• Anonym (Em)

Hur många lån och avbetalningar har du?

CSN är avbetalt och min man har tjänstebil så vi har bara bolån just nu. Men funderar på att köpa en mobil med abonnemang om det dyker upp någon bra kampanj.

• Svar på tråden Hur många lån och avbetalningar har du?
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-05 12:57:18 följande:
    Håller med om att man inte ska låna om anledningen är att man har dålig ekonomi. Man kan inte låna sig ur det. 
    CSN och satsa på en utbildning är väl ett mycket bra exempel när man lånar sig till en bättre ekonomi.

Att låna för att köpa en bostad, istället för att hyra dyrt,  kan också vara ett exempel på när man lånar sig till bättre ekonomi
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Kr) skrev 2025-06-05 13:00:24 följande:
    CSN och satsa på en utbildning är väl ett mycket bra exempel när man lånar sig till en bättre ekonomi.

Att låna för att köpa en bostad, istället för att hyra dyrt,  kan också vara ett exempel på när man lånar sig till bättre ekonomi
    Ingen i tråden har sagt att dessa lån är dåliga. De pratar om konsumtionslån. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Kr) skrev 2025-06-05 13:00:24 följande:

Syftade inte på att låna till sådana investeringar utan att försöka låna sig ur fattigdomen via t ex avbetalningar och blancolån.
  • AndreaBD
    Anonym (Em) skrev 2025-06-05 13:04:30 följande:
    Syftade inte på att låna till sådana investeringar utan att försöka låna sig ur fattigdomen via t ex avbetalningar och blancolån.
    Det kan vara okej (avbetalningar, inte blancolån) när man är ung, precis bygger upp eget boende eller har flyttat ihop. Då kanske man inte har hunnit spara något än och kan köpa något på avbetalning. Bara man har jobb och det inte är för mycket. Inte för länge, och helst bara typ två saker. 
  • Anonym (Em)
    AndreaBD skrev 2025-06-05 13:36:41 följande:
    Det kan vara okej (avbetalningar, inte blancolån) när man är ung, precis bygger upp eget boende eller har flyttat ihop. Då kanske man inte har hunnit spara något än och kan köpa något på avbetalning. Bara man har jobb och det inte är för mycket. Inte för länge, och helst bara typ två saker. 
    Ja, så länge man har jobb, försäkringar och buffert (som klarar även avbetalningen om man skulle drabbas av sjukdom eller arbetslöshet) så ser jag inte heller några problem med det. Så länge man har utrymme i ekonomin för för köpet och inte överkonsumerar för att avbetalning känns billigare. Kan t ex bli billigare att slå till när soffan man ändå tänker köpa är på kampanj.
  • Anonym (Em)
    AndreaBD skrev 2025-06-05 13:36:41 följande:
    Jag syftade inte på unga med stabil ekonomi och jobb när jag skrev fattigdom.
  • Anonym (Mimmi)

Skönt att läsa att många här har en sund inställning till ekonomi. Har vänner som med jämna mellanrum vill låna 500:- för att hunden ska få mat. Pengar kommer in men "slösas" på annan konsumtion.

• Tyra myra
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-06-05 14:34:01 följande:

Skönt att läsa att många här har en sund inställning till ekonomi. Har vänner som med jämna mellanrum vill låna 500:- för att hunden ska få mat. Pengar kommer in men "slösas" på annan konsumtion.

Har inga lån förutom att jag privatleasar en elbil och har ett mastercard där jag aldrig använder krediten på 30 tkr.

Investerar jag i något så är det med sparade pengar. Jag är månadsgivare till olika ändamål och har de senaste 25 åren haft som mål att ge 10 % av vad jag tjänar till dessa ändamål. När jag går i pension vill jag fortsätta med detta.

När jag gick i skolan fick vi lära oss att lägga upp en hushållsbudget, något jag haft glädje av under livet först som student och senare i familjelivet. Mina barn har inte fått dessa kunskaper med sig från skolan utan det har vi som föräldrar fått ge dem. 

Jag skulle verkligen välkomna att skolan tog ett större ansvar här, då inte alla föräldrar har dessa kunskaper att dela med sig av. 
  • Anonym (Megabelånad)

Bolån: 2,1 miljoner.
    Bil/avbetalning: 175 tusen.
    Studielån: 250 tusen.
    Kortkredit: 10 tusen.
    Övriga lån: 1,65 miljoner.

Amorterat i alla fall 120 tusen i år men betalt lika mycket i ränta. Behagligt att se när det krymper!

• Anonym (Ronny)

Inga. (Äger hus, sommarstuga o bilar.)
    Skulle ALDRIG ta för en mobil! (Abonnemang bara om jag behövde det)

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Megabelånad) skrev 2025-06-05 20:51:34 följande:

Bolån: 2,1 miljoner.
    Bil/avbetalning: 175 tusen.
    Studielån: 250 tusen.
    Kortkredit: 10 tusen.
    Övriga lån: 1,65 miljoner.

Amorterat i alla fall 120 tusen i år men betalt lika mycket i ränta. Behagligt att se när det krymper!

Starkt amorterat! 

Har du funderat på att sälja bilen för att få loss mer pengar till att betala av det stora lånet? Vad använde du 1,65 miljoner till?

• Snälla Killen

Jag blir av med mitt CSN-lån nästa år 🙂

Önskar enbart att jag kunde säga detsamma om mitt bolån... Men en vacker dag precis innan jag hinner dö så kanske, kanske, är jag skuldfri för en dag eller två 🙃

Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (Megabelånad)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-06-06 07:02:31 följande:

Starkt amorterat! 

Har du funderat på att sälja bilen för att få loss mer pengar till att betala av det stora lånet? Vad använde du 1,65 miljoner till?

Ja, tanken har slagit mig, men jag är lite för beroende för bilen dessvärre. I sådant fall skulle jag byta ner mig, men eftersom jag haft bilen sedan den var ny känner jag att jag lika gärna kan ha kvar den.

Det "stora" lånet avser uteslutande investeringar (ursprungligen 2 miljoner + lika mycket i eget sparande). Dessa har ett relativt högt värde idag, men det är inte värdet jag är ute efter utan att de börjar generera passiv inkomst. Där är jag delvis i år (det är i alla fall tack vare dessa som jag kunnat amortera så mycket), men det blir ju mer påtagligt när alla lån är borta sen. Med det sagt erkänner jag att jag lånat för mycket och jag lever verkligen på minsta möjliga marginal sett till pengar in och ut varje månad. Fast jag ångrar inget heller. Att se skulderna minska på det sätt de gör nu triggar mig på något konstigt sätt som jag aldrig känt med sparande. Jag kanske har en destruktiv personlighet, hehe.
Svar på tråden Hur många lån och avbetalningar har du?