• Anonym (Sega)

Att måsta försvara sig..

Hur sunt är ett förhållande egentligen när man måste försvara sig för att man är trött och vill gå o lägga sig när klockan är typ 22:30?
    Jag är så innerligt trött på att hela tiden få höra att man är sur, otrevlig etc etc när man t.ex endast vill se ett avsnitt på en serie man kollar på, för att man är trött. 
    Då man lever ett samboförhållande och har barn som vaknar TIDIGT emellan, och man är ensam om att kliva upp typ vid 4-5 snåret, så kanske man är trött på kvällen.

Jag har funderat på att skaffa eget där jag kan få styra över tiden själv utan att behöva försvara mig och få skit tillbaka för att man är tråkig, sur, otrevlig osv bara för att man vill ta vara på sina sömntimmar när man kan för att orka med livet.

Ju mer jag skriver, ju mer övertygad är jag att jag behöver göra något... eller är jag bara överdrivet känslig?

• Svar på tråden Att måsta försvara sig..
  • Mayjel
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-08 16:43:51 följande:
    Men vad, varför skulle det var det jobbigaste som finns i en relation? Möjligtvis om det är helt ogrundat. Men nu skriver ju ts att hon behöver försvara sig mot att hon är sur och otrevlig hela tiden.

Nu har inte ts svarat på mina inlägg vad hon menar med det. Men självklart skulle jag och ställa en partner mot väggen och ifrågasätta varför den var sur och arg hela tiden. 

I den situationen är det ju inte anklagelsen som är problemet. Utan det hade ju varit en helt rimlig reaktion på att nån gick och surade hela tiden. 

Så nej att bli anklagad när det finns en anledning kan väl intr vara det värsta som finns i en relation. 
    Jag talar för egen del och jag hade aldrig accepterat någon som ständigt hackade på mig. Stör man sig på något så går det att diskutera sakligt om det hela.
  • molly50
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-07 19:26:08 följande:
    Förstår inte sitt inlägg alls. Självklart ska man inte få skit för att man är trött. 

Men du skriver att du är "behöver försvara dig och får skit för att du är tråkig, sur och otrevlig". Och ja det fattar du väl att det inte är ok att vara sur och otrevlig hela tiden. 

Trött är en sak men man måste inte vara sur och otrevlig för det. 

Eller missuppfattar jag ditt inlägg? För alla andra verkar heja på dig här i tråden. 
    Jag tolkar det inte så. Jag tolkar det som att TS sambo ständigt hackar på TS för att han tycker att hon jämt är sur och otrevlig.
    Och det kan handla om att hon bara orkar se ett avsnitt av en serie för att hon är trött.
    Om han tycker det är jobbigt att TS ofta är trött så kanske han kan hjälpa till lite mer hemma istället för att bara klaga.
  • Mayjel
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-08 16:43:51 följande:
    Men vad, varför skulle det var det jobbigaste som finns i en relation? Möjligtvis om det är helt ogrundat. Men nu skriver ju ts att hon behöver försvara sig mot att hon är sur och otrevlig hela tiden.

Nu har inte ts svarat på mina inlägg vad hon menar med det. Men självklart skulle jag och ställa en partner mot väggen och ifrågasätta varför den var sur och arg hela tiden. 

I den situationen är det ju inte anklagelsen som är problemet. Utan det hade ju varit en helt rimlig reaktion på att nån gick och surade hela tiden. 

Så nej att bli anklagad när det finns en anledning kan väl intr vara det värsta som finns i en relation. 
    Dessutom så håller jag inte med dig i din syn på TS. Upplever inte alls att hon skulle vara nåt särskilt sur. Hon har redan beskrivit sitt liv som hektiskt och att hon blir trött och kanske inte orkar låtsas vara glad jämt. Tycker en partner får acceptera detta istället för att lägga skuld på någon som redan bär på en tyngd i sitt liv. Alternativt att partnern hjälper till att lätta på hennes börda istället för att klaga.
  • Anonym (Betty)
    Mayjel skrev 2025-06-08 16:54:45 följande:
    Jag talar för egen del och jag hade aldrig accepterat någon som ständigt hackade på mig. Stör man sig på något så går det att diskutera sakligt om det hela.
    Går väl åt båda håll? Stör sig ts på arbetsfördelningen kan hon diskutera sakligt om det hela. Inte gå runt och sura och vara otrevlig. 

Jag tycker inte att "hacka på någon" trumfar att  vara sur och otrevlig  i jobbigasteskalan
  • Mayjel
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-09 22:26:36 följande:
    Går väl åt båda håll? Stör sig ts på arbetsfördelningen kan hon diskutera sakligt om det hela. Inte gå runt och sura och vara otrevlig. 

Jag tycker inte att "hacka på någon" trumfar att  vara sur och otrevlig  i jobbigasteskalan
    Jag uppfattar inte TS som sur. Att vara trött och orkeslös är inte nödvändigtvis sammankopplat med surhet.
  • Anonym (Betty)
    Mayjel skrev 2025-06-08 18:11:22 följande:
    Dessutom så håller jag inte med dig i din syn på TS. Upplever inte alls att hon skulle vara nåt särskilt sur. Hon har redan beskrivit sitt liv som hektiskt och att hon blir trött och kanske inte orkar låtsas vara glad jämt. Tycker en partner får acceptera detta istället för att lägga skuld på någon som redan bär på en tyngd i sitt liv. Alternativt att partnern hjälper till att lätta på hennes börda istället för att klaga.
    Nja hon skriver ju i trådstarten att hon är sur och otrevlig så det är lite oklart tycker jag.

Många som är trötta blir sura och otrevliga utan att tänka på det eller så rättfärdigar dem det med att det är ok just för att de är trötta. 

Är arbetsbördan orättvis får man väl ta upp det och reda ut det hela. Inte springa runt och vara sur hela tiden. 

Tycker inte att det är ett dugg mer rättfärdigat att vara den som är sur och otrevlig än att vara den som hacka på att någon är sur och otrevlig. 
  • Anonym (Betty)
    Mayjel skrev 2025-06-09 22:28:54 följande:
    Jag uppfattar inte TS som sur. Att vara trött och orkeslös är inte nödvändigtvis sammankopplat med surhet.
    Nä inte nödvändigtvis. Men vissa beter sig så. Och eftdeom att ts ständigt får hörs att hon är sur och otrevlig så kanske hon ska ta sig en funderare vad hon sänder ut för signaler. Hon kanske helt enkelt beter sig surt och otrevligt när hon är trött och det är inte kul med sådana personer. 
  • Mayjel
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-10 19:38:42 följande:
    Nja hon skriver ju i trådstarten att hon är sur och otrevlig så det är lite oklart tycker jag.

Många som är trötta blir sura och otrevliga utan att tänka på det eller så rättfärdigar dem det med att det är ok just för att de är trötta. 

Är arbetsbördan orättvis får man väl ta upp det och reda ut det hela. Inte springa runt och vara sur hela tiden. 

Tycker inte att det är ett dugg mer rättfärdigat att vara den som är sur och otrevlig än att vara den som hacka på att någon är sur och otrevlig. 
    Så uppfattar inte jag det hela. Det är hennes man som stämplar henne som sur då hon är trött och jag förstår om dessa anklagelser i sig faktiskt kan göra henne sur och då är det hennes man som bör tänka sig för och ändra sitt förhållningssätt.

Det är han som verkar sur i första hand och inte hon. 
  • Mayjel
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-10 19:42:01 följande:
    Nä inte nödvändigtvis. Men vissa beter sig så. Och eftdeom att ts ständigt får hörs att hon är sur och otrevlig så kanske hon ska ta sig en funderare vad hon sänder ut för signaler. Hon kanske helt enkelt beter sig surt och otrevligt när hon är trött och det är inte kul med sådana personer. 
    Håller inte med som sagt. Tycker att hennes bråkige make borde ta sig en funderare istället och även tänka på varför hon ständigt är trött och behöver vila. 
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2025-06-08 17:04:51 följande:
    Jag tolkar det inte så. Jag tolkar det som att TS sambo ständigt hackar på TS för att han tycker att hon jämt är sur och otrevlig.
    Och det kan handla om att hon bara orkar se ett avsnitt av en serie för att hon är trött.
    Om han tycker det är jobbigt att TS ofta är trött så kanske han kan hjälpa till lite mer hemma istället för att bara klaga.
    Också min tolkning.
  • beli
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-10 19:42:01 följande:
    Nu är jag rätt säker på att du projicerar dina egna erfarenheter på TS.

TS tar hand om barnen (deras gemensamma?), så hon orkar inte vara vaken så sent på kvällen. Då kallar hennes sambo henne för saker som hon känner att hon måste försvara sig mot. Han är helt oförstående till att hon är trött och måste sova.

Man ska aldrig behöva försvara sitt sömnbehov för nån. Man ska aldrig heller behöva vara den enda av två föräldrar som tar hand om barnen.
  • Anonym (Sega)

TS här!
    Har tyvärr inte orkat läsa igenom alla svar, men har iaf snappat upp att någon tror att det är JAG som är sur och otrevlig bara för att jag skrev att HAN säger att jag är det. Vill bara förtydliga att det endast är HAN som tycker att jag är det bara för att man inte orkar vara uppe, men jag brukar varken vara sur eller otrevlig, det är endast hans snedvridna uppfattning av det hela. Jag är bara bestämd över att jag vill lägga mig för att sova när jag är trött och inte hänga kvar i tv-soffan bara för att vara honom till lags. Men det känns på att ständigt behöva försvara detta...

• Anonym (Skuggan)
    Du är inte överkänslig. Du är utmattad, och helt rimligt less på att ständigt behöva försvara något så grundläggande som att du är trött och vill sova. Det är inte konstigt. Det är sunt och nödvändigt för att orka.

Det som är konstigt är din sambos beteende.

Han väljer att ifrågasätta och kritisera dig ? trots att det är du som går upp med barnet mitt i natten, som drar det tyngsta lasset, och som behöver din vila för att ens fungera. Det är inte bara respektlöst ? det är egoistiskt.

Att han kallar dig sur, tråkig eller otrevlig bara för att du inte orkar ställa upp på hans villkor säger mycket. Det handlar inte om kärlek eller omtanke. Det handlar om att han vill ha dig tillgänglig när han känner för det, oavsett hur du mår.

Och ja ? det är en klassisk projicering. Han känner sig kanske bortvald när du väljer sömn eller en lugn kväll för dig själv. Men istället för att kommunicera det på ett vuxet sätt, attackerar han dig. Det är känslomässig manipulation. Han försöker få dig att känna skuld för att du inte sätter hans behov först.

Men vet du vad? Det är inte du som gör fel här. Du försöker bara överleva en vardag där du inte får återhämtning, inte får stöd, och dessutom får skit när du sätter en gräns.

Att du börjar drömma om ett eget utrymme där du får styra din tid och slippa bli nedtryckt är ett sunt tecken på att något är fel ? inte hos dig, utan i hur du blir behandlad.

Din sambo borde skämmas. Han borde fråga hur du mår, inte anklaga dig. Han borde ta ansvar för sin del, istället för att lägga allt på dig.

Du förtjänar mer än så här. Du förtjänar vila. Du förtjänar respekt. Och du förtjänar en partner som inte blir kränkt av att du är människa.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Sega) skrev 2025-06-24 16:05:07 följande:

TS här!
    Har tyvärr inte orkat läsa igenom alla svar, men har iaf snappat upp att någon tror att det är JAG som är sur och otrevlig bara för att jag skrev att HAN säger att jag är det. Vill bara förtydliga att det endast är HAN som tycker att jag är det bara för att man inte orkar vara uppe, men jag brukar varken vara sur eller otrevlig, det är endast hans snedvridna uppfattning av det hela. Jag är bara bestämd över att jag vill lägga mig för att sova när jag är trött och inte hänga kvar i tv-soffan bara för att vara honom till lags. Men det känns på att ständigt behöva försvara detta...

Ja vad bra. Jag tog upp det bara för att jag kände igen det från en situation där det var exakt så. Mitt ex var alltid sur och otrevlig under parollen att han "bara var trött". Och ham hade minsann så stressigt och mycket att göra och sov för lite trots att det alltid var jag som gjorde mest och la mig sist. Tillslut valde jag att lämna. Bland annat pga det.

Men om det är som du säger så gör ham naturligtvis fel. 
  • Vi är två

Du överdriver inte.
    Vänd på det hela så kanske han förstår.
    "Du är tråkig som sitter så länge vid tv,n när jag lägger mig, tråkict att du inte vill umgås med mig'
    " Du är tråkig som låter mig gå upp själv på morgonen och inte gör mig sällskap"

Svar på tråden Att måsta försvara sig..