Anonym (Svit) skrev 2025-06-13 14:56:36 följande:
Bostäderna borde vara så pass billiga att exemplet barnfamilj kan bo där utan bidrag. Men då det finns styrmedel (där bl a bostadsbidragen är en del av detta) som håller uppe lönerna inom bygg (och produktion) så pass så existerar inte det. Orättvisan som ligger på plats kompenseras genom bidrag.
De reella marknadskrafterna försvinner genom allt det här. Dessutom så försvinner människors incitament, människor blir uppfostrade till osjälvständighet. Vad man än gör så förändras inte tillvaron. Människor blir olyckliga. Alla vill ju ha en autonomi.
Det du skriver handlar om att du ser orättvisan och tycker att bidragen är bra för då blir orättvisan justerad. Jag ser också orättvisan och vill att den förändras från grunden.
Håller inte riktigt med dig där. Vi har inte exeptionellt dyra bostäder i Sverige. Om du tittar på Norge och Danmark så är våra hyror förhållandesvis låga.
Om vi inte skulle ha hyresbidrag skulle det bara innebära att vi blir mera trångbodda.
Att det idag saknas bostäder är vad som triggar hyrorna. Tillgång och efterfrågan, du vet.
Jag tror inte att det handlar om orättvisor eller rättvisa utan om vår vilja att medborgarna i vårt land inte ska leva i trångboddhet. För 100 år sedan kunde 7 personer leva i 2 rum och kök utan problem. Då fanns inga bostadsbidrag och det var bara det förmögna fåtalet som hade råd med annat.
När jag växte upp på 60-70talet var det ingen självklarhet att barnen skulle ha egna rum. På 40-50talet var det ingen självklarhet att varje lägenhet hade egen toalett.
Är det detta du vill ha tillbaka?
När det gäller lönerna så är det mera komplicerat. Lönekostnaderna är i stort sett vad vår industri konkurrerar med. För att kunna få avsättning för sina produkter måste de förutom att garantera en hög kvallitet även vara konkurrenskraftiga när det gäller priser på sina varao/tjänster. Offentliga arbetsgivare är beroende av skatteintäkter som du ju vet kommer från våra löner. När man inte höjer skattesatserna så att de täcker kostnaderna för löner till dem som arbetar inom ex vård och omsorg så finns det inte så finns bara två saker att göra. Minska personalen så att de som blir kvar kan få en liten höjning av sina löner eller dra ner på kvaliteten.
Det är väl inte vad du vill eller?
Nu är detta bara en ytterst förenklad bild men hoppas du förstår hur jag menar