• Anonym (Clarkie)

Hur får jag lov att reagera..?

Jag och min man umgås ofta med ett annat par, skulle vilja säga att vi alla är väldigt goda vänner, där min man och det andra paret känt varandra sedan barnsben och jag kom in i bilden för 15 år sedan... fick nyligen reda på att min man och tjejen i paret legat med varandra, redan innan han och jag träffades, detta vet hennes man om och har vetat länge. Anledningen till att jag fick reda på det var för att min man berättat tidigare att han haft känslor för henne och jag har inte riktigt lyckats skaka av mig det... så jag frågade henne rätt ut och fick svar på tal. 
    Utelämnar lite mer känslig information, men kontentan är liksom - när jag ifrågasätter honom om varför HAN inte valt att berätta detta så blir han arg och tycker att jag inte har någon rätt i att tänka eller känna något alls för detta. Han är som en mussla som aldrig vill yppa känslor eller tankar, tjafsar vi, så får jag ofta höra att jag överreagerar... gör jag det i detta fallet? Ser inte varför de (eller han) inte kunde vara transparent mot mig och berättat detta redan från första början. 

• Svar på tråden Hur får jag lov att reagera..?
  • Anonym (L)

Tycker inte att det berör dig. Det hände innan du träffade honom. Dessutom, han visste väl hur du skulle reagera. 

Och om du säger att du inte brytt dig då så behöver du inte bry dig nu heller. 

• Anonym (Erfaren_man)

Jag hade blivit skogstokig av att inte ha fått veta detta redan från början, med tanke på att ni umgås. 

• Tremere

Vad förändrar det i er relation?
    Är han annorlunda för dig nu när du vet?

I så fall skall du nog ta en funderare på vem du själv är.

Som vuxen så har man nästan alltid ett bagage med sig in i nya förhållanden.
    Vem den andra har legat med är ju inte relevant för vem han är som person.

• Tremere
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-06-03 16:30:09 följande:

Jag hade blivit skogstokig av att inte ha fått veta detta redan från början, med tanke på att ni umgås. 

Av vilken anledning?
    För att du är avundsjuk?

Det förändrar ju inget i vem personen är.
    Ja, de har haft sex, men innan de träffades och det var över 15 år sedan.
    Jag tror att båda har gått vidare vid det här laget.

Bara för att man har haft sex med någon betyder det ju inte att man har ett band resten av livet. Det var ju bara sex för tusan,
  • Tukt

Låter lite som olika saker. Är ju en sak att "vara som en mussla", och om han är det, blir det konstigt att ni har en relation om det inte är något du gillar.
    Det andra är att han haft sex innan ni träffades. Det är en rätt komplex sak. Ska man prata om sina ex är det en förutsättning att det finns ett samtalsklimat som klarar av det.

• Anonym (Petra)

Men tänk inga dåliga tankar om honom. Han är samma person som blev kär i dig och lever sitt liv med dig. Alla vuxna har ett förflutet och hur hade du tänkt om han berättat det från början? Lämnat honom?

• Anonym (C)

Alla har ett bagage med sig.

• Tecum

Med tanke på att du säger att din man är sparsam med att visa känslor och tala om känsliga saker tycker jag att du överreagerar. Det hände innan ni träffades, hennes man vet och det är alltså definitivt över. Hade han däremot varit en social och öppen person som gärna delar med sig av känslor och upplevelser hade det varit lite märkligt att tiga... 

Hur hade du hanterat infon om du fått den i samband med att ni träffades. Hade du vägrat att umgås med paret? Då hade han ett ytterligare skäl att tiga.

Hur ska du hantera det nu?

• Anonym (Clarkie)

Jag skulle inte lämna honom, är mest upprörd över att han hållit detta hemligt för mig. Får och har länge fått vibbar om att han håller saker hemligt för mig. Känner att där inte är någon transparens i förhållandet. Vilket stör mig, för han som person är den bästa jag vet, JAG berättar allt för honom, vill att han ska kunna öppna sig för mig med... 😞

• Anonym (Ego)
    Anonym (L) skrev 2025-06-03 16:24:19 följande:

Tycker inte att det berör dig. Det hände innan du träffade honom. Dessutom, han visste väl hur du skulle reagera. 

Klart det i alla högsta grad att det angår henne. Han är en toffel som inte är ärlig men du kanske vill din partner umgås med andra knull? Sjuk värld där alla är EGO.
  • Anonym (Clarkie)
    Tecum skrev 2025-06-03 17:34:28 följande:

Med tanke på att du säger att din man är sparsam med att visa känslor och tala om känsliga saker tycker jag att du överreagerar. Det hände innan ni träffades, hennes man vet och det är alltså definitivt över. Hade han däremot varit en social och öppen person som gärna delar med sig av känslor och upplevelser hade det varit lite märkligt att tiga... 

Hur hade du hanterat infon om du fått den i samband med att ni träffades. Hade du vägrat att umgås med paret? Då hade han ett ytterligare skäl att tiga.

Hur ska du hantera det nu?

Som sagt är jag mer upprörd över att han inte ärligt och öppet berättat om det, hade aldrig tagit avstånd på grund av en sådan sak, det är just att han inte valt att berätta från början. Mest upprörd är jag över att han blir arg på mig för att jag reagerar på det. Har inte varit arg eller muckar gräl med honom, mest att jag tagit lite avstånd för att reda ut mina tankar kring att han inte berättat innan om det. Känner att det varit hans "ansvar" att berätta, inte hon, om ni förstår hur jag menar?
  • Tecum

Jag förstår dig, han hanterar det inte bra. Tror du han känner sig skyldig och ångrar att han inte berättat? En del reagerar med motanklagelser när de hamnar i en försvarsposition.
    Men jag tror inte du kommer längre, han är som han är när det gäller att berätta saken från förr. Jag hade inte heller gillat det och också undrat vad mer han hemlighåller.

• Anonym (E)

Han berättade ju att han har haft känslor för henne, hade du frågat där och då så hade han säkert svarat ärligt, det är en rätt normal följdfråga, det kanske var jobbigt nog för honom att berätta bara det, och när du inte frågade mer så trodde han att det var bra eller att du kanske helt enkelt inte brydde dig om resten/ville inte veta mer

Att ens ta upp grejen efter 15 år känns jäkligt omoget, det var innan din tid och faktiskt ingens "ansvar" att berätta för dig 

• TL12
    Anonym (L) skrev 2025-06-03 16:24:19 följande:

Tycker du har fel 
    eftersom de umgås ofta nu och gjort i många år så borde han berättat redan från början hur det låg till så kunde hon göra ett val efter det 
    inte komma som nån överraskning vid fin middan med bästa kompisarna
  • Anonym (E)
    TL12 skrev 2025-06-03 22:54:37 följande:
    Tycker du har fel 
    eftersom de umgås ofta nu och gjort i många år så borde han berättat redan från början hur det låg till så kunde hon göra ett val efter det 
    inte komma som nån överraskning vid fin middan med bästa kompisarna
    Han berättade för längesen att han hade känslor för kvinnan tidigare, jag personligen hade haft svårare för det än faktumet att de legat med varandra 
  • Aliona
    Anonym (E) skrev 2025-06-03 22:57:53 följande:
    Han berättade för längesen att han hade känslor för kvinnan tidigare, jag personligen hade haft svårare för det än faktumet att de legat med varandra 
    Jag med. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Ego) skrev 2025-06-03 17:48:49 följande:
    Klart det i alla högsta grad att det angår henne. Han är en toffel som inte är ärlig men du kanske vill din partner umgås med andra knull? Sjuk värld där alla är EGO.
    Hon visste att han hade känslor för henne. TS hade kunnat fråga vidare då, om hon var intresserad. Det var hon tydligen inte. 
  • NinniQX

Vi alla har ett förflutet och detta hände flera år sen. Jag tycker du överreagerar. Visst kan man ha en åsikt att han inte berättade hela historien. Men i det stora hela tycker jag inte du behöver lägga en sån vikt på detta. Han är ju tillsammans med dig.

• Anonym (Betty)
    NinniQX skrev 2025-06-04 11:37:03 följande:

Vi alla har ett förflutet och detta hände flera år sen. Jag tycker du överreagerar. Visst kan man ha en åsikt att han inte berättade hela historien. Men i det stora hela tycker jag inte du behöver lägga en sån vikt på detta. Han är ju tillsammans med dig.

Jag tycker inte att hon överreagerar. Självklart kommer alla med ett bagage men det är ju inte alla som är bästis med sina gamla ragg, knull och gamla kärlekar. 

Ts och hennes man är ju vänner med någon som han haft en historia med utan hennes vetskap. Det tycker jag är att gå bakom ryggen även om det var länge sedan I en annan tid. 
Svar på tråden Hur får jag lov att reagera..?