Anonym (Pallina) skrev 2025-07-03 09:09:34 följande:
Precis detta jag menade med mitt senaste inlägg. Det är viktigt att lägga skulden där den ska vara för att det inte ska påverka en negativt, som det ibland blir för dig.
Att inse att man är ett offer är att se sitt eget människovärde, att andra borde respektera en.
Sen behöver man inse att även om det var någon annans fel att en sak drabbade en är det alltid man själv som måste göra det känslomässiga jobbet att komma vidare. Ofta även det praktiska och ekonomiska. Man kan i bästa fall få ekonomisk kompensation, en ursäkt mm, men att släppa det och gå vidare är ett ofta väldigt svårt och krävande arbete som man måste göra själv. Att vara ett offer är en kamp för att ta sig vidare, hur långt fängelsestraff tex som förrövaren än fått.
Väldigt bra skrivet och jag håller med.
Vidare om det rör sig om en brottslig handling i mån man känner att man vill gå vidare med, så skulle jag själv ta det till den gräns som det faktiskt utspelats.
Det finns t.ex inte på världskartan att jag skulle smida planer eller förvränga sanningar för att späda på och eventuellt ?få rätt?.
Jag hade uttalat min sanning, erkänt min egna eventuella part i situationen och låta rättvisan tala framför sig själv.
Sen ska jag erkänna att jag brukade ha grova problem med att inte få en ursäkt, låt säga i en dålig handling på mindre plan av en annan människa. Det brann minst sagt som en annan medlem skrev och jag kunde älta det och återväcka situationen konstant. Och det påverkar ju faktiskt bara mig, som faller offer för mig själv!
Jag har idag lärt mig att om någon gör mig fel, så finner jag frid i att där och då tala om i punkt och pricka hur jag känner, förklara händelseförloppet och njuta av att se personens ego kämpa för att motstrida en omoralisk handling. Ganska pinsamt och känns bra.
Ursäkten behöver jag inte längre då respekten är i mitt behåll och jag äcklas en del att se någon be om ursäkt för något dom gjort medvetet.
kanske spåra lite, men summa kardemumma- har du behöver att få rätt utöver den utsträckning som är rätt, så jobba på dig själv och ditt ego.
Hämnd är i grunden en egenskap länkat till skadat ego och en känsla av obetydlighet, tycker jag.