• Anonym (Upprättelse)

Hur långt är du beredd att gå för att få "rätt"?

Nu pratar jag om olika situationer i livet man kan ställas inför. T.ex. när man blivit orätt behandlad av någon myndighet, när man ska upp i rättegång mot någon som begått ett brott mot en, vårdnadstvister, eller när det bara rör sig om en person som gjort något illa mot dig eller nära och kära.

Hur långt är du beredd att dra det för att få upprättelse?

• Svar på tråden Hur långt är du beredd att gå för att få "rätt"?
  • Anonym (Pallina)

Har blivit väldigt illa behandlad av Socialtjänsten. Har JO-anmält men kommer inte att gå vidare om de inte gör något. Vi har informerat ansvariga på Socialtjänsten i efterhand om hur fel ute de var i sina anklagelser och sickat dem information från en tredje part som vi hoppas leder till att de inte gör samma misstag igen mot andra familjer i samma situation. 

I framtiden kanske jag kontaktar media, men i nuläget behöver vi fokusera på att börja må bättre och få ett normalt liv igen. Man måste se framåt. 

Jag hade nog varit mer hämndlysten om vi inte hade fått så mycket stöd från släkt, vänner, skola, vård och pat.föreningen. Att stå ensam mot en myndighet måste vara hemskt. 

• Anonym (Mx)
    Anonym (Skylla ifrån sig) skrev 2025-07-02 22:11:27 följande:
    Nej, det gör jag inte.

Kränkthet i sig leder till motivationen att vidta åtgärder så. Jo, det hör samman och jag har inte blandat ihop något alls.
    Tänker man som ett offer så är det svårt att förstå att man tillåter sig att bli kränkt.
  • Anonym (Fode)
    Anonym (Skylla ifrån sig) skrev 2025-07-02 22:11:27 följande:
    Nej, det gör jag inte.

Kränkthet i sig leder till motivationen att vidta åtgärder så. Jo, det hör samman och jag har inte blandat ihop något alls.
    Spelar ingen roll. Att gå runt och vara kränkt är destruktivt.

Det är den typen av kränkthet som du beskriver som gör att folk gör fullständigt idiotiska saker. Processar i årtionden och förstör sitt och andras liv. 

Nej, såga av folk och myndigheter aom inte kan bete sig. Håll inte på att babbla och processa. Gå vidare och var pragmatisk.
  • Anonym (Skylla ifrån sig)
    Anonym (Fode) skrev 2025-07-02 22:15:03 följande:
    Spelar ingen roll. Att gå runt och vara kränkt är destruktivt.

Det är den typen av kränkthet som du beskriver som gör att folk gör fullständigt idiotiska saker. Processar i årtionden och förstör sitt och andras liv. 

Nej, såga av folk och myndigheter aom inte kan bete sig. Håll inte på att babbla och processa. Gå vidare och var pragmatisk.
    Nej, det är det inte. Att kränka andra människor är destruktivt. Och det enda idiotiska i frågan. Att kränka andra människor är det enda som förstör, inte att någon blir kränkt. 

Nej, beter sig dessa institutioner illa så ska de också få veta detta. Att vända ryggen åt mobbare och usla människor i övrigt är ett fegt och passivt beteende.
    Anonym (Mx) skrev 2025-07-02 22:14:22 följande:
    Tänker man som ett offer så är det svårt att förstå att man tillåter sig att bli kränkt.
    Gillar man inte offer så kan man sluta bete sig som en förövare själv. Det är förövarna som bär all skuld, inte deras offer.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Skylla ifrån sig) skrev 2025-07-02 22:19:12 följande:
    Gillar man inte offer så kan man sluta bete sig som en förövare själv. Det är förövarna som bär all skuld, inte deras offer.
    Det är inte en fråga om vem som bär skuld. Det är en fråga om hur man förhåller sig till saker så man får ett bra liv.
    Anonym (Mx) skrev 2025-07-02 22:21:25 följande:
    Det är inte en fråga om vem som bär skuld. Det är en fråga om hur man förhåller sig till saker så man får ett bra liv.
    Människor är inga robotar och vi bör inte heller sträva åt att bli känslolösa och inte reagera när vidriga människor kränker. Då fortsätter de bara på andra människor. 
  • Anonym (Fode)
    Anonym (Skylla ifrån sig) skrev 2025-07-02 22:17:34 följande:
    Nej, det är det inte. Att kränka andra människor är destruktivt. Och det enda idiotiska i frågan. Att kränka andra människor är det enda som förstör, inte att någon blir kränkt. 

Nej, beter sig dessa institutioner illa så ska de också få veta detta. Att vända ryggen åt mobbare och usla människor i övrigt är ett fegt och passivt beteende.
    Det är destruktivt att kränka och det är destruktivt att låta sig bli kränkt. 

Återigen blandar du ihop frågorna förövrigt. Att man inte känner sig kränkt betyder inte att man skippar  åtgärder. Däremot ser man till att själv ta makten istället för att gå runt i någon offerroll.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Skylla ifrån sig) skrev 2025-07-02 22:23:44 följande:
    Människor är inga robotar och vi bör inte heller sträva åt att bli känslolösa och inte reagera när vidriga människor kränker. Då fortsätter de bara på andra människor. 
    Ja, du ger dig ju inte här i alla fall så du gillar väl att haka upp dig. Men jag släpper det nu och går vidare.
  • Anonym (Det går över)
    Anonym (Upprättelse) skrev 2025-07-02 20:54:22 följande:
    Hur långt är du beredd att gå för att få "rätt"?

Nu pratar jag om olika situationer i livet man kan ställas inför. T.ex. när man blivit orätt behandlad av någon myndighet, när man ska upp i rättegång mot någon som begått ett brott mot en, vårdnadstvister, eller när det bara rör sig om en person som gjort något illa mot dig eller nära och kära.

Hur långt är du beredd att dra det för att få upprättelse?

Jag har nog ganska lätt för att låta saker bero. Visst kan jag bli upprörd och rent av arg om jag blir orättvist behandlad men det rinner lätt av mig och jag går vidare.

Det är väl detta som kallas teflonpersonlighet antar jag.
Svar på tråden Hur långt är du beredd att gå för att få "rätt"?