• Anonym (Orolig)

Barn med stor aptit och lätt övervikt.

Jag har en tioåring som alltid har ätit bra. Det är så klart skönt och trevligt att vi aldrig oroat oss när hon var liten. Också när hon var sjuk åt hon ordentligt. Hon har alltid ätit allt och har tyckt och tycker fortfarande att den mesta maten är väldigt god.

Problemet är att hon äter mycket. Hemma kan vi hålla lite koll och säger stopp när det blir för mycket, men i skolan äter hon två mål om dagen och det är alltid mycket. Minst två rediga portioner lunch går ner och till mellis är det två rejäla mjukmackor med mycket smör, eller två rejäla portioner yoghurt med flingor och sylt som slinker ner. Vi har kommit mitt i melliset ett par gånger på senaste och hon har alltid betydligt mer än kompisarna på sin tallrik.

Bjuds det fika och vi inte närvarar är det samma sak. Det är gott och det äts. Igår var barnen på en tillställning tillsammans, där det bjöds på glass. När vi kom erbjöds en andra glass. Vårt andra barn kom springandes och frågade om han fick ta en till och vi sa okej med förbehållet att han tog en liten. Han kom tillbaka med en piggelin. Dottern kom glatt mumsandes på sin andra storstrut.

Vi har så klart pratat om det och förklarat varför min kan äta för mycket sötsaker, men inte heller alldeles för mycket mat. Vi har pratat om att magsäcken töjs ut och att man vänjer kroppen vid mer mat. Barnet i fråga är också precis över gränsen till övervikt. Ingen annan i familjen är överviktig. Hemma äts det bra och varierad mat med begränsad tillgång till sött och snacks. Visst äter vi glass och godis också, men i rimlig mängd. Inte två stora strutar och flera kakor till.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska ta upp det mera. Jag vill inte att hon ska bli tjock! Hon är dessutom lite olyckligt byggd och har alltid haft putande mage, också när hon varit normalviktig. Jag är livrädd att någon annan ska säga något till henne och att hon ska skämmas över sin kropp eller till och med drabbas av ätstörning. Jag bevittnar ett sådant fall på nära håll nu och det är fruktansvärt att se den familjens kamp för att deras dotter ska överleva. Samtidigt kan hon inte fortsätta äta på det här viset. De andra barnen äter inte så här. De äter ordentligt, men det trycker inte i sig flera portioner och är som sagt normalviktiga.

Barnet i fråga rör sig mycket, tränar flera gånger i veckan och går i princip alltid dit hon ska. Hon är stark och snabb och framgångsrik i sin uthållighetsidrott.

Hur gör man?

• Svar på tråden Barn med stor aptit och lätt övervikt.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (E) skrev 2025-05-26 19:10:40 följande:
    Håller med här, hon kanske kan ta en skiva knäckebröd efter en portion om hon fortfarande känner sig "hungrig"
    Anonym (M) skrev 2025-05-26 19:23:01 följande:
    Eller vänta en stund så kanske det går över.

Äta långsammare kan vara bra också.

Jo alltså, det gör vi ju hemma. Men det är inte hemmet som är problemet. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2025-05-26 19:23:01 följande:
    Eller vänta en stund så kanske det går över.

Äta långsammare kan vara bra också.
    I skolan finns inte möjlighet att vänta eller äta långsamt. De har tio minuter på sig att äta. 
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-05-26 20:13:06 följande:
    I skolan finns inte möjlighet att vänta eller äta långsamt. De har tio minuter på sig att äta. 
    Det där är inte ok, i våra barns skola har de minst 20 min på sig i matsalen. (Lunchrasten är 45 min).

Varför är det så stressigt i er skola? Att vänja barn vid att kasta i sig mat, är som upplagt för skev mättnadskänsla, samt att inte bli mätt på "normala" portioner.

Er dotter behöver äta långsammare, samt ha någon som begränsar. Relativt enkelt hemma, men svårt i skolan som du skriver. Hon tar mer för att det finns, för att det är gott och för att hon i skolan inte hinner känna mättnad. När hon blir äldre kan hon kanske förstå och kontrollera det där själv, samt träna på det. Men hur lägga fram det utan att utveckla skamkänslor och potentiella ätstörningar hos henne?

Sånt här är jättesvårt. Säkert är hon redan medveten om sin storlek, att hon är snäppet större än kompisarna. Men kan inte stå emot suget. Kanske växer hon i sin vikt, som någon skrev. Men det är bra om hon vänjer sig vid att sluta äta när hon är mätt. Då verkar hon ändå kunna hålla vikten, även om hon ligger i det övre spannet för normalvikt. Men det är ju inte hela världen.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-05-26 20:46:29 följande:
    Det där är inte ok, i våra barns skola har de minst 20 min på sig i matsalen. (Lunchrasten är 45 min).

Varför är det så stressigt i er skola? Att vänja barn vid att kasta i sig mat, är som upplagt för skev mättnadskänsla, samt att inte bli mätt på "normala" portioner.

Er dotter behöver äta långsammare, samt ha någon som begränsar. Relativt enkelt hemma, men svårt i skolan som du skriver. Hon tar mer för att det finns, för att det är gott och för att hon i skolan inte hinner känna mättnad. När hon blir äldre kan hon kanske förstå och kontrollera det där själv, samt träna på det. Men hur lägga fram det utan att utveckla skamkänslor och potentiella ätstörningar hos henne?

Sånt här är jättesvårt. Säkert är hon redan medveten om sin storlek, att hon är snäppet större än kompisarna. Men kan inte stå emot suget. Kanske växer hon i sin vikt, som någon skrev. Men det är bra om hon vänjer sig vid att sluta äta när hon är mätt. Då verkar hon ändå kunna hålla vikten, även om hon ligger i det övre spannet för normalvikt. Men det är ju inte hela världen.

Hon är ju frisk och stark och duktig på sina idrotter. Hon gillar att röra sig och väljer gärna att promenera framför buss till exempel. Jag är inte rädd för ohälsa, utan som du skriver, för att någon ska säga till henne att hon är tjock. Hon är inte störst, men i det större spannet bland tjejerna i skolan. 

Hon behöver absolut träna på att sluta äta. Hemma lagar jag ofta mat så att det räcker precis. När det inte finns mer mat, är hon inte heller mer hungrig. (Och har jag gjort för lite någon gång finns alltid nåt att komplettera med, hon svälts inte).

Hon är ju tacksam på det sättet att nyttig mat också är god. Hon dricker gladeligen mineralvatten som vi smaksätter med bär eller frukt när vi festar till det. Det gör ju att det är  lätt att styra det hemma. Samtidigt finns det ingen självreglering som med syskonet som kan äta sig sprängmätt på tacos, men äta betydligt mindre när det serveras nåt som inte faller honom i smaken lika mycket.

Det är som du säger, jättesvårt. Det är klart att hon ska ta en glass när det bjuds, men man behöver inte ta två. Hon ska så klart äta mellis på skolan, men mellis är ju till för att hålla blodsockret uppe till middagen. Det är inte ett rejält mål mat. Hemma håller hon sig mätt på en portion yoghurt med kli. Hon behöver uppenbart inte alltid äta två. 

I skolan måste de äta så snabbt eftersom matsalen inte är dimensionerad för så många elever. De har en kvart på sig, från att de kommit till matsalen tills de ska lämna. I praktiken innebär det tio minuters ättid. 

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-05-26 20:59:15 följande:

Hon är ju frisk och stark och duktig på sina idrotter. Hon gillar att röra sig och väljer gärna att promenera framför buss till exempel. Jag är inte rädd för ohälsa, utan som du skriver, för att någon ska säga till henne att hon är tjock. Hon är inte störst, men i det större spannet bland tjejerna i skolan. 

Hon behöver absolut träna på att sluta äta. Hemma lagar jag ofta mat så att det räcker precis. När det inte finns mer mat, är hon inte heller mer hungrig. (Och har jag gjort för lite någon gång finns alltid nåt att komplettera med, hon svälts inte).

Hon är ju tacksam på det sättet att nyttig mat också är god. Hon dricker gladeligen mineralvatten som vi smaksätter med bär eller frukt när vi festar till det. Det gör ju att det är  lätt att styra det hemma. Samtidigt finns det ingen självreglering som med syskonet som kan äta sig sprängmätt på tacos, men äta betydligt mindre när det serveras nåt som inte faller honom i smaken lika mycket.

Det är som du säger, jättesvårt. Det är klart att hon ska ta en glass när det bjuds, men man behöver inte ta två. Hon ska så klart äta mellis på skolan, men mellis är ju till för att hålla blodsockret uppe till middagen. Det är inte ett rejält mål mat. Hemma håller hon sig mätt på en portion yoghurt med kli. Hon behöver uppenbart inte alltid äta två. 

I skolan måste de äta så snabbt eftersom matsalen inte är dimensionerad för så många elever. De har en kvart på sig, från att de kommit till matsalen tills de ska lämna. I praktiken innebär det tio minuters ättid. 

Även våra elever måste äta i omgångar, men har en halvtimme på sig i matsalen, alltså 20-25 min att äta. En tredjedel av eleverna får plats åt gången. Lunchen sträcker sig alltså över 1,5 timme, där de yngsta äter 11.30 - 12, mellanbarnen äter 12 - 12.30 och de äldsta äter 12.30 - 13. (Låg- och mellanstadieskola).

Er skola har antingen alldeles för liten matsal, eller så är lunch-tiden för kort. Går det att prata med rektorn om att göra något åt problemet? Det där kan inte vara bra för något barn.

Å andra sidan lär er dotters vikt inte stå och falla på skollunchen. Det är helheten som spelar roll. Att hon är stark och frisk och aktiv tvivlar jag inte på, det kan man vara även om man är (lätt) överviktig. Hon kommer inte att få några hälsoproblem så länge hon rör sig mycket och vikten inte skenar iväg alldeles för mycket. Det handlar i ert fall mer om att mota Olle i grind, samt grundlägga sunda matvanor.
  • Anonym (E)

Jag känner med dig ts, även om jag inte tycker att man ska prata vikt med 10 åringar så måste man ändå sätta stopp innan det går för långt, du skrev att det har varit i flera år så jag tar tillbaka mitt inlägg om att hon kanske växer.

Går det att prata med henne om just tiden de har i skolan, det är ju inte bra för henne att slänga i sig 2 portioner, så det är bättre att hon tar 1 portion och försöker ta det lite lugnare, äter man för fort så hinner man inte känna sig mätt, men om du kan fokusera på att bara ta det lite lugnare istället för att äta mindre så blir det inte lika mycket press på just vikten, hon behöver liksom smälta maten ordentligt, jag fick även prata med min son att mellanmål är endast till för att stå sig en stund tills nästa riktiga mål mat, det är inte meningen att man ska bli mätt, han kunde liksom trycka I sig två toast till mellis och sen skulle det bli middag efter ett par timmar så där fick jag ändå begränsa

• Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-05-26 20:13:06 följande:
    Det där skrev jag som svar på situationen när hon inte blir helt nöjd hemma
  • Anonym (Svårt)

Svårt det där. Jag var själv mullig innan och i puberteten. Fick kommentarer från skolsköterskan och mina föräldrar. Blev ätstörd. Rasade i vikt, svalt och hetsätning och spydde. Avskydde min kropp till långt upp i ålder. Är nu 40 år och har försenats med min kropp. Jag har alltid legat på övre spannet av normalvikt, kanske några kilo för mycket. Jag, förutom perioderna som ung och ätstörd. Då låg jag på nedre skalan av normalvikt och min mens försvann samt jag var deprimerad. 

Min son är nu 12 år. Han har alltid legat på övervikt. Tills nu. Plötsligt drog han iväg på längden och stannade i vikt. 

Med det sagt, var väldigt försiktiga innan ni börjar kommentera er dotters kropp. 

• Anonym (Svårt)

Har försonats med min kropp, skulle det stå. =) 

• Anonym (Em)

Det kanske räcker att prata om socker? Att kroppen mår bättre av att bara äta en glass, en kaka osv. Ni behöver ju inte koppla det till vikt utan det är ju sant ändå. 

• Anonym (Asdfg)

Om dottern är 10 år så kommer hon snart att sluta fritids och då är det bara skollunch som äts utanför hemmet. Inte obegränsad tillgång på mellis. 
    Hon kommer dessutom att växa på längden.
    Hon rör på sig. 
    Det kommer att ordna sig.

Sen går det tyvärr inte att vaccinera barn från att slippa höra elaka kommentarer. Hur gärna man än önskar det.

• Anonym (En annan morsa)

Om du är samma TS som skrivit tidigare om detta på gränsen till överviktiga barn vill jag minnas att du har en ätstörning sedan du var yngre, vilket med stor säkerhet påverkar hur du ser på din dotters vikt. (Och är du någon annan, funkar det jag tänker skriva på dig också.)

Det är ett klassiskt råd till föräldrar att inte göra någon grej av kroppens naturliga funktioner; sömn, mat och dryck, kiss och bajs. Om något av detta är laddat för en förälder, märker barnet det, och då kan det bli krångel just för att barnet känner att det är så viktigt för föräldern att ha kontroll över. Att inte göra någon grej betyder att ha en avslappnad inställning som man överför till barnet. Man sover när man är trött, äter och dricker något gott när man är hungrig och törstig, och går på toa när blåsan eller tarmen behöver tömmas. 

En liten övervikt är inte farligt för hälsan. Faktiskt. Trots att svenskarna ökar i genomsnittlig vikt, ökar samtidigt svenskarnas medellivslängd.
    En ätstörning kan innebära livslånga problem, och det vet du nog, oavsett om du själv är ätstörd eller inte. Du oroar dig för att någon kanske kommenterar din dotters vikt. Jag oroar mig mer för att du som mamma kontrollerar din dotters matintag minutiöst, vilket jag skulle tro att hon är mycket medveten om.

Själv vet jag inte vad varken jag själv, min man eller någon av mina barn väger. Vi har ingen personvåg i huset, och skulle det komma hem någon lapp med vikt och mått från skolsköterskan är det inget jag lägger på minnet. Jag tittar efter om mina barn mår bra, växer och utvecklas som de ska. Det är det viktigaste. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (En annan morsa) skrev 2025-05-27 11:02:25 följande:

Om du är samma TS som skrivit tidigare om detta på gränsen till överviktiga barn vill jag minnas att du har en ätstörning sedan du var yngre, vilket med stor säkerhet påverkar hur du ser på din dotters vikt. (Och är du någon annan, funkar det jag tänker skriva på dig också.)

Det är ett klassiskt råd till föräldrar att inte göra någon grej av kroppens naturliga funktioner; sömn, mat och dryck, kiss och bajs. Om något av detta är laddat för en förälder, märker barnet det, och då kan det bli krångel just för att barnet känner att det är så viktigt för föräldern att ha kontroll över. Att inte göra någon grej betyder att ha en avslappnad inställning som man överför till barnet. Man sover när man är trött, äter och dricker något gott när man är hungrig och törstig, och går på toa när blåsan eller tarmen behöver tömmas. 

En liten övervikt är inte farligt för hälsan. Faktiskt. Trots att svenskarna ökar i genomsnittlig vikt, ökar samtidigt svenskarnas medellivslängd.
    En ätstörning kan innebära livslånga problem, och det vet du nog, oavsett om du själv är ätstörd eller inte. Du oroar dig för att någon kanske kommenterar din dotters vikt. Jag oroar mig mer för att du som mamma kontrollerar din dotters matintag minutiöst, vilket jag skulle tro att hon är mycket medveten om.

Själv vet jag inte vad varken jag själv, min man eller någon av mina barn väger. Vi har ingen personvåg i huset, och skulle det komma hem någon lapp med vikt och mått från skolsköterskan är det inget jag lägger på minnet. Jag tittar efter om mina barn mår bra, växer och utvecklas som de ska. Det är det viktigaste. 

Jag har inte skrivit några trådar om mitt barn och jag har inte haft ätstörningar. Jag kontrollerar inte mitt barns matintag minutiöst, men har ju själv ögon att se med när hon äter med andra. Om hon inte blir stoppad, finns ingen gräns. Hon har kommit från kalas, illamående av all glass hon stoppat i sig. Våra andra barn har kommit hem och ätit mycket fika, men aldrig så att de mått dåligt. Eftersom det saknas egen gräns, är det för mig självklart att säga stopp efter en rimlig mängd. Det räcker med en glass till exempel. Det är klart det en varm sommardag slinker ner både saft, chips och glass. Det är självklart att man ska äta sig mätt. Men det handlar inte om hunger, utan sug och oförmåga att sluta äta. Så länge det finns mat så äter hon. Finns det inte, är hon mätt.

Eftersom vi vid några tillfällen behövt veta hennes vikt, har det varit rätt enkelt att se att hon ligger över gränsen. Det är enkelt att märka också, när byxorna inte går att stänga, eller när magen putar  i en tröja. 

Vi har flera barn i huset och ingen av dem behöver vi hålla koll på. De äter mycket ibland, lite ibland och nånstans mittemellan ibland. De äter sitt fika, men vill sen gå och leka. Dottern väljer att äta framför att leka. 

• Anonym (M)
    Anonym (En annan morsa) skrev 2025-05-27 11:02:25 följande:

Ja, när man är hungrig ja. Det här barnet fortsätter äta trots att hon inte är hungrig.
  • Anonym (Mimmi)

Som jag nämnde tidigare kan hennes ätande bero på en tillväxtperiod som är i antagande därav större aptit.

KAN även vara hormonellt, många flickor går tidigt in i puberteten. Tänkvärt!

Ätandet KAN även vara psykosomatiskt och ett symptom på att något inte står rätt till, det skulle jag vara mer oroad över. Det vi i folkmun kallar för tröstätande.

Barn MÄRKER och kan läsa mellan raderna när det är något vi vuxna oroar oss för gällande dem, kan slå vad om att dottern känner hur du oroar dig över hennes ätande, tysta pikar ÄR pikar.

Detta kan medföra att barnet överäter utanför hemmet då den är listig nog att förstå att hemma är det begränsningar gällande HENNE, inte er andra, så tar barnet det, att något är fel på hen eftersom detta endast gäller henne. Det KAN ge henne ödesdigra konsekvenser.

Koncentrerar ni er för mycket kring hennes vikt och vad hon ska och ej ska äta kan hon börja att äta desto mer som tröst och börja smygäta och efterhand börja gömma mat.

Varför jag vet detta är för att jag sett det på nära håll.

Önskar ni verkligen få rätt redskap i hur ni ska bemöta detta på adekvat sätt ska ni enligt mig kontakta professionella som har kunskap om tex matstörning.

Tänk klokt nu.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-27 15:00:50 följande:

Som jag nämnde tidigare kan hennes ätande bero på en tillväxtperiod som är i antagande därav större aptit.

Ätandet KAN även vara psykosomatiskt och ett symptom på att något inte står rätt till, det skulle jag vara mer oroad över. Det vi i folkmun kallar för tröstätande.

Barn MÄRKER och kan läsa mellan raderna när det är något vi vuxna oroar oss för gällande dem, kan slå vad om att dottern känner hur du oroar dig över hennes ätande, tysta pikar ÄR pikar.

Detta kan medföra att barnet överäter utanför hemmet då den är listig nog att förstå att hemma är det begränsningar gällande HENNE, inte er andra, så tar barnet det, att något är fel på hen eftersom detta endast gäller henne. Det KAN ge henne ödesdigra konsekvenser.

Koncentrerar ni er för mycket kring hennes vikt och vad hon ska och ej ska äta kan hon börja att äta desto mer som tröst och börja smygäta och efterhand börja gömma mat.

Önskar ni verkligen få rätt redskap i hur ni ska bemöta detta på adekvat sätt ska ni enligt mig kontakta professionella som har kunskap om tex matstörning.

Tänk klokt nu.

Dvs att ni söker hjälp så att ni FÖREBYGGER ett eventuellt ätstörning.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-27 15:05:05 följande:
    Dvs att ni söker hjälp så att ni FÖREBYGGER ett eventuellt ätstörning.

Vi får ta och prata med skolsköterskan efter sommaren. Så här har det varit i många år och hör inte ihop med växtspurter. Däremot har vikten planat när vi kunnat ha ner koll, typ över sommaren. Byxorna som knappt gick att knäppa, går plötsligt att knäppa utan problem till exempel.

Det är inte så att vi späker barnen hemma, men ska vi fika i familjen, tinar jag en bulle per person. Äter vi glass, äter vi en glass var. Man får gärna äta storstrut. Jag tvingar inte barnen att äta kalorisnål isglass. Jag bakar rejäla bullar eller kakor. Inget pyttigt. Vi har inga restriktiva matregler hemma, men det är så tydligt att hon äter så länge det finns mat. Finns det inte mer, lämnar hon bordet och klagar inget på hunger förrän nästa måltid börjar nalkas. Hon äter allt, det är inte bara onyttigheter som slinker ner. Finns det kidneybönor kvar, vill hon ha dem också. 

Jag funderar på hur mycket av detta som kommer från att hennes pappa fram till för något år sedan varit nästan manisk med att maten ska ätas upp. Även om barn varit mätta, har han propsat på att de ska äta upp. Sista skvätten har han alltid delat upp mellan oss, även om jag sagt att jag är mätt. Han slutade sen med det, när jag belyste att det kan finnas ett samband. 

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-27 15:00:50 följande:

Tänk klokt nu.

Man bör inte vara för petig, men man har en skyldighet som förälder att se till att barnet inte äter sig sjukt. TS dotter är 10 år och därmed gammal nog att förstå och se att hon får ungefär lika mycket som syskonen, eller mer om hon är äldre och hungrigare. Att det inte handlar om att HON begränsas, utan att det inte är bra för någon att äta för mycket, särskilt inte för mycket onyttigheter.

En avslappnad inställning till mat är svårt att införa om barnet inte har någon botten, om barnet äter sig sjukt. Då MÅSTE man begränsa och saken måste utredas.

Däremot tycker jag aldrig att man ska prata om vikt med barn. Bättre att säga att för mycket onyttigheter inte är bra för magen och tänderna. Det har vi gjort.
  • Anonym (Lovis)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-05-26 17:21:21 följande:

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska ta upp det mera. Jag vill inte att hon ska bli tjock! Hon är dessutom lite olyckligt byggd och har alltid haft putande mage, också när hon varit normalviktig. Jag är livrädd att någon annan ska säga något till henne och att hon ska skämmas över sin kropp eller till och med drabbas av ätstörning. Jag bevittnar ett sådant fall på nära håll nu och det är fruktansvärt att se den familjens kamp för att deras dotter ska överleva. Samtidigt kan hon inte fortsätta äta på det här viset. De andra barnen äter inte så här. De äter ordentligt, men det trycker inte i sig flera portioner och är som sagt normalviktiga.

Barnet i fråga rör sig mycket, tränar flera gånger i veckan och går i princip alltid dit hon ska. Hon är stark och snabb och framgångsrik i sin uthållighetsidrott.

Hur gör man?

Barn HAR lite putade magar. Det är snarare så att även vuxna normala kvinnor också ska ha det.  Tränar man mycket kan magen bli platt men det naturliga är ett litet put oavsett vad idealen säger. Menar naturligtvis inga ölmagar, men lite put. 

Sedan blir många lite ner runda mellan 10-12 år. Just för att det blir förändringar i kroppen. De ska växa på alla håll och kanter. Längden, höfter, byst osv. 

Tränar hon och är starkt och snabb måste ni ju se till att hon får i sig såpass som hon gör av med. 

Någon skrev att om hon slutar. På fritids kommer hon sluta äta där och på så sätt begränsa matintag. Fel. Hon kommer äta hemma istället. Kanske en större mängd.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-05-27 15:52:35 följande:

Vi får ta och prata med skolsköterskan efter sommaren. Så här har det varit i många år och hör inte ihop med växtspurter. Däremot har vikten planat när vi kunnat ha ner koll, typ över sommaren. Byxorna som knappt gick att knäppa, går plötsligt att knäppa utan problem till exempel.

Det är inte så att vi späker barnen hemma, men ska vi fika i familjen, tinar jag en bulle per person. Äter vi glass, äter vi en glass var. Man får gärna äta storstrut. Jag tvingar inte barnen att äta kalorisnål isglass. Jag bakar rejäla bullar eller kakor. Inget pyttigt. Vi har inga restriktiva matregler hemma, men det är så tydligt att hon äter så länge det finns mat. Finns det inte mer, lämnar hon bordet och klagar inget på hunger förrän nästa måltid börjar nalkas. Hon äter allt, det är inte bara onyttigheter som slinker ner. Finns det kidneybönor kvar, vill hon ha dem också. 

Jag funderar på hur mycket av detta som kommer från att hennes pappa fram till för något år sedan varit nästan manisk med att maten ska ätas upp. Även om barn varit mätta, har han propsat på att de ska äta upp. Sista skvätten har han alltid delat upp mellan oss, även om jag sagt att jag är mätt. Han slutade sen med det, när jag belyste att det kan finnas ett samband. 

Ja det är ju inte bra att bli tvingad att äta upp maten trots att man är mätt, då lär man sig ju inte att lyssna till kroppens egna signaler?!! klart att det kan vara en bidragande orsak.
    Jag har varit jättenoga med att aldrig tvinga att äta upp, antingen har barnet varit mätt eller så har maten inte varit i barnets smak, det visar sig när jag serverat frukt till kvällen om det går åt eller ej. 
Svar på tråden Barn med stor aptit och lätt övervikt.