• Anonym (Linn)

Svärmor tar över, orkar inte mer

Min dotter är sex månader och jag älskar att vara mamma. Men varje gång vi träffar min svärmor går jag sönder lite mer inombords. Jag har försökt stå ut, jag har försökt förstå, men nu känner jag bara att jag inte orkar längre.

Det har varit så här ända sedan vår dotter föddes. Min svärmor kliver ständigt över mina gränser. Hon tar sig friheter, gör saker med mitt barn utan att fråga, och kommenterar allt jag gör ? alltid med undertonen att hon vet bättre. Det spelar ingen roll hur vänligt eller bestämt jag försöker markera, för hon fortsätter ändå.

Jag känner mig överkörd och förminskad i min roll som mamma. Jag är inte osäker eller oengagerad ? jag har starka instinkter, jag är närvarande och jag vet vad mitt barn behöver. Men hon får mig gång på gång att känna mig som om jag inte räcker till, inte duger, inte har kontroll.

Jag har försökt förklara hur jag känner. Jag har försökt sätta gränser. Jag har till och med skrivit till henne. Hon säger att hon förstår och tar till sig ? men det märks aldrig när vi ses igen.

Just nu bär jag på så mycket ilska, sorg och skuld. Jag vill skydda både min dotter och mig själv, men det känns som att jag måste kämpa för att ens bli respekterad som mamma.

Jag vill ha en bra relation med henne, men inte till vilket pris som helst. Det måste få finnas gränser.

Har någon varit med om liknande? Hur har ni gjort? Hur tog ni er igenom det?

• Svar på tråden Svärmor tar över, orkar inte mer
  • Minkoppte
    Anonym (Laura) skrev 2025-07-05 16:02:38 följande:
    Nåja, det jag skrev var min inställning i frågan och du behöver inte hålla med. 

Ingen skulle ha mandat att porta min mamma kan jag lova.
    Även om din mamma beter sig sjukt respektlöst mot din partner? I så fall kan det vara dags att fila lite på navelsträngen.
  • Anonym (m)
    Anonym (Laura) skrev 2025-07-05 16:02:38 följande:
    Nåja, det jag skrev var min inställning i frågan och du behöver inte hålla med. 

Ingen skulle ha mandat att porta min mamma kan jag lova.
    Mandatet har man enligt lagen. Har man ovälkomna gäster så begår de brott om de är där ändå. Oavsett vad andra boende vill. 
  • Anonym (Laura)
    Minkoppte skrev 2025-07-05 16:50:42 följande:
    Även om din mamma beter sig sjukt respektlöst mot din partner? I så fall kan det vara dags att fila lite på navelsträngen.
    Då hade hon fått besöka mig när partnern inte är hemma.
    Nu hade min mamma aldrig gjort så då hon var en helt igenom god människa. 
  • Anonym (Laura)
    Anonym (m) skrev 2025-07-05 16:51:47 följande:
    Mandatet har man enligt lagen. Har man ovälkomna gäster så begår de brott om de är där ändå. Oavsett vad andra boende vill. 
    Märk ord du om du vill. Huvudsaken är att budskapet gick fram.
    I övrigt har du fel.
  • Anonym (m)
    Anonym (Laura) skrev 2025-07-05 17:08:44 följande:
    Märk ord du om du vill. Huvudsaken är att budskapet gick fram.
    I övrigt har du fel.
    Nej jag har inte fel. Det räcker att en i bostaden inte vill ha personen där för att det ska räknas som hemfridsbrott mot denne.
  • Minkoppte
    Anonym (Laura) skrev 2025-07-05 17:07:30 följande:
    Då hade hon fått besöka mig när partnern inte är hemma.
    Nu hade min mamma aldrig gjort så då hon var en helt igenom god människa. 

Ah, okej. Jag hade blivit arg på min förälder om denne behandlade min partner på ett respektlöst sätt. Hade givetvis gällt åt båda hållen, partnern förväntas också visa respekt. 

• erikaABC
    Anonym skrev 2025-07-04 16:56:08 följande:
    Det gör mig ledsen att läsa om hur din svärmor beter sig.

Jag tycker inte du just nu ska fundera på hur du ska ta fajten mot svärmor. Jag tycker du ska unna dig att ta en paus från svärmor.

Njuta av att vara mamma och ta hand om ditt barn.
    Håller med!
  • Illva

Det finns ofta en obalans i behoven första halvåret. De nyblivna föräldrarna känner sig stolta och taggade på sin  nya roll som föräldrar och vill inte ha hjälp. De vill visa att de kan själva. Inget fel i det. Helt naturligt. Men det krockar ofta med  far och morföräldrar som väntat otåligt i 9 månader på att få hjälpa till. 

Många verkar tycka att det här med promenaden är enormt gränsöverskridande. Jag tycker inte det. Jag tror att svärmor tänkte att nu ska mamman få en lång härlig dusch. Jag går ut på promenad, så att hon får vara ifred och rå om sig själv en stund. Jag hade lätt kunnat göra likadant med en väns bebis eller mina brorsbarns bebisar. Det finns ju mobiler. Det var ju inte så att farmor rymde med barnet. 

• Anonym
    Illva skrev 2025-08-06 20:01:25 följande:

Det finns ofta en obalans i behoven första halvåret. De nyblivna föräldrarna känner sig stolta och taggade på sin  nya roll som föräldrar och vill inte ha hjälp. De vill visa att de kan själva. Inget fel i det. Helt naturligt. Men det krockar ofta med  far och morföräldrar som väntat otåligt i 9 månader på att få hjälpa till. 

Många verkar tycka att det här med promenaden är enormt gränsöverskridande. Jag tycker inte det. Jag tror att svärmor tänkte att nu ska mamman få en lång härlig dusch. Jag går ut på promenad, så att hon får vara ifred och rå om sig själv en stund. Jag hade lätt kunnat göra likadant med en väns bebis eller mina brorsbarns bebisar. Det finns ju mobiler. Det var ju inte så att farmor rymde med barnet. 

En barnvagnspromenad är inget konstigt.

Men om man tar barnet för en promenad utan att fråga vårdnadshavarna så är man inte bara socialt inkompetent, man begår en olaglig handling. 
  • Anonym (Laura)

Hade också kunnat gå en promenad men hade skrivit en lapp och lagt där den inte kan missas.
    Eller tjoat "jag tar Kalle på en tur i vagnen" och inväntat svar.

Men så har jag en toppenrelation till min sons fru också.
  • molly50

En barnvagnspromenad är väl ok om man bara säger till innan. Men här handlar det inte bara om det. TS svärmor försöker ta över helt. Och det är totalt gränsöverskridande. Lägger in ett av TS inlägg här ifall du har missat det.
    Tycker du att detta beteende är ok?

"Några konkreta exempel på vad hon gör för er som undrar är bl.a. att hon sitter och stirrar på mig när jag ammar och påpekar allt som jag gör fel enligt henne och så fort jag är klar ska hon ha bebis för att rapa henne, inte ens om jag går undan får jag vara ensam för hon tränger sig med. Hon påpekar i princip allt som rör skötseln av bebis och jag gör ingenting rätt enligt henne, bebis har för mycket kläder, för lite kläder etc. När vi är hos dom får jag knappt hålla mitt barn för hon ska minsann vara hos farmor hela tiden. Det har hänt flera gånger att hon nästan slitit bebis ur famnen på mig. En gång när bebis bara var någon månad gammal bad jag svärmor att hålla henne en stund så att jag kunde få duscha. När jag kom ut ur badrummet hade hon tagit ut bebis på promenad i vagnen utan att säga något eller frågat, jag visste inte vart dom var och fick panik. De kom tillbaka efter en timme och jag har nog aldrig varit så förtvivlad i hela mitt liv. Jag skulle kunna skriva 30 saker till men här är lite av det hon gör som inte känns OK för mig. "
  • molly50
    molly50 skrev 2025-08-07 18:57:55 följande:
    En barnvagnspromenad är väl ok om man bara säger till innan. Men här handlar det inte bara om det. TS svärmor försöker ta över helt. Och det är totalt gränsöverskridande. Lägger in ett av TS inlägg här ifall du har missat det.
    Tycker du att detta beteende är ok?

"Några konkreta exempel på vad hon gör för er som undrar är bl.a. att hon sitter och stirrar på mig när jag ammar och påpekar allt som jag gör fel enligt henne och så fort jag är klar ska hon ha bebis för att rapa henne, inte ens om jag går undan får jag vara ensam för hon tränger sig med. Hon påpekar i princip allt som rör skötseln av bebis och jag gör ingenting rätt enligt henne, bebis har för mycket kläder, för lite kläder etc. När vi är hos dom får jag knappt hålla mitt barn för hon ska minsann vara hos farmor hela tiden. Det har hänt flera gånger att hon nästan slitit bebis ur famnen på mig. En gång när bebis bara var någon månad gammal bad jag svärmor att hålla henne en stund så att jag kunde få duscha. När jag kom ut ur badrummet hade hon tagit ut bebis på promenad i vagnen utan att säga något eller frågat, jag visste inte vart dom var och fick panik. De kom tillbaka efter en timme och jag har nog aldrig varit så förtvivlad i hela mitt liv. Jag skulle kunna skriva 30 saker till men här är lite av det hon gör som inte känns OK för mig. "
    Jag ska tillägga att TS har försökt prata med henne och hon säger att hon lyssnar och tar till sig,men fortsätter sen ändå på samma sätt.
    Svärmodern behöver bli införstådd med att hon inte är barnets mamma.
Svar på tråden Svärmor tar över, orkar inte mer