• Anonym (Bjuden)

Betala för att gå på fest

Är det något nytt att gästerna ska betala för festen?

Jag och min man är bjudna på 50 årsfest i sommar i hyrd lokal. Kuvertavgift 500 kr.
    Dryck kommer finnas att köpa.
    Vi är tillfrågade av annat par att vara med och dela på present vilket för oss blir 1000 kr. Vi behöver inte ta med visserligen men kommer ju känner snålt om andra kommer med dyra gåvor. 

Är detta vanligt?
    Vi är sällan bjudna på fest så jag har inte någon koll. 

• Svar på tråden Betala för att gå på fest
  • Anonym (kuvertavgift=present)

Jag har aldrig hört om någon som skickat ut önskelista när det gäller vuxna personer.
    Vid bröllop när många frågar kan det finnas en lista antingen i en affär eller att typ bestman/tärna har en lista på saker brudparet önskar sig men då är det mera just för att så många frågar och det är då bara förslag och inte att man måste ge något ifrån listan.
    Att skriva önskelista som 50 åring verkar bara fånigt.
    Självklart kan man nämna något till någon som frågar eller att ens partner eller vän vet något som folk frågar men att skriva önskelista och skicka ut.

Fest med kuvertavgift känns mer något som yngre gör eller om man går ihop om en gemensam fest med många av någon anledning.

Men visst, om man nu så gärna vill ha en stor fest med kuvertavgift ska man inte då också önska presenter utan då gå ut med att kuvertavgift är istället för present.
    Att man så gärna vill samla släkt och vänner och då behöver göra så men verkligen då poängtera att presenten är dom kommer på festen.

Sen låter 500 kr utan dryck som väldigt mycket. ok att inte bar ingår men dryck till maten, vin eller öl eller alkoholfritt borde verkligen ingå.
    Dom borde ha valt ett billigare alternativ för sin fest, ska dom ha kuvertavgift borde dom valt ett annat alternativ eller betalt en del av avgiften själva.

Att gäster både ska betala mat och dryck plus present låter helt fel, ska inte 
    värdarna stå för något alls?

• Anonym (Bjuden)
    Anonym (kuvertavgift=present) skrev 2025-07-06 17:01:47 följande:

Jag har aldrig hört om någon som skickat ut önskelista när det gäller vuxna personer.
    Vid bröllop när många frågar kan det finnas en lista antingen i en affär eller att typ bestman/tärna har en lista på saker brudparet önskar sig men då är det mera just för att så många frågar och det är då bara förslag och inte att man måste ge något ifrån listan.
    Att skriva önskelista som 50 åring verkar bara fånigt.
    Självklart kan man nämna något till någon som frågar eller att ens partner eller vän vet något som folk frågar men att skriva önskelista och skicka ut.

Fest med kuvertavgift känns mer något som yngre gör eller om man går ihop om en gemensam fest med många av någon anledning.

Men visst, om man nu så gärna vill ha en stor fest med kuvertavgift ska man inte då också önska presenter utan då gå ut med att kuvertavgift är istället för present.
    Att man så gärna vill samla släkt och vänner och då behöver göra så men verkligen då poängtera att presenten är dom kommer på festen.

Sen låter 500 kr utan dryck som väldigt mycket. ok att inte bar ingår men dryck till maten, vin eller öl eller alkoholfritt borde verkligen ingå.
    Dom borde ha valt ett billigare alternativ för sin fest, ska dom ha kuvertavgift borde dom valt ett annat alternativ eller betalt en del av avgiften själva.

Att gäster både ska betala mat och dryck plus present låter helt fel, ska inte 
    värdarna stå för något alls?

Jag vet inte hur festen är upplagd mer än mat och lokal. Kanske har de fixat underhållning. 
  • Anonym (Hö)

Såna här upplägg har enbart socialt inkompetenta snåljåpar.

• Anonym (kuvertavgift=present)
    Anonym (Bjuden) skrev 2025-07-06 17:06:28 följande:
    Jag vet inte hur festen är upplagd mer än mat och lokal. Kanske har de fixat underhållning. 
    Det kan säkert bli en rolig fest men det är mycket att begära att gäster betalar 500 kr plus dryck och sen present, blir ju troligtvis över 1000 per person så dom får räkna med att flera av dom inbjudna tackar nej, säkert många fler än ni.

Skicka ett fint grattis kort istället!
  • Anonym
    Anonym (Bjuden) skrev 2025-07-06 12:38:15 följande:

Det kommer bjudas på en buffé så 500 kr känns dyrt (tycker jag). Det är i hyrd lokal så det är säkert den som ingår i kuvertavgiften också. 
    Själv anser jag att man bjuder efter sin egen plånbok. Har man inte råd kan man inte ha fest.
    De har skickat ut önskelista på presenter för att underlätta så de förväntar sig gåva. 
    De kallar det för årets fest. 
    Vi har bestämt oss för att tacka nej. 

0m man ber gästerna om betalt för maten så är det istället för present

Det är löjeväckande med vuxna som oombedda skickar önskelistor

Jag hade inte heller gått
  • Anonym (Sociala koder)
    Anonym (kuvertavgift=present) skrev 2025-07-06 17:31:44 följande:
    Det kan säkert bli en rolig fest men det är mycket att begära att gäster betalar 500 kr plus dryck och sen present, blir ju troligtvis över 1000 per person så dom får räkna med att flera av dom inbjudna tackar nej, säkert många fler än ni.

Skicka ett fint grattis kort istället!
    Ja, man kan lägga en 50-lapp på ett exklusivt vykort att skicka.
  • EpicF

Om jag mot förmodan hade gått på sådan fest, så hade min kuvertavgift varit istället för present. 

• EpicF
    Louice12 skrev 2025-07-06 21:02:25 följande:

Undrar hur många som kommer på den festen?

Säkert något stolpskott. Bla de ts skulle dela present med. 
  • Anonym

Önskelista?

Det måste vara ett barnkalas!

• Anonym (Laura)

Jag har absolut inget emot kuvertavgift i sig. Det är ju smidigt på många sätt och vis, och klart att det kan bli en roligare fest om värden då kan bjuda in fler personer. Men, jag tycker också att kostnaden måste reflektera vad som då erbjuds på festen.

För 500kr per person ska man inte behöva köpa dryck, och snarare ska väl presenter undanbedes. Annars blir det ju rätt snabbt stora kostnader som sätts på gästerna. Kuvertavgift är ju inte riktigt ett sätt för värden att låta gästerna finansera kalaset, utan de ska ju ändå betala majoriteten. Som max ska väl kuvertet täcka mat och dryck för personen, men inte mer.

• Anonym (Nick)
    Anonym (Bjuden) skrev 2025-07-04 14:22:10 följande:

Jag och min man är bjudna på 50 årsfest i sommar i hyrd lokal. Kuvertavgift 500 kr.
    Vi är tillfrågade av annat par att vara med och dela på present vilket för oss blir 1000 kr. Vi behöver inte ta med visserligen men kommer ju känner snålt om andra kommer med dyra gåvor. 

Är detta vanligt?

Kanske om man är 25. Absolut inte om man är 50.
  • Anonym (Sociala koder)
    Anonym skrev 2025-07-06 21:44:40 följande:

Önskelista?

Det måste vara ett barnkalas!

Att oombett skicka ut en sån lista säger ganska mycket om värdparet.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Nick) skrev 2025-07-06 22:43:56 följande:
    Kanske om man är 25. Absolut inte om man är 50.
    Det är mer vanlig bland de i 40-50-års åldern är de i 25-års ålder.
  • Anonym (Sociala koder)

Kan berätta en anekdot ca 10 år gammal.
    Ett gäng där flera känt varandra sedan barnsben ska ha en stor sommarfest.
    Killen som arrangerar festen skickar ut mail där han ber om 450 kr/person för mat, dryck osv.
    Killen /mannen bor i en 12-miljonernsvilla utanför Stockholm och arbetar som VD på ett internationellt företag där han lyfter ca 400 000 kr/månad i grundlön (bonusar tillkommer)
    Min bekant som blev inbjuden gick inte och svarade heller inte på inbjudan.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Bjuden) skrev 2025-07-04 14:22:10 följande:

Är detta vanligt?

Man tar såklart inte betalt av sina gäster om man skickar en inbjudan till en fest!
    Fyllde 50 för mindre än 2 år sedan och det skulle aldrig falla mig in. Dessutom bethöva betala för drycken?!

Har aldrig sett något liknande!
Svar på tråden Betala för att gå på fest