• Anonym (-)

Personen jag är tillsammans med ska åka på festival

Jag är tillsammans med en person och det är väldigt nytt mellan oss. Vi blev nyss ihop. Grejen är att personen ska åka på en festival, med sin bästa kompis (som är singel). Dom ska bo på hotell ihop och dom kommer vara borta flera dagar. En till person ska också med, den personen är gift och kommer inte att bo på hotell med dom. 

Jag känner mig väldigt obekväm med detta och nojar mycket. Kanske för att det är väldigt nytt mellan oss. Men vi känner ju inte varandra fullt ut än, så det kanske är förståeligt. Jag är bara orolig att något ska hända där borta. Jag vet ju att dom kommer dricka och sånt, och jag vet att människor gör saker i fyllan som dom inte hade gjort annars. Kanske förstärks denna oro av att bästa kompisen som ska med är singel. 

Jag har inte tagit upp den här oron, då jag inte vill verka kontrollerande. 

Men vad tycker ni? Och hur ska jag hantera det här?

• Svar på tråden Personen jag är tillsammans med ska åka på festival
  • Anonym (E)
    Anonym (J) skrev 2025-05-25 12:52:08 följande:
    Även om din partner stängde av mobilen efter kl 22 säger vi och söp skallen av sig och du absolut inte får följa med? För han har sin frivecka då.
    Har ts skrivit det? Jag orkade inte läsa hela tråden men tryckte på "visa endast" och kan inte se något förutom själva ts och inga följande kommentarer
  • Maac
    Anonym (Apan) skrev 2025-05-25 13:11:18 följande:

Tycker inte att det är lämpligt att åka iväg på en festival för att festa och dricka när man är i ett förhållande. Det finns saker man gör som singel, som inte passar sig när man är i ett förhållande. Även om ingen otrohet äger rum så ser det ändå inte bra ut. Känns väldigt omoget också

Hahaha! 

Lämpligt, och hur det "ser ut", det låter som att frikyrkan är ute och predikar. Måste man sluta ha kul när man går in i ett förhållande menar du? 

Och till er andra, hemskt ledsen att ni varit med bedragande rövhål, men långt ifrån alla är sådana.
  • Anonym (r)
    Anonym (Nej) skrev 2025-05-25 13:38:07 följande:
    Och? Det är illa ändå. Troligtvis lär det drickas mer än vad man annars brukar göra, eftersom det är festival. 

Drickas kan för en person betyda några öl per dag eller en sjuttis per dag, det är inget i trådstarten som gör att det är full som en kastrull varje dag som åsyftas

I vanliga fall är man inte fri att ta en öl även dagtid på samma sätt som när man är borta på en festival

• Anonym (SRF)

Min kärlek ska till Sweden Rock om 1,5 vecka. Den har han åkt på så länge jag känt honom (vi pratar 25 år). Det är ungefär ett år sedan vi hittade tillbaka till varandra. Detta är något han har som tradition och det är helt ok. Jag gillar iofs den typen av musik men festivaler är inte min grej, aldrig varit. 

Jag väljer att lita på honom. Han är inte 20 längre som han var när vi träffades. Ja, det kommer att drickas där men so what.

Antingen väljer du att lita på din kille eller så gör du slut. Han har säkerligen haft detta planerat och betalt sedan långt innan ni blev tillsammans så att kräva att han ska ställa in är oförskämt. Om han bestämt detta nyligen så är det däremot oförskämt av honom att inte fråga om du vill med och då är han inte värd din tid. 

• Anonym (Micke)
    Anonym (Nej) skrev 2025-05-25 11:32:01 följande:

Har du ens läst texten? Ts skriver TYDLIGT att det kommer att drickas där borta. Det låter som att risken är stor att de kommer att dricka en hel del. Dessa människor låter unga, så risken är nog stor att det dricks en hel del. Syftet är väl att festa? Det heter FESTival. Ts får rätta mig om jag har fel, men jag har definitivt tolkat texten som att det ska festas och drickas. 

Nej, jag skulle absolut inte stanna i ett förhållande med en partner som åker iväg på en sådan här typ av resa. 

Betyder det att TS kille kommer att dricka sig berusad? Det vet ju TS inget om. Det är ju bara hennes fördomar och hjärnspöken. 
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-05-25 12:35:10 följande:
    Precis som alkohol, med efterföljande otroheter, väldigt ofta gör. 
    Med den inställningen så får man vara singel eller låsa in sin partner. Bara osäkra personer dömer på förhand.
  • Anonym (Malla)
    Anonym (J) skrev 2025-05-25 12:52:08 följande:
    Även om din partner stängde av mobilen efter kl 22 säger vi och söp skallen av sig och du absolut inte får följa med? För han har sin frivecka då.
    Har varit med ett antal ggr men är inte riktigt min musikstil, dessutom är det killgänget som träffas. Visst dricks det men måttligt. Om han stänger av mobilen skulle jag ändå inte märka det. Han ringer att de kommer fram och vid något tillfälle under dagen. Skulle något hända så får man ta det ..... förr eller senare...för det kommer nog fram om inte annat så genom skvaller.
  • Anonym (Bitsk och svartsjuk)
    Anonym (Nej) skrev 2025-05-25 13:38:07 följande:
    Och? Det är illa ändå. Troligtvis lär det drickas mer än vad man annars brukar göra, eftersom det är festival. 
    Ja fy fan för att släppa iväg en partner utan dig på restaurang, vernissage, nattklubb, premiär, vinprovning, whiskeymuseum eller golfvecka! Det dricks mer än vanligt på dessa aktiviteter eller runtomkring. Skrämmande va? 

Fast på yoga och hälsofestivalerna händer det nog mest snusk. Helt utan alkohol oftastFlört

Glöm inte att alltid använda någon app så att partnerns plats alltid är synlig också, för att vara på den säkra sidan.
    Partnern ska helst aldrig vara längre bort än ett koppels avstånd när ni båda är lediga från betalt arbete.

Paranoida personer som vädrar otrohet så fort de får ett förhållande borde inte ge sig in i ett förhållande och sabba den andra med sin svartsjuka. 
  • Anonym (Tkl)

Jag förstår din oro, det är inte svartsjuka. Du är rädd att mista din partner. Men försök att se det såhär istället: vill din nyblivna kärlek vara otrogen, låt den personen vara det. Du kommer inte kunna hindra det endå. Jag hade pratat med personen ifråga och öppnat upp hur man ser på otrohet. 

när jag var tillsammans med mitt ex så åkte jag på en 6 veckors utbildning utomlands. Den var planerad länge och skedde två månader in i vår relation. Jag åkte iväg och var trogen. Dock fick jag höra av bekanta när jag kom tillbaka att han varit i säng med någon annan. Så bara för att en person åker iväg behöver inte det betyda att man aktivt väljer att göra något. Jag var dökär i mitt ex under mina veckor utomlands.

• klyban
    Anonym (J) skrev 2025-05-25 13:18:28 följande:
    Ja det är hemskt 

Vad är, din otrohet?
    Sluta med den då, vi andra normala är inte otrogna för vi dricker alkohol :whoco5:
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (SRF)
    Anonym (Alla är olika) skrev 2025-05-25 13:27:12 följande:

Jag hade inte varit ok med detta, men grejen är ju, alla är olika. Det verkar som ni kanske inte är kompatibla på detta plan, då är det upp till dig att reflektera kring om detta kan bli en dealbreaker för ert förhållande. Jag hade aldrig ens blivit tillsammans med någon som gör dessa typer av resor till att börja med, mest för att jag inte är en sådan heller och skulle inte vara särskilt bekväm med att ha en partner som gjorde sånt också. Som andra sagt - i förhållanden så får man ha respekt för sin partner, men vad denna "respekt" innebär är olika för alla, därför är det så extremt viktigt att man vet vem man blir tillsammans med innan man är officiella! 

Så reflektera kring detta - någon som gör dessa typer av resor, kommer det hålla för dig i längden? Lycka till!

Så du menar att något som sannolikt varit planerat i nästan ett års tid ska han skita i pga en ny relation? Vad mer anser du att en partner inte ska få göra? Åka på tjänsteresa? Konferens? Gå ut med polarna utan dig? Ha intressen som du inte är delaktig i?
  • Anonym (GirlyGirl)
    Anonym (Nej) skrev 2025-05-25 11:19:19 följande:

Jag skulle göra slut, med motiveringen att jag inte vill vara tillsammans med en person som åker iväg på en röjarresa. Det är totalt ointressant. Dels handlar det om mognad (man är definitivt inte mogen om man åker iväg på något sådant), där syftet är att supa. Det handlar också om respekt. Man visar ingen respekt för sin partner om man åker iväg på en sådan resa. Fylleresor kan man åka iväg på när man är väldigt ung, eller som singel. Allt annat tyder bara på omognad eller brist på respekt för partnern. 

En lugn resa som går ut på att njuta och ha trevligt, inte festa och supa, det hade jag inte brytt mig ett dugg om. Det här är något helt annat. 

Sedan kan man ju alltid försöka dra kortet att man minsann ska lita på sin partner, och att man är fri att göra vad man vill. Ja, var och en är fri att göra vad man vill, men är man i ett förhållande så lär det inte bli särskilt långvarigt om man bara kör sitt eget race. Det är även väldigt illavarslande om man har en partner som är beredd att sätta sig i situationer där risken för otrohet ökar markant. Alkohol, fest, mycket människor (singelvänner) och långt bort från partnern = ökar definitivt risken för otrohet. Det betyder inte ATT personen kommer vara otrogen, men att den sätter sig i en situation som kan innebära att man gör saker som man annars inte skulle ha gjort. 

Mamma Mia. Du låter otroligt kontrollerande. 
    Hur sjukt att begränsa sitt liv på detta vis.
  • Anonym (GirlyGirl)

Du ska inte säga något alls utan jobba på din egen osäkerhet. 
    Är du orolig för att personen ska vara otrogen där, så kommer du vara orolig för alla framtida saker som kommer hända. Det funkar liksom inte. 
    Det är kontrollerande och osunt. 

Har du fått en anledning till att tvivla på din partner? Avsluta. Då är det bara en jobbig relation. Och är den dessutom färsk så är det bara en fet red flag.
    Har du inte fått någon anledning? Ja då ligger problemet hos dig. Antingen jobbar du på det eller så är du inte redo för denna relation. 

Jag och min partner har varit ihop i 7 år. Vi reser tillsammans och själva med våra vänner. Jag åker varje år på tjejresor där vi festar loss. 
    Vi är inte otrogna. Vi roar oss med våra vänner! Och det är underbart! När man kommer hem längtar man efter att berätta om alla tokigheter! Fullt förtroende! 
    Har aldrig någonsin tänkt en mörk tanke när min snubbe åkt iväg med vänner. Aldrig. 
    För han har aldrig fått mig att tvivla. 

I en gammal relation däremot var det helt andra bullar. Då var jag precis som du är nu. Varför? För hans beteende gav mig en anledning till att tvivla. 
    Det hela ledde till ett avslut. Och jadå, han var otrogen till slut. 

Så lita på magkänslan och var ärlig mot dig själv. 

• Anonym (Alla är olika)
    Anonym (SRF) skrev 2025-05-25 22:51:20 följande:
    Så du menar att något som sannolikt varit planerat i nästan ett års tid ska han skita i pga en ny relation? Vad mer anser du att en partner inte ska få göra? Åka på tjänsteresa? Konferens? Gå ut med polarna utan dig? Ha intressen som du inte är delaktig i?
    Var ju inte så jag menade och det förstod du också. Notera därav ordvalen "dessa typer av resor". Har inget att göra med intressen som jag inte är delaktig i, det är bara bra att ha! Sa aldrig att han borde skita i resan, mitt inlägg var mer riktat till TS för att reflektera om hon kan tänka sig vara tillsammans med någon som gör dessa typer av resor. Uppenbarligen har hon inte sådana fest-intressen som honom och då kan situationer som det här uppstå. Tycker ingen av dem har fel, han har rätt att åka på den resan och hon har rätt att vara orolig - även om hon litar på honom. Alla är olika! I slutändan handlar det om hon tycker det kommer vara värt att fortsätta förhållandet eller ej, vilket är upp till hennes egna reflektering att göra :) 
  • Jemp
    Anonym (Nej) skrev 2025-05-25 13:36:55 följande:
    Jaså? Du verkar veta mycket om mig du. 
    För många är inte en festival, eller alkoholkonsumtion, en stor risk att akta sig för. Risken att ?råka? vara otrogen är helt enkelt inte så stor att det är något man måste hindra sig själv i vardagen för.
  • Anonym (SRF)
    Anonym (Alla är olika) skrev 2025-05-26 00:22:25 följande:
    Var ju inte så jag menade och det förstod du också. Notera därav ordvalen "dessa typer av resor". Har inget att göra med intressen som jag inte är delaktig i, det är bara bra att ha! Sa aldrig att han borde skita i resan, mitt inlägg var mer riktat till TS för att reflektera om hon kan tänka sig vara tillsammans med någon som gör dessa typer av resor. Uppenbarligen har hon inte sådana fest-intressen som honom och då kan situationer som det här uppstå. Tycker ingen av dem har fel, han har rätt att åka på den resan och hon har rätt att vara orolig - även om hon litar på honom. Alla är olika! I slutändan handlar det om hon tycker det kommer vara värt att fortsätta förhållandet eller ej, vilket är upp till hennes egna reflektering att göra :) 
    Min tolkning av TS huvudinlägg har inte så mycket med om hon gillar festivaler eller inte att göra utan att den nyblivna pojkvännen ska åka utan henne, med två kompisar, och bo på hotell och TS är orolig för vad pojkvännen kan tänkas hitta på när hon inte är i närheten. 

Om TS gillar den typen av festivaler som pojkvännen ska på eller inte, framgår inte. Om det hade funnits möjlighet för TS att köpa egen biljett till festivalen eller inte framgår inte heller. 

Det är en ren och skär osäkerhet hos TS det handlar om. 
Svar på tråden Personen jag är tillsammans med ska åka på festival