• Anonym (Ella)

Hjälp mig förstå varför man inte vill ha sex?

Jag frågar inte för att döma utan jag vill försöka förstå. Varför vill du inte ha sex med din partner?
    Och då menar jag i de förhållanden som fungerar på alla andra sätt, där man fortfarande älskar varandra och vill fortsätta leva tillsammans.

Jag själv kan inte se några negativa saker med sex.
    Sex kan, förutom att ge mig total njutning, ge mig stresslindring, göra mig trött om jag har svårt att sova, göra mig pigg när jag har en tung dag, tanka mitt närhetsbehov, göra mig glad, göra mig avslappnad, låta mig connecta med min partner, trösta mig när jag är ledsen, ja allt möjligt.
    Jag är alltid på, även om det är ett 2-minutsskjut eller timtals-maraton.
    Jag har svårt att förstå hur sex kan vara något jobbigt, men jag vill gärna försöka förstå.
  • Svar på tråden Hjälp mig förstå varför man inte vill ha sex?
  • Jimmy75
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-21 15:02:14 följande:
    Frågan är väl varför du lägger tid på att läsa mina kommentarer om du tycker så?
    😄 ja alltså det tog inte JÄTTELÅNG tid att läsa.
  • Anonym (h)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-21 14:56:24 följande:
    Tolkade dina ordval som något som är emotionellt jobbigt. Låter inte bra att ha sex om man upplever det motbjudande. Men var inte ute efter någon semantisk diskussion.
    Poängen är att han jämställde sex med sin man med en uppgift som är jobbigt och tråkigt. Under dessa förutsättningar tycker han det är OK att ha sex. Och jag bryr mig inte om vilken diskussion du inte vill ha, jag talar om för dig att jag inte skrivit någonting om hur man upplever det emotionellt. Förresten så spelar det ändå ingen egentlig roll för vad jag frågade honom. Poängen är ju att personen helst hade sluppit göra det, emotionellt jobbigt eller ej.
  • Anonym (Kvinna)
    Jimmy75 skrev 2025-06-21 15:09:44 följande:
    😄 ja alltså det tog inte JÄTTELÅNG tid att läsa.
    Inte att skriva heller.
  • Anonym (?)

Jag 58, kvinnan 57 och helt klart i klimakteriet. Tillsammans snart 11 år.
    Vi har tyvärr haft sex mer och mer sällan på de senaste åren vilket jag respekterar - jag vill ju inte att hon ska uppleva obehag.
    Hon har hjälpt mig på olika sätt men jag vill ju också ge.
    I morse blev det ett morgon-nyp efter en stunds hånglande.
    Hon kom efter fingrande på "sprattelknappen" och sedan jag.
    Tror vi båda var lika glada att det fungerade nästan som vanligt!
    Vet att hon undviker annars, men det kan ju uppenbarligen funka.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (h) skrev 2025-06-21 15:09:56 följande:
    Poängen är att han jämställde sex med sin man med en uppgift som är jobbigt och tråkigt. Under dessa förutsättningar tycker han det är OK att ha sex. Och jag bryr mig inte om vilken diskussion du inte vill ha, jag talar om för dig att jag inte skrivit någonting om hur man upplever det emotionellt. Förresten så spelar det ändå ingen egentlig roll för vad jag frågade honom. Poängen är ju att personen helst hade sluppit göra det, emotionellt jobbigt eller ej.
    För mig har det fundamental betydelse.Tycker man att sex är jobbigt emotionellt så bör man nog inte ha det. Energikrävande och tråkigt år något helt annat.
  • Anonym (h)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-21 15:12:25 följande:
    För mig har det fundamental betydelse.Tycker man att sex är jobbigt emotionellt så bör man nog inte ha det. Energikrävande och tråkigt år något helt annat.
    Du kan personligen tycka vad du vill om att ha energikrävande och tråkigt sex, det är helt irrelevant för min fråga till mannen som skrev tidigare i tråden.
  • Anonym (pale rider)
    Anonym (h) skrev 2025-06-21 14:57:33 följande:
    Jag pratar om en uppgift man hade helst sluppit, det är motbjudande, det tar alltså emot att göra det, för det är jobbigt och tråkigt.
    Men nej, så kan man inte använda det superstarka ordet.

Du har nog blandat ihop det med uttycket att
    "det tar emot (eller "det bär mig emot") att göra x".

Så kan man säga om att klippa gräs.

Om något är "motbjudande" innebär det oftast saker som man aldrig nånsin skulle tänka sig att göra eller medverka till, som pedofili eller bada i en tank med blodiglar.
  • Anonym (?)

Blev förvånad i lördags ... efter 11 år och med klimakterie sedan ett gäng år tillbaka - ett "morgon-nyp" en tidig lördag.
    Inte illa efter så lång tid och "hormon-rally"

• Anonym (h)
    Anonym (pale rider) skrev 2025-06-22 21:21:29 följande:
    Men nej, så kan man inte använda det superstarka ordet.

Du har nog blandat ihop det med uttycket att
    "det tar emot (eller "det bär mig emot") att göra x".

Så kan man säga om att klippa gräs.

Om något är "motbjudande" innebär det oftast saker som man aldrig nånsin skulle tänka sig att göra eller medverka till, som pedofili eller bada i en tank med blodiglar.
    Det är inte fel att använda det så, och oftast betyder ju inte alltid. 
  • Anonym (Wtf)

Det är självklart jobbigt om man helt enkelt inte har lust. 

• New  Dawn
    Jimmy75 skrev 2025-06-20 10:31:54 följande:

Obs! Det här är OT från TS sett och kommer troligen bli en lång text. Så om det är ämnet i TS som håller dig här vill jag bespara dig tiden att läsa. Likadant kan det bli frustrerande att läsa på telefon och ännu värre att försöka kommentera.

Jag är på riktigt intresserad nu och försöker inte dra igång ytterligare tjafs. Riktar mig till personer som jag (oerhört godtyckligt och subjektivt) uppfattar varit mest aktiva i det och från början. Även jag har varit det men det vore poänglöst att rikta frågan till mig själv. Jag tänker på New Dawn och Anonym (Kvinna) främst. Vad är drivkraften bakom att ni diskuterar som ni gör? Ointresserad av vad man tror om andra nu, bara nyfiken på det egna motivet att fortsätta den diskussionen ni gör?att försöka belägga vad man själv pratar om samtidigt som man framför synpunkter på vad man anser att den andre har sagt eller menat. Det förefaller utifrån sett inte som att någon har fått en annan förståelse för motpartens tankar och åsikter, eller som att man egentligen har kommit någonstans, varken åt ena eller andra hållet. Vad driver er att fortsätta? Jag tänker att det ändå tar både tid, energi och kanske frustration. Finns det någon tanke om att få motparten att ändra uppfattning? Handlar det om att du själv inte vill ge upp? Jag har naturligtvis ingen aning så mina frågor är bara spontana exempel på möjliga anledningar. Kan såklart finnas många fler och andra.

Anledningen till att jag skriver om detta är att jag tycker att det är viktigt, och behöver därför börja med bakgrunden, för mitt engagemang, men försöker svara på frågorna i slutet. 

Jag tror att allt för många ställer upp på sex, utan lust, och att det ofta påverkar lusten negativt.

(Men ja, har man ett rikt sexliv där man njuter mycket, och inte får några besvär av att ställa upp ibland, är det ju inga problem, för dem.) 

I verkligheten tror jag en hel del kvinnor ställer upp "för mycket" på vaginalt penetrande sex,  på ett sätt som de förlorar på. Jag tror inte dessa kvinnor har  jättelångsamt sex, och jag är tveksam till nyttan med detta. Jag tror inte det är det som är problemet. (att de har för "hårt sex") Jag tror inte heller att det är vanligt att man är så tydlig med att man inte har lust, eller att det är tråkigt /obehagligt. Tvärtom tror jag kvinnor som ställer upp låtsas ha lust, mer eller mindre, och ja då är det normalt att man faktiskt även får vissa fysiska besvär, som sveda, svampinfektion, eller att stötarna gör mer eller mindre ont innuti. Det gör mig upprörd att detta bara avfärdas med att dessa kvinnor gör fel och att det är onormalt.
    Jag upplever också att kåthet och lust är så mycket mer än att det går att ersätta med glidmedel. När jag slutade ha sex som inte gav så mycket, ökade lusten, och jag började mer reagera på vad som händer med min kropp, med fittan. Det har fått mig att njuta mer. Även med mitt ex. Det var så normalt för mig att fortsätta ha, sex även om lusten inte kom alla gånger. 
    Inte så sällan läser man att kvinnor skriver att de inte har någon känsel inne i slidan, men när man är riktigt kåt och svullen så ökar  känseln, och samtidigt tåligheten, även där. (kan så klart finnas indiduella variationer, men ändå) Vissa kanske behöver längta lite efter sex. Har man hela tiden sex... liiite för ofta kanske kroppen bara är "halvsugen". Jag reagerar betydligt lättare med smärta och obehag när jag inte är laddad och svullen. Glidmedel gör bara en liten del.

Jag är väldigt kritiskt till att bara vifta bort alla problem med att man kan ha glidmedel och vara försiktig.

Jag har förutom min egen erfarenhet pratat med både män och kvinnor, där kvinnan till alldeles för stor del ställer upp. Dessutom visade sig att min dotter kände plikt att göra det i en av sina relationer, och hon påverkades negativt rent fysiskt. 

Du undrar varför jag upprepar mig... Därför att jag upplever att signaturen kvinnan försöker köra mig ur spår. Hon svarar på något annat än det jag skriver om. Men jag förstår din åsikt/tanke. 

Du undrar om vilja att förstå, tja... Jag förstår en hel del, men det finns saker jag inte håller med om och här tycker jag att det jag skriver är viktigt, på riktigt. Jag förstår att signaturen kvinna inte avser att vilja uppmana kvinnor att ställa upp, samtidigt som hon kommer med uttalanden som delvis motsäger detta, och det vänder jag mig emot då. 

Nej jag tror inte signaturen kvinna kommer att ändra sig. Jag skriver till stor del för andra. Jag vill dela min åsikt och erfarenhet. 
    Ja, det är delvis meningslöst och frustrerade, men ämnet engagerar mig väldigt mycket. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (?) skrev 2025-06-21 15:12:23 följande:
    Hjälp mig förstå varför man inte vill ha sex?

Jag 58, kvinnan 57 och helt klart i klimakteriet. Tillsammans snart 11 år.
    Vi har tyvärr haft sex mer och mer sällan på de senaste åren vilket jag respekterar - jag vill ju inte att hon ska uppleva obehag.
    Hon har hjälpt mig på olika sätt men jag vill ju också ge.
    I morse blev det ett morgon-nyp efter en stunds hånglande.
    Hon kom efter fingrande på "sprattelknappen" och sedan jag.
    Tror vi båda var lika glada att det fungerade nästan som vanligt!
    Vet att hon undviker annars, men det kan ju uppenbarligen funka.

När det gäller klimakteriet skulle jag rekommendera mer fingrar och tunga/läppar, i förhållad till samlag, såklart glidmedel, och östrogensalva lokalt. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • KimLinnefeldt
    New Dawn skrev 2025-06-25 20:28:38 följande:
    När det gäller klimakteriet skulle jag rekommendera mer fingrar och tunga/läppar, i förhållad till samlag, såklart glidmedel, och östrogensalva lokalt. 
    Hur funkar salvan? Effekt?
  • molly50
    KimLinnefeldt skrev 2025-06-25 22:51:45 följande:
    Den lindrar t ex torrhet och irritation i slidan.
  • New  Dawn
    KimLinnefeldt skrev 2025-06-25 22:51:45 följande:
    Förutom att slemhinnan blir fuktigare, så blir den mer elastisk, och tjockare. Det minskar risk för smärta och obehag, men de ökar också förutsättningar för njutning. 
    Det här gäller alltså under klimakteriet, (eller när man av annan orsak har brist på Östrogen) När man saknar Östrogen blir slemhinnan torrare och skörare. 

För mig är den största effekten att jag blir tåligare och "skönare". När jag är kåt blir jag fortfarande ordentligt våt.(även utan Östrogen) Däremot upplever jag att jag är skörare utan Östrogen. Med Östrogen kan jag njuta mer av olika stimulans. 

Det ska även öka motståndskraft för urinvägsinfektion eftersom att urinrörets slemhinna också stärks. 
  • Anonym (Roine Pettersson)
    New Dawn skrev 2025-06-26 07:30:27 följande:
    Förutom att slemhinnan blir fuktigare, så blir den mer elastisk, och tjockare. Det minskar risk för smärta och obehag, men de ökar också förutsättningar för njutning. 
    Det här gäller alltså under klimakteriet, (eller när man av annan orsak har brist på Östrogen) När man saknar Östrogen blir slemhinnan torrare och skörare. 

För mig är den största effekten att jag blir tåligare och "skönare". När jag är kåt blir jag fortfarande ordentligt våt.(även utan Östrogen) Däremot upplever jag att jag är skörare utan Östrogen. Med Östrogen kan jag njuta mer av olika stimulans. 

Det ska även öka motståndskraft för urinvägsinfektion eftersom att urinrörets slemhinna också stärks. 
    Tack, jag tror att min fru skulle må bra av det där. Och därmed jag.
  • nordas

Kan bero på att jag inte har någon partner, har aldrig haft. Sex känns som överkurs, egentligen inte något man behöver. Jag är 53 år och oskuld, det är liksom över för min del. Att debutera sexuellt i den här åldern måste vara ett stort trauma, både för mig och motparten. Man kanske drar sin sista suck under akten, vem vet.

Svar på tråden Hjälp mig förstå varför man inte vill ha sex?