• Anonym (Tandtrollet)

Borsta tänderna två gånger om dagen?

Jag gör förstås det. Och borstar tänderna på mina barn morgon och kväll.

Men blev lite nyfiken på när det blev en allmän rekommendation egentligen? När jag var barn minns jag bara att man skulle borsta tänderna på kvällen. 

Borstade ni tänderna morgon och kväll när ni var barn? (Skriv gärna hur gamla ni är också.)

• Svar på tråden Borsta tänderna två gånger om dagen?
  • Cheers
    Sumprunkare skrev 2025-07-16 19:10:44 följande:

Vem har förresten sagt att ska borsta klaffen 2 ggr om dagen Va ! Någon j-dra nämnd. Nej det där är så överdrivet. Låt var och en få göra på sitt sätt. Räknenissar som vill svida oss på penningar för dentalproduktar. Nä den går jag inte på, serru

Det ka vara Klaus Schwab och WEF i maskopi med Bilderbergarna. Fast sitter inte Schwab inne nu för svindleri ellet nått?
  • Anonym (K)

I början av 60-talet blev man rekommenderad att borsta morgon och kväll, även i små hålor i mellersta Norrland. Och så kom fluortanten till skolan. 

• Cheers
    Anonym (K) skrev 2025-07-16 19:37:10 följande:

I början av 60-talet blev man rekommenderad att borsta morgon och kväll, även i små hålor i mellersta Norrland. Och så kom fluortanten till skolan. 

Jag borstar även i små hålor i överkäken.
  • Meddelande borttaget
  • Cheers
    Sumprunkare skrev 2025-07-16 21:21:30 följande:
    Va tusan snackar du om Cheers ! Är du full 
    Skål
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Tandtrollet) skrev 2025-07-14 11:05:08 följande:
    Jag har också ett ungefärligt hum om varför och när man ska borsta tänderna. Fast min partner inte är tandläkare.

Jag var mest nyfiken på när rekommendationen kom och varför den tycks ha tagit så lång tid att slå igenom i vissa kretsar. Tror typ ingen jag kände på 80-talet borstade tänderna mer än en gång per dygn.
    Vi fick lära oss i skolan på sjuttiotalet. Det kom tandsköterskor till skolan och hade utbildning i tandborstteknik. 
  • Anonym (Falabella)

Tidigt 70-tal alltid borstat 2 ggr/dag.

Det var fluorskölj i skolan en gång i veckan och mååånga gånger man fick visat hur man borstar tänder i skolan. Vi fick en instruktion med bilder för hur man korrekt gör tandborstning också som vi skulle sätta upp på kaklet vid handfatet hemma, min satt där nog i 5-6 år.

• Meddelande borttaget
  • Tom Araya

Jag kan inte minnas att man borstade tänderna på morgonen som litet barn när jag var det... men så minns jag heller inte allt från den tiden och åldern. Men från 5-6 års åder minns jag att jag gjorde det. Nu snackar vi 1970-tal. Jag fyllde 7 och började i skolan 1980.

• Cheers

Kolingen och Bobban är ute och drar på stan och Bobban hittar en underlig tingest på gatan (en sliten tandborste).

Men vad är det här för nåe? frågar Bobban.

Kolinen: De e väl nått nytt njutningsmedel för överklassen, tjö.

• Anonym (H)
    Anonym (Falabella) skrev 2025-07-17 10:38:41 följande:

Tidigt 70-tal alltid borstat 2 ggr/dag.

Det var fluorskölj i skolan en gång i veckan och mååånga gånger man fick visat hur man borstar tänder i skolan. Vi fick en instruktion med bilder för hur man korrekt gör tandborstning också som vi skulle sätta upp på kaklet vid handfatet hemma, min satt där nog i 5-6 år.

Det fick jag också i skolan. 
  • Cheers
    Sumprunkare skrev 2025-07-17 11:36:10 följande:

En fördel med att stinka förruttnat ur klaffa är man slipper värvare, månglare, inkastare och allehanda påprackare. Jag ställer mig tryne mot tryne och bara öppne klaffa. HÖHÖ Matchen avgjord. I yrkeslivet har göbbarna vant sig vid stanken och bitchar inte så möt länge. Inte som jag är ett unikum i mitt umgänge. De flesta jag känner har svartnade tänder vid trettio. Så här det. Jag känner ingen som borstar klaffen 2 ggr per dag. 

Som sumprunkare känner du väl många fiskmadamer. Här en historia om en av dina kolleger i branschen:

Kolingen går fram till fiskmadamen och synar hennes fisk och frågar: Fisken är väl färsk? Vet hut karl, ser han inte att den är levande. Ja men hon är väl också levande men är hon färsk för det?
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

De flesta tycker att man ska borsta två gånger om dagen, men ingen har tagit upp frågan om att borsta före eller efter frukost.
    Det kan tyckas självklart att man ska borsta efter frukost, men det är inte maten som fräter på tänderma, det krävs bakterier också. Om man borstar före frukost och får bort bakterierna så blir det ingen attack på tänderna av frukosten.
    Dessutom löser man problemet med att man ska vänta minst 30 minuter med tandborstning efter man druckit apelsinjuice, för att inte skada emaljen.
    Jag anser alltså att det är bäst att borsta före frukost. Bland tandläkare finns det delade åsikter om detta.

• EpicF
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2025-07-18 12:07:38 följande:

De flesta tycker att man ska borsta två gånger om dagen, men ingen har tagit upp frågan om att borsta före eller efter frukost.
    Det kan tyckas självklart att man ska borsta efter frukost, men det är inte maten som fräter på tänderma, det krävs bakterier också. Om man borstar före frukost och får bort bakterierna så blir det ingen attack på tänderna av frukosten.
    Dessutom löser man problemet med att man ska vänta minst 30 minuter med tandborstning efter man druckit apelsinjuice, för att inte skada emaljen.
    Jag anser alltså att det är bäst att borsta före frukost. Bland tandläkare finns det delade åsikter om detta.

Jag borstar alltid både före och efter frukost. 
  • Anonym (40 år)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2025-07-18 12:07:38 följande:

Var kommer bakterierna ifrån då tänker du?
  • Meddelande borttaget
  • Cheers
    Sumprunkare skrev 2025-07-18 16:41:44 följande:
    sicket j-vla snicksnack ! Du må vara en åldrad gamling, ur takt, som kommer dragandes mä den där förbannade karaktären. Engström var för övrigt en särdeles usel författare, skrev bara om bråk och rännstenen. Tacka vet jag Hemmingway. Den store! Nå eftersom du enbart gnäller och pissar i den här tråden. Var har du själv för status i klaffen du gubbe lille 
    Som den individualist som du verkar vara, liksom Kolingen, så bör du väl gilla denna historia.

'Kolingen står inför domarskranket för någon mindre föreelse och domaren frågar om sysselsättning. Ingen, jag strejkar! Domaren: Men det pågår ju ingen strejk. Kolingen: Det ger jag fan i. Jag strejkar för mig själv.

Jag kan faktiskt se dig också stå där och osa rutten fisk, som du inte runkat tillräckligt, i fejset på domaren.

Det vore väl en triumf?
  • Cheers

En kompis till mig sa när han pluggad till tandläkare att det egentligen räcker om du borstar tänderna på morgonen för att få bort placken som bildas under natten. Jag berättade det för  min tandläkare och sköterska skrek till av fasa. D.v.s. att jag inte borstade två gånger om dagen. Och vad blev det av HONOM då frågade min tandläkare. Ja han blev övertandläkare på det stora sjukhuset sa jag. Då blev det alldeles tyst. Kul!

Svar på tråden Borsta tänderna två gånger om dagen?