• Anonym (ångest)

Orolig att min 4 åring har leukemi

Hej, min dotter på 4 år har nu i snart tre dagar haft hög feber samt klagat på huvudvärk, ont i magen och ont i benen. Hon har inga förkylningssymtom överhuvudtaget. Hon ser blek och hängig ut. 

Idag var vi med henne på VC och dom hittade inget avvikande men tog heller inga prover utan om febern ej ger med sig så skulle vi återkomma. 

Tycker hon innan hon blev sjuk haft en ganska bra aptit. Ätit stora portioner och aldrig sovit på dagarna. Varit pigg men ibland förstås känts trött och sagt att hon fryser. Ibland hoppat över middag. 

Just nu sitter hon i badkaret med sin lillasyster och busar och stojar och skriker men hon har också fått en alvedon för ett par timmar sedan. 

Jag kan inte koppla bort tanken på leukemi. Just pga hög feber och ont i skelettet/benen samt magen. Det verkar framförallt komma i samband med att febern stiger. 

Bör vi stå på oss och söka vård igen? 

• Svar på tråden Orolig att min 4 åring har leukemi
  • Anonym (ångest)

Hon är verkligen blek. Inga blåmärken eller så mer än några enstaka men hon ser inte frisk ut just nu. Men blekheten/hängigheten kanske kan kvarstå några dagar eftersom hon hade hög feber? Eller vad ska vi förvänta oss? Ska vi söka så dom får ta prover?

• Anonym (Monkey boy)
    Anonym (ångest) skrev 2025-06-20 10:54:41 följande:

Hon är verkligen blek. Inga blåmärken eller så mer än några enstaka men hon ser inte frisk ut just nu. Men blekheten/hängigheten kanske kan kvarstå några dagar eftersom hon hade hög feber? Eller vad ska vi förvänta oss? Ska vi söka så dom får ta prover?

Inte söka. Har du aldrig hört talas om någon som varit sjuk och hängig en längre tid? Jag hoppas din dotter inte märker hur nojig du är.
  • Anonym (ångest)
    Anonym (Monkey boy) skrev 2025-06-20 12:33:56 följande:
    Inte söka. Har du aldrig hört talas om någon som varit sjuk och hängig en längre tid? Jag hoppas din dotter inte märker hur nojig du är.
    Det konstig är ju att hon inte är ?sjuk?. Hon har haft oförklarlig feber i nästan tre dygn och nu är hon fortsatt väldigt blek och hängig och orkeslös. Då bör man väl börja fundera på orsak..,
  • Anonym (LL)

Har du haft hälsoångest förut?

Hur hanterade du det förra gången?

• Anonym (ångest)
    Anonym (LL) skrev 2025-06-20 16:28:08 följande:

Har du haft hälsoångest förut?

Hur hanterade du det förra gången?

du menar att leukemi är långsökt och att det är jag som har hälsoångest? 
  • Anonym (J)
    Anonym (ångest) skrev 2025-06-20 16:29:06 följande:
    du menar att leukemi är långsökt och att det är jag som har hälsoångest? 
    Ja.
  • Anonym (Monkey boy)
    Anonym (ångest) skrev 2025-06-20 12:55:59 följande:
    Det konstig är ju att hon inte är ?sjuk?. Hon har haft oförklarlig feber i nästan tre dygn och nu är hon fortsatt väldigt blek och hängig och orkeslös. Då bör man väl börja fundera på orsak..,
    Absolut. På orsakslistan bör leukemi komma väldigt långt ner. 

Chilla helt enkelt, i allmänhet.
  • Anonym (M)
    Anonym (ångest) skrev 2025-06-20 10:53:36 följande:

Tack det ni skriver lugnar mig ordentligt. Men att hon är så blek? Trots feberfri två dagar. Hon har varit seg hela morgonen och det känns sådär att flyga ikväll. Ingen feber dock och inte ont någonstans men absolut inte helt hundra. 

Inte alls ovanligt efter att man varit sjuk. 
  • Anonym (M)
    Anonym (ångest) skrev 2025-06-20 10:53:36 följande:

Tack det ni skriver lugnar mig ordentligt. Men att hon är så blek? Trots feberfri två dagar. Hon har varit seg hela morgonen och det känns sådär att flyga ikväll. Ingen feber dock och inte ont någonstans men absolut inte helt hundra. 

Inte alls ovanligt efter att man varit sjuk. 
  • Anonym (M)
    Anonym (ångest) skrev 2025-06-20 10:54:41 följande:

Det är normalt att vara blek, hängig och trött efter sjukdom. Inget man behöver ta prover av. 

Som sagt, hade de misstänkt leukemi så hade ni varit inlagda på barnonkologen idag och definitivt inte kunnat åka på semester imorgon. 
  • Anonym (M)
    Anonym (ångest) skrev 2025-06-20 12:55:59 följande:
    Feber i tre dygn är pga att man är sjuk. Feber kommer när kroppen har en infektion, även en liten sådan som inte behöver märkas så mycket förutom att man får feber.  

Ta itu med din hälsoångest istället. 
Svar på tråden Orolig att min 4 åring har leukemi