• Anonym (Wonders)

Förfallet hos kvinnor vid 40..

Jag är man, och jag inser redan nu att moralpaniken kommer koka över i den här tråden.

Det händer verkligen något med kvinnor runt 40.
    Har pratat med så många andra män om detta, något sker vid den åldern som gör att män finner dem oattraktiva.

Män tenderar (evolutionärt) att attraheras av signaler kopplade till fertilitet: ungdomlighet, frisk hud, energi, symmetri i ansikte osv.
    Det kan man tydligt se hos kvinnor i vuxen ålder, säg från de är 20 år och upp till 40 år nånstans, sen händer något, hyn förlorar lyster och estalicitet, det lyser ett lugn i ansiktet förvisso, men sällan någon energi, symmetrin i ansiktet förändras, hela hon börjar signalera infertilitet. Dra mig baklänges så jä*la oattraktivt. 😒

I samma "ålderns förfall" ser man att kvinnorna själva börja inse att de förlorat all dragningskraft, de försöker med allt från att raka ena sidan av huvudet till att färga håret mörklila, och försöker klä sig lite 'tuffare' (Grrr.. 😢😁), klä sig lite ungdomligare, vilket gör allt ännu mer osmakligt. 😢😢😢😢😢
    Jag tänker mer, börjar man som kvinna närma sig 40, varva bara ner, det är över, man kan inte vända det biologiska, det är dags att fokusera på att ta hand om hem och de barn man skaffat medans man var attraktiv. Face it bara, den tiden är över, man kommer aldrig mer uppfattas som fysiskt attraktiv, oavsett vad.

Så, vad är det jag vill säga? Jo, dels det jag redan sagt, men även, varför i hela fridens namn fungerar det inte likadant det omvända hållet? Kvinnor i fertil ålder tenderar ju påfallande ofta finna "äldre" män väldigt attraktivt.

Vilken typ av psykologisk eller evolutionär mekanism är det som står bakom detta? 
  • Svar på tråden Förfallet hos kvinnor vid 40..
  • Anonym
    Jimmy75 skrev 2025-06-10 14:34:47 följande:

Men jag får spel på den här typen av data. Ni blandar ihop korrelation med kausalitet. Det blir inte så per automatik för att man är lång eller smal.

Det finns ett närmast perfekt samband mellan när Nicholas Cage släpper filmer och en ökning i drunkningsolyckor också. Tänker ni att det är på grund av Nicholas Cage människor drunknar då eller? För i så fall måste vi se till så att han slutar göra filmer.

Glömde... du behöver inte säga ni till mig.
    Det går jättebra med "du"!

Bra va?
  • Jimmy75
    Anonym skrev 2025-06-10 17:34:23 följande:
    Glömde... du behöver inte säga ni till mig.
    Det går jättebra med "du"!

Bra va?

Det var inte menat som någon felskriven artighetsfras. Jag menade på riktigt ni eftersom listan här på FL där det händer kan göras lång. Det är ständigt denna sammanblandning mellan saker som samvarierar men lyfts fram här som om det ena orsakar det andra.

Kan visa väldigt tydligt på att när glassförsäljningen ökar så stiger antalet villainbrott. Med logiken som inte sällan används i FLs trådar skulle det antingen betyda att det är glassföräljarnas fel att vi får fler inbrott, alternativt att när vi drabbas av inbrott köper vi gärna glass.

Men smickrande ändå att mitt inlägg engagerade dig så mycket att du kände behovet av att kommentera det en gång till när jag inte brydde mig om första.

• Anonym (C)
    Jimmy75 skrev 2025-06-10 18:08:22 följande:

Det var inte menat som någon felskriven artighetsfras. Jag menade på riktigt ni eftersom listan här på FL där det händer kan göras lång. Det är ständigt denna sammanblandning mellan saker som samvarierar men lyfts fram här som om det ena orsakar det andra.

Kan visa väldigt tydligt på att när glassförsäljningen ökar så stiger antalet villainbrott. Med logiken som inte sällan används i FLs trådar skulle det antingen betyda att det är glassföräljarnas fel att vi får fler inbrott, alternativt att när vi drabbas av inbrott köper vi gärna glass.

Men smickrande ändå att mitt inlägg engagerade dig så mycket att du kände behovet av att kommentera det en gång till när jag inte brydde mig om första.

Håller med
  • ClumsySmurf
    Jimmy75 skrev 2025-06-10 14:34:47 följande:
    Anonym skrev 2025-06-10 14:26:28 följande:
    Långa kvinnor, ja och män också för den delen, har ofta större självförtroende och självkänsla än korta personer.
    Likaså smala vs feta.

Men jag får spel på den här typen av data. Ni blandar ihop korrelation med kausalitet. Det blir inte så per automatik för att man är lång eller smal.

Det finns ett närmast perfekt samband mellan när Nicholas Cage släpper filmer och en ökning i drunkningsolyckor också. Tänker ni att det är på grund av Nicholas Cage människor drunknar då eller? För i så fall måste vi se till så att han slutar göra filmer.

blandar du hop ett påstående om hur något är med ett påstående om varför det är som det är?
  • Jimmy75
    ClumsySmurf skrev 2025-06-10 18:23:45 följande:
    blandar du hop ett påstående om hur något är med ett påstående om varför det är som det är?
    Nej, inte jag. Det är just det som är min poäng att det är vanligt här inne att blanda ihop samband med orsak. Det hänvisas inte sällan till statistik som nästan uteslutande är korrelationer, inte orsakssamband.
  • Anonym (Dumheter och trötta klyschor)
    Anonym (Mx) skrev 2025-06-10 17:14:34 följande:
    Ok, sannolikheten att jag har rätt är 99% och sannolikheten att hen hänger här i 30sek är 1%. Typ.
    Det tar inte särskilt lång tid att skriva ett svar nej och jag tror inte att hon lägger nån större tid på dessa kvinnohatartrådar i allmänhet nej. Ingen orkar med detta i längden.
    De som lägger mest tid här på forumet är såna som TS, och med det hat han visar tydligt mot hälften av jordens befolkning kommer inte att bemötas med nåt bättre i gengäld för detta har han verkligen inte gjort sig förtjänt av.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (C)
    Anonym (Dumheter och trötta klyschor) skrev 2025-06-10 19:17:00 följande:
    Det tar inte särskilt lång tid att skriva ett svar nej och jag tror inte att hon lägger nån större tid på dessa kvinnohatartrådar i allmänhet nej. Ingen orkar med detta i längden.
    De som lägger mest tid här på forumet är såna som TS, och med det hat han visar tydligt mot hälften av jordens befolkning kommer inte att bemötas med nåt bättre i gengäld för detta har han verkligen inte gjort sig förtjänt av.
    Skulle inte bli förvånad om det är så.
  • Jimmy75
    Anonym skrev 2025-06-10 20:13:56 följande:
    Vasågod, här får det en kommentar till!

Och jag har rätt i det jag skrev även om det känner dig kränkt av det.

Rätt om VAD 😄🤷🏻?♂️

Jag kan inte ens svara för jag vet inte vilket du syftar på....

Och kränkt? När blev jag kränkt???

• Anonym (Hate to disappoint you)
    Anonym (Wonders) skrev 2025-05-24 09:13:17 följande:
    Förfallet hos kvinnor vid 40.. Jag är man, och jag inser redan nu att moralpaniken kommer koka över i den här tråden.

Det händer verkligen något med kvinnor runt 40.
    Har pratat med så många andra män om detta, något sker vid den åldern som gör att män finner dem oattraktiva.

Män tenderar (evolutionärt) att attraheras av signaler kopplade till fertilitet: ungdomlighet, frisk hud, energi, symmetri i ansikte osv.
    Det kan man tydligt se hos kvinnor i vuxen ålder, säg från de är 20 år och upp till 40 år nånstans, sen händer något, hyn förlorar lyster och estalicitet, det lyser ett lugn i ansiktet förvisso, men sällan någon energi, symmetrin i ansiktet förändras, hela hon börjar signalera infertilitet. Dra mig baklänges så jä*la oattraktivt. 😒

I samma "ålderns förfall" ser man att kvinnorna själva börja inse att de förlorat all dragningskraft, de försöker med allt från att raka ena sidan av huvudet till att färga håret mörklila, och försöker klä sig lite 'tuffare' (Grrr.. 😢😁), klä sig lite ungdomligare, vilket gör allt ännu mer osmakligt. 😢😢😢😢😢
    Jag tänker mer, börjar man som kvinna närma sig 40, varva bara ner, det är över, man kan inte vända det biologiska, det är dags att fokusera på att ta hand om hem och de barn man skaffat medans man var attraktiv. Face it bara, den tiden är över, man kommer aldrig mer uppfattas som fysiskt attraktiv, oavsett vad.

Så, vad är det jag vill säga? Jo, dels det jag redan sagt, men även, varför i hela fridens namn fungerar det inte likadant det omvända hållet? Kvinnor i fertil ålder tenderar ju påfallande ofta finna "äldre" män väldigt attraktivt.

Vilken typ av psykologisk eller evolutionär mekanism är det som står bakom detta? 

Hade det inte varit för det sista stycket hade jag nog inte tvivlat på att du är seriös. 

Men nu kan jag bara inte tro att du på allvar. Skulle majoriteten av alla vackra fertila kvinnor i 25-30- årsåldern på allvar tycka att män ( som grupp) i 45-50- årsåldern som ofta har såväl begynnande håravfall som begynnande fetma är sjukt attraktiva? Skulle inte tro det. 

Evolution och biologi verkar duga som argument när det passar dig och inte annars. I annat fall hade du ju förstått det enkla faktumet att grått hår och håravfall rent evolutionärt signalerar NÄRMARE ÅLDERDOMSHEMMET! NÄRMARE DÖDEN ! för många tjejer mellan 25 och 30. 

Hate to disappont you, men 
    du provocerar åtminstone inte mig med att tycka att människor generellt blir fulare till det yttre efter en viss ålder. Det tycker nog de allra flesta, men det gäller både kvinnor och män. Attraktivitet har dock inte bara med utseende i form av lyster i huden o.s.v att göra ens för de som generellt gillar ?ungt?. För kvinnor i 50- årsåldern  som gillar ungt är en 35- åring oftare betydligt mer attraktiv än en 25- åring eftersom en 25- åring i en 50- årings ögon är alldeles för valpig och mer pojke än man . Samma sak för män. För män i 60- årsåldern är en 30- åring ofta en jobbig unge, mer flicka än kvinna och det är 40- 45- åringar de tänker på när de pratar om yngre kvinnor.  Dessutom känns det ofta incestuöst och i och med det avtändande att dejta någon som är mer än 15-20 år yngre. 

• Anonym
    Jimmy75 skrev 2025-06-10 20:25:36 följande:

Rätt om VAD 😄🤷🏻?♂️

Men snälla någon... om det du kommenterade från början naturligtvis.

Det lite lustiga med lättkränkta personer är att de ofta inte ens begriper att deras reaktioner beror på just... lättkränkthet.

75 förresten, menar du allvarligt att du är 50 år?
    Det märks då inte att du hängt med så länge måste jag säga!
    De flesta har ändå tagit till sig lite av det livet gett i den åldern. Och liksom lärt sig att sålla bort sånt som triggar kränktnerven.
  • Anonym (L)

Det här är bara olika varianter av kvinnohat som nästan alltid är sexualiserat. När kvinnor är yngre utmålas de som horor, när de blir äldre utmålas de som oknullbara. 

Allt utgår från vilket värde kvinnor har för män. Att kvinnor kan leva sitt liv utan att ständigt reflektera över vad män anser om deras utseende och förehavanden verkar otänkbart för män med den kvinnosynen. 

Syftet är enbart att få kvinnor att känna sig värdelösa utan mäns bekräftelse. De har inget existensberättigande om de inte lever för att behaga män med sitt yttre och sitt agerande. 

Banalt och tröttsamt och inget nytt.

• Anonym (Anoo)

Tänka sig att jag, kvinna närmare 60 år gammal har en 13 år yngre, snygg och fräsch man.

Nu har visserligen naturen varit snäll mot mig och gett mig bra gener, men nog syns det att ungdomen ligger i dåtiden.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Bibruden)
    Jimmy75 skrev 2025-06-10 20:25:36 följande:

Rätt om VAD 😄🤷🏻?♂️

Minns inte helt men är det du som sa att du varit verksam psykolog i 10 år? Tillåt mig att tvivla, misstänker att en psykolog inte går att trigga igång så som du varvar upp. Tycker trollande verkar vara ngt av det mest trista som går att underhålla(?) sig med. Permaban låter toppen imo.
  • ClumsySmurf
    Jimmy75 skrev 2025-06-10 18:52:16 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-06-10 18:23:45 följande:
    Nej, inte jag. Det är just det som är min poäng att det är vanligt här inne att blanda ihop samband med orsak. Det hänvisas inte sällan till statistik som nästan uteslutande är korrelationer, inte orsakssamband.
    Det finns en liten korrelation mellan sin egen längd och sitt eget självförtroende , även om påståendet låter något överdrivet så är det fakta att det är vanligare att längre har mer självförtroende, oavsett orsak.
    När du blandar ihop detta med ett påstående om t.e.x att det är själva längden som är orsaken till självförtroendet (när det kan vara den tredje faktorn som är orsaken, som t.e.x mer bekräftelse av andra) är det ju du som blandar ihop något.

"Invisible Scars"
    Jag skulle inte bli förvånad om korta män med sämre social kompetens har mer komplex för sin längd än vad korta män med hög social kompetens har, om det går trögt med dejtandet.
    Långa kvinnor, ja och män också för den delen, har ofta större självförtroende och självkänsla än korta personer.
    Likaså smala vs feta.

Invisible Scars
    Our beliefs shape the reality we experience and hold us captive. 

The Dartmouth Scar Experiment: A Brief Overview

In the Dartmouth Scar Experiment, researchers set out to study how people with perceived physical deformities (in this case, a facial scar) believe others view them. Participants were told that they would be given a realistic-looking scar on their face, which was intended to make them feel physically unattractive. In reality, participants were shown the scar in a mirror and then told that makeup would be applied to simulate the scar throughout the experiment. Unbeknownst to the participants, the scar was removed before they interacted with others (Kleck & Strenta, 1980).

The results were striking. Even without a visible scar, participants continued to believe that others were treating them differently due to their perceived deformity. They reported feeling stigmatized, as if people were reacting negatively to their appearance, despite the fact that no scar was present (Kleck & Strenta, 1980).

The results highlight the powerful influence of self-perception and how it can distort our interpretation of the world around us. The implications of this study go beyond physical appearance, offering insight into how our internal beliefs and expectations shape our interactions with others.

Locus of Control: Internal vs. External

The Dartmouth Scar Experiment provides an interesting lens through which to view locus of control. Locus of control refers to an individual's belief about the extent to which they have control over the events in their life. Psychologist Julian Rotter, who developed the concept, categorized it into two types: internal and external (Rotter, 1966).

Internal Locus of Control: People with an internal locus of control believe they are responsible for their successes and failures. They attribute outcomes to their own actions, effort, and decisions. They feel empowered because they believe they can influence their environment and life circumstances.

External Locus of Control: In contrast, those with an external locus of control believe that their life outcomes are determined by external forces, such as fate, luck, or the actions of others. They often feel powerless, as if they are at the mercy of forces beyond their control.

In the context of the Dartmouth Scar Experiment, participants with an external locus of control may have interpreted the perceived negative reactions from others as a reflection of societal bias or ill-treatment, beyond their control. The tendency to externalize responsibility can fuel a self-limiting victim mentality-a belief that one is helpless in the face of life?s challenges.

www.psychologytoday.com/us/blog/beyond-school-walls/202410/invisible-scars

• Jimmy75
    Anonym (Bibruden) skrev 2025-06-11 15:43:01 följande:
    Minns inte helt men är det du som sa att du varit verksam psykolog i 10 år? Tillåt mig att tvivla, misstänker att en psykolog inte går att trigga igång så som du varvar upp. Tycker trollande verkar vara ngt av det mest trista som går att underhålla(?) sig med. Permaban låter toppen imo.
    När jag är privat är jag inte mer svårtriggad än vad som kan förväntas enligt normalfördelning av personlighetsdrag....och i inlägget du citerar begriper jag inte vad du syftar på verkade lätt-triggat??? Om du har tidigare inlägg i åtanke kan det säkert uppfattats så. Vet själv att jag kan bli provocerad av saker som skrivs i såna här kommentarsfält.....vilket för all del är dumt när man bara kan skrolla vidare. Med det sagt....vad gäller det du citerade var det en uppriktigt menad fråga - vad var det du syftade på att du hade rätt angående? Jag svarar gärna men jag kan inte kommentera det när jag inte visste vilket du syftade på och sedan uppfattade du mig som lättkränkt och då undrade jag vad i det jag skrev som tolkades som att jag var kränkt, för det förstod jag inte heller. Fullt möjligt som sagt att jag blev provocerad av något, alltså tyckte det var dumt skrivet, men kränkt har jag nog aldrig känt mig på familjeliv.
  • Anonym (123456)
    Likaså smala vs feta.
    På vilket sätt *kör* männen med den korta, var frågan. Alltså frågan handlar om vad mannen gör.
Svar på tråden Förfallet hos kvinnor vid 40..