• Anonym (Mamma)

Inte tusan kan skolan göra en sån sak obligatorisk?

Tydligen ska skolan ha temavecka sista veckan av terminen, då ska barnen varje dag vara utklädda efter olika teman, olika varje dag. De hävdar att det är obligatoriskt, men det kan det ju omöjligt vara? Samtliga teman kräver flera inköp.

• Svar på tråden Inte tusan kan skolan göra en sån sak obligatorisk?
  • Aliona
    nihka skrev 2025-05-16 07:53:32 följande:
    Om det inte finns några mål och kriterier med temaveckan kan det argumenteras att man inte måste vara i skolan den veckan eller att man lägger motsvarande tid på läroplanernas innehåll.

På vilket sätt är det "demonstrativt" att ange vad man representerar? Jag ser det bara som en fyndig variant. Ett annat sätt kunde vara att man kör en inspelning av en mjauande/spinnande katt från mobilen. Det är ju bara den egna fantasin som sätter stopp för hur man kan "klä ut sig".
    Båda idéerna är jättebra. Ytterligare en variant är att göra en liten skylt i form av en pratbubbla som det står MJAU i. 
  • Anonym (Mamma)
    Aliona skrev 2025-05-16 08:35:00 följande:
    Varför prata med skolan? Eller varför jag tycker att du gör henne en björntjänst? Det första för att ni inte är ok med att klä ut henne minimalt men heller inte att bryta mot reglerna. Det andra, vilket jag redan har skrivit om, för att det är mer stärkande och utvecklande att hjälpa barn att fixa jobbiga situationer än att undvika dem. Spelar ingen roll om det är viktigt eller inte. Nästan bättre med småsaker då man kan träna utan att det ger så stora konsekvenser, så är man mer förberedd när större saker står på spel. Men man kan också tänka sig att det är viktigt att lära sig sina egna gränser, kommunicera dem och att hitta lösningar, varför att prata med lärarna är ett alternativ. Att bara undvika när något är jobbigt är dock ett undflyende beteende som snarare håller en tillbaka i livet. 
    Att pressa henne till att klä ut sig är inte utvecklande för henne. Hon är stark i sig själv och är väldigt mogen och förståndig. Hon är inte det minsta undflyende, hon vill bara inte klä ut sig. Det är ju meningen att det ska vara en rolig grej, då blir det ju väldigt skevt att de som inte tycker det är kul måste vara med.

Jag har mailat skolan, inte fått svar än.
  • Anonym (Mamma)
    nihka skrev 2025-05-16 07:55:41 följande:
    Har ni frågat lärarna vilket syfte utklädningen ska ha?
    Den är bara för skojs skull, inget annat.
  • Cheers

Det här är bara trams. Det bästa vore om de införde skoluniformer.

• Aliona
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-16 08:39:58 följande:
    Att pressa henne till att klä ut sig är inte utvecklande för henne. Hon är stark i sig själv och är väldigt mogen och förståndig. Hon är inte det minsta undflyende, hon vill bara inte klä ut sig. Det är ju meningen att det ska vara en rolig grej, då blir det ju väldigt skevt att de som inte tycker det är kul måste vara med.

Jag har mailat skolan, inte fått svar än.
    Du ska naturligtvis inte pressa henne, det är bara dåligt föräldraskap. Bra föräldraskap är att stödja, uppmuntra och hjälpa sitt barn att hitta lösningar. 
  • huala igen

Hur gammal är dottern?

Är det åk 9 så tycker jag nog att du som förälder ska släppa detta och låta dottern hantera det själv. (Vanligt att man gör detta i nian)

Är det typ mellanstadiet förstår jag om du som förälder vill ingripa.

• nihka
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-16 08:40:52 följande:
    Den är bara för skojs skull, inget annat.
    Då så. Bara för din dotter att meddela sina lärare eller mentor att hon kommer att delta i aktiviterna utan utklädnad, men hon får ta att det kommer att ses som hon inte deltar fullt ut.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (123)

Har du fått svar från skolan?

Och också ts. Du har stort inflytande på vilken riktning tråden tar. När du väljer att enbart svara de som hoppar på dig och ignorerar de som försöker hjälpa så gör du att tjafset fortsätter med ett fåtal personer med många inlägg medan de som faktiskt försöker hjälpa dig bara skriver ett 

• Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-15 19:59:50 följande:
    Lärarna har haft henne i tre år och det har varit väldigt många möten genom åren, så det borde de veta... men jag hoppas att de inte insisterar.
    Det kan ta tid att lära sig, även för en lärare. Har det hänt förr att de haft sådana här kommunikationsmissar där din dotter tolkat lärarnas uppmaningar som något som hon måste göra, även fast det egentligen varit frivilligt?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (123) skrev 2025-05-16 19:51:09 följande:

Har du fått svar från skolan?

Och också ts. Du har stort inflytande på vilken riktning tråden tar. När du väljer att enbart svara de som hoppar på dig och ignorerar de som försöker hjälpa så gör du att tjafset fortsätter med ett fåtal personer med många inlägg medan de som faktiskt försöker hjälpa dig bara skriver ett 

Ja, de håller fast vid att det är obligstoriskt.

Gör jag? Jag tycker jag svarar på både och?
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-16 21:04:34 följande:

Ok. Så då är det inte en miss i kommunikationen utan orimliga krav från skolan. Fem olika outfits, på specifika teman, under en och samma vecka hade varit lite väl mycket till och med för mig, som annars tycker att sånt är kul.
  • Anonym (123)

Låter jättemärkligt att det är obligatoriskt med utklädnad. Obligatoriskt med närvaro ja, men aldrig hört talas om att det är obligatoriskt med utklädnad. 

Självklart tvingar man inte folk att klä ut sig.
  • Aliona

Även utklädnaden? Hur rättfärdigade de det när skolan ska vara avgiftsfri? 
  • nihka
    De har fel.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Cheers
    nihka skrev 2025-05-17 18:02:14 följande:
    De har fel.
     Ja, vad menar de med obligatoriskt? Polishandräckning? Böter? Nedsatt sedebetyg?  Relegering?
  • Anonym (Mx)
    Cheers skrev 2025-05-17 18:30:29 följande:
     Ja, vad menar de med obligatoriskt? Polishandräckning? Böter? Nedsatt sedebetyg?  Relegering?
    Det lär inte hända något alls såklart. Det enda dom menar med att det är obligatoriskt är att man behöver vara i skolan på skoltid, och just denna vecka har dom utklädningstema.

Det är inte obligatoriskt att ha flera olika outfits för att passa in under denna vecka. Det är mer en önskan och en rolig grej bara.
Svar på tråden Inte tusan kan skolan göra en sån sak obligatorisk?