• Anonym (B)

BF februari 2026 🌷

Hittade ingen tråd för oss som väntar februaribebis. Här kan vi följas åt 🌼

Hur går det för er? Hur mår ni? 

• Svar på tråden BF februari 2026 🌷
  • Anonym (Mama)
    Siripiri skrev 2025-10-22 19:46:15 följande:

usch lät inte som en kul vinter :( Jag har haft som bihåleont nästan varje dag sen en över en vecka tillbaka. Antar att det är svullna slemhinnor som gör de.. 

Får alla göra glukosbelastning? 

Bor i Region Stockholm och tror att glukosbelastning erbjuds kvinnor som är i någon form av riskgrupp. Jag har högt BMI och är snart 40 år vilket ger en ökad risk att utveckla graviditetsdiabetes. Vid min förra graviditet 2022 var jag också överviktig men behövde inte göra glukosbelastning. Låg bra i blodsocker hela graviditeten. 

• Always choklad
    Doris2024 skrev 2025-10-23 16:47:15 följande:
    Här gör man glukosbelastning om det finns i släkten (min pappa och morfar) och för att mitt första test låg lite högt. Jag var in och såg mina värden nu på 1177 och det ser inte ut att vara för högt men bm ringer om det avviker sa hon. 
    Däremot hittade hon både protein och glukos i urinen idag så det skickades på odling. Och mitt järn har sjunkit ytterligare så nu måste jag äta varje dag... Bara att min mage stannar helt oavsett ????

När jag kom hem från belastningen satte jag fingrarna i halsen så sockerlösningen kom upp igen så jag kunde äta frukost och må mycket bättre. 🤪🤪

Magen mättes och hjärtat fick vi höra och allt såg bra ut 🤩 nu är det tre veckor till nästa koll. Känns att man börjar komma närmare 🥰
    Hej
    Är i liknande läge gällande tillskott av järn..ligger på 2 nu dagligen + blutsaft morgon/kväll. Fick rådet att äta linfrö pumpafrön och solroskärnor på morgonen samt ta en matsked rapsolja. Så det kör jag på nu, strör fröblandning i lite fil. Magen funkar bättre..Är det lite kryddig mat har jag en tendens och bli tvärtom..
  • Siripiri
    Anonym (Sila) skrev 2025-10-25 16:55:08 följande:
    Vad ?skönt? att höra att ni också känt av bihålorna.. Inte så att jag önskar någon annan det, men jag var litet orolig för egen del och funderade på att kolla upp det. Det kanske är något som går just nu, eller så är det normalt för veckan och att det sammanfaller med årstiden. jag har haft problem med svidande/värkande, svullna bihålor och blodigt, varigt snor varje gång jag snutit mig i en månad. Störst problem på kontoret och olika färdmedel där luften är torr. Efter bara en dag på varmare breddgrader med värme, fuktig luft och riktigt salta bad försvann det nästan helt. Kan fortfarande få litet svullen känsla och vattnig snuva ett par gånger om dagen, men blodet och varet försvann på en dag och svedan och smärtan med.
    Har också alltid blod i snoret och blodbadet som blir av tandtråd är inte nådigt😅 Slemhinnor blir ju mjukare, så som vanligt skyller jag allt på graviditeten 😂 
  • Anonym (Ardnane)

Lillebror har gömt sig en hel del senaste dagarna, men jag har varit på språng mycket senaste så inte konstigt jag inte känt mycket. Men när det fortfarande inte gick att skilja på om det var tarmarna som bubblade eller rörelser idag när jag vilat så fick jag komma in och göra ctg. Lillebror hade det bra och hoppas han byter position till en där sprakar märks mer så jag slipper känna efter 🙏

15 veckor veckor kvar nu 🥹

• Always choklad
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-11-02 14:33:49 följande:

Lillebror har gömt sig en hel del senaste dagarna, men jag har varit på språng mycket senaste så inte konstigt jag inte känt mycket. Men när det fortfarande inte gick att skilja på om det var tarmarna som bubblade eller rörelser idag när jag vilat så fick jag komma in och göra ctg. Lillebror hade det bra och hoppas han byter position till en där sprakar märks mer så jag slipper känna efter 🙏

15 veckor veckor kvar nu 🥹

Åh så skönt och få bekräftelse att allt är bra ❤️
  • Anonym (Ardnane)
    Always choklad skrev 2025-11-02 15:44:01 följande:
    Åh så skönt och få bekräftelse att allt är bra ❤️

Ja verkligen! Vet ju att det oftast inte är någon fara men så jagar man ändå upp sig själv. Vi har en timme till förlossningen så man blir inte lugnare när man sitter stilla i bilen och inte känner något 🙈 
    Men inte så långt kvar nu innan de är på utsidan 😍

• Doris2024

Ni som är över 40 här inne, har det sagts något ang att gå över tiden eller få ett extra ul för tillväxt? 
    Vi har ju både ivf och jag är över 40 och har hört lite olika. Mätte magen första gången för två veckor sen och ska in nästa vecka igen så då får man ju en hum om allt växer på som det ska. Att få komma in och titta en gång till skulle bara kännas skönt 😍

Min mage hade helt ballat ur förra veckan pga järntabletter och nu när den äntligen kommit igång hade jag jordens magknip i helgen. Kändes som tarmvred skulle jag tro och nu är allt tvärt om, får gå på toa flera ggr dagligen. Så drygt att vara så upp och ner och hela helgen gjorde mig låg och less. 

• Anonym (BebisNr4)

Går in i vecka 28 imorgon (tiden går verkligen fort nu😅) och börjar fundera över lite praktiska saker. Vår bebis är ju en sladdis och det är nio år sedan sist vilket innebär att vi gjort oss av med mycket, lite har vi sparat som kommer att komma till användning. Men barnvagn, babyskydd osv måste vi införskaffa så småningom.  

Det är ju som sagt längesen vi hade en bebis sist så mycket har ju hänt med tex barnvagnarna, har ni kollat på någon speciell modell?😊 

• Always choklad
    Anonym (BebisNr4) skrev 2025-11-04 14:23:56 följande:

Går in i vecka 28 imorgon (tiden går verkligen fort nu😅) och börjar fundera över lite praktiska saker. Vår bebis är ju en sladdis och det är nio år sedan sist vilket innebär att vi gjort oss av med mycket, lite har vi sparat som kommer att komma till användning. Men barnvagn, babyskydd osv måste vi införskaffa så småningom.  

Det är ju som sagt längesen vi hade en bebis sist så mycket har ju hänt med tex barnvagnarna, har ni kollat på någon speciell modell?😊 

Hej
    Ang barnvagn m.m. vi har köpt det mesta begagnat på typ Marketplace och i regel svenska eller skandinaviska märken Emmaljunga Stoke m.m.pga att det är kvalitets testat rakt igenom och inga skumma kemikalier i något led i tillverkningen. Håller bra och bra andrahandsvärde sen också när man ska sälja vidare, god tillgång till extra delar m.m. 
  • Anonym (BebisNr4)
    Always choklad skrev 2025-11-04 15:44:40 följande:
    Hej
    Ang barnvagn m.m. vi har köpt det mesta begagnat på typ Marketplace och i regel svenska eller skandinaviska märken Emmaljunga Stoke m.m.pga att det är kvalitets testat rakt igenom och inga skumma kemikalier i något led i tillverkningen. Håller bra och bra andrahandsvärde sen också när man ska sälja vidare, god tillgång till extra delar m.m. 
    Ja, precis! Jag har bara haft Emmaljunga barnvagnar tidigare och varit nöjd med det så lutar att det blir en emmaljunga nu också🥰 Kollar också mycket på begagnatmarknaden men har inte hittat någon som jag tycker varit ?bra nog?, så lutar åt att köpa ny barnvagn och nytt babyskydd! Annars letar jag mycket begagnat! har köpt åkpåse både till vagn och babyskydd begagnat hittills😊
  • Berättelsen123

Kul! Jag går in i vecka 28 imorgon, håller med om att tiden går fort. 

Vad gäller vagn åkte vi till butik och testade lite olika modeller. Tyvärr sålde de inte Emmaljunga och vi hade ingen lust att åka runt, så fick bli en Bugaboo - mycket lättmanövrerad. Har hört bra om båda märkena. Bekanta som bor norrut föredrar Emmaljunga eftersom de är mer lättkörda på vinterväglag. Vi bor dock så att vagn som klarar hård vinter inte behövs.🙂
  • Anonym (BebisNr4)
    Berättelsen123 skrev 2025-11-04 17:50:55 följande:
    Kul! Jag går in i vecka 28 imorgon, håller med om att tiden går fort. 

Vad gäller vagn åkte vi till butik och testade lite olika modeller. Tyvärr sålde de inte Emmaljunga och vi hade ingen lust att åka runt, så fick bli en Bugaboo - mycket lättmanövrerad. Har hört bra om båda märkena. Bekanta som bor norrut föredrar Emmaljunga eftersom de är mer lättkörda på vinterväglag. Vi bor dock så att vagn som klarar hård vinter inte behövs.🙂
    Spännande! Då borde vi ju ha BF samtidigt?😊 

ja, bugaboo verkar också vara en fin vagn! jag bor norrut och är ute efter en robust vagn som klarar vinterväglag. Har tidigare haft Emmaljunga och varit nöjd med den, så jag kollar väl mer åt deras modeller. Men det har ju som sagt kommit så mycket nytt, så man kan ju missa någon bra modell också😅
  • Anonym (Ardnane)

Älskar vår Sento max som vi köpte till första barnet förra året. Den är så bra att köra överallt och älskar flatdelen på den nu, så den blir kvar trots att vi behöver dubbelvagn. 
    Hade lätt köpt Emmaljungas double Sento men tyvärr landar den på mer än 5000 över en donkey 😔 
    Så troligen blir det en donkey för oss under black friday. oavsett så går det ju inte köra så mycket terräng med en dubbelvagn, så hoppas det ska bli bra med den också 🙃
    har vänner som har Britax också som är så fina 🥰

• Always choklad
    Doris2024 skrev 2025-11-03 10:41:31 följande:

Ni som är över 40 här inne, har det sagts något ang att gå över tiden eller få ett extra ul för tillväxt? 
    Vi har ju både ivf och jag är över 40 och har hört lite olika. Mätte magen första gången för två veckor sen och ska in nästa vecka igen så då får man ju en hum om allt växer på som det ska. Att få komma in och titta en gång till skulle bara kännas skönt 😍

Min mage hade helt ballat ur förra veckan pga järntabletter och nu när den äntligen kommit igång hade jag jordens magknip i helgen. Kändes som tarmvred skulle jag tro och nu är allt tvärt om, får gå på toa flera ggr dagligen. Så drygt att vara så upp och ner och hela helgen gjorde mig låg och less. 

Hej
    +40 här blev igångsatt.
    Snart ska jag börja gå till BM varje vecka. Nu varannan. De har verkligen extra koll på oss. Grav 2, mot slutet var det inte bara ett ultraljud och jag blev igångsatt på dagen det var beräknat..fick två val, åka hem hoppas det startade alt sätta igång på en gång. Vi valde förstnämnda verkligen lyxigt och slippa åka fram och åter utan vara på patienthotellet på sjukhuset. De hade järnkoll på oss. Var skönt och tryggt nått jag rekommenderar. 
  • Siripiri

Vi har bestämt oss för crescent prestige, väldigt enkel att fälla ihop och lätt. Bor i lägenhet och har en trappa upp (ingen hiss) så lätthet var ett krav 😊 Sittdelen var toppen med! 
  • Always choklad

Hej
    Fler som upplevt när ni haft en händelserik lite stressig dag att bebisen sover mer? 
    Igår så var jag igång länge och på fötterna samt att det blev en extra till kaffe än vanligt..Tog tid innan jag fick de vanliga rytmiska sparkarna var mest bubbel och man kände att bebis var där så att säga. Vart lite orolig..var först när övriga familjen somnat som allt kom igång buff buff. Brukar komma så fort man lägger sig med eller lutar sig tillbaka och buffar lite på magen..Lille har en tendens och gömma sig när storasyster hoppar runt i sängen..Är väl en försvarsmekanism antar jag.. kan komma nån buff utifrån på magen när hon är igång, svårt och undvika..Ser det lite som en signal och ska minska mängden kaffe samt ta det lite lugnare. Man ska ju lyssna på kroppen. Sovit halv dåligt lite oro hann jag känna.ändå..V27+ nu.

• Doris2024
    Always choklad skrev 2025-11-11 06:13:15 följande:

Hej
    Fler som upplevt när ni haft en händelserik lite stressig dag att bebisen sover mer? 
    Igår så var jag igång länge och på fötterna samt att det blev en extra till kaffe än vanligt..Tog tid innan jag fick de vanliga rytmiska sparkarna var mest bubbel och man kände att bebis var där så att säga. Vart lite orolig..var först när övriga familjen somnat som allt kom igång buff buff. Brukar komma så fort man lägger sig med eller lutar sig tillbaka och buffar lite på magen..Lille har en tendens och gömma sig när storasyster hoppar runt i sängen..Är väl en försvarsmekanism antar jag.. kan komma nån buff utifrån på magen när hon är igång, svårt och undvika..Ser det lite som en signal och ska minska mängden kaffe samt ta det lite lugnare. Man ska ju lyssna på kroppen. Sovit halv dåligt lite oro hann jag känna.ändå..V27+ nu.

Jag kan känna de dagar jag varit igång, jobbat och gått mycket så är det lugnare men så fort jag sätter mig och gärna efter att drivit kallt vatten blir det rörelse. 
    Får väl ett barn som bara sover om det är liv och rörelse runt sen så jag kommer väl få gå långpromenad och vara aktiv hela tiden 😅😅

Var på gravidyoga igår och under avslappningen kändes det som jag hade en kampsportare i magen, lätt att slappna av då 😂
    V28 här. 
  • Always choklad
    Doris2024 skrev 2025-11-11 06:34:12 följande:
    Jag kan känna de dagar jag varit igång, jobbat och gått mycket så är det lugnare men så fort jag sätter mig och gärna efter att drivit kallt vatten blir det rörelse. 
    Får väl ett barn som bara sover om det är liv och rörelse runt sen så jag kommer väl få gå långpromenad och vara aktiv hela tiden 😅😅

Var på gravidyoga igår och under avslappningen kändes det som jag hade en kampsportare i magen, lätt att slappna av då 😂
    V28 här. 
    Jo var lite lugnare igår å då var "Lille" genast mer aktiv. Så verkar stämma så 🙂
    Ska börja på vattengympa för Gravida pö Måndag. Ser så fram emot det. 
  • Doris2024

Hello! 
    Hur känns det och hur går det för er andra? 
    Någon som känt som stickningar typ i/runt äggstockarna ? Jag antar att det är livmodern som växer men men. 
    Känns som allt är obekvämt senaste veckan. Jobbigt att röra sig, sitta, ligga och känns som bäbis knölar runt hela tiden. Vill inte klaga men det är ju strax över två månader kvar och vill inte att det ska bli jobbigt redan 🙈😅

Illamåendet har nästan blivit värre dessutom. Jag har svårt att äta och tar hellre något litet varannan timme för att försöka få nån typ av balans. 

• Always choklad
    Doris2024 skrev 2025-11-21 22:12:50 följande:

Hello! 
    Hur känns det och hur går det för er andra? 
    Någon som känt som stickningar typ i/runt äggstockarna ? Jag antar att det är livmodern som växer men men. 
    Känns som allt är obekvämt senaste veckan. Jobbigt att röra sig, sitta, ligga och känns som bäbis knölar runt hela tiden. Vill inte klaga men det är ju strax över två månader kvar och vill inte att det ska bli jobbigt redan 🙈😅

Illamåendet har nästan blivit värre dessutom. Jag har svårt att äta och tar hellre något litet varannan timme för att försöka få nån typ av balans. 

Känner igen mig att det knölar. Häromdan när jag åkte buss en längre tid kändes det som bebis placerades sig mellan revbenen från höger till vänster typ huvud en sida och rumpa nästa sida och spjärnade. Kändes som jag skulle spricka typ. Smått obehagligt. Just det moovet kommer jag inte ihåg att storasyster gjorde.
Svar på tråden BF februari 2026 🌷