• fornminne

Vill färre män ha barn idag?

Ingen aning.

Det pratas mycket i b la SVT om det historiskt låga barnafödandet och vad man ska göra åt det. Men det är nästan bara kvinnor som tillfrågas om de vill ha barn, eller par.

Sällan män.

I´ve got some news:

Barnalstring är inte bara en kvinnlig angelägenhet. I praktiken har kvinnor sista ordet ja, men de kan inte göra sig själva gravida. VAD MÄN VILL SPELAR ROLL.

Så, hur är det? Vill färre män ha barn idag? Är det därför det föds så få barn?

• Svar på tråden Vill färre män ha barn idag?
  • Anonym (H)
    Anonym (SL) skrev 2025-07-04 15:10:48 följande:

Är övertygad om att den här utredningen som har satts till inte kommer att hitta svaret på något. De kommer säkert intervjua kvinnor (och en och annan man) merparten av kvinnorna kommer att säga att de inte hittat den rätta. Resultatet av utredningen kommer då att bli att kvinnor är för kräsna.

De kommer inte att utreda några faktorer som pekar på män. Själva grundanledningen till att kvinnor med all rätt är kräsna.

Inga fler barn blir födda. Möjligen så föreslås åtgärder som begränsar kvinnors friheter att välja. Mansrollen förblir intakt. 

Tror inte heller att utredningen hittar något svar.
  • Anonym (H)
    Anonym (AB) skrev 2025-07-04 20:01:54 följande:

Som sagt, jag håller inte med dig. Att gå tillbaks till tiden när kvinnor hade allt ansvar för barnen är inte rätt väg, tycker jag. Vi ska eftersträva mer jämställdhet, inte mindre. Och vi är på rätt håll. 

Skulle man göra så då blev det ännu mindre barn. Håller med.
  • Postman
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-04 20:32:59 följande:

Man börjar försöka för sent. 

Vi behöver göra det möjligt för yngre att ha barn . 

Det kan inte vara så att man först skall studera fem,sex år, sen kämpa för att få ett fast jobb och en position på arbetsmarknaden och först därefter våga fundera på barn. 

Om vi skall få fler barn i Sverige måste vi göra det ekonomiskt möjligt att få barn som ung, tex under studietiden.

Håller med om att man börjar försöka för sent. Har inget emot att man gör det bättre ekonomiskt för unga som studerar men jag tycker att de flesta utbildningar idag är alldeles för långa. Jag vill påstå att man överstuderar. Vi låser många generationer alldeles för länge med alla möjliga och omöjliga långa utbildningar.
  • Anonym (K)
    Anonym (H) skrev 2025-07-04 20:41:45 följande:
    Skulle man göra så då blev det ännu mindre barn. Håller med.
    Fast i praktiken, i verkligen, är det inte jämställt. Kvinnor är de som tar det största ansvaret. Problemet är att vi låtsas som att kvinnor och män delar 50/50. Men en kvinnas liv förändras betydligt mer när hon får barn jämfört med en mans liv. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Postman skrev 2025-07-04 22:00:28 följande:
    Håller med om att man börjar försöka för sent. Har inget emot att man gör det bättre ekonomiskt för unga som studerar men jag tycker att de flesta utbildningar idag är alldeles för långa. Jag vill påstå att man överstuderar. Vi låser många generationer alldeles för länge med alla möjliga och omöjliga långa utbildningar.
    Det håller jag med om.
  • Anonym (SL)
    Anonym (K) skrev 2025-07-04 22:11:51 följande:
    Fast i praktiken, i verkligen, är det inte jämställt. Kvinnor är de som tar det största ansvaret. Problemet är att vi låtsas som att kvinnor och män delar 50/50. Men en kvinnas liv förändras betydligt mer när hon får barn jämfört med en mans liv. 
    Precis!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (K) skrev 2025-07-04 22:11:51 följande:

Så har det inte varit för mig och min man och jag vet att min son kommer ta sitt ansvar. Ansvaret är delat. Både mamman och pappan har lika  stort ansvar. 

Men män och kvinnor är olika och har olika roller när barnen är pyttesmå. Män kan tex inte amma. 

Därför tyckte vi att det var bättre att jag var hemma längre än min man med barnen som bebisar. Jag ammade dem i nio månader och det hade jag inte velat stressa med att sluta med. För oss var det självklart att dela på familjens inkomster. 

Vi har alltid delat lika men vi gör olika saker. Män och kvinnor är olika och kompletterar varandra. 

• Hornper
    Snälla Killen skrev 2025-07-04 15:25:30 följande:

Med tanke på samhällsutvecklingen och den kroniskt dåliga ekonomiska utvecklingen som vi börjar ta för given, en havererad bostadsmarknad och nedskärningar i välfärden samt löner som inte är i fas med inflationen...

Inte konstigt att barnafödandet är historiskt lågt. 

Dessutom är barn ganska otäcka. Skriker, bajsar och kräks.
  • Anonym (Bnmm)
    Anonym (Om) skrev 2025-07-03 21:40:49 följande:

Ju fler svårigheter i livet, desto lättare är det att bestämma sig för att skaffa barn. Det kommer att bli en glädje. Men om du har allt i livet, normal hälsa, trygghet, då kommer barnet att vara en större börda. Det kommer inte att låta dig njuta av livet.

Om du har dålig hälsa och ork eller inte känner dig trygg så blir barn ännu lättare att välja bort, det blir ju oändligt mycket jobbigare att ta hand om ett barn om man har dålig ork, stress och dålig hälsa.
  • Anonym (Thomas)
    Anonym (Bnmm) skrev 2025-07-05 00:09:13 följande:
    Om du har dålig hälsa och ork eller inte känner dig trygg så blir barn ännu lättare att välja bort, det blir ju oändligt mycket jobbigare att ta hand om ett barn om man har dålig ork, stress och dålig hälsa.
     Så kan det vara, men jag tycker en del ska sluta upp med att det MÅSTE finnas negativa orsaker till att man väljer bort barn eller frivilligt. Jag känner till helt friska människors. Dom har helt enkelt aldrig haft någon längtan efter barn eller intresse. Familjeliv är verkligen inte ett liv eller modell som är för alla.

Jag tror dom som ska göra undersökningen också behöver inse att vi lever i en helt annan tid nu. KD är rätt gammel modiga och konservativa. Det fungerar inget vidare 2025. 
  • Anonym (sköldmö)

Rent krasst kommer de som vill ha barn att skaffa barn trots dåliga förutsättningar, och de som inte vill ha barn kommer inte att skaffa barn trots bra förutsättningar.

Jag tror dock att bra förutsättningar (stabil relation, stabil ekonomi, bra boende) ökar chansen att ett par faktiskt vill ha barn. Det finns alltså fortfarande mycket samhället kan göra för att underlätta. Men vi måste också ha realistiska förväntningar. Man bör inte vänta för länge. Man kan inte vänta tills livet är perfekt, för då kanske det rätta tillfället aldrig kommer. 

För övrigt är många män engagerade och närvarande pappor, så kvinnor behöver inte välja bort krav på ett jämställt föräldraskap. Det betyder inte att allt måste delas lika, men att båda tar ungefär lika mycket ansvar i det stora hela. Så har vi haft det och de flesta vi känner. Men man hör och läser mer om pappor som skiter i sina barn, eller där kvinnor tvingas ta huvudansvaret mot sin vilja. Då kan det framstå som att det är norm, eller som att det vore bättre om mammor inte hade några större förväntningar på pappor. Men jag tror inte att det kommer att leda till fler barn, snarare färre.

Däremot kan man säkert göra mer för att underlättade ensamstående föräldrar, oavsett kön. Man kan också glra det lättare för kvinnor att skaffa barn på egen hand, samt göra det lättare att ta sig ur kvinnofällan om man hamnar där. Däremot inte förutsätta att man kommer att hamna där.

• Mayjel
    Hornper skrev 2025-07-04 22:50:08 följande:
    Dessutom är barn ganska otäcka. Skriker, bajsar och kräks.
    Plus att de ger upphov till en massa energislukande stress. Vill man ha barn så kan man förhoppningsvis hantera denna stress. Själv blir jag hypernervös bara av att höra dem bakom mig på bussen. Hade aldrig pallat detta 24/7. 
  • Anonym (Mx)

Att ha barn är den häftigaste resa man kan göra i livet (enligt mig), men även ibland rätt tufft. Dock ser jag inget som helst problem med att barnafödandet går ner under en period, det är ju inte så att människan som art är så få att vi riskerar att utplånas. Snarare tvärtom, vi är det största skadedjuret som någonsin gått på denna jord.

Detta sett med lite perspektiv, jag är inget Greta Thunberg direkt. 

Anledningen att det blir en så stor sak medialt och med regeringen nya komission som ska utreda frågan om lågt barnafödande ligger bara ett stort orosmoln, nämligen det ekonomiska. Samhällen har alltid utgått från en form av pyramidmodell där det kommer fler personer underifrån, vilket det kanske inte kommer göra framöver och det oroar politiker. Men det fungerar inte heller att vi blir fler och fler i längden. 

Min tanke är att det är bra att vi blir färre och kanske att AI skulle kunna vara lösningen framöver om vi behöver frångå denna pyramidmodell i samhället med färre invånare, skattebetalare, konsumenter etc.

• Anonym (Bnmm)
    Anonym (Thomas) skrev 2025-07-05 01:51:39 följande:
     Så kan det vara, men jag tycker en del ska sluta upp med att det MÅSTE finnas negativa orsaker till att man väljer bort barn eller frivilligt. Jag känner till helt friska människors. Dom har helt enkelt aldrig haft någon längtan efter barn eller intresse. Familjeliv är verkligen inte ett liv eller modell som är för alla.

Jag tror dom som ska göra undersökningen också behöver inse att vi lever i en helt annan tid nu. KD är rätt gammel modiga och konservativa. Det fungerar inget vidare 2025. 
    Det är sant. Måste inte alls finnas negativa orsaker till att varken välja eller välja bort barn. Inte heller positiva orsaker till valet.
    KD är konservativa, är väl mest frikyrkofolk som inte bryr sig om annat än att de råkar börja på Krist- som röstar på dem.
  • Anonym (Göran)

Idag är både män och kvinnor omogna högre upp i åldern. 

jag var 23 år när jag blev pappa. Vid 30 år hade jag tre barn. 

något i samhället har blivit fel. 

• Anonym (SL)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-07-05 03:31:10 följande:

Rent krasst kommer de som vill ha barn att skaffa barn trots dåliga förutsättningar, och de som inte vill ha barn kommer inte att skaffa barn trots bra förutsättningar.

Jag tror dock att bra förutsättningar (stabil relation, stabil ekonomi, bra boende) ökar chansen att ett par faktiskt vill ha barn. Det finns alltså fortfarande mycket samhället kan göra för att underlätta. Men vi måste också ha realistiska förväntningar. Man bör inte vänta för länge. Man kan inte vänta tills livet är perfekt, för då kanske det rätta tillfället aldrig kommer. 

För övrigt är många män engagerade och närvarande pappor, så kvinnor behöver inte välja bort krav på ett jämställt föräldraskap. Det betyder inte att allt måste delas lika, men att båda tar ungefär lika mycket ansvar i det stora hela. Så har vi haft det och de flesta vi känner. Men man hör och läser mer om pappor som skiter i sina barn, eller där kvinnor tvingas ta huvudansvaret mot sin vilja. Då kan det framstå som att det är norm, eller som att det vore bättre om mammor inte hade några större förväntningar på pappor. Men jag tror inte att det kommer att leda till fler barn, snarare färre.

Däremot kan man säkert göra mer för att underlättade ensamstående föräldrar, oavsett kön. Man kan också glra det lättare för kvinnor att skaffa barn på egen hand, samt göra det lättare att ta sig ur kvinnofällan om man hamnar där. Däremot inte förutsätta att man kommer att hamna där.

Det är svårt för kvinnor att hitta en jämställd man. En del män har dessutom förväxlat jämställdhet i ett förhållande med barn med att de du tjänar är ditt, det jag tjänar är mitt. Är du hemma med barn och får en försämrad inkomst så är inte det mitt bekymmer.

Så länge vi fortsätter låtsas som att kvinnor inte drar en extremt stor nitlott i hela upplägget med barnaskaffande och födande så kommer kvinnor "helt naturligt" välja bort barn. Nackdelarna överväger fördelarna.
Svar på tråden Vill färre män ha barn idag?