• Anonym (Städa som student)

Vad är vettigt att betala till en universitetsstudent för städning? Vitt!

Jag tänkte sätta upp annonser om att städa hos folk och fakturera via ett faktureringsföretag, de tar 6% för att sköta pappersarbetet. Vad är vettigt att ta betalt efter RUT i timmen? Jag tycker det är svårt att hitta en balansgång mellan ett vettigt pris och en vettig lön. 

Fakturaföretaget tar 6%
    De drar av 4,5% som de lägger i pensionssparande 
    Sen är det din egen vanliga skatt. 

Jag har kommit fram till att 165 kronor/timme är precis på gränsen för vad som är ekonomiskt försvarbart för mig, då får jag ut en bruttolön på 147 kronor/timme inklusive semesterersättning. Tror ni folk är villiga att betala det? 

Jag har 1 års erfarenhet av städning (som anställd) och jag har referenser kunderna kan få. Och jag är 28 år gammal om det spelar roll. Får jag massor med kunder är det bättre att starta eget men jag vill inte sätta mig in i alla regler om det bara blir några få kunder under en kortare period. 

• Svar på tråden Vad är vettigt att betala till en universitetsstudent för städning? Vitt!
  • Jemp
    Anonym (Städa som student) skrev 2025-06-01 11:33:11 följande:
    Läs gärna mitt inlägg igen, jag räknar på min inkomst där. Vad kunden betalar är inte irrelevant för kunden, de struntar i vad jag tjänar. Vill du veta pris efter Rut kan du dubbla priset eller fråga utföraren. Samtliga städföretag visar priser efter RUT. 
    Anonym (Tea) skrev 2025-06-01 10:51:59 följande:

Något som spelar roll är hur bra du är. Har du städat tidigare och blivit upplärd? Gått någon kurs? Har du referenser? 

Svaret på dina frågor finns i trådstarten.  
    Anonym (Städa som student) skrev 2025-06-01 11:33:11 följande:
    Läs gärna mitt inlägg igen, jag räknar på min inkomst där. Vad kunden betalar är inte irrelevant för kunden, de struntar i vad jag tjänar. Vill du veta pris efter Rut kan du dubbla priset eller fråga utföraren. Samtliga städföretag visar priser efter RUT. 
    Anonym (Tea) skrev 2025-06-01 10:51:59 följande:

Något som spelar roll är hur bra du är. Har du städat tidigare och blivit upplärd? Gått någon kurs? Har du referenser? 

Svaret på dina frågor finns i trådstarten.  

Du förstår uppenbarligen inte vad jag menar men ok, vi kan släppa det. 
  • mari123

Spontan tanke??..dom som betalar för städhjälp har väl god råd och är beredda att betala bra? Man tar ju knappast av matpengarna! 

mari123 skrev 2025-06-01 16:19:58 följande:

Spontan tanke??..dom som betalar för städhjälp har väl god råd och är beredda att betala bra? Man tar ju knappast av matpengarna! 

Det beror på, vissa är pensionärer. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Städa som student) skrev 2025-06-01 01:04:19 följande:
    Nej. Mina priser är som sagt efter RUT. 

Såg nu först att det viktigaste ordet i min fråga försvunnit... 

Behöver du inte sätta 25% moms på priset?

Anonym (M) skrev 2025-06-08 12:41:37 följande:

Såg nu först att det viktigaste ordet i min fråga försvunnit... 

Behöver du inte sätta 25% moms på priset?

Nej, får mina priser är efter RUT som dag sagt flera gånger. 
  • Anonym (Tea)

Vore det inte mycket enklare att ta en timanställning på en städfirma? Då är försäkringar, moms mm fixat och du behöver bara jobba och ta emot lönen. 

Anonym (Tea) skrev 2025-06-08 15:30:17 följande:

Vore det inte mycket enklare att ta en timanställning på en städfirma? Då är försäkringar, moms mm fixat och du behöver bara jobba och ta emot lönen. 

Absolut, anställer du mig? 
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Städa som student) skrev 2025-06-08 15:52:29 följande:
    Absolut, anställer du mig? 
    Va? Var har du läst att jag äger en städfirma? 
  • Anonym (Annapanna)

Det man som pot kund också vill veta förutom pris är försäkring, om du har back up när du är sjuk och nyckelförcaring mellan städningen 

Anonym (Annapanna) skrev 2025-06-08 17:28:39 följande:

Det man som pot kund också vill veta förutom pris är försäkring, om du har back up när du är sjuk och nyckelförcaring mellan städningen 

Jag har ingen backup och jag tror de flesta inte vill ha en person de aldrig pratat med i sitt hem heller. Hur du förvarar dina nycklar är förstås upp till dig. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Städa som student) skrev 2025-06-08 13:50:16 följande:
    Nej, får mina priser är efter RUT som dag sagt flera gånger. 
    Jag uppfattade det som att RUT motsvarar sociala avgifter. 
  • Anonym (Erfaren_man)

Ett typiskt nybörjarfel är att sätta för låga priser. 
    Det antyder dessutom att du inte är särskilt duktig. 

= våga ta betalt! 

• Anonym (Tea)
    Anonym (Städa som student) skrev 2025-06-08 18:09:42 följande:
    Jag har ingen backup och jag tror de flesta inte vill ha en person de aldrig pratat med i sitt hem heller. Hur du förvarar dina nycklar är förstås upp till dig. 
    Du behöver ha nycklar hem till de du städar hos. På en städfirma förvaras sånt säkert. Jag hade inte velat att de bara hängde på en krok hemma hos en privatperson, tillsammans med tex en dator med kundregister och larmkoder. 
    Anonym (Tea) skrev 2025-06-08 18:32:55 följande:
    Du behöver ha nycklar hem till de du städar hos. På en städfirma förvaras sånt säkert. Jag hade inte velat att de bara hängde på en krok hemma hos en privatperson, tillsammans med tex en dator med kundregister och larmkoder. 
    Nej, det behövs inte. Jag tror inte folk kommer ge ut nycklar till en vilt främmande person. De flesta lär vara hemma första gången eller be mig kasta nycklarna i brevinkastet. 
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Städa som student) skrev 2025-06-08 19:40:52 följande:
    Nej, det behövs inte. Jag tror inte folk kommer ge ut nycklar till en vilt främmande person. De flesta lär vara hemma första gången eller be mig kasta nycklarna i brevinkastet. 

Men man får ju hoppas att de vill att du kommer tillbaka fler gånger. Du behöver en plan för det. Du behöver också försäkring utifall att något går sönder. 

Anonym (Tea) skrev 2025-06-08 21:57:01 följande:

Men man får ju hoppas att de vill att du kommer tillbaka fler gånger. Du behöver en plan för det. Du behöver också försäkring utifall att något går sönder. 

Absolut men då kan man göra likadant igen. Jag har kollat runt och försäkring måste man teckna för minst ett år tyvärr.
Svar på tråden Vad är vettigt att betala till en universitetsstudent för städning? Vitt!