Anonym (Hm) skrev 2025-06-05 23:11:33 följande:
Grattis till att ni befinner er i den ovanliga situationen att ha både pengar och låg boendekostnad. det är inte alla förunnat att sitta på ett halvt finansimperium med 15?000 kr i utgifter.
Giftermål skyddar efterlevande bättre än samboskap, särskilt när särkullbarn är inblandade. Just nu ärver inte din sambo dig om något händer. han får bara dina räkningar och eventuellt din kaffekopp. Testamente är ett måste oavsett. Skriv ett. Annars kommer arvet splittras på ett sätt som gör ingen nöjd, utom Skatteverket kanske. Samboavtal om ni inte gifter er, så att det inte blir gräl om huset senare.
Ekonomiskt: Med 85?90?000 kr kvar varje månad har ni två alternativ. 1. Börja investera klokt, diversifiera, pensionsspara eller lev som vanligt folk, men med märkligt dyra kaffebönor och ett garage fullt av elcyklar.
Ni har marginaler så kombinera trygghet (buffert, sparande) med livskvalitet ocj gärna något som gynnar barnen också, eftersom de annars ärver allt och bränner det på NFT:er och minimalistiska soffa-fåtölj-hybrider.
Vi har alltså 85-90000 netto och boendekostnader på ca 15000, så 70000 kr kvar när boendet är betalt. Men ganska lyxigt ändå!
Jag vill egentligen att vi ska ärva varandra, för om vi där tidigt får barnen för stora summor att röra sig med tidigt i livet och kanske köper en bartenderkurs för pengarna istället för att studera.
Ingen av oss vill göra en FIRE, men det är förstås skönt att i framtiden kunna göra det även om man väljer att fortsätta jobba! Vi älskar våra jobb som det är nu, men framtiden kan ju se annorlunda ut.
Min hypotes är att det är dumt att flytta eftersom vi har ett stort fint radhus i ett fint område som vi och alla barn trivs i. Jag jagar inte status, men jag vill ha ett gott och hållbart liv.
Många år som ensamstående har gjort mig bra på att hålla i pengar, men nu måste jag inte det längre. Att spendera lite lagom vore ändå skönt