Anonym (Ida) skrev 2025-06-16 10:26:32 följande:
Men nu var enbart frågan vad man har rätt att göra inte vad ni tyckte man skulle göra!
självklart kan man tycka att man borde gå men jag undrar om chefen har rätt att skälla på mig för att jag inte går. Jag har ju ledigt varje eftermiddag. De andra får mertid för detta.
Ja, chefen har rätt att skälla - Arbetsgivaren LEDER och FÖRDELAR arbetet - gäller även om man har föräldraledighet. Har högre chef sagt att du ska vara med på möten, som uppenbart är av vikt för din arbetsgivare, då måste du se till att vara det. Annars ger du arbetsgivaren orsak att ha ögonen på dig, komma med erinran och i värsta fall - skäl för uppsägning. Förstår inte varför det inte existerar i din verklighet, när flera stycken talar om det för dig rakt ut?
Anställningsavtalet innebär rättigheter, men OCKSÅ skyldigheter. Anser arbetsgivaren att mötet är av betydande vikt för verksamheten är det också det för din anställning. Det kan du inte vifta bort med vilka "rättigheter" du ens kan komma på, för att du känner och tycker saker - för det kan jag garantera dig att det gör arbetsgivaren OCKSÅ, och jag kan garantera dig att du INTE framställer dig i din bästa dager inför tex tappat uppdrag eller någon omorganisering.
Och specifikt om du jobbar på ett bemanningsföretag, borde du vara EXTRA rädd om hur du beter dig som arbetstagare. Det är INTE arbetstagarnas marknad när vi är mitt i en lågkonjunktur med internationell instabilitet på Finansiella marknaden.
Act your age - se till att fixa det en gång varannan månad, du slipper både få skäll och få onda ögat från arbetsgivaren vilket är till din egen absoluta fördel.