• Anonym (reagt)

223:- om dagen

Systemet idag är rätt skit, visst vi ska ut i arbete men att rent tvinga folk att gå och ansöka om ekonomiskt tillstånd..
    223:-/ dag minus skatt, kvar blir ju knappt "snuspengar" ens.. ( och jag snusar inte)
    Betänk om man då inte får jobb i närtid eller avslag på ansökan till ekonomiskt tillstånd.. 

vad ska man egentligen göra tycker dom? låna ett gevär och trycka av i huvudet eller vad?

• Svar på tråden 223:- om dagen
  • Tow2Mater
    Anonym (reagt) skrev 2025-05-24 19:13:13 följande:
    Vad han/hon är har inte du med att göra, och tänker inte berätta om vad han/ hon är bakom dennes rygg.
    Ok. Jag antar då det är en hon. För diskussionen i tråden duger det utmärkt.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (reagt) skrev 2025-05-24 16:11:37 följande:
    Och jobb som du sjukt lätt kan förstöra kroppen på..REJÄLT
    Är du för fin för kroppsarbete så borde du inte få ett öre.
  • Anonym (Work)
    Anonym (reagt) skrev 2025-05-24 15:46:17 följande:
    223:- om dagen

Systemet idag är rätt skit, visst vi ska ut i arbete men att rent tvinga folk att gå och ansöka om ekonomiskt tillstånd..
    223:-/ dag minus skatt, kvar blir ju knappt "snuspengar" ens.. ( och jag snusar inte)
    Betänk om man då inte får jobb i närtid eller avslag på ansökan till ekonomiskt tillstånd.. 

vad ska man egentligen göra tycker dom? låna ett gevär och trycka av i huvudet eller vad?

Om man nu går på bidrag ska man vara glad för de bidrag man får. Det minsta man kan kräva av de som lever på skattepengar att de inte gnäller och är lite tacksamma.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Work) skrev 2025-05-24 21:07:19 följande:
    Om man nu går på bidrag ska man vara glad för de bidrag man får. Det minsta man kan kräva av de som lever på skattepengar att de inte gnäller och är lite tacksamma.
    I sak håller jag med dig, men det går inte att leva på så lite pengar om man inte bor hemma, gratis, hos föräldrarna.

Dock så går det inte att lipa över att vissa jobb är för jobbiga, duger det inte så ska man inte ha ett öre.
  • Postman
    Anonym (Onödigt) skrev 2025-05-24 17:18:49 följande:
    Det är en så liten summa att man lika gärna kan ta bort det helt, man måste ändå söka försörjningsstöd så att ha två bidrag kostar bara pengar i administration. Själv tycker jag att man ska få en summa som är möjlig att överleva på. 
    Absolut jag har stor respekt för det, klart man ska men jag har dåliga exempel i min omgivning som gör mig fundersam. Jag vet flera stycken som har fastnat i bidragsvärlden och ser det som en bra medborgarlön för att inte anstränga sig eller göra någonting alls. Jag har arbetat troget i 40+ år och betalat min skatt medan de har legat där och bara gapat som fågelungar, jag kan inte låta bli att störa mig på det. 
  • Postman
    Anonym (123) skrev 2025-05-24 16:53:40 följande:
    Liknande tankar. 

Jag kan känna att man bordevara bättre på att identifiera de som verkligen behöver hjälp och ge dom så att de fsktiskt kan leva ett drägligt liv framför att strössla lite till "alla".

Tex kommunen där jag bor så får alla gymnasieungdomar med långt till skolan(vilket är typ alla) ett SL-kort vilket skullr kosta ca 2000 kr per år om man betalade själv. Samtidigt så är det helt omöjligt för barn med särskilda behov att tex få skoltaxi som skulör kunna vara avgörande för att ens komma till skolan och en orimligt hög kostnad för en familj att betala själv.

Då kan jag tycka det är bättre att jag får köpa mina barns sl-kort själv och att kommunen ger ordentlig hjälp till de som verkligen behöver
    Ja med dagens kunskaper och system borde man lätt kunna utarbeta system som träffar mer rätt på nåt sätt kan man tycka. Samtidigt klagar befolkningen på för höga skatter men sänkta skatter påverkar ju välfärden, en svår ekvation. Det måste in mer pengar i systemet än det betalas ut liksom.
  • Anonym (Onödigt)
    Postman skrev 2025-05-24 22:00:50 följande:
    Absolut jag har stor respekt för det, klart man ska men jag har dåliga exempel i min omgivning som gör mig fundersam. Jag vet flera stycken som har fastnat i bidragsvärlden och ser det som en bra medborgarlön för att inte anstränga sig eller göra någonting alls. Jag har arbetat troget i 40+ år och betalat min skatt medan de har legat där och bara gapat som fågelungar, jag kan inte låta bli att störa mig på det. 
    Jag kan inte svara för dina vänner men jag har själv fastnat i bidrag som du säger, inte för att jag är lat eller för att bidraget varit mycket pengar utan för att reglerna är superstela och det är antigen jobba/plugga heltid eller inte alls som gäller. Många ramlar mellan stolarna. 
  • Anonym (123)
    Postman skrev 2025-05-24 22:05:56 följande:
    Ja med dagens kunskaper och system borde man lätt kunna utarbeta system som träffar mer rätt på nåt sätt kan man tycka. Samtidigt klagar befolkningen på för höga skatter men sänkta skatter påverkar ju välfärden, en svår ekvation. Det måste in mer pengar i systemet än det betalas ut liksom.
    Ja precis. 

Och min fasta övertygelse i detta är att man behöver se på välfärdens kärna. 

Vi ska ta hand om de som behöver hjälp och vi borde göra det bättre än vad vi gör nu. Men enda sättet att göra det är att de som faktiskt kan ta hand om sig själva i högre grad gör det för om alla ska ha lite så finns det inte pengar att ge mycket till de som verkligen behöver det. 

Tänk tex om alla som får blodtryckssänkande medicin betalade lite mer för det, då kanske man skulle ha råd att lägga betydligt mer pengar på de med extremt ovanliga sjukdomar som kräver extremt dyra mediciner som det är helt omöjligt att betala själv. 

Hellre en miljon till en behövande som verkligen får hjälp än en krona till 1 miljon människor som skulle kunna betala den där kronan själv (grovt förenklat). 
  • Postman
    Anonym (Onödigt) skrev 2025-05-25 13:05:36 följande:
    Jag kan inte svara för dina vänner men jag har själv fastnat i bidrag som du säger, inte för att jag är lat eller för att bidraget varit mycket pengar utan för att reglerna är superstela och det är antigen jobba/plugga heltid eller inte alls som gäller. Många ramlar mellan stolarna. 
    Jag beklagar verkligen, förstår att det känns hopplöst och tufft. Tyvärr är detta politiska beslut och det verkar inte spela någon roll vilken färg det är som bestämmer. Ingen verkar kunna få till ett bra system som är mer träffsäkert och flexibelt. Sorgligt att vi verkar ha tappat den förmågan nu när vi skulle behöva det som mest.
  • Postman
    Anonym (123) skrev 2025-05-26 20:07:26 följande:
    Ja precis. 

Och min fasta övertygelse i detta är att man behöver se på välfärdens kärna. 

Vi ska ta hand om de som behöver hjälp och vi borde göra det bättre än vad vi gör nu. Men enda sättet att göra det är att de som faktiskt kan ta hand om sig själva i högre grad gör det för om alla ska ha lite så finns det inte pengar att ge mycket till de som verkligen behöver det. 

Tänk tex om alla som får blodtryckssänkande medicin betalade lite mer för det, då kanske man skulle ha råd att lägga betydligt mer pengar på de med extremt ovanliga sjukdomar som kräver extremt dyra mediciner som det är helt omöjligt att betala själv. 

Hellre en miljon till en behövande som verkligen får hjälp än en krona till 1 miljon människor som skulle kunna betala den där kronan själv (grovt förenklat). 
    Ja verkligen, håller med.
  • Anonym (reagt)

Min kompis är allt annat än glad nu, uppenbarligen så fick han/hon beviljat försörjningsstöd men fick bara 5043:-
    Räcker ju inte ens till hyran ju...
    Hade jag haft hade jag lånat ut mellanskillnaden..

• Tow2Mater
    Anonym (reagt) skrev 2025-05-28 17:25:56 följande:

Min kompis är allt annat än glad nu, uppenbarligen så fick han/hon beviljat försörjningsstöd men fick bara 5043:-
    Räcker ju inte ens till hyran ju...
    Hade jag haft hade jag lånat ut mellanskillnaden..

Plus de där 223 kr per dag aktivitetsstöd?

Kanske ett lågavlönat oattraktiva jobb skulle funka nu?
  • Anonym (reagt)
    Tow2Mater skrev 2025-05-28 18:02:30 följande:
    Plus de där 223 kr per dag aktivitetsstöd?

Kanske ett lågavlönat oattraktiva jobb skulle funka nu?
    Dom kommer inte förrän nästa månad
  • HeiHei

Jag har lite ett liknande problem men de kan bli löst, men Hur är bankerna nu med att man sätter in en större summa säg 2000:-/ 3000:- ?
    Är dom lika kinkiga som tidigare med alla dessa dumma frågor som om varenda svensk medborgare skulle syssla med droger eller annan skit?

Svar på tråden 223:- om dagen