• Anonym (Fill)

Elev som går ut 9 an

Vad tycker ni en förälder ska göra med en tonåring som inte är studemotiverad och säger att han är trött?
    Menar ni att det är föräldrarnas ansvar att motivera, stötta och följa upp. Eller att bara försöka motivera och stötta ifall 15-åringen inte har någon motivation. Har frågat mig för och han vill inte gå någon praktisk linje( Elektro eller bygg). Han har inga speciella intressen utan det vanliga(gaming, musik, flickvän, träna på gym osv). Han har ingen aning om vad han vill jobba med i framtiden. Han har velat mellan ekonomisk och samhällslinjen. Ifall en 15 åringen inte har något inre driv och förstår inte att det får konsevenser med att gå ut med D och E i ämnena från gymnasiet(med tanke på att det inte längre finns någon möjlighet att läsa upp betyget på komvux, utan bara igenom prövning).
    Kommer att pröva med mot motpresentationer(ifall han får A-traktor, ska jobba i skolan osv). Hur gör ni andra föräldrar? Verkar som alla elever är super motiverade eller inte alls motiverade. Känner en stress var betydligt enklare för 30 år sedan(med möjlighet att läsa upp på komvux ifall man fick ett just godkjänt betyg). Ser att många linjer på högskola och universitet kräver höga betyg. Kanske jobba ett år efter första året? Se om det är motiverande att föröka prestera i skolan.

• Svar på tråden Elev som går ut 9 an
  • Anonym (Em)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-13 12:15:59 följande:

Man skall inte fokusera på betyg så tidigt som i grundskolan tycker jag. Det är ju kunskaperna som är viktiga. Betygen i grundskolan verkar ju helt slumpmässiga , dessutom. Min son hade D i musik , vilket förvånade mig. De fick ny musiklärare i nian och sen fick han A i slutbetyg. 

Fast betyg är ju en viktig morot för många elever. Vet inte om mina barn skulle anstränga sig och göra särskilt många läxor om inte kunskaperna aldrig bedömdes.

Finns ju nationella prov som ska styra betygen. Men krävs säkert mer för att ett betyg verkligen motsvarar viss kunskap, inte minst mellan olika skolor.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 12:24:28 följande:
    Fast betyg är ju en viktig morot för många elever. Vet inte om mina barn skulle anstränga sig och göra särskilt många läxor om inte kunskaperna aldrig bedömdes.

Finns ju nationella prov som ska styra betygen. Men krävs säkert mer för att ett betyg verkligen motsvarar viss kunskap, inte minst mellan olika skolor.
    Absolut är det bra med betyg som morot för eleverna. Mina barn jobbade också för betygen. 
    Men det var inte betyg och resultat vi pratade om hemma, vi pratade om ämnena och stöttade barnen med praktisk kunskap och metodik.

Jag undvek medvetet att prata betyg hemma med barnen , just för att jag upplever att så många ungdomar blir så stressade av detta, i alltför ung ålder. Det är ju viktigt att man inte blir utbränd och sönderstressad redan innan man tar studenten. 

I skolan pratar de betyg så det räcker. 
  • Anonym (Em)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-13 12:40:38 följande:
    Absolut är det bra med betyg som morot för eleverna. Mina barn jobbade också för betygen. 
    Men det var inte betyg och resultat vi pratade om hemma, vi pratade om ämnena och stöttade barnen med praktisk kunskap och metodik.

Jag undvek medvetet att prata betyg hemma med barnen , just för att jag upplever att så många ungdomar blir så stressade av detta, i alltför ung ålder. Det är ju viktigt att man inte blir utbränd och sönderstressad redan innan man tar studenten. 

I skolan pratar de betyg så det räcker. 
    Jag tycker att det är viktigt att prata med mina barn om betygen. Samhället blir sämre och sämre på att kompensera för dåliga betyg redan vid gymnasievalet. Är därför viktigt att plugga för metitpoäng i högstadiet. 

Men lagom är såklart bäst. Man ska inte hetsa och stressa sina barn.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 13:01:40 följande:
    Jag tycker att det är viktigt att prata med mina barn om betygen. Samhället blir sämre och sämre på att kompensera för dåliga betyg redan vid gymnasievalet. Är därför viktigt att plugga för metitpoäng i högstadiet. 

Men lagom är såklart bäst. Man ska inte hetsa och stressa sina barn.
    Ja, det beror ju på barnen. Är de helt obrydda då kan det vara bra att nämna att det är viktigt med bra betyg. Om man vet att de redan förstår detta är det bättre tror jag att. fokusera på att hjälpa till och undvika att lägga på mer stress.
  • Anonym (Em)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-13 13:13:36 följande:
    Ja, det beror ju på barnen. Är de helt obrydda då kan det vara bra att nämna att det är viktigt med bra betyg. Om man vet att de redan förstår detta är det bättre tror jag att. fokusera på att hjälpa till och undvika att lägga på mer stress.
    Håller med om att det beror på barnen! Vissa behöver bromsas och andra behöver lite push. Är säkert väldigt olika hur mycket skolorna pratar om vikten av betygen också. 
  • Ikaros12

Jag förstår motivationen och att ha koll på hur barnen ligger till kunskapsmässigt med hjälp av betyg. däremot har jag mött barn som i tidig ålder fått orättvisa betyg, eller betyg som de upplever som orättvisa. Det i sin tur riskerar att barnen tappar motivationen. 

• TvillingmammaVästgöte
    Ikaros12 skrev 2025-06-13 13:26:44 följande:

Jag förstår motivationen och att ha koll på hur barnen ligger till kunskapsmässigt med hjälp av betyg. däremot har jag mött barn som i tidig ålder fått orättvisa betyg, eller betyg som de upplever som orättvisa. Det i sin tur riskerar att barnen tappar motivationen. 

Ja, många barn som verkar oengagerade har troligen misslyckats så många gånger att de inte längre orkar, och de har inte fått stöd vare sig hemifrån eller från skolan. 

Om man känner att man inte har möjlighet att klara det som förväntas ger man ju upp.

• TvillingmammaVästgöte

TS : varför vore det så farligt med en gymnasieexamen med D och E i betyget?
    Det är ju godkänt? Då får man en examen.

Vem tittar på betyg idag när de anställer? Till högskolan kan man söka med högskoleprovet.

• Anonym (komer)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 12:24:28 följande:

Så funkar ju inte alla, för en del så dödar de motivationen. I synnerhet om man känner att betygen inte är rättvisa (vilket de ofta inte är). 

Det är också viktigt att veta vad betygen är och vad de är till för: de är en inträdesbiljett till högre studier, inte ett mått på någons värde eller knappt ens på  kunskaperna de påstås mäta.

Eftersom de nationella proven rättas av samma lärare som sätter betygen så är de inte särskilt säkra kontroller för att betygen är korrekta. Vi vet dessutom att friskolor gärna sätter glädjebetyg för att betygen är en del i marknadsföringen i vårt skolsystem. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (komer) skrev 2025-06-13 14:17:16 följande:
    Så funkar ju inte alla, för en del så dödar de motivationen. I synnerhet om man känner att betygen inte är rättvisa (vilket de ofta inte är). 

Det är också viktigt att veta vad betygen är och vad de är till för: de är en inträdesbiljett till högre studier, inte ett mått på någons värde eller knappt ens på  kunskaperna de påstås mäta.

Eftersom de nationella proven rättas av samma lärare som sätter betygen så är de inte särskilt säkra kontroller för att betygen är korrekta. Vi vet dessutom att friskolor gärna sätter glädjebetyg för att betygen är en del i marknadsföringen i vårt skolsystem. 
    Handelshögskolans rektor har ju sagt just det. Att betygen inte alls är rättsäkra. Handels har haft problem med massor av elever som kommit in med toppbetyg från Stockholms så kallade Elitskolor, som inte har haft de kunskaper de förväntats ha när de har börjat på Handelshögskolan, som verkligen är just en elitskola. Han nämnde uttryckligen i en intervju att problemet är extra  tydligt för ett antal högprofilerade skolor i Stockholm, som ger höga betyg utan tillräckliga kunskaper. 
    Därför har Handelshögskolan nu infört ett extra krav. För att ha möjlighet att bli antagen måste man ha ett högskoleprovsresultat på 1,25. Om du inte har det kan du alltså inte bli antagen till Handelshögskolan i Stockholm. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (komer) skrev 2025-06-13 14:17:16 följande:

Det går inte att hitta lösningar som funkar bäst för alla eftersom människor är olika. Man får välja det som är bäst för de flesta och försöka stötta de andra på bästa sätt. Tror inte att en skola utan betyg är det bästa för någon större grupp elever. 

Fast inträdesbiljetten har ju med färdigheter och kunskap att göra, att välja ut de bästa till utbildningar många vill gå och att se till att eleverna har kunskapen som krävd får att klara utbildningen.

Vet inte hur stora problemen med felaktiga betyg är. Kanske borde flera lärare vara inblandade när nationelks prov blir betyg. 
  • Anonym (?)

Oavsett betygssystem så kommer det alltid vara att vissa kommer in och andra inte.

Olika system kan ge olika resultat men ger inte fler platser på högskolan/gymnasiet.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 14:32:38 följande:
    Det går inte att hitta lösningar som funkar bäst för alla eftersom människor är olika. Man får välja det som är bäst för de flesta och försöka stötta de andra på bästa sätt. Tror inte att en skola utan betyg är det bästa för någon större grupp elever. 

Fast inträdesbiljetten har ju med färdigheter och kunskap att göra, att välja ut de bästa till utbildningar många vill gå och att se till att eleverna har kunskapen som krävd får att klara utbildningen.

Vet inte hur stora problemen med felaktiga betyg är. Kanske borde flera lärare vara inblandade när nationelks prov blir betyg. 
    Väldigt många skolor gör ju också avsteg från det nationella provet, ofta ger de högre betyg än nationella provet, sällan ett sämre.
    Skolinspektionen gjorde en undersökning på detta och hittade mängder med skolor som satte felaktiga betyg. Inte bara friskolor utan även kommunala skolor, Katedralskolan i Uppsala kommer jag ihåg var en av dem. En gammal anrik och kommunal skola som man inte skulle ha misstänkt att de sätter glädjebetyg 
  • Anonym (Em)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-13 14:37:30 följande:
    Väldigt många skolor gör ju också avsteg från det nationella provet, ofta ger de högre betyg än nationella provet, sällan ett sämre.
    Skolinspektionen gjorde en undersökning på detta och hittade mängder med skolor som satte felaktiga betyg. Inte bara friskolor utan även kommunala skolor, Katedralskolan i Uppsala kommer jag ihåg var en av dem. En gammal anrik och kommunal skola som man inte skulle ha misstänkt att de sätter glädjebetyg 
    Då får man jobba för ett system som ger mer rättvisa betyg. Är ingen expert så svårt att avgöra vad som krävs. Enda alternativet är inte att avskaffa betygen.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (?) skrev 2025-06-13 14:35:00 följande:

Oavsett betygssystem så kommer det alltid vara att vissa kommer in och andra inte.

Olika system kan ge olika resultat men ger inte fler platser på högskolan/gymnasiet.

Nej, men det bör ju vara så rättssäkert som möjligt. 

Rektor på Handelshögskolan reagerade när Handels började fyllas av elever från 4-5 gymnasier i Stockholm, som sedan visade sig inte ha de kunskaper som förväntades. 

Det sänkte Handelshögskolans utbildningskvalitet och det var också väldigt rättsosäkert , elever från mindre orter ute i landet hade inte någon möjlighet längre att konkurrera med dem som fått glädjebetyg från så kallade elitskolor i Stockholm. Notera att de enligt rektorn inte hade rätt kunskaper med sig från gymnasiet. Därför infördes kravet om minst 1,25 på högskoleprovet. 
  • Anonym (Fill)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-13 13:58:02 följande:

TS : varför vore det så farligt med en gymnasieexamen med D och E i betyget?
    Det är ju godkänt? Då får man en examen.

Vem tittar på betyg idag när de anställer? Till högskolan kan man söka med högskoleprovet.

Tänker att man inte kan söka med betygen? Med D och E. Klart att högskoleprovet går. Dock verkar det svårt.
  • Anonym (komer)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 14:32:38 följande:

Nej, et är ingen som sagt att en skola utan betyg är bra eller att föredra. Utan diskussionen var väl om hur mycket fokus man ska lägga på betygen i samtal och samvaro med ungdomarna? 

Inträdesbiljetten (betygen) borde absolut vara kopplad till kunskaperna, men med dagens skolsystem i kombination med betygssystemet så är det inte så. 

Därför är det viktigt att inte låta eventuella dåliga betyg döda ungdomens framtidstro och självkänsla. Och ibland kanske inte heller låta bra betyg stiga ungdomen åt huvudet. 

Problemen med felaktiga betyg är mycket stora. Läs på lite, du kommer att bli mörkrädd. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fill) skrev 2025-06-13 14:56:59 följande:
    Tänker att man inte kan söka med betygen? Med D och E. Klart att högskoleprovet går. Dock verkar det svårt.

Högskoleprovet är inte svårt om man går en högskoleförberedande gymnasieutbildning och tillgodogör sig utbildningen. 

Men det finns ju andra utbildningar än de vanliga högskoleutbildningarna också . Tex yrkeshögskola . Eller att göra militärtjänst och få utbildning inom försvaret. Möjligheterna är stora. 

Svar på tråden Elev som går ut 9 an