• Anonym (P)

Vem har rätt?

Beställde matpåsar med hemleverans. Däri låg en felaktig produkt, rätt märke men fel sort. Jag kontaktade dem och ville ha pengarna tillbaka, men de vägrar med orden "du har fått ett fullgott alternativ". Jag fick ju inte det jag beställde!? Att andra kanske inte tycker det är en stor grej att byta till annan sort (i det här fallet smak) betyder inte att det inte är så för min familj. Det vi fick kommer inte bli använt och kommer alltså ges bort eller slängas om ingen vill ha den. Butiken har inte alternativet att man kan välja om man godkänner att de byter ut produkter, men även de som haft det som jag köpt ifrån tidigare har inte haft några problem med att kompensera om jag varit missnöjd med bytet, alt tagit tillbaka produkten direkt vid leverans.

• Svar på tråden Vem har rätt?
  • Spucks

Vilken affär är det? Vad står i deras villkor? Om det står att man med inköpet godkänner eventuella likvärdiga alternativ, om produkten man valt inte är tillgänglig, är det väl inget du kan göra.

• Anonym (N)

Jag skulle absolut klaga.
    Flera gånger.
    Acceptera inte TS att de skickar dig något du inte har köpt.

Beror inte på summan utan att om ingen klagar trots att de är missnöjda är chansen mindre att de ändrar sina rutiner.

Många företsg erbjuder möjligheten att välja om man vill ha ersättningsprodukt eller inte så det går att lösa.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Freja)
    LisasVilja skrev 2025-05-17 10:50:04 följande:

Är helt säker på att du, genom att fullfölja köpet, godkänt deras villkor som säger att de får byta ut en vara mot en likvärdig ifall ursprungsvaran är slut. .

Du förutsätter att TS handlat från ICA? 

Jag kollade just igenom köpvillkoren för Coop, Mathem och ICA. De två förstnämnda stryker varan från ordern om den inte finns i lager och man inte specifikt godkänt att de får byta ut varor.

Nu vet jag inte om Coop har ändrat på hur det funkade när jag handlade där för ett par år sedan, men då kryssade man i en ruta vid varje specifik vara som man var okej med att de bytte ut.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (s)

Om man vet att butiken kan byta ut varan och väljer att köpa därifrån är det ett val i sig. Om det är butikens policy att ersätta med liknande så är det. Vet själv hur det var när man inte valde bort ersättningsprodukter och fick något oätligt eller en betydligt dyrare produkt...

• Anonym (Hanna)

Det som är relevant är vad som står i köpvillkoren. Vissa butiker byter ut mot liknande om det man beställt saknas. Om det är dealen du har gått med på så är det som det är. Om inte så bestrid fakturan skriftligt. 

• Anonym (Detaljerna)

Vad var det för produkt och vad byttes den ut till? 

• Anonym (N)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-05-17 12:51:45 följande:

Det som är relevant är vad som står i köpvillkoren. Vissa butiker byter ut mot liknande om det man beställt saknas. Om det är dealen du har gått med på så är det som det är. Om inte så bestrid fakturan skriftligt. 

Om det står så i köpvillkoren är det fortfarande bra att klaga. 
    De flesta företag vill ha nöjda kunder.
    Jag har jobbat med kundtjänst några år , det är vanligt att man föredrar en nöjd kund än sura exkunder och dåliga recensioner över 1 vara...

Vad kan varan kosta? 
    Några tior?

Dåliga recensioner och att kunder pratar illa om företaget skapar större förluster.

Den lustigaste kunden  jag kommer på är en som fick ersättning när hon klämde i sig i för små byxor som sprack.
    Hon skickade bild...
    Man kunde se att byxorna var för små. ;) 
    Men hon fick återbetalning... 
  • Anonym (Freja)
    LisasVilja skrev 2025-05-17 11:37:52 följande:
    Jag förutsätter ingenting. Läsförståelseproblematiken här på forumet är verkligen skrämmande hög.
    Hmm... Verkar som att vi har tolkat den sista meningen I trådstarten olika.

Jag fattar det som att alternativet att godkänna ersättningsprodukter inte fanns alls. Alltså att man inte kunde göra det genom att godkänna köpvillkoren.

Men meningen är lång och trasslig så det är fullt möjligt att din tolkning är rätt och att det stod i köpvillkoren att man kan få annat levererat än exakt det som man har beställt. I så fall är det ju en diskussion om vad som är en likvärdig vara.
Svar på tråden Vem har rätt?