• Anonym (Marjen)

Hur ofta är normalt att ses i början av en relation/dejtingfasen?

Jag fattar att det inte finns något "facit" och att alla gör olika men vill höra lite hur folk gjort :) 

Har aldrig nätdejtat förr men efter en flerårig relation gett mig in i nätdejtingträsket sedan ett par månader. Efter några ömsesidigt halvljumma förstadejter har jag ffg träffat nån jag kan se potential med  och han verkar känna samma då vi nyss blivit exklusiva på hans initativ och båda sagt att vi börjar få känslor. Hurra!

Problemet är att han bara verkar vilja ses 1 gång max 2 ggr/vecka. På dagarna träffar han regelbunder sitt kompisgäng eller sitter hemma och chillar (vi har sms-kontakt nästan dagligen) Mitt perfekta så här i början hade kanske varit att ses 2-3 ggr/vecka.

Sågs sist i söndags. Skiljdes åt för att han skulle på ett event med vänner. Han sa att han kommer längta efter mig & "inte ville gå" och frågade när jag kan ses igen. Han kom 2h försent till sitt event för att han inte ville gå ifrån mig.

Jag sa att jag inte hunnit göra planer för veckan och han föreslog genast lördagen. Då han inte hade planer flera av vardagarna börjar jag fundera, hur mycket längtar han om han vill vänta en hel vecka när man skulle kunna göra något nån vardag också?

Är jag otålig? Hur har ni gjort med era dejter (obs de som kom att utvecklas till något långvarigt)?
  • Svar på tråden Hur ofta är normalt att ses i början av en relation/dejtingfasen?
  • Anonym (M)

Han verkar prioritera kompisarna/hänga hemma mer än dig. 

Jag hade nog dragit mig ur. Hur gamla är ni?

• Anonym (fdPåJakt)

När jag var i farten, var det så ofta och mycket det bara gick som gällde. Jag tror att det är det normala när man är förälskad eller har riktigt stora känslor för varandra.
    Fast... vi är alla olika... en del prioriterar egentid väldigt mycket. Du får nog känna efter hur du själv vill ha det.

• Anonym (Marjen)
    Anonym (M) skrev 2025-06-11 08:21:23 följande:

Han verkar prioritera kompisarna/hänga hemma mer än dig. 

Jag hade nog dragit mig ur. Hur gamla är ni?

Jag är 29 han är 32. Ingen av oss har barn. Lite så jag känner också. Mitt ex gjorde raka motsatsen - han ditchade sina vänner för att hänga med mig vilket jag finner rätt oattraktivt men vet inte var balansgången går. Dels är det ju ett gott tecken att han tog upp exklusivitet och spikade nästa dejt nästan direkt.  Hmm.
  • Anonym (Marjen)
    Anonym (fdPåJakt) skrev 2025-06-11 08:37:09 följande:

När jag var i farten, var det så ofta och mycket det bara gick som gällde. Jag tror att det är det normala när man är förälskad eller har riktigt stora känslor för varandra.
    Fast... vi är alla olika... en del prioriterar egentid väldigt mycket. Du får nog känna efter hur du själv vill ha det.

Han verkar förälskad när vi ses, tar mig på riktigt fina dejter och uppvaktar mig, håller sms-kontakt när vi inte ses.

Jag själv skulle så här i början vilja ses typ en vardagskväll plus 1-2 helgdagar. Är viktigt med egentid för oss båda. Men hoppades det skulle eskalera liite nu när man nyss blivit exklusiva.

Han har ganska tät kontakt med vänner, de har många aktiviteter vilket framgick även när vi chattade, vet inte hur lång tid det tar att integrera en ny person i iivet och börja prioritera denne. Vill ju ikte att han ska vara som mitt ex som struntade i både vänner och fritidsaktiviteter pga mig, var en stor anledning till att jag tröttnade. Ah, aldrig att det kan vara en perfekt balans :P
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Marjen) skrev 2025-06-11 08:53:49 följande:
    Han verkar förälskad när vi ses, tar mig på riktigt fina dejter och uppvaktar mig, håller sms-kontakt när vi inte ses.

Jag själv skulle så här i början vilja ses typ en vardagskväll plus 1-2 helgdagar. Är viktigt med egentid för oss båda. Men hoppades det skulle eskalera liite nu när man nyss blivit exklusiva.

Han har ganska tät kontakt med vänner, de har många aktiviteter vilket framgick även när vi chattade, vet inte hur lång tid det tar att integrera en ny person i iivet och börja prioritera denne. Vill ju ikte att han ska vara som mitt ex som struntade i både vänner och fritidsaktiviteter pga mig, var en stor anledning till att jag tröttnade. Ah, aldrig att det kan vara en perfekt balans :P
    Visst är det svårt att hitta en balans, phu!
    Jag tycker att det är fint att man inte överger sina vänner för att man har träffat någon, men jag själv kände att jag ville gå huvudstupa in i förhållandet när jag träffade min kille för två år sedan.
    Jag får nästan tvinga mig själv att förvalta och hålla kvar vänskapskontakterna för jag vill egentligen vara med partnern 24/7.
    Men jag har också varit på andra sidan och blivit övergiven av mina vänner när de har skaffat förhållande och det gjorde ont.
    Jag tycker inte att det är för mycket "begärt" att ses både i veckorna och på helgen, jag skulle bli ledsen om han inte hade velat det också.
    Vänner är viktiga men min partner blev och är ju min bästa vän, det är den jag delar alla delar av mig själv till och jag tycker inte att det är konstigt att den relationen väger tyngre.
  • Anonym (M)
    Anonym (Marjen) skrev 2025-06-11 08:45:28 följande:
    Jag är 29 han är 32. Ingen av oss har barn. Lite så jag känner också. Mitt ex gjorde raka motsatsen - han ditchade sina vänner för att hänga med mig vilket jag finner rätt oattraktivt men vet inte var balansgången går. Dels är det ju ett gott tecken att han tog upp exklusivitet och spikade nästa dejt nästan direkt.  Hmm.
    Han gör minimum för att du ska stanna. Nu har han egentid framtill er dejt. Det räcker för honom. 
  • Anonym (Marjen)
    Anonym (M) skrev 2025-06-11 10:56:11 följande:
    Han gör minimum för att du ska stanna. Nu har han egentid framtill er dejt. Det räcker för honom. 
    Hur ofta tycker du att man skall ses första månaden av en relation vs månad 2? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Marjen) skrev 2025-06-11 11:07:19 följande:

Olika för olika personer och beror på t ex arbetet, barn, andra åtaganden mm. 

Men är båda lediga på kvällar och helger så tycker jag man kan ses både i veckan och på helgen. Man hinner ju ändå träna och träffa andra. Inte varje kväll och inte hela helgen, men du förstår vad jag menar. 

Det viktigaste är ju att båda är nöjda och har förståelse för varandra. 

Vad säger han om du föreslår att ni träffas t ex en onsdag?

• EpicF
    Anonym (Marjen) skrev 2025-06-11 11:07:19 följande:
    För honom verkar en dag i veckan vara optimalt. 

Jag hade nog tyckt 2-3, beroende på vad man har för andra planer. 
  • Anonym (Marjen)
    Anonym (M) skrev 2025-06-11 11:11:28 följande:

Olika för olika personer och beror på t ex arbetet, barn, andra åtaganden mm. 

Men är båda lediga på kvällar och helger så tycker jag man kan ses både i veckan och på helgen. Man hinner ju ändå träna och träffa andra. Inte varje kväll och inte hela helgen, men du förstår vad jag menar. 

Det viktigaste är ju att båda är nöjda och har förståelse för varandra. 

Vad säger han om du föreslår att ni träffas t ex en onsdag?

Jag vet inte! Jag har inte föreslagit nåt sånt ännu. Min erfarenhet har varit att man ska låta männen "leda" de första veckorna. Så jag har sagt när jag är tillgänglig men låta honom komma med konkreta förslag. Dock har jag tydliggjort att jag är ledig vissa av veckodagarna och det har framgått när vi sms:at att några av dagarna att han heller inte haft något särskilt för sig.

De första 3 dejterna sågs vi vardagskvällar men de senare har varit fredag-lördagar.

• Anonym (Hmm..,.)

4-5 dagar/veckan tycker jag är bra. (Passar mig/oss)
    Sen när vi träffats en längre tid blir det självklart varje dag.

• Anonym (Marjen)
    EpicF skrev 2025-06-11 11:12:49 följande:
    För honom verkar en dag i veckan vara optimalt. 

Jag hade nog tyckt 2-3, beroende på vad man har för andra planer. 
    Ja 2 ggr/vecka hade för mig varit optimalt så här tidigt i skedet. Jag funderar lite på om han medvetet inte vill "kasta  in sig" i något eller vara för "på" om han har en historia av att skrämma bort tjejer genom att vara för intensiv. Har ett par killkompisar som medvetet kör den taktiken trots att de är intresserade, men jag vet för lite om just denna killes relationshistoria för att kunna dra några slutsatser.
  • Ninadentredje
    Anonym (Hmm..,.) skrev 2025-06-11 11:22:07 följande:

4-5 dagar/veckan tycker jag är bra. (Passar mig/oss)
    Sen när vi träffats en längre tid blir det självklart varje dag.

Oj, då kan man inte ha så mycket hobbies/liv vid sidan av om det är så pass intensivt redan från början?

Jag tycker 2 MAX 3 ggr/vecka de första månaderna, sedan när an ev blir sambo blir det ju naturligtvis oftare.

• Familjesus
    Anonym (Marjen) skrev 2025-06-11 11:20:31 följande:

Jag vet inte! Jag har inte föreslagit nåt sånt ännu. Min erfarenhet har varit att man ska låta männen "leda" de första veckorna. Så jag har sagt när jag är tillgänglig men låta honom komma med konkreta förslag. Dock har jag tydliggjort att jag är ledig vissa av veckodagarna och det har framgått när vi sms:at att några av dagarna att han heller inte haft något särskilt för sig.

De första 3 dejterna sågs vi vardagskvällar men de senare har varit fredag-lördagar.

Hör av dig till honom och fråga om ni ska ses ikväll eller imorgon. Skriv att du saknar honom och att det är för långt till på lördag!

Jag tänker också att det inte behöver vara så uppstyrt och seriöst med dejter. Man kan väl ses på en kopp kaffe eller ta en promenad en timma en vardagkväll. Eller bara laga mat och äta gemensamt, det är ju sånt man ändå ska göra, så varför göra det på varsitt håll. Och det kan väl bestämmas spontant samma dag,

Visst, fina dejter i all ära, men man vill ju ganska snart komma fram till om man trivs i vardagen tillsammans.  

1 g/v känns väldigt lite om man ska lära känna varandra och se om det är något man vill satsa på framåt. Är man så upptagen i sitt liv är man nog inte så intresserad av att satsa på en relation. Ni är ju också i den åldern att om ni vill ha barn så är det ju bra att få en känsla för om detta är något att bygga på.
  • Anonym (Marjen)
    Familjesus skrev 2025-06-11 11:48:54 följande:
    Hör av dig till honom och fråga om ni ska ses ikväll eller imorgon. Skriv att du saknar honom och att det är för långt till på lördag!

Jag tänker också att det inte behöver vara så uppstyrt och seriöst med dejter. Man kan väl ses på en kopp kaffe eller ta en promenad en timma en vardagkväll. Eller bara laga mat och äta gemensamt, det är ju sånt man ändå ska göra, så varför göra det på varsitt håll. Och det kan väl bestämmas spontant samma dag,

Visst, fina dejter i all ära, men man vill ju ganska snart komma fram till om man trivs i vardagen tillsammans.  

1 g/v känns väldigt lite om man ska lära känna varandra och se om det är något man vill satsa på framåt. Är man så upptagen i sitt liv är man nog inte så intresserad av att satsa på en relation. Ni är ju också i den åldern att om ni vill ha barn så är det ju bra att få en känsla för om detta är något att bygga på.
    Nu har jag hunnit göra planer denna vecka, men kanske kan försöka föreslå någon mitt-i-veckandejt nästa vecka om inte han gör det :)
Svar på tråden Hur ofta är normalt att ses i början av en relation/dejtingfasen?