• rebecca25

Låtar som gör dig ledsen?

Har du någon låt/låtar som får dig emotionell? Vad för låt? Varför får låten dig att känna som du gör?

För mig är det låtarna:
    Let it be - The Beatles
    Hey Jude - John Lennon 
    (pappas begravningslåtar/favoritband)

Långsamt farväl - Lisa Nilsson
    (pappa spela låten när dom gjorde slut för han ville ha tillbaka henne)

Only Time - Enya
    (låt som jag vill ha på min egen begravning)

• Svar på tråden Låtar som gör dig ledsen?
  • Anonym (Meja..)
    burleskburkläsk skrev 2025-06-26 09:53:20 följande:
    Hade den på min Fars begravning tillsammans med Here Comes The Sun (The Beatles) och Tears In Heaven (Eric Clapton).
    "Tears in heaven" blev mäkta populär när han spelade den på MTV Unplugged på 90-talet, sedan dess har den varit en favoritlåt för många som inte ens vet eller minns att Clapton långt innan gjort sig känd som en av världens bästa bluesgitarrister. Folk som knappt hade en susning om vem Clapton var blev plötsligt hans största fans.
  • Anonym (Gråter nästan aldrig)

Elton Johns Sorry seem to be the hardest word. Gråter 
    Texten och melodin!

Den enda låten som får mig att vilja gråta.

Anonym (Umi) skrev 2025-06-24 23:06:00 följande:

Vill jag gråta så är Ave Maria ett säkert kort:

Nathalie Stutzmann har också en genväg till mina tårkanaler:

Ave-Maria, är otroligt fin och stämningsfull. Jag tänker dock alltid på filmen Alive när jag hör den :)

• burleskburkläsk
    Anonym (Meja..) skrev 2025-06-27 10:51:54 följande:
    "Tears in heaven" blev mäkta populär när han spelade den på MTV Unplugged på 90-talet, sedan dess har den varit en favoritlåt för många som inte ens vet eller minns att Clapton långt innan gjort sig känd som en av världens bästa bluesgitarrister. Folk som knappt hade en susning om vem Clapton var blev plötsligt hans största fans.
    Ja tokigt, stor långt innan...helt klart en av de bästa!
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (Xoki)

Öppna din dörr, av Tommy Nilsson. Är nog mer en kärlekslåt än en sorgtyngd dito men jag blir ändå lite ledsen när man hör den vemodiga melodin. 

• Anonym (M)

Det finns låtar som jag måste stänga av direkt för att jag vet att tårarna kommer annars. 

En sådan låt är Lalehs ?Vårens första dag? eftersom den får mig att tänka på min mamma som dog när jag var 8 år efter flera års kamp mot cancer.  

Nu när jag själv är mamma gör det så ont att hon visste att hon inte skulle få se oss barn växa upp utan var tvungen att lämna oss och pappa. 

Pappa blev aldrig sig själv igen när hon gick bort. Hon var hans stora kärlek. De hade båda haft en tuff uppväxt och när de äntligen hade skapat ett bra liv tillsammans med karriär, barn och kärlek så fick de veta att hon skulle dö. 

Just de här raderna gör mig alltid så ledsen:

Låt mig vara, låt mig vara lite till

Jag är, jag är inte beredd att gå än

Låt mig finnas, låt mig finnas lite mer

Jag är, jag är inte beredd att dö än

Inte än

Kom på tre till jue.

Sista morgonen - Niklas Strömstedt. Så otroligt vemodig.
    Stairway to heaven- Led Zeppelin . No need to say more 
    Everybody hurts - R.E.M. Sorglig nostalgi.

• Anonym (Meja..)

Om vi ska ta några äldre låtar då..

Björn Afzelius - "Ikaros", som handlar om att inte låta ett barn få växa upp och "låta sina blommor slå rot där det finns jordmån". Har tänkt på min och andras barndom och blivit tårögd av låten.

UFO "High Flyer", från skivan "Force it" från 1975 (en ballad). Bara melodin är gråtframkallande.

• Anonym (ABC)

Din stund på jorden - Laleh.

• burleskburkläsk
    Anonym (Meja..) skrev 2025-07-01 17:14:30 följande:

Björn Afzelius - "Ikaros", som handlar om att inte låta ett barn få växa upp och "låta sina blommor slå rot där det finns jordmån". Har tänkt på min och andras barndom och blivit tårögd av låten.

UFO "High Flyer", från skivan "Force it" från 1975 (en ballad). Bara melodin är gråtframkallande.

Bra skiva! ✌️
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Kammen320

Tror låten heter "I en sal på lasarettet ", den gör mig ledsen. Minns att jag lyssnade på den med mamma när jag var liten o tyckte då att den var sorglig. Mamma dog sen när jag var 8 så nu tänker jag även på henne när jag hör den.

• Jimmy75

Finns många, men eftersom du nämnde vilken låt du vill ska spelas på din begravning så kan jag säga att min sån låt är

To where you are - Josh Groban

• Jimmy75
    Anonym (Meja..) skrev 2025-07-01 17:14:30 följande:

Kontrar med Afzelius "På egna vingar" som han skrev till sin ena dotter och spelade in strax innan han gick bort.
  • Jimmy75

All out of fight - Pink
    Lullaby - Nickelback
    Jag och min far - Magnus Uggla
    Med dig vid min sida - Sarah Dawn Finer
    Tänk dig - Darin
    Sluta aldrig gå - Sonja Aldén
    The living years - Mike and the Mechanics
    Who wants to live forever - Queen
    When the children cry - White Lion
    I´m Forrest....Forrest Gump - Alan Silvestri
    Until I find you again - Richard Marx
    Everybody hurts - R.E.M
    May it be - Enya

Finns säkert fler - det diskuterades i en annan tråd att män var mesiga nuförtiden. Vet dock inte om jag håller med och tänker inte att låtlistan säger något om saken heller egentligen 🙂

• Jimmy75

I just called to say I love you - Stevie Wonder.

I sig inte en sorglig låt alls, men kommer alltid vara förknippad med min pappas bortgång. Jag var 9 år när det hände och minns att jag åkte med min pappas bästa vän upp till deras sommarstuga en gång strax efter det hänt. Vi satt i bilen och mindes och pratade om min pappa samtidigt som den här låten spelades på radion.

• Anonym (Månen)

Ser du månen där du är ikväll - Thomas Stenström

Lyssnade på den i mängder efter att min mamma dog. Sjunger den när jag saknar henne som mest. Det är helt enkelt hennes låt nu. 

• Mrs Moneybags

I can't make you love me med Bonnie Raitt.

Turn down the lights, turn down the bed
    Turn down these voices inside my head
    Lay down with me, tell me no lies
    Just hold me close, don't patronize
    Don't patronize me
    'Cause I can't make you love me if you don't
    You can't make your heart feel somethin' it won't
    Here in the dark, in these final hours
    I will lay down my heart and I'll feel the power
    But you won't, no you won't
    'Cause I can't make you love me, if you don't
    I'll close my eyes, then I won't see
    The love you don't feel when you're holdin' me
    Mornin' will come, and I'll do what's right
    Just give me till then to give up this fight
    And I will give up this fight
    'Cause I can't make you love me if you don't
    You can't make your heart feel somethin' it won't
    Here in the dark, in these final hours
    I will lay down my heart and I'll feel the power
    But you won't, no you won't
    'Cause I can't make you love me, if you don't
Svar på tråden Låtar som gör dig ledsen?