• Anonym (Linn)

Svärmor tar över, orkar inte mer

Min dotter är sex månader och jag älskar att vara mamma. Men varje gång vi träffar min svärmor går jag sönder lite mer inombords. Jag har försökt stå ut, jag har försökt förstå, men nu känner jag bara att jag inte orkar längre.

Det har varit så här ända sedan vår dotter föddes. Min svärmor kliver ständigt över mina gränser. Hon tar sig friheter, gör saker med mitt barn utan att fråga, och kommenterar allt jag gör ? alltid med undertonen att hon vet bättre. Det spelar ingen roll hur vänligt eller bestämt jag försöker markera, för hon fortsätter ändå.

Jag känner mig överkörd och förminskad i min roll som mamma. Jag är inte osäker eller oengagerad ? jag har starka instinkter, jag är närvarande och jag vet vad mitt barn behöver. Men hon får mig gång på gång att känna mig som om jag inte räcker till, inte duger, inte har kontroll.

Jag har försökt förklara hur jag känner. Jag har försökt sätta gränser. Jag har till och med skrivit till henne. Hon säger att hon förstår och tar till sig ? men det märks aldrig när vi ses igen.

Just nu bär jag på så mycket ilska, sorg och skuld. Jag vill skydda både min dotter och mig själv, men det känns som att jag måste kämpa för att ens bli respekterad som mamma.

Jag vill ha en bra relation med henne, men inte till vilket pris som helst. Det måste få finnas gränser.

Har någon varit med om liknande? Hur har ni gjort? Hur tog ni er igenom det?

• Svar på tråden Svärmor tar över, orkar inte mer
  • TvillingmammaVästgöte
    Jimmy75 skrev 2025-07-04 17:13:24 följande:
    Kan säga att jag inte hade släppt mitt barn nära denna människa även om det vore med den andre föräldern.
    Men hon måste ju varit en bra mamma ? Och sen plötsligt förvandlats till en svärmor från helvetet? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-04 18:44:22 följande:
    Beror på vad du menar och hur svärmor är annars. Jag hade ju valt att ta kortare besök, inte amma där. Träffa dem bara för en fika. 

Beteendet låter som hon vill ta en stor del i barnets liv, vilket är mer än ni vill. Kanske säga att du gärna låter dem promenera men att du blir väldigt orolig om du inte vet om det innan eftersom du vill ha koll på ditt barn. När det gäller kläder är min bild att man bara får nicka och le på den delen, och sen gör man som man tycker är bäst. Det är inte så allvarligt egentligen.

En fundering, är du säker på varför svärmor gör såhär? Du verkar utgå att hon gör det för att sätta dig på plats? 

Hur gör din egen mamma, ni kan inte träffas alla tre?

Jag får uppfattningen att farmor är tokkär i barnbarnet så att hon inte kan tänka klart. Jag tror inte att något hon gör är av illvilja eller önskan av att sätta någon på plats. 

Det går nog över ganska snart. 

Om TS störs mycket , vilket verkar vara fallet, då får hon kanske ta en paus från svärmor. Men risken är ju att relationen till svärmor störs kraftigt även på sikt och kanske även relationen till mannen, om han står nära sin mamma.

• Jimmy75
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-04 18:45:32 följande:
    Exakt varför?
    För att hon uppenbart struntar i mammans synpunkter om vad som gäller för hennes barn. Att kommentera de saker hon gör om amning och kläder och att inte själv förstå den självklara olämpligheten i att bara egenmäktigt dra med barnet utan att först meddela sig är helt bisarr. En vuxen som antingen inte begriper bättre, alternativt väljer att strunta i det och fatta egna beslut hade jag inte litat en sekund på vara förmögen att fatta beslut som är barnets bästa. Föräldrarna känner barnet bäst och att de gör på ena eller andra sättet har oftast en anledning. Man tar dessutom inte ett så litet barn handgripligen ifrån barnets föräldrar. Har själv varit med om att vi behövde markera och avgränsa både svärföräldrarna samt mammans farmor som mer eller mindre begick psykiska övergrepp mot barnet genom att fullständigt bortse från vårt barns reaktioner eller behov. Nu kan jag förstås inte veta ifall något sådant förekommer i TS fall, men som sagt själv varit med om den typen av beteende som hon beskriver, med den skillnaden att de lyssnade pyttelite mer.
  • Jimmy75
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-04 18:47:08 följande:
    Nej, det kan vara så. Jag har bara sett beteendet nära i familjen (min mamma och hur min brors ex behandlade henne, fultolkade precis allt hon gjorde.)
    Förekommer såklart garanterat på det hållet också och är inte ett dugg bättre då. Dock är det här "svärmorsbeteendet" och konflikten med barnets föräldrar vanligt. Hört jättemånga i min umgängeskrets som vittnar om samma sak och där båda föräldrarna är överens om att svärmodern är helt gränslös i sitt beteende och kritik.
  • Anonym (Hm)
    Jimmy75 skrev 2025-07-04 19:14:16 följande:
    Förekommer såklart garanterat på det hållet också och är inte ett dugg bättre då. Dock är det här "svärmorsbeteendet" och konflikten med barnets föräldrar vanligt. Hört jättemånga i min umgängeskrets som vittnar om samma sak och där båda föräldrarna är överens om att svärmodern är helt gränslös i sitt beteende och kritik.
    Fast jag tycker man ska vara himla försiktig med med det eftersom det faktiskt befäster en ide att partnerns mamma och barnets farmor är dryg och besvärlig medan moderns mamma och barnens mormor är en ängel som bara vill hjälpa när de två kvinnorna i realiteten gör samma sak.

Har sett det väldigt ofta här på FL, att ens mamma såklart får hjälpa men sen ska dumma svärmor komma där och ha sig.
  • Jimmy75
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-04 18:47:33 följande:
    Men hon måste ju varit en bra mamma ? Och sen plötsligt förvandlats till en svärmor från helvetet? 
    Varför måste hon för det första varit en bra mamma? Vad är det som gör det självklart? Och hur är det ens relevant här? Jag skiter i om hon varit moder Teresa och rena helgonet hela sitt tidigare liv. Man kan inte leva på gamla meriter. Så som hon beskrivs bete sig här är fullkomligt oacceptabelt och tecken på antingen total avsaknad av omdöme, eller total brist på respekt. Oavsett vilket är det diskvalificerande för kontakt om det inte ändras. Att uppfostra mina barn har varit lättare än att uppfostra barnets farmor och mormor.
  • Anonym (Hm)
    Jimmy75 skrev 2025-07-04 19:11:12 följande:
    För att hon uppenbart struntar i mammans synpunkter om vad som gäller för hennes barn. Att kommentera de saker hon gör om amning och kläder och att inte själv förstå den självklara olämpligheten i att bara egenmäktigt dra med barnet utan att först meddela sig är helt bisarr. En vuxen som antingen inte begriper bättre, alternativt väljer att strunta i det och fatta egna beslut hade jag inte litat en sekund på vara förmögen att fatta beslut som är barnets bästa. Föräldrarna känner barnet bäst och att de gör på ena eller andra sättet har oftast en anledning. Man tar dessutom inte ett så litet barn handgripligen ifrån barnets föräldrar. Har själv varit med om att vi behövde markera och avgränsa både svärföräldrarna samt mammans farmor som mer eller mindre begick psykiska övergrepp mot barnet genom att fullständigt bortse från vårt barns reaktioner eller behov. Nu kan jag förstås inte veta ifall något sådant förekommer i TS fall, men som sagt själv varit med om den typen av beteende som hon beskriver, med den skillnaden att de lyssnade pyttelite mer.
    Och du är ju lika färgad av det då med och läser in det i ts bild av sitsen. 

Att kommentera om kläder kan ju vara att man frågar om barnet inte ska ha strumpor, det var vanligare förr än nu tex. Det enda jag menar är att man också får välja sina strider. Kommentarer kring amning och kläder är ju något som går i trender och rekommendationer.

Däremot att ta barnet och bara gå iväg är ju ett beteende man bör markera emot eftersom det inte är okej någonstans. 
  • Jimmy75
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-04 19:16:57 följande:
    Fast jag tycker man ska vara himla försiktig med med det eftersom det faktiskt befäster en ide att partnerns mamma och barnets farmor är dryg och besvärlig medan moderns mamma och barnens mormor är en ängel som bara vill hjälpa när de två kvinnorna i realiteten gör samma sak.

Har sett det väldigt ofta här på FL, att ens mamma såklart får hjälpa men sen ska dumma svärmor komma där och ha sig.
    Tja, har som sagt bevittnat detta åtskilliga gånger och vill för tydlighets skull upprepa att båda föräldrarna har varit överens om den saken. Vad orsaken till den dynamiken är har jag inte en aning till men kan ju säga även ur mitt eget liv att det har varit jäkligt svårt att hitta partners som min mamma inte haft taggarna ut till, men ja, jag har sett det omvända också.
  • Jimmy75
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-04 19:19:47 följande:
    Och du är ju lika färgad av det då med och läser in det i ts bild av sitsen. 

Att kommentera om kläder kan ju vara att man frågar om barnet inte ska ha strumpor, det var vanligare förr än nu tex. Det enda jag menar är att man också får välja sina strider. Kommentarer kring amning och kläder är ju något som går i trender och rekommendationer.

Däremot att ta barnet och bara gå iväg är ju ett beteende man bör markera emot eftersom det inte är okej någonstans. 
    Ja, det går i trender och rekommendationer och i det fallet är det den äldre generationen som måste förstå att man får backa - punkt. De måste förstå att dagens rekommendationer bygger på saker man vet idag som man kanske inte visste för 40 år sedan, eller som av olika anledningar inte var relevant då, men är idag.
  • Anonym (Hm)
    Jimmy75 skrev 2025-07-04 19:23:16 följande:
    Tja, har som sagt bevittnat detta åtskilliga gånger och vill för tydlighets skull upprepa att båda föräldrarna har varit överens om den saken. Vad orsaken till den dynamiken är har jag inte en aning till men kan ju säga även ur mitt eget liv att det har varit jäkligt svårt att hitta partners som min mamma inte haft taggarna ut till, men ja, jag har sett det omvända också.
    Men det kan ju vara din mamma med då. 

Jag är själv pojkmamma och faktiskt oroad att framtida partners till mina söner kommer se mig som en jävla jobbigt tant bara för att jag är svärmor, oavsett vad jag gör. Att det blir en trend i att sucka om jobbiga svärmor gör att det också är lättare att stänga ute farmor än mormor. 

Med det sagt att jag aldrig kommer ha några taggar utåt mot en svärdotter (eller son för den delen) så länge de inte aktivt behandlar mina barn eller barnbarn direkt skadligt. 
Svar på tråden Svärmor tar över, orkar inte mer