• Anonym (Arve)

Arv som försvann

När min förälder nyligen avled kom det till min kännedom att mitt syskon med fd partner fått köpa fastigheten vår förälder bodde i.
    Mitt syskon och partnern är skilda sedan flera år och partnern köpte vid skilsmässan ut mitt syskon. Det finns inga pengar kvar idag, mitt syskon har gjort av med varenda öre och fastigheten tillhör nu fd partnern som lät min förälder bo kvar livet ut. 
    Hur hade du reagerat och agerat?

• Svar på tråden Arv som försvann
  • Anonym (Arve)
    Anonym (Testamente?) skrev 2025-05-15 16:24:05 följande:
    Sålde alltså föräldrarna huset för ca 100 000?
    Som var värt ca 4 miljoner?
    Hur mycket köpte syskonets partner ut ditt syskon med?
    Syskonet måste ju ha fått halva beloppet och då av marknadspris eller?
    Exet fick väl inte köpa ut huset för en låg summa?
    Jag har inte fått helt klart för mig hur mycket min syskon fick men det var inte enligt marknadspris och de hade mycket tjafs. Vet inte ens om partnern löste ut mitt syskon. De skrev inga papper enligt syskonet och jag har ingen kontakt med partnern. Jag har försökt nå på olika sätt men får ej svar. Några pengar finns idag inte kvar. 
  • Anonym (Arve)
    Anonym (M) skrev 2025-05-15 16:28:32 följande:
    Märkte du inte att ditt syskon köpt huset?
    Nej. Ingen berättade och vår förälder bodde kvar i flera år fram till sin bortgång. Gissningsvis för att jag inte skulle veta. 
  • Anonym (Leg)
    Anonym (Arve) skrev 2025-05-15 15:48:59 följande:
    Arv som försvann

När min förälder nyligen avled kom det till min kännedom att mitt syskon med fd partner fått köpa fastigheten vår förälder bodde i.
    Mitt syskon och partnern är skilda sedan flera år och partnern köpte vid skilsmässan ut mitt syskon. Det finns inga pengar kvar idag, mitt syskon har gjort av med varenda öre och fastigheten tillhör nu fd partnern som lät min förälder bo kvar livet ut. 
    Hur hade du reagerat och agerat?

Det bästa råd jag kan ge är att bara gå vidare.

Däremot skulle jag aldrig ha någon närmare relation till syskonet i fråga. Den går uppenbarligen inte att lita på. Självklart informerar man alla berörda i familjen om en sådan sak. 

Kom ihåg att många förstört sina liv när de av principskäl gått in i diverse juridiska processer. Så gott som alltid ett dåligt sätt att lösa konflikter i Sverige. 

Så bara gå vidare som sagt men beakta informationen du fått om ditt syskons moral.
  • Anonym (J)
    Anonym (Arve) skrev 2025-05-15 16:18:28 följande:
    Pengarna har föräldern använt till att dryga ut pensionen. Det var en mindre summa, inte över 100 000. Något testamente har inte påträffats. Hus i samma storlek och skick i området har de senaste åren sålts för 4 miljoner och däromkring. Lån fanns ej på huset.
    Kolla med fastighetsregistret vad fastigheten har sålts för. 

Är fastigheten såld till marknadspris och sen har din föräldrar spenderat pengarna så är du inte lurad på något arv. Dina föräldrar har helt enkelt spendreat sina pengar
  • Anonym (Testamente?)
    Anonym (Arve) skrev 2025-05-15 16:29:12 följande:
    Jag har inte fått helt klart för mig hur mycket min syskon fick men det var inte enligt marknadspris och de hade mycket tjafs. Vet inte ens om partnern löste ut mitt syskon. De skrev inga papper enligt syskonet och jag har ingen kontakt med partnern. Jag har försökt nå på olika sätt men får ej svar. Några pengar finns idag inte kvar. 
    Föräldrarna borde ha fått juridisk hjälp med försäljningen och borde ha skrivit testamente om dom sålt till underpris som förskott på arv men det verkar dom inte haft.
    Dom skulle också ha skrivit papper om vad som skulle hända vid en försäljning av huset som te x vid en skilsmässa.
    Något papper på försäljningen måste ju finnas och även papper på vad exet löste ut ditt syskon för.
    Dom måste ju ändra ägandet på huset.
    Försäljningen måste ju finnas med i bodelningen efter dina föräldrar.
    Det är ju inte bra om inte ditt syskon ens fått värdet av halva huset.
    Då kan ju exet har påverkat och lurat föräldrarna till försäljning av huset till dom för en struntsumma, har sen inte syskonet fått halva värdet har ju exet lurat till sig bostaden och dess värde av ca 4 miljoner.
    Ditt syskon måste ha papper på allt.

Har bouppteckning gjorts efter föräldrarna? 
  • EpicF
    Anonym (Arve) skrev 2025-05-15 15:52:00 följande:
    Borde man inte blivit informerad?
    Att dina föräldrar har sålt sutt hus? 

De borde ha berättat att de sålt, men det är inget krav. 
  • EpicF
    Anonym (Arve) skrev 2025-05-15 16:18:28 följande:
    Pengarna har föräldern använt till att dryga ut pensionen. Det var en mindre summa, inte över 100 000. Något testamente har inte påträffats. Hus i samma storlek och skick i området har de senaste åren sålts för 4 miljoner och däromkring. Lån fanns ej på huset.
    Att de har spenderat de pengarna de fick från huset är inget du kan göra något åt. Föräldrar har rätt att bränna alla sina pengar om de vil. De har rätt att i princip då göra barn arvlösa. 

Det är ingen rättighet att få arv efter föräldrar. 
  • Maggena

Bara lite nyfiken på hur många år sedan det är sedan dina föräldrar sålde huset.

• Dexter dot com

Eftersom dina föräldrar inte informerade dig innan dom sålde till ditt syskon ville dom ju uppenbarligen inte att du skulle veta. Du får acceptera deras önskemål om att ditt syskon köpte huset och gå vidare.

• Anonym (123)

Tyvärr så verkar husbedrägerier mot gamla vara vanliga. Du kanske kan börja med att kolla upp när det är sålt och för vad, sådant registreras ju. Och sedan beroende på vad du får för svar agera utifrån det.

Utifrån din beskrivning så kan det ju vara så att dinätt syskons partner faktiskt har genomfört et bedrägeri.

• Anonym (S)

Får ingen klarhet. Är det okej eller inte okej att låta ena barnet köpa en fyramiljoners-fastighet för 100.000?? Är själv i den situationen nämligen. Om inga papper skrivs mer än ägarbyte så är det okej??

• EpicF
    Anonym (S) skrev 2025-05-19 00:10:50 följande:

Får ingen klarhet. Är det okej eller inte okej att låta ena barnet köpa en fyramiljoners-fastighet för 100.000?? Är själv i den situationen nämligen. Om inga papper skrivs mer än ägarbyte så är det okej??

Det kan ses som förskott på arv även om inga papper är skrivna. 
  • Anonym (J)
    Anonym (S) skrev 2025-05-19 00:10:50 följande:

Ok ur vilket avseende och i vilken kontext?

Det är inte olagligt.  Skrivs inget om "ej förskott på arv" får övriga syskon ut sin del vid arvsskiftet så att det blir lika finansiellt. 
  • Mr Obvious
    Anonym (J) skrev 2025-05-19 06:33:58 följande:
    Det är inte olagligt.  Skrivs inget om "ej förskott på arv" får övriga syskon ut sin del vid arvsskiftet så att det blir lika finansiellt. 
    Ett problem är att värdet på fastigheten räknas vid köpetillfället, inte vid arvskiftet. Om fastigheten ökat mycket i värde är det inte säkert att slutresultatet kan anses "rättvist".
  • Anonym (Förskott)

Jag hade släppt det, finns inga pengar så gör det inte du får inte ut något av av att bråka. 

Rent juridiskt räknas det som förskott på arv om inga papper finns om de sålt huset till underpris men man behöver inte betala tillbaka förskott på arv. Var huset värt 4 miljoner och det fanns 6000 kvar på kontot vid arvskiftet så får du alla 6000 men ditt syskon behöver inte köpa ut dig ur huset. 

Svar på tråden Arv som försvann