• Anonym (Mens)

Friblödning mens

Hörde på tv i typ helgen att det blivit trendigt att friblöda, på sociala medier va många mycket upprörda, 

Friblöda innebär att man inte har något mensskydd under mensen utan man låter blodet rinna fritt. Dom som gör detta kan uppleva att dom har mindre mensvärk. Dom som är upprörda skriver att man inte ska förstöra människor möbler. 

Jag har friblött i 15 års tid och förstör inga möbler. Jag har väldigt lite mensblod och det håller sig mer innanför blygläpparna så det kommer på sin höjd en fläck som är som en tredjedel av nageln på mitt lillfinger så trosorna under en hel mensperiod. Kan inte se någon anledning till mensskydd. Hur kan detta vara så upprörande? 

• Svar på tråden Friblödning mens
  • EpicF
    Anonym (Örebro) skrev 2025-06-20 08:29:33 följande:

Hur skulle menavärken bli mindre av att blöda i trosorna jämfört med att blöda i en binda?

Psykologiskt. Eller att de blöder lite. De flesta som har lite mensblödningar har också mindre menssmärtor. 
  • EpicF
    Anonym (Mens) skrev 2025-06-20 09:46:10 följande:
    Ja det Är det? det är ju lika rimligt som att man inte bjuder hem någon allmänt med mens 
    För att? 
  • EpicF
    Anonym (Mens) skrev 2025-06-20 17:03:46 följande:
    Ja alltså det här är ju ingen uppmaning till folk att man ska friblöda. Jag tycker mer att det är roligt att andra blir så upprörda över själva företeelsen 
    Handlar nog mer om att man inte förstår begreppet eller helt enkelt är kvinnor med stora mensblödningar. 
  • Anonym (Örebro)
    EpicF skrev 2025-06-21 15:52:24 följande:
    Psykologiskt. Eller att de blöder lite. De flesta som har lite mensblödningar har också mindre menssmärtor. 
    Psykologiskt absolut men hur annars?
    Ingen skillnad att blöda i trosorna mot i en binda.
  • burleskburkläsk

En Fredags tråd igen...är det samma snubbe som alltid skapar trådar som rör att kvinnor skall förnedras?...tycker jag känner igen en del här...

Sluta rota i kvinnors huvuden!

Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • EpicF
    Anonym (Örebro) skrev 2025-06-21 16:02:42 följande:
    Psykologiskt absolut men hur annars?
    Ingen skillnad att blöda i trosorna mot i en binda.
    Mindre blödning ger oftast mindre mensmärtor. 

Det är luftigare att inte ha binda jämfört med att ha binda. Men det i sig påverkar nog knappast menssmärtor. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Marie) skrev 2025-06-20 09:52:33 följande:
    Jag förstår inte heller. Vad gör det dig om din gäst eventuellt har en pytteliten fläck i trosorna? 
    Det kan kontaminera min soffa. Som är vit.
    Plus  att hunden inte klarar av doften och blir alldeles galen.
  • Aliona
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-06-21 19:27:07 följande:
    Brukar du ha koll på dina gästers menscykler och mensskydd? Tamponger kan lätt läcka, kvinnor som har oregelbunden mens kan få den när de minst anar det, och doften lär vara minst lika stark från bindor som från slidan. 
  • Anonym (Marie)
    Nej, det kan det inte när någon blöder så lite som TS gör.

Du löper betydligt större risk att få fläckar i soffan om jag sitter där med mensskydd än om TS sitter där utan. 
  • Anonym (Mens)
    Känns inte som att jag skulle vilja komma hem till dig alls, men med tanke på att mensblodet är mellan mina blygläppar, jag har vita trosor och det finns normalsätt inte en fläck i dessa, vad skulle skillnaden vara? Eftersom det inte kommer något i trosan så blir det bara varmt och svettigt, för något som inte används och en tampong skulle enbart göra underlivet torrt och i obalans. Inga vinster för mig. 
  • EpicF
    Tyvärr vanligt bland hundar 🙈
  • EpicF
    Aliona skrev 2025-06-21 19:37:13 följande:
    Brukar du ha koll på dina gästers menscykler och mensskydd? Tamponger kan lätt läcka, kvinnor som har oregelbunden mens kan få den när de minst anar det, och doften lär vara minst lika stark från bindor som från slidan. 
    Om man har hund så kan man lätt märka om ens gäster har sin period 😅 Dock inget man normalt sätt kommenterar. 

De flesta vet nog inte om deras vänner är sk friblödare eller inte... jag har dock aldrig fått några mensfläckar på mina möbler och inte heller märkt att mina vänner skulle ha blodiga kläder. Men de kan fortfarande vara sk friblödare. 
Svar på tråden Friblödning mens