aliona skrev 2025-05-16 08:35:00 följande:
Varför prata med skolan? Eller varför jag tycker att du gör henne en björntjänst? Det första för att ni inte är ok med att klä ut henne minimalt men heller inte att bryta mot reglerna. Det andra, vilket jag redan har skrivit om, för att det är mer stärkande och utvecklande att hjälpa barn att fixa jobbiga situationer än att undvika dem. Spelar ingen roll om det är viktigt eller inte. Nästan bättre med småsaker då man kan träna utan att det ger så stora konsekvenser, så är man mer förberedd när större saker står på spel. Men man kan också tänka sig att det är viktigt att lära sig sina egna gränser, kommunicera dem och att hitta lösningar, varför att prata med lärarna är ett alternativ. Att bara undvika när något är jobbigt är dock ett undflyende beteende som snarare håller en tillbaka i livet.
Att pressa henne till att klä ut sig är inte utvecklande för henne. Hon är stark i sig själv och är väldigt mogen och förståndig. Hon är inte det minsta undflyende, hon vill bara inte klä ut sig. Det är ju meningen att det ska vara en rolig grej, då blir det ju väldigt skevt att de som inte tycker det är kul måste vara med.
Jag har mailat skolan, inte fått svar än.