• Issax93

Misstänkt utomkvedshavandeskap

ej!
    hoppas innerligt någon kan ta sig tid o läsa detta. samt hitta någon som kanske vart med om liknande! 

jag har testat äl-test för att hitta min ögglossning efter p-pillerStopp. Jag fick blödning efter pillerstopp. Började sen med äl-test som aldrig gav fullt utslag. Hade dock tecken på öl och hade samlag dessa dagar. Tog sen ett graviditetstest dagen hos förväntad mens som visade negativt. Fick sen mens precis som vanligt, riklig i två dagar och sen mindre sista dagarna. mensen började 2/6 och slutade 6/6. kände sen av ägglossning kort därefter den 10/6 men fick ingen fullstegring fören 12/6. Testet blev svagare 13/6 men när jag tog det som skulle varit sista blev det jättepositivt fanns knappt färg till kontrollstrecket. 14/6 på kvällen plussade jag och visade sig vara gravid.Den 16/6 visade clear blue 2-3 gravid. Fick samma dag blod På pappret när jag varit på toa. Detta fortsatte under förmiddagarna tis och ons. På tisdagen var jag på gyn för att kolla. De såg inget i livmodern men hinnan var tjock o hon såg att jag haft äl. Fick ta hcg som visade 330. fick sen på torsdagen ta nytt hcg som visade 270. Läkaren misstänker PUL alt utomkvedshavandeskap. 

har nu ingen blödning. Har motvärk o ömma bröst. 

ska ta nytt hcg på torsdag nästa vecka 

någon som vart med om liknande?

• Svar på tråden Misstänkt utomkvedshavandeskap
  • Anonym (Anonym)

När jag hade utomkveds hade jag bruna flytningar och fick stark smärta på ena sidan, det låter mer som ett vanligt missfall för dig men eftersom hcg är så lågt går det ju inte att se vart det sitter, först när hcg är över 1000 kan man se fostret. Förhoppningsvis fortsätter det sjunka  för dig utan komplikationer!

• Vallmo93
    Issax93 skrev 2025-06-21 19:47:56 följande:
    Misstänkt utomkvedshavandeskap

ej!
    hoppas innerligt någon kan ta sig tid o läsa detta. samt hitta någon som kanske vart med om liknande! 

jag har testat äl-test för att hitta min ögglossning efter p-pillerStopp. Jag fick blödning efter pillerstopp. Började sen med äl-test som aldrig gav fullt utslag. Hade dock tecken på öl och hade samlag dessa dagar. Tog sen ett graviditetstest dagen hos förväntad mens som visade negativt. Fick sen mens precis som vanligt, riklig i två dagar och sen mindre sista dagarna. mensen började 2/6 och slutade 6/6. kände sen av ägglossning kort därefter den 10/6 men fick ingen fullstegring fören 12/6. Testet blev svagare 13/6 men när jag tog det som skulle varit sista blev det jättepositivt fanns knappt färg till kontrollstrecket. 14/6 på kvällen plussade jag och visade sig vara gravid.Den 16/6 visade clear blue 2-3 gravid. Fick samma dag blod På pappret när jag varit på toa. Detta fortsatte under förmiddagarna tis och ons. På tisdagen var jag på gyn för att kolla. De såg inget i livmodern men hinnan var tjock o hon såg att jag haft äl. Fick ta hcg som visade 330. fick sen på torsdagen ta nytt hcg som visade 270. Läkaren misstänker PUL alt utomkvedshavandeskap. 

har nu ingen blödning. Har motvärk o ömma bröst. 

ska ta nytt hcg på torsdag nästa vecka 

någon som vart med om liknande?

Hej, 
    Jag hade utomkvedshavandeskap i början av året. Jag hade negativt grav-test dagen innan mens, fick en ?vanlig mens? och plussade sen på gravtest några dagar efter mensen slutade. De nästkommande två veckorna hade jag sen smått bruna/lite blodiga flytningar, molvärk och ömma bröst. Allt detta kan ju såklart vara tecken på vanlig grav också, men det var mina långsamt stegrande gravtest som fick mig orolig. I vecka 7+5 hade jag bokat ett privat VUL där man inte kunde se något och jag fick åka till gynakuten för en PUL och sen konstaterades utomkvedshavandeskap. Jag hade aldrig ensidig smärta, och då gick ändå min äggledare sönder i slutändan?

Tyvärr låter det som det inte är en graviditet som kommer utvecklas bra för dig (med tanke på sjunkande hcg). Är såklart svårt för oss att säga om det är utomkveds eller missfall, men stå på dig med sjukvården med hcg-uppföljning och undersökningar. Jag fick ta flertalet med 48-timmars intervaller för att få utomkveds konstaterat. (Fredag, måndag, onsdag = konstaterat, torsdag osv). och så tidigt kunde de inte se det bra på ultraljudet (jag hade som mest 4000 hcg). De kunde bara se något litet som skulle eventuellt kunna vara en avvikelse på vänster sida - men det var först när min äggledare faktiskt började gå sönder som de kunde börja jämföra ultraljudsbilder och se hur det skiljde sig mellan veckorna.

Massa kramar och hoppas såklart att det inte är utomkvedshavandeskap ❤️ Skulle det vara det så är vi många här på familjeliv som varit igenom det och finns även en bra fb-grupp ❤️
  • Vallmo93
    Anonym (Anonym) skrev 2025-06-22 18:46:21 följande:

När jag hade utomkveds hade jag bruna flytningar och fick stark smärta på ena sidan, det låter mer som ett vanligt missfall för dig men eftersom hcg är så lågt går det ju inte att se vart det sitter, först när hcg är över 1000 kan man se fostret. Förhoppningsvis fortsätter det sjunka  för dig utan komplikationer!

Alla behöver inte ha ensidig smärta, jag hade mer molvärk centralt lågt. Och när min äggledare gick sönder och jag fick smärtor var den fortfarande lågt central, inte ensidig, vilket läkarna förklarade med att äggledarna ibland kan ligga mer i bakkant.

• Issax93

Åh tack för svar! 

låter nästan identiskt med hur jag har det. 

tycker smärtan är mindre. Men fortsatt motvärk mer eller mindre hela tiden. Inga blödningar. Men ser att testen blir svagare och clearblue med veckoindikator har ändrats från 2-3 till 1-2. tänker att det är positivt. Tänkte ringa gyn imorgon för har tusen frågor! 
    vet inte hur mycket pengar jag lagt på tester denna vecka.. det enda som förbryllar mig är varför ingen blödning kommer trots väldigt låga hcg värde enligt testerna jag tagit. Och att mina bröst börjat ömma samt att jag mår illa. Sen det faktum att läkaren sett att jag haft ägglossning vilket jag tolkar som nyligen eftersom hon såg det. 
    uppföljning kommer! Håller tummarna att kroppen sköter det här själv. 

• Vallmo93
    Issax93 skrev 2025-06-22 23:38:27 följande:

Åh tack för svar! 

låter nästan identiskt med hur jag har det. 

tycker smärtan är mindre. Men fortsatt motvärk mer eller mindre hela tiden. Inga blödningar. Men ser att testen blir svagare och clearblue med veckoindikator har ändrats från 2-3 till 1-2. tänker att det är positivt. Tänkte ringa gyn imorgon för har tusen frågor! 
    vet inte hur mycket pengar jag lagt på tester denna vecka.. det enda som förbryllar mig är varför ingen blödning kommer trots väldigt låga hcg värde enligt testerna jag tagit. Och att mina bröst börjat ömma samt att jag mår illa. Sen det faktum att läkaren sett att jag haft ägglossning vilket jag tolkar som nyligen eftersom hon såg det. 
    uppföljning kommer! Håller tummarna att kroppen sköter det här själv. 

Ja, och ska säga att min molvärk och de små blödningarna jag hade kom och gick första tiden. Så hade det inte varje dag. Samma sak med ömmande bröst, väldigt mycket vissa dagar och knappt något andra dagar.

Jag har aldrig haft missfall, bara utomkveds, så vågar inte uttala mig alltför mycket om det, men tycker att din hcg sänkning från 330 till 270 låter ganska långsamt sjunkande vilket också kan indikera för utomkveds (att det ligger och fluktuerar, långsamt upp eller ner). Sen hur snabbt en blödning kommer vid missfall vågar jag inte säga.. MA kan väl ta flera veckor så det kanske inte är så konstigt iof om det är det?

Tycker det låter bra att du ringer gyn igen imorgon om du har frågor, men försök kanske att få till hcg test tidigare än torsdag? Kan du inte få ta det igen imorgon? Jag bor i Stockholm, här behövde jag inte ens åka in till sjukhuset för testerna utan kunde ta det på såna där när-testcentraler (Karolinska Lab).🤗
  • Issax93

Idag fick jag komma till gyn för ny undersökning då jag nu fått smärta i magen och över äggstockarna. 

vul såg fint ut, hon kunde se något litet som skulle kunna vara nått på ena äggstocken om hcg ökade. Annars en minimal cysta eller en bit av tarmen (svårt att avgöra på ultraljud sa läkaren) livmodern är tom och det ser inte ut som att jag kommer att blöda nått. Hcg hade gått ner. Idag 110hcg från i torsdags då det låg på 270hcg. 
    läkaren misstänker att min blödning som jag trodde var mens i början av juni kan ha varit ett tidigt missfall. Ont som jag har kan vara efter missfallet. Ska dit på torsdag igen och ta hcg och följas till att det är 0. Känner mig lugnare nu iallafall. :) 

• Siripiri
    Issax93 skrev 2025-06-24 22:07:55 följande:

Idag fick jag komma till gyn för ny undersökning då jag nu fått smärta i magen och över äggstockarna. 

vul såg fint ut, hon kunde se något litet som skulle kunna vara nått på ena äggstocken om hcg ökade. Annars en minimal cysta eller en bit av tarmen (svårt att avgöra på ultraljud sa läkaren) livmodern är tom och det ser inte ut som att jag kommer att blöda nått. Hcg hade gått ner. Idag 110hcg från i torsdags då det låg på 270hcg. 
    läkaren misstänker att min blödning som jag trodde var mens i början av juni kan ha varit ett tidigt missfall. Ont som jag har kan vara efter missfallet. Ska dit på torsdag igen och ta hcg och följas till att det är 0. Känner mig lugnare nu iallafall. :) 

Så bra! Kroppen kan ju själv ta hand om ett utomkveds om man har tur 🙏🏼 Var uppmärksam på tilltagande smärta + blödningar. Det Är jätte bra att dem fortsätter följa upp! 

Din historia är inte helt olikt min utomkvedshistoria, en mens som var lite kortare än vanlig. 10 dagar senare fick jag både ett positivt ÄL och gravtest, sen var karusellen av avvikande symtom igång. Nästan 10 dagar senare gjorde jag min första VUL pga hade ensidig snärta. Då hade jag också något vid   äggstocken som dem inte kunde identifiera, ev cysta skrev dem, samt PUL, som sedan slutade med brusten äggledare 20 dagar senare. Men mitt HCG gick upp och ner under en månad, max uppe på 484, dagen innan operation. Var i ^ vecka 9 ^ när jag opererades. 

• Vallmo93
    Issax93 skrev 2025-06-24 22:07:55 följande:

Åh så bra att du fick komma in på undersökning och att de kommer följa dig till du har 0 i hcg! Låter som det går åt rätt håll, och som Siripiri säger så kan kroppen även ta hand om ett utomkveds som ett missfall om man har tur. (Om det är det). 

Men håller med om att var fortsatt uppmärksam på blödningar och smärta, även om hcg sjunker och det är ett ?vanligt missfall?. Jag hade somsagt som mest 4000 i hcg och fick läkemedelsbehandling, men min äggledare sprack när jag hade 19 hcg och var nästan klar med allt. Så bara för det sjunker och känns som det är lågt, så finns det alltid en risk om det skulle vara utomkveds. Så bra med det att de kommer följa dig till 0 🤗❤️

• Issax93

Tack för omtanken! Ska absolut vara uppmärksam. Har en fråga till er som genomgått detta. Såg dem på era VUL att livmodern var tom och slemhinnan tunn jämfört vid en graviditet? Blödde ni nått mer? 

har fortsatt ont som mensvärk och det stör mig. För tänker att livmodern har ju liksom inte vidgats som vid en graviditet? så då borde man väl inte ha ont, då den inte behöver dra ihop sig? och någon ägglossning kommer jag ju inte få fören hcg är på noll så är ju inte därför jag har ont heller. Om jag ska räkna denna hravidtet sen sista mensen (hann dock aldrig få den efter stopp med p-piller) men ungefär så räknar jag att den borde ha varit 5/5 och då är jag i vecka 7+2 nu. Bara vänta och se. Hade ju önskat mig en bättre semester än det här? 

men tack för att ni delar med er! 

• Anonym (Anonym)
    Issax93 skrev 2025-06-24 23:40:46 följande:

Tack för omtanken! Ska absolut vara uppmärksam. Har en fråga till er som genomgått detta. Såg dem på era VUL att livmodern var tom och slemhinnan tunn jämfört vid en graviditet? Blödde ni nått mer? 

har fortsatt ont som mensvärk och det stör mig. För tänker att livmodern har ju liksom inte vidgats som vid en graviditet? så då borde man väl inte ha ont, då den inte behöver dra ihop sig? och någon ägglossning kommer jag ju inte få fören hcg är på noll så är ju inte därför jag har ont heller. Om jag ska räkna denna hravidtet sen sista mensen (hann dock aldrig få den efter stopp med p-piller) men ungefär så räknar jag att den borde ha varit 5/5 och då är jag i vecka 7+2 nu. Bara vänta och se. Hade ju önskat mig en bättre semester än det här? 

Jag hade molvärk i livmodern vid mitt utomkveds, precis som en vanlig graviditet, i början det är ju hgc som gör att livmodern förändras och inte embryot. Jag fick ägglossning när hcg var 50, vilket jag inte trodde var möjligt. Mitt utomkveds läkte ut helt av sig självt, hcg började på 1000 och det tog ca 6 veckor av återbesök. Jag blödde väldigt lite men hade en del smärta, vid första undersökningen var slemhinnan tjock men det var innan blödning börjat. 
  • Siripiri
    Issax93 skrev 2025-06-24 23:40:46 följande:

Här har du anteckning från min första besök och vul 😊

Min kropp typ fortsatte ha två menser medan jag var ^ gravid ^, började Blöda på exakt dem cykeldagarna jag förväntade mig. Hade dock ett episod i mellan dem med blödning + smärta typ 12 dagar efter den avvikande mensen, så strålade det ut från livmodern som blixtar😅 Hade samma smärtor fast värre innan operation. Men då också grov smärta i hela min högra sida för det hade börjat läcka ut blod i buken. 

13/11 - vad jag trodde skulle bli en vanlig mens, men nä den var intensiv i två dagar sen, sen bara färgade flytningar sista tre. 

24/11 - Började få rosa flytningar, på måndagen efter lunch kom smärtorna. Sedan tis-lördag hade jag typ persikgula flytningar har jag skrivit. 

Sedan 12/12 trodde jag att jag fick missfallet på riktigt, men det var bara ännu en lurendrejerimens. 

20/12, går till jobbet, efter en timma börjar det stråla smärta mot anus. Går in på 1177, ser att mitt HCG har höjts lite sen förra veckan, fuck. Dem ringer från gyn, får en akuttid då dem sätt att mitt HCG gått upp. Sen började smärtan bara stiga + blödning med klarrött blod! brutalt var de 😅 Skakade av smärta när jag kom upp till avdelningen. Fick operation efter 2h. Fick så bra vård ♥️ 

• Issax93

Nu börjar jag tröttna på detta? 
    hcg förr förra torsdagen var nere på 64. Tänkte äntligen! Tog nya prover en vecka efter som då visade 76.. fick komma akut igår för nya prover och undersökning. Nu var hcg 66 o inget syns. Blödde hela förra veckan. Blödningsfri två dagar och nu blöder igen. Har mer ont. Långt ner i magen och ryggen? semestern är slut och fick snällt berätta för chefen. Ska ta nya prover på torsdag. 

nu är det snart 4 veckor som detta hållt på. Hcg endast sjunkit från 330-66 under dessa veckor. Ingen energi och har bara ont hela tiden. Känns som en evig väntan mot det okända. 

• Siripiri
    Issax93 skrev 2025-07-08 14:26:03 följande:

Nu börjar jag tröttna på detta? 
    hcg förr förra torsdagen var nere på 64. Tänkte äntligen! Tog nya prover en vecka efter som då visade 76.. fick komma akut igår för nya prover och undersökning. Nu var hcg 66 o inget syns. Blödde hela förra veckan. Blödningsfri två dagar och nu blöder igen. Har mer ont. Långt ner i magen och ryggen? semestern är slut och fick snällt berätta för chefen. Ska ta nya prover på torsdag. 

nu är det snart 4 veckor som detta hållt på. Hcg endast sjunkit från 330-66 under dessa veckor. Ingen energi och har bara ont hela tiden. Känns som en evig väntan mot det okända. 

Har dem inte gett dig cellgifter än?! 

• Issax93

Nej.. inget. dem har inte ens pratat om någon behandling. Efter proverna imorgon kommer jag ringa och fråga vad tanken är ifall hcg inte sjunkit ordentligt! 

• Issax93

tänker uppdatera om någon hittar tråden i framtiden.

har sen sist hunnit med fyra prover och två ultraljud. hcg har hoppat upp och ner. Efter att det var 66 steg det till 76 sen 93. För att sedan sjunka till 89 sen 75. igpr var det nere på 55. näste prov om två veckor. Hoppas innerligt att det är 0 då!

blöder just nu som en vanlig mens med mkt mensvärk.  

• Vallmo93
    Issax93 skrev 2025-07-24 19:34:16 följande:

tänker uppdatera om någon hittar tråden i framtiden.

har sen sist hunnit med fyra prover och två ultraljud. hcg har hoppat upp och ner. Efter att det var 66 steg det till 76 sen 93. För att sedan sjunka till 89 sen 75. igpr var det nere på 55. näste prov om två veckor. Hoppas innerligt att det är 0 då!

blöder just nu som en vanlig mens med mkt mensvärk.  

Usch så jobbigt med långutdraget och med blödning och tuff värk, hoppas det kommer ner till 0 snart! 

Har de konstaterat utomkveds och gett dig cellgift/methotrexat sedan senast? Eller tror de att det kommer sjunka mer ner naturligt nu? 💛

• Issax93

De har inte hittat nått. Men samtidigt inte något o livmodern heller så ingen skrapning. 

cellgift började den diskutera förra veckan men sa att det var mycket biverkningar och att man behövde följas med lever och njurprover. Vilket gjorde att de avvaktade. Så det har sjunkit av sig själv. Men väldigt långsamt.. 
    men 55 är det lägsta hittills så får väl vara nöjd. 

har dock väldig mensvärk och blöder en hel del. ska ringa och rådfråga gyn idag innan helgen. Känner lite oro pga smärtan och mängden blod. Men det är inget som har eskalerat. tänker att om något gått sönder och jag blöder ut i buken borde jag må sämre. 

• Vallmo93
    Issax93 skrev 2025-07-25 05:53:53 följande:

De har inte hittat nått. Men samtidigt inte något o livmodern heller så ingen skrapning. 

cellgift började den diskutera förra veckan men sa att det var mycket biverkningar och att man behövde följas med lever och njurprover. Vilket gjorde att de avvaktade. Så det har sjunkit av sig själv. Men väldigt långsamt.. 
    men 55 är det lägsta hittills så får väl vara nöjd. 

har dock väldig mensvärk och blöder en hel del. ska ringa och rådfråga gyn idag innan helgen. Känner lite oro pga smärtan och mängden blod. Men det är inget som har eskalerat. tänker att om något gått sönder och jag blöder ut i buken borde jag må sämre. 

Förstår 💛 och bra att du ringer och ligger på dem med frågor och när du har oro fortfarande. Det är ju jättebra att hcg går ner och är på 55, men så att de fortfarande har koll på dig.

Men ja tilltar mensvärks-liknande smärtan så fortsätt åk in för ultraljud tycker jag. 💛 Min äggledare gick inte sönder helt utan snarare små-sprack, vilket gjorde att smärtan jag hade var som en fruktansvärd mensvärk (kunde förvisso knappt röra mig), men jag förstod inte att det började gå sönder, och hade >bara< 19 hcg. Åkte in först två dagar senare. 

Svar på tråden Misstänkt utomkvedshavandeskap