BF februari 2026 🌷
Hittade ingen tråd för oss som väntar februaribebis. Här kan vi följas åt 🌼
Hur går det för er? Hur mår ni?
Hittade ingen tråd för oss som väntar februaribebis. Här kan vi följas åt 🌼
Hur går det för er? Hur mår ni?
Jag har faktiskt inte använd babynest till de stora, det var inte en grej då vad jag minns. Men jag hade litet andra lösningar som jag tror babynest är bättre för. Med första barnet använde jag en tvättkorg som använts i flera generationer (kan ha varit min mormors mamma som sydde tyget som täckte den). Det blev litet trängre och mysigare för en liten bebis än en stor säng och det gick att flytta med sig den. Men den var ju inte direkt mjuk och mysig eller praktisk om man jämför med moderna lösningar. Med senaste barnet minns jag att jag rullade en filt eller handduk som jag la bakom honom så att han var skyddad och stannade på plats, det blev som kanten på ett babynest. Så jag förstår att det kan vara en bra grej. Nu har jag två, en som vi köpte som vi tänkte ha i sängen och/eller vår säng på natten, en begagnad som jag fick av en kompis som har handtag som man kan bära med om man exv sitter i soffan eller köket och vill ha med bebisen. Gillar dock inte handtagen nattetid eftersom de kan hamna över bebisen, tänkte bara använda den på dagen. Kan tänka mig är mysigt och ombonat för bebisen att sova i ☺️
Min barnmorska som också tyckte babybay var bra hade haft babynest i den och bara dragit det till sig när bebisen velat amma på natten, och sedan flyttat tillbaka hela babynestet igen till babybay-sängen. Dvs man flyttar bebisen utan att behöva kanske väcka den eller ställa sig och lyfta barnet tillbaka, det lät ju ganska smidigt. Som jag förstod henne hade hon då babynest och ammade bebisen när den låg kvar däri. Jag tänker mig att kanten kanske är i vägen, men återstår att se. Kanske är den så mjuk så det inte blir ett problem. Sedan ammar man ju på båda sidor, kan vara skönt att bebisen även är litet skyddad när den ligger mitt i sängen.
Jag har faktiskt inte använd babynest till de stora, det var inte en grej då vad jag minns. Men jag hade litet andra lösningar som jag tror babynest är bättre för. Med första barnet använde jag en tvättkorg som använts i flera generationer (kan ha varit min mormors mamma som sydde tyget som täckte den). Det blev litet trängre och mysigare för en liten bebis än en stor säng och det gick att flytta med sig den. Men den var ju inte direkt mjuk och mysig eller praktisk om man jämför med moderna lösningar. Med senaste barnet minns jag att jag rullade en filt eller handduk som jag la bakom honom så att han var skyddad och stannade på plats, det blev som kanten på ett babynest. Så jag förstår att det kan vara en bra grej. Nu har jag två, en som vi köpte som vi tänkte ha i sängen och/eller vår säng på natten, en begagnad som jag fick av en kompis som har handtag som man kan bära med om man exv sitter i soffan eller köket och vill ha med bebisen. Gillar dock inte handtagen nattetid eftersom de kan hamna över bebisen, tänkte bara använda den på dagen. Kan tänka mig är mysigt och ombonat för bebisen att sova i ☺️
Min barnmorska som också tyckte babybay var bra hade haft babynest i den och bara dragit det till sig när bebisen velat amma på natten, och sedan flyttat tillbaka hela babynestet igen till babybay-sängen. Dvs man flyttar bebisen utan att behöva kanske väcka den eller ställa sig och lyfta barnet tillbaka, det lät ju ganska smidigt. Som jag förstod henne hade hon då babynest och ammade bebisen när den låg kvar däri. Jag tänker mig att kanten kanske är i vägen, men återstår att se. Kanske är den så mjuk så det inte blir ett problem. Sedan ammar man ju på båda sidor, kan vara skönt att bebisen även är litet skyddad när den ligger mitt i sängen.
Vi har sovit tredje natten hemma nu och vi har en spjälsäng och ett nest. Men första natten testade jag att ha nestet mellan oss och tycker att det bara blev trångt och knöligt. Sängen är 180.
Så jag körde med bebis direkt mellan oss istället och så har vi sovit sen dess. Han har en egen liten filt och jag ammar honom inåt hela tiden så han inte skulle kunna ramla ur sängen.
Dagtid har vi också en korg i köket och nestet passar kanon där, ser så mysigt ut när han ligger ombonad och sover dagtid. 😍
Jag fick feber 38.7, frossa och kraftig huvudvärk natten efter att mjölken runnit till och vaknade på DD kupor mitt mina vanliga A. Har mått halvtaskigt sen dess, söndag tills idag och nu mitt på dagen känns det som det börjat vända. Min bm vill att jag kommer in för sänkan imorgon om febern skulle vara kvar.
Men nu börjar brösten mjukna lite och han lyckas tömma bättre även om det är en bit kvar än.
Kan tipsa om kompresser att lägga på vårtorna för lindring och läkning. Funkar väldigt bra. Märket är Multi-mum och finns lite olika produkter men just kompresserna.
Bebis har lite höjda gulsotsvärden så vi var in och kollade igår och ska in imorgon igen. Han behöver inte sola och nu ska vi mest bara se att kurvan börjar gå nedåt. Han äter, sover och bajsar så jag är inte orolig. ☺️
Vi har sovit tredje natten hemma nu och vi har en spjälsäng och ett nest. Men första natten testade jag att ha nestet mellan oss och tycker att det bara blev trångt och knöligt. Sängen är 180.
Så jag körde med bebis direkt mellan oss istället och så har vi sovit sen dess. Han har en egen liten filt och jag ammar honom inåt hela tiden så han inte skulle kunna ramla ur sängen.
Dagtid har vi också en korg i köket och nestet passar kanon där, ser så mysigt ut när han ligger ombonad och sover dagtid. 😍
Jag fick feber 38.7, frossa och kraftig huvudvärk natten efter att mjölken runnit till och vaknade på DD kupor mitt mina vanliga A. Har mått halvtaskigt sen dess, söndag tills idag och nu mitt på dagen känns det som det börjat vända. Min bm vill att jag kommer in för sänkan imorgon om febern skulle vara kvar.
Men nu börjar brösten mjukna lite och han lyckas tömma bättre även om det är en bit kvar än.
Kan tipsa om kompresser att lägga på vårtorna för lindring och läkning. Funkar väldigt bra. Märket är Multi-mum och finns lite olika produkter men just kompresserna.
Bebis har lite höjda gulsotsvärden så vi var in och kollade igår och ska in imorgon igen. Han behöver inte sola och nu ska vi mest bara se att kurvan börjar gå nedåt. Han äter, sover och bajsar så jag är inte orolig. ☺️
Mys!!!
Ingen bebbe här ännu, hon hickar, tränar andning och försöker ta sig ut åt olika håll, slempropp och förvärkar men inga förlossningsvärkar. Går åt av nyfikenhet på vem hon är..
Krya på er ❤️
Natten den 9 feb 2026 kom min bäbis med en ordentlig fart jämfört med storebror som tog flera dagar på sig. BF var 12/2 så han kom lite tidigare.
Vaknade strax innan kl 2:00 av två rätt täta förvärkar. Ligger kvar en stund för att se om det är en engångsgrej eller om det kommer fler. Värken är påtaglig och jag går på toaletten och kissar. Upptäcker då en stor blöt fläck i trosan. Ringer förlossningen och berättar att det är igång. I och med att det precis börjat kan jag avvakta om jag vill men det går också bra att komma in för smärtlindring och kontroll. Under telefonsamtalet hinner jag ha några värkar. Jag känner mig påverkad i hela kroppen. Ringer min bror och fru som bor granne och säger att det har nog börjat och det känns som täta förvärkar om än alla inte är jättestarka. De dyker upp hos mig efter en liten stund. Hjälper mig att samla ihop det sista till BB väskan Medan jag duschar och klär mig. De tycker värkarna är så pass täta och att jag verkar så påverkad att de ringer förlossningen igen som råder att jag ska komma in. När telefonsamtalet avslutats går mitt vatten. Det är inget snack om saken - nu är det igång. Jag byter till ett stort trosskydd och får hjälp in i bilen. Under bilfärden på ca 20-30 min hinner jag ha flera värkar och ännu mer fostervatten forsar ur mig. Blir lite orolig att bäbis ska komma i bilen 😅.
När jag kommer in på förlossningsavdelningen berättar vi att det är täta värkar och vattnet har gått. De ser även att jag är påverkad av smärta och tilldelas ett förlossningsrum direkt. Ännu mer fostervatten forsar ur mig och byxorna är helt blöta. Får byta till sjukhusskjorta och lägga mig i sängen. De undersöker mig och uppger att jag redan är helt öppen och att förlossningsarbetet är igång. De sätter en elektrod i bäbis huvud då ctg-puckarna inte får kontakt. Bäbis mår bra och snart sätter krystvärkar igång. Jag hade önskat epiduralbedövning men barnmorskan konstaterade att det kommer jag inte hinna få. Jag får hålla till godo med syrgas/lustgas. Jag har fin guidning av barnmorskan och min svägerska är bra stöd genom värkarna och masserar min rygg, ger mig lustgas och håller hand. Det tar några värkar innan jag förstår hur jag ska göra för att få ordentlig effekt av krystningarna. När jag känner att bäbisen kommer trycker jag på för att jag bara vill att den ska komma. Jag får upp bäbisen till mig, det är en pojke. Han börjar genast göra väsen av sig och meddela att han kommit. Blir nöjd rätt snabbt att ligga på mitt bröst medan de masserar magen och undersöker mig. Jag klipper navelsträngen när han fått allt från den. Moderkakan ser hel och fin ut. Från det att jag kom till förlossningen och bäbisen ankom tog det ca 1h.
Jag är glad att det inte blev en utdragen process utan en sådan förlossning som jag önskat mig. Så lite personal och undersökningar som möjligt, så lite åtgärder som möjligt.
Vi mår bra båda två men jag fick åka till op för att få hjälp med en bristning som ändå visade sig inte vara så illa som man befarat.
Bäbisen är lik storebror ♥️ Ungefär lika stor med sina 49 cm och 3100 gram.
Så härligt att det kommit några februaribebisar nu♥️
vår lilla bebis kom i fredags och blir redan en vecka imorgon! En snabb, smidig men inte smärtfri förlossning😅
Stort grattis till alla som fått sina bebisar och kämpa på till er som fortfarande väntar, snart är de här♥️
Så roligt att läsa om er som fått er februari-bebis redan :) Det är peppande att läsa :)
4 dagar kvar till BF och det finns inte ett endaste tecken på att det ska dra igång snart. Bebis är hur livlig som helst och smärtfria sammandragningar kommer och går i vanlig ordning.
Min lilla kom i måndags morse, 11 dagar efter BF. Tog erbjudandet om igångsättning för kändes så jobbigt att gå över tiden. Åkte in sent söndag kväll, var då öppen bara 3 cm vilket kändes som en besvikelse med tanke på alla förvärkar jag haft i många veckor och hade då gått två veckor sedan slemproppen ramlade ut. Efter tre omgångar med prostaglandintabletter varannan timme gick vattnet, sedan satte värkarna igång. Hon var ute 3 h efter att vattnet gick så det var tre intensiva timmar. Hade värkar i princip utan paus. Jag hade TENS-knappen i ena handen och lustgasen i andra och min sambo och barnmorskan hjälptes åt att trycka mot mina knän. Jag hade sjukt ont hela tiden från start till slut iom att det nästan inte var någon paus emellan. Smärtan hann heller inte avta något innan det var dags att krysta, i vanliga fall har jag inte haft så ont under själva utdrivningsskedet utan den biten har jag nästan tyckt om och kunnat känna viss kontroll. För min del gör det inget (det gick ju ändå snabbt och man glömmer det jobbiga efteråt, hade inte ont utöver efterverkar efter, ingen ömhet eller något och inga bristningar så väldigt nöjd för egen del) men lillan var litet medtagen när hon kom ut och fick vara på neonatalavdelningen sina första timmar vilket var väldigt synd. Hade gärna fått en lugnare förlossning för hennes skull men hade ingen aning tabletterna skulle ha så kraftig effekt. Det låter liksom inte så dramatiskt att mjuka upp livmodertappen..
Så glad att hon är här, så otroligt fin. 49 cm och 3160 gram. Nu bara äter och vilar vi och byter blöja. Först tänkte jag ?Ska jag bara göra detta hela tiden? Hur ska det gå?? men sedan kom jag på att jag inte har något viktigare att göra och att det är det enda jag behöver göra, och det var så skönt. Så nu är vi i vår lilla bubbla och det är underbart (utom vissa nätter när man bara önskar hon kunde äta sig mätt och sedan sova en lite längre stund så man själv får en längre blund, men jag tror vi är på väg ditåt. Har fått litet bra tips om amningen vilket jag behövde trots att det är fjärde gången för upplever att alla mina har varit så olika med ätande och sovande i början).