• Anonym (B)

Sämsta/lägsta löneförhöjningen

Jag får alltid höra på jobbet av alla kollegor hur bra jag är, hur fint jag gör. Boende gillar mig. Gillar inte att skryta men skulle faktist inte kunna komma på en anledning till att facket och min arbetsgivare ville ge mig lägsta beloppet som kommunal hade, runt 600 kr. 

En anledning jag kan komma på är att jag inte gick på medarbetarsamtalet och jag får skylla mig själv. Chefen bad oss boka in och jag gjorde aldrig det. Men borde inte kommunal eller chefen gå ut med att går man inte på samtalet får man lägst???
    känner mig så jäkla besviken, mest på facket som bara accepterar det  inte en extra krona skulle jag ha  

nej jag kan såklart inte veta än vad det beror på. Men har svårt att tro att det beror på mina prestationer då jag alltid får höra hur nöjda alla är och hur fint det är när jag jobbat. Städar och gör extra fint, bakar till mötena osv. 

• Svar på tråden Sämsta/lägsta löneförhöjningen
  • Anonym (B)
    Anonym (J) skrev 2025-06-22 18:06:46 följande:
    Samma här! De säger ju alltid att medarbetarsamtal pratar man om hur man trivs. Det är inget som de ska basera lönen på. Utan det handlar om hur man trivs och hur mycket man har att göra typ.

Men så verkar det ju vara!? 
    Exakt. Det är vad jag trodde att samtalet gick ut på, det är vårt samtal. Inte sånt lönen ska baseras på, sånt gör vi under lönesamtalet. Där pratar vi utvecklingsområden m.m.  
  • Anonym (B)
    Anonym (J) skrev 2025-06-22 18:08:22 följande:

Den som skriker högst får mest, sägs det. Och så är det troligrvis.

Mm...har haft kollegor som är riktigt bra snackare. Det är typ det enda dom är duktiga på om man säger så. Eftersom vi har en pott har andra flitiga arbetare fått mindre, men som är sämre på att prata för sig. 
  • Anonym (M)

Jag brukar få upp lönen ca 800-1200 kr om året. Jobbar kommunalt. Detta år hotade jag i princip med att byta jobb om jag inte fick upp lönen mer. Fick då upp den 2000 kr. Trodde ärligt inte att det skulle gå att få upp lönen genom att göra så. Men tog det som att arbetsgivaren verkligen ville ha kvar mig, och jag slutade söka andra tjänster efter den löneförhöjningen.

• EpicF
    Anonym (J) skrev 2025-06-22 18:07:16 följande:
    Om chefen säger att man är så oerhört duktig där med då? Men ändå ingen höjning. 
    Då är något fel. 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2025-06-22 18:06:46 följande:
    Samma här! De säger ju alltid att medarbetarsamtal pratar man om hur man trivs. Det är inget som de ska basera lönen på. Utan det handlar om hur man trivs och hur mycket man har att göra typ.

Men så verkar det ju vara!? 
    Medarbetarsamtal är mycket mer än att diskutera hur man trivs. 
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-06-22 18:19:16 följande:

Som här då. 

Min arbetsledare satte kval på mig fast jag tackade ja till två nattpass, dessa gav mig 10500 rent (Har ingen hög lön men man tjänar otroligt bra då) Börjar nu i efterhand tro att hon visste om detta med min lön och ville kompensera lite. Hon har alltid gillat mig och sett vad jag gör jämfört med andra. 

Varför skulle hon inte sätta kval?
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2025-06-23 00:16:04 följande:
    Varför skulle hon inte sätta kval?
    För att jag tackade ja, hade jag sagt nej skulle hon beordrat in mig och först då har jag rätt till kval. Men jag behövde pengarna och risken finns att det går vidare till nån annan då. 
  • Anonym (B)
    Anonym (M) skrev 2025-06-23 00:09:13 följande:

Jag brukar få upp lönen ca 800-1200 kr om året. Jobbar kommunalt. Detta år hotade jag i princip med att byta jobb om jag inte fick upp lönen mer. Fick då upp den 2000 kr. Trodde ärligt inte att det skulle gå att få upp lönen genom att göra så. Men tog det som att arbetsgivaren verkligen ville ha kvar mig, och jag slutade söka andra tjänster efter den löneförhöjningen.

Härligt ❤️
  • Anonym (B)

Dom där 400 kr kommer jag få igen per månad nu när jag går ut facket. Känns bra. är övertygad om vem från facket som förhandlat för mig och hon sa inte ett ord om att det skulle påverka min lön, bara att det är bra om man går. Så sitter hon där med min chef och accepterar att jag inte ska ha en spänn. 

• EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-06-23 00:26:42 följande:
    För att jag tackade ja, hade jag sagt nej skulle hon beordrat in mig och först då har jag rätt till kval. Men jag behövde pengarna och risken finns att det går vidare till nån annan då. 
    Du kan ha rätt till kval även om du frivilligt tackade ja. Vilket du uppenbarligen också hade. 
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2025-06-23 00:59:49 följande:
    Du kan ha rätt till kval även om du frivilligt tackade ja. Vilket du uppenbarligen också hade. 
    I och med att min arbetsledare la in kval så kan man tolka det så ja, men det är ju för att hon inte var ärlig med hur det gick till. Hade det gått korrekt till så skulle jag inte fått kval eftersom jag gick med på det frivilligt. 
  • Anonym (B)

ringde kommunal precis och tydligen har alla fått 600

resretande inte är förhandlat än, resterande 400🥰🤣🤣eller ev mer. 

• EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-06-23 08:35:32 följande:
    I och med att min arbetsledare la in kval så kan man tolka det så ja, men det är ju för att hon inte var ärlig med hur det gick till. Hade det gått korrekt till så skulle jag inte fått kval eftersom jag gick med på det frivilligt. 
    Du fick kval för att du tackade ja till ett jobba utöver din ordinarie arbetstid, och hade rätt till stt få kval. Du hade fått kval även om du hade blivit inbeordrad. 

Förövrigt så är krävs det särskilda skäl för att få beordra in anställa på övertid. Så hade tackat nej, så hade hon frågat nästa man. 
  • Jemp
    Anonym (B) skrev 2025-06-23 08:42:13 följande:

ringde kommunal precis och tydligen har alla fått 600

resretande inte är förhandlat än, resterande 400🥰🤣🤣eller ev mer. 

I all välmening kanske det är dags att skaffa dig bättre koll på löneprocessen?
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2025-06-23 11:33:15 följande:
    Du fick kval för att du tackade ja till ett jobba utöver din ordinarie arbetstid, och hade rätt till stt få kval. Du hade fått kval även om du hade blivit inbeordrad. 

Förövrigt så är krävs det särskilda skäl för att få beordra in anställa på övertid. Så hade tackat nej, så hade hon frågat nästa man. 

Fast inse att du har fel nångång! Inom kommunal och min verksamhet innebär KVALIFICERAD övertid att man är INBEORDRAD, inte att man frivilligt tackar ja. 

Varför så svårt att fatta? Jag jobbar inte ens heltid men det är däremot något facket fått igenom nu att även vi deltidsanställda ska kunna få övertid även när vi jobbar extra. Du har fel, och bara för att det funkar så på ditt jobb betyder det inte att det är så överallt. jag ringde t.ex. facket den gången och frågade och då sa han bokstavligen att det hade krävts en inbeordring för att få kval  

• Anonym (B)
    Jemp skrev 2025-06-23 12:34:11 följande:
    I all välmening kanske det är dags att skaffa dig bättre koll på löneprocessen?
    Absolut 
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-06-23 19:34:18 följande:

Fast inse att du har fel nångång! Inom kommunal och min verksamhet innebär KVALIFICERAD övertid att man är INBEORDRAD, inte att man frivilligt tackar ja. 

Varför så svårt att fatta? Jag jobbar inte ens heltid men det är däremot något facket fått igenom nu att även vi deltidsanställda ska kunna få övertid även när vi jobbar extra. Du har fel, och bara för att det funkar så på ditt jobb betyder det inte att det är så överallt. jag ringde t.ex. facket den gången och frågade och då sa han bokstavligen att det hade krävts en inbeordring för att få kval  

Ja, man för det kval även vid inbeordning. Onbeordning ska dock bara ske vid särskila tillfällen. 
    Men man kan också få kval även om man frivilligt tackar ja, om man är berättigad det. Vilket du var. 

Facket har fel där. Men det är förvisso inte ovanligt....

Ja, i mina ögon har det alltid varit självklart att även deltidsanställda ska få övertid vid extrapris, och jag är väldigt glad att det numera är så. 
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2025-06-23 20:49:39 följande:
    Ja, man för det kval även vid inbeordning. Onbeordning ska dock bara ske vid särskila tillfällen. 
    Men man kan också få kval även om man frivilligt tackar ja, om man är berättigad det. Vilket du var. 

Facket har fel där. Men det är förvisso inte ovanligt....

Ja, i mina ögon har det alltid varit självklart att även deltidsanställda ska få övertid vid extrapris, och jag är väldigt glad att det numera är så. 
    På vilket vis var jag berättigad det då? Läser ingenstans att det är så. Men i så fall är det ju bra 🤗
Svar på tråden Sämsta/lägsta löneförhöjningen