• Anonym (Kund i Hemköpsbutik)

Vad tycker ni om en kassörska som igonerar er ?

Ok låt mig dra det kort. Igår skulle jag och sambon handla i en lagom stor Hemköp butik. Det var bara vi och en till i butiken som handlade. Kassörskan har ett samtal med en kollega. När vi kommer fram till kassan fortsätter kassörskan samtalet med kollegan medan hon scannar våra varor utan att säga hej eller knappt uppmärksama oss. 

Detta beteende stör mig enormt så jag säger HEJ med en hög röst för att markera. Min sambo som är lite yngre markerar att hon inte är på "min sida", går ut och säger sedan att jag överdriver, att jag ska låta kassörskan prata med sin kollega och inte reagera sådär. De har det ju inte så lätt med alla jobbiga människor som de måste ta hand om... (hennes argument ) 

Sedan började vi bråka om det... 

I min värld är det helt sjukt beteende. Men kanske har jag för höga krav på omgivningen eller för stort uppmärksamhetsbehov ? I alla fall är det så om man ska tro sambon. 

I min värld är det helt rimligt att förvänta sig att man som servicepersonal avbryter samtalet med kollegan, tar och uppmärksammar kunden och sedan fortdättter samtalet med kollegan när kunden är klar. 

Tycker det är något av en självklarhet. 

Nyfiken på vad ni tycker där ute ? 

• Svar på tråden Vad tycker ni om en kassörska som igonerar er ?
  • Anonym (Serviceminded)
    Anonym (M) skrev 2025-06-13 13:49:35 följande:

Jag håller helt med dig i sakfrågan. Det är alldeles för vanligt att kassörskor pratar med kollegor om ditten och datten medan de scannar kundens varor och tar betalt. En annan variant är när föregående kund är någon de känner privat och de fortsätter prata med dem fast de betjänar nästa kund.

I en butik är god service A och O. Att hälsa, svara på frågor och se sina kunder är nyckeln till att de ska återkomma om och om igen. Det vet alla butikschefer värda sin titel.

Sen var det väl onödigt att du och din flickvän skulle börja bråka som ett resultat av detta. Man får välja sina strider, det kanske hade räckt att knyta näven i fickan denna gång.

Butikschefer verkar dock inte vara så noga med att instruera sina anställda om sådant som bemötande av kunder, eller så nonchalerar de anställda chefens uppmaningar.
  • Anonym (Vire)

Kassören på systemet lät stressad och less idag. Jag sken upp inombords och tänkte "Vad skönt, en människa!". Det är sådana jag vill uppleva. Inte personer som får betalt för att låtsas vara trevliga.

• Anonym (123456)
    Anonym (Vire) skrev 2025-06-13 17:02:19 följande:

Kassören på systemet lät stressad och less idag. Jag sken upp inombords och tänkte "Vad skönt, en människa!". Det är sådana jag vill uppleva. Inte personer som får betalt för att låtsas vara trevliga.

Då har du valet att sluta handla i de affärer där du blir trevligt, eller som du tror, låtsastrevligt bemött.
  • Anonym (Silje)
    Anonym (Oj) skrev 2025-06-13 13:46:46 följande:

Du förstår inte det sociala spelet?

Om du inte själv kan bjuda till när du vill ha hjälp av personalen så förvänta dig inget tillbaka. 

Om en kund inte ens orkar titta på kassörskan så har kassörskan ingen att säga hej till. 

Vill du bli vänligt bemött så bete dig vänligt. 

Normalt är ju att kassörskan avbryter samtalet med kollegan, hejar  och sedan registrerar varorna. Undantaget är om de är i en livlig diskussion om vem som ska bemamna vilken del av affären. Det vill säga akut arbetsrelaterat.

Men eftersom det var tomt i affären, så var det ju inget som brådskade.

Man kan välja om man vill markera eller ej tycker jag. Det var inte jättekonstigt av dig att markera. Man brukar som kassör ändå ge ögonkontakt och nicka, trots att man talar med en kollega. Man vill iju nte bli behandlad som om man inte finns!
  • Anonym (qwerty)

Det mest barnsliga jag läst idag.
    Grattis, du är en barnunge desperat efter uppmärksamhet.
    Hon scannade dina varor. Hon gjorde sitt jobb. Gå vidare i livet.

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Kund i Hemköpsbutik) skrev 2025-06-13 05:06:02 följande:
    Vad tycker ni om en kassörska som igonerar er ?

Ok låt mig dra det kort. Igår skulle jag och sambon handla i en lagom stor Hemköp butik. Det var bara vi och en till i butiken som handlade. Kassörskan har ett samtal med en kollega. När vi kommer fram till kassan fortsätter kassörskan samtalet med kollegan medan hon scannar våra varor utan att säga hej eller knappt uppmärksama oss. 

Detta beteende stör mig enormt så jag säger HEJ med en hög röst för att markera. Min sambo som är lite yngre markerar att hon inte är på "min sida", går ut och säger sedan att jag överdriver, att jag ska låta kassörskan prata med sin kollega och inte reagera sådär. De har det ju inte så lätt med alla jobbiga människor som de måste ta hand om... (hennes argument ) 

Sedan började vi bråka om det... 

I min värld är det helt sjukt beteende. Men kanske har jag för höga krav på omgivningen eller för stort uppmärksamhetsbehov ? I alla fall är det så om man ska tro sambon. 

I min värld är det helt rimligt att förvänta sig att man som servicepersonal avbryter samtalet med kollegan, tar och uppmärksammar kunden och sedan fortdättter samtalet med kollegan när kunden är klar. 

Tycker det är något av en självklarhet. 

Nyfiken på vad ni tycker där ute ? 

Ja, alltså, du har ju rätt i sak, men är det en så stor grej egentligen? Är det liksom en hill you need to die on? Jag hade nog också känt att det var otrevligt, men jag hade inte heller brytt mig nåt särskilt att behöva "markera" eller börjat bråka med min partner om vem som hade rätt.
  • Anonym (O)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 14:01:28 följande:
    Är ju inte samma människor. Kunder vill generellt att kassörskan hälsar. Sen finns det kunder som inte vill ha kontakt alls och därför inte hälsar på butikspersonal.
    Även om man är en av de få som hatar att ha interaktion med andra människor så finns det ändå normal hyfs som alla bör förhålla sig till. Är det så otroligt jobbigt att hälsa på en kund, då byter man jobb.
    Som kund kan det väl inte vara så väldigt svårt som att ge en nick eller säga hej? Är det så himla svårt att bete sig i samhället så får väl den som vägrar hälsa beställa hem sin mat. Kanske får äran att glo lite nedlåtande på budet istället för ett hej? 
    Eller varför inte anstränga sig lite ibland? Alla behöver göra saker det ogillar ibland. Att hälsa när någon hälsar på en eller när man vill ha en tjänst är inte för mycket begärt av någon.
  • Anonym (O)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-06-13 20:29:48 följande:

Det mest barnsliga jag läst idag.
    Grattis, du är en barnunge desperat efter uppmärksamhet.
    Hon scannade dina varor. Hon gjorde sitt jobb. Gå vidare i livet.

I alla yrken med kund/klient/patient-kontakt ingår det att vara trevlig mot kund.
    Brukar du ignorera de människor som du jobbar för/åt och hur bra skulle det gå?

En mäklare som vägrar hälsa på husköparna. En läkare som vägrar hälsa på patienterna eller en personlig tränare som vägrar hälsa på sin klient och hellre samtalar med kollegan. Det kunde vara skäl för uppsägning efter för många klagomål.

Att börja bråka med sin flickvän för att man tycker olika om service är däremot väldigt onödigt.
  • Anonym (123456)
    Anonym (O) skrev 2025-06-14 12:45:37 följande:
    I alla yrken med kund/klient/patient-kontakt ingår det att vara trevlig mot kund.

En mäklare som vägrar hälsa på husköparna. En läkare som vägrar hälsa på patienterna eller en personlig tränare som vägrar hälsa på sin klient och hellre samtalar med kollegan. Det kunde vara skäl för uppsägning efter för många klagomål.

Att börja bråka med sin flickvän för att man tycker olika om service är däremot väldigt onödigt.
    Det var ju flickvännen som började bråka med TS om detta, inte tvärtom.
  • Anonym (C)
    Anonym (O) skrev 2025-06-14 12:45:37 följande:

Otroligt onödigt.
  • Anonym (O)
    Anonym (123456) skrev 2025-06-16 19:19:42 följande:
    Det var ju flickvännen som började bråka med TS om detta, inte tvärtom.
    Den ena började och båda fortsatte kanske?

Okej, jag hade glömt det från ts faktiskt.
  • Anonym (Vire)
    Anonym (123456) skrev 2025-06-13 18:55:03 följande:
    Då har du valet att sluta handla i de affärer där du blir trevligt, eller som du tror, låtsastrevligt bemött.
    Låter oerhört opraktiskt. Jag står förstås ut med falskspelet om det innebär att jag slipper ta en lång omväg för att handla mjölk. 
  • Anonym (Meh)

Kunde inte bry mig mindre, så länge hon scannar varorna och tar betalt. 

• Anonym (123456)

Ja då väljer du ju att belöna beteendet som inte är önskvärt från din sida

Finns det en affär som ligger en omväg från dig där de är otrevliga mot kunderna?

Anonym (Vire) skrev 2025-06-26 09:46:06 följande:
    Låter oerhört opraktiskt. Jag står förstås ut med falskspelet om det innebär att jag slipper ta en lång omväg för att handla mjölk. 
  • Anonym (Service-minded)

Är själv kassörska i en större matbutik sedan många år. Självklart pratar man inte med en kollega när man har kund framför sig. Man säger alltid hej och fokuset ligger på att scanna alla varor rätt samt att vara trevlig och service-minded mot kunden. Så du har helt rätt TS. Tyvärr har jag sett det beteende som du beskriver många gånger hos mina yngre kolleger. Vissa förstår helt enkelt inte hur man är service-minded och hur man bör agera som kassörska. Jag tycker att du gjorde rätt, vissa behöver lära sig. 

• Anonym (Serviceminded)
    Anonym (Service-minded) skrev 2025-06-27 16:33:19 följande:

Är själv kassörska i en större matbutik sedan många år. Självklart pratar man inte med en kollega när man har kund framför sig. Man säger alltid hej och fokuset ligger på att scanna alla varor rätt samt att vara trevlig och service-minded mot kunden. Så du har helt rätt TS. Tyvärr har jag sett det beteende som du beskriver många gånger hos mina yngre kolleger. Vissa förstår helt enkelt inte hur man är service-minded och hur man bör agera som kassörska. Jag tycker att du gjorde rätt, vissa behöver lära sig. 

Jag blir förvånad över att de inte lär sig detta i sina utbildningar, eller får direktiv av butikscheferna, eller så skiter de bara i det? De går tid bara för att göra sina jobb och inget mer, och det är "jobbigt" att vara trevlig och social gentemot kunderna?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Serviceminded) skrev 2025-06-28 11:15:45 följande:
    Jag blir förvånad över att de inte lär sig detta i sina utbildningar, eller får direktiv av butikscheferna, eller så skiter de bara i det? De går tid bara för att göra sina jobb och inget mer, och det är "jobbigt" att vara trevlig och social gentemot kunderna?
    Det enda man med säkerhet kan konstatera är att TS lägger alldeles för mycket fokus på en alldaglig situation som denna.
  • Anonym (123456)
    Anonym (Man) skrev 2025-06-28 11:50:28 följande:
    Det enda man med säkerhet kan konstatera är att TS lägger alldeles för mycket fokus på en alldaglig situation som denna.
    Det vet du väl inte. Hur mycket av sin tid och kraft har gått åt till det här? Hur vet du att han inte fokuserar mycket mer på andra saker i sitt liv? Man kan ju ha flera bollar i luften samtidigt och dessutom har han väl inte skrivit i tråden på länge
Svar på tråden Vad tycker ni om en kassörska som igonerar er ?