• Anonym (Ida)

Föräldraledig 25 % kan chefen tvinga mig gå på saker utanför arbetstid?

Hej!

Jag är föräldraledig 25% per dag.
    Jag hämtar då min flicka halvtvå varje dag efter skolan så hon slipper fritids. Jobbar alltså 7:30-13 varje dag. Nångång varannan månad lägger chefen in att man ska ha arbetsplats träff kl 13-15. Detta är alltså utanför arbetstid och förlänger ju då min dag. Har hon rätt att göra så? Nu säger hon att jag är tvungen att gå på det.  
    I dag ringde hon till och med och skällde på mig för att jag inte kom. 
    Nån som vet vem som har rätt här. Hon eller jag?!

• Svar på tråden Föräldraledig 25 % kan chefen tvinga mig gå på saker utanför arbetstid?
  • Anonym (Fjfj)

Får de reda på detta i efterhand blir det nog inte så bra. 

• Anonym (Fjfj)
    Anonym (Ida) skrev 2025-06-15 15:55:18 följande:

Nej men gud vilka människor som diskriminerar oss föräldralediga! Handlar dock oftast om avundsjuka från er sida! Eller såna som bryr sig mer om karriär än att vara föräldralediga!! Tack alla ni som svarat på min fråga! Fick väldigt många bra svar också även om vissa gav kritik så var det bra saker jag fick höra. Bara hade en fråga.

Men du kan väl bara ändra din arbetstid? Eller jobba mindre annan dag. Vill din chef att du ska vara med på APT så får du väl såklart vara det 
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Fjfj) skrev 2025-06-15 21:22:48 följande:
    Är man helt sjukskriven får man inte vara med på något jobbrelaterat överhuvudtaget för FK. 

Man är sjukskriven av en anledning och då ska man släppa det.
    Jo, det får man.
    Jag har själv kollat det med Försäkringskassan. 

Helt upp till anledningen till sjukskrivning.
  • Anonym (E)
    Anonym (Fjfj) skrev 2025-06-15 21:25:42 följande:
    Men du kan väl bara ändra din arbetstid? Eller jobba mindre annan dag. Vill din chef att du ska vara med på APT så får du väl såklart vara det 
    Hon kan men vill inte, hon tycker inte att hon behöver trots att chefen bett henne
  • Anonym (Ida)

Gud vad många som blev upprörda av föräldraledigas rättigheter. Låter som avundsjuka.
    Nu var det ju faktiskt så att jag bara ville veta om chefen hade rätt att skälla på mig. sen att jag borde vara med, ja det kanske jag borde men den åsikten kan ni behålla för er själva. Jag ville bara veta rätt och fel här.

Nej jag kan inte ändra min arbetstid. Det jag gör måste göras och bli färdigt på morgonen/förmiddagen.

jo jag har svarat på att min man hade kunnat vara ledig och ta barnen då men jag ville ju inte?
    Är jag ledig så är jag.

• Queen81
    Anonym (Ida) skrev 2025-06-15 23:34:48 följande:

Gud vad många som blev upprörda av föräldraledigas rättigheter. Låter som avundsjuka.
    Nu var det ju faktiskt så att jag bara ville veta om chefen hade rätt att skälla på mig. sen att jag borde vara med, ja det kanske jag borde men den åsikten kan ni behålla för er själva. Jag ville bara veta rätt och fel här.

Nej jag kan inte ändra min arbetstid. Det jag gör måste göras och bli färdigt på morgonen/förmiddagen.

jo jag har svarat på att min man hade kunnat vara ledig och ta barnen då men jag ville ju inte?
    Är jag ledig så är jag.

Varför förutsätter du att folk är avundsjuka för att de inte håller med dig? Du har lagen på din sida, men sen tycker människor att du är lite tramsig och jag håller med. 

Jag är inte avundsjuk. Jag har barn där jag har möjlighet att vara föräldraledig så det handlar inte om avundsjuka i mitt fall. Men allt I livet handlar om att ge och ta/få, så även på jobbet. För min del är det viktigt att göra bra ifrån mig på jobbet, ställa upp och visa att jobbet är viktigt för mig. Jag hade således, utan tvekan, varit med på dessa möten varannan månad. Är jobbet inte viktigt för dig?
  • Anonym (Ellen)
    Queen81 skrev 2025-06-16 06:37:23 följande:
    Varför förutsätter du att folk är avundsjuka för att de inte håller med dig? Du har lagen på din sida, men sen tycker människor att du är lite tramsig och jag håller med. 

Jag är inte avundsjuk. Jag har barn där jag har möjlighet att vara föräldraledig så det handlar inte om avundsjuka i mitt fall. Men allt I livet handlar om att ge och ta/få, så även på jobbet. För min del är det viktigt att göra bra ifrån mig på jobbet, ställa upp och visa att jobbet är viktigt för mig. Jag hade således, utan tvekan, varit med på dessa möten varannan månad. Är jobbet inte viktigt för dig?
    Så tänker jag med. Att aldrig någonsin delta på ett APT eller liknande möte? Känns som risk att missa värdefull information. 
    (Och jag har också barn = rätt att jobba deltid så noll avundsjuka).
  • Anonym (Ida)

Men nu var enbart frågan vad man har rätt att göra inte vad ni tyckte man skulle göra!
    självklart kan man tycka att man borde gå men jag undrar om chefen har rätt att skälla på mig för att jag inte går. Jag har ju ledigt varje eftermiddag. De andra får mertid för detta. 

• Anonym (A)
    Anonym (Ida) skrev 2025-06-16 10:26:32 följande:

Men nu var enbart frågan vad man har rätt att göra inte vad ni tyckte man skulle göra!
    självklart kan man tycka att man borde gå men jag undrar om chefen har rätt att skälla på mig för att jag inte går. Jag har ju ledigt varje eftermiddag. De andra får mertid för detta. 

Fast varför frågar du, du vet att du har rätt?

• Anonym (Abc)

Du har nog rätt i sak. Sen är det väl bra att chefen visar missnöje Så att du får reda på vad hon tycker. Då har du ju en möjlighet att göra henne nöjd.
  • Anonym (Ellen)

Mertid för att delta i möte 13-15? Ryms det inte inom deras ordinarie schema?
  • Jesper f

Ja, chefen har rätt att skälla - Arbetsgivaren LEDER och FÖRDELAR arbetet - gäller även om man har föräldraledighet. Har högre chef sagt att du ska vara med på möten, som uppenbart är av vikt för din arbetsgivare, då måste du se till att vara det. Annars ger du arbetsgivaren orsak att ha ögonen på dig, komma med erinran och i värsta fall - skäl för uppsägning. Förstår inte varför det inte existerar i din verklighet, när flera stycken talar om det för dig rakt ut?

Anställningsavtalet innebär rättigheter, men OCKSÅ skyldigheter. Anser arbetsgivaren att mötet är av betydande vikt för verksamheten är det också det för din anställning. Det kan du inte vifta bort med vilka "rättigheter" du ens kan komma på, för att du känner och tycker saker - för det kan jag garantera dig att det gör arbetsgivaren OCKSÅ, och jag kan garantera dig att du INTE framställer dig i din bästa dager inför tex tappat uppdrag eller någon omorganisering.

Och specifikt om du jobbar på ett bemanningsföretag, borde du vara EXTRA rädd om hur du beter dig som arbetstagare. Det är INTE arbetstagarnas marknad när vi är mitt i en lågkonjunktur med internationell instabilitet på Finansiella marknaden. 

Act your age - se till att fixa det en gång varannan månad, du slipper både få skäll och få onda ögat från arbetsgivaren vilket är till din egen absoluta fördel. 
Svar på tråden Föräldraledig 25 % kan chefen tvinga mig gå på saker utanför arbetstid?