• Anonym (Fundersam)

Hur mycket ska en partner egentligen stötta en?

Jag vet att generellt så borde en partner vara ett emotionellt stöd. Men undrar hur mycket det blir t.ex. i situationer då man vill åstadskomma någonting men har varken resurser eller kunskap. Medan partnern har både och, och har redan åstadskommit denna sak flera gånger. Är det mycket dumt av mig att förvänta mig praktisk hjälp av partnern i detta fall, och känna mig dåligt när partnern endast säger "du får lista ut det själv" till mig? Jag vet mycket väl att han inte kan göra saker istället för mig, men jag har förväntat mig i alla fall hjälp med att komma igång eller lite tips som kan vara bra att veta. Men han säger bara att allt måste listas ut av mig själv från start till slut, är jag den som tänker fel här?

• Svar på tråden Hur mycket ska en partner egentligen stötta en?
  • Anonym (Fundersam)

Min poäng är: Jag förstår att jag måste själv hitta något jag gillar och skulle eventuellt kunna tjäna på. Men är det verkligen så orealistiskt att förvänta sig av sambon att iaf säga hur han lärde sig vissa saker, eller iaf "jag kollade på denna youtubern när jag var i din situation, hen förklarade bra och jag skulle rekommendera hen till dig"?

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-07-20 17:18:55 följande:

Min poäng är: Jag förstår att jag måste själv hitta något jag gillar och skulle eventuellt kunna tjäna på. Men är det verkligen så orealistiskt att förvänta sig av sambon att iaf säga hur han lärde sig vissa saker, eller iaf "jag kollade på denna youtubern när jag var i din situation, hen förklarade bra och jag skulle rekommendera hen till dig"?

Det klart att det inte är orimligt att han hjälper dig lite, men nu gör han inte det av någon anledning.

Om några tips eller lite vägledning från honom är det enda som krävs för att du ska komma igång och bli självgående, får du väl sitta ner och prata med honom. Fråga varför han inte vill stötta dig. Ni är sambos trots allt. Ni kan väl prata med varandra?

Ingen här kan ju veta vad han har för skäl? Han kanske säger sanningen till dig. Han kanske faktiskt inte vet eller kommer ihåg, eller tycker det är svårt att förklara.

Det kan inte stå och falla på din sambo om du lyckas med detta, då har du valt fel jobb / försörjning. Att han kan underlätta för dig är en sak, men det kan inte hänga på honom om du kommer igång eller inte. 

• Fiona M

Varför ska du så tvunget försöka syssla med nåt du har svårt för? Satsa på nåt annat istället, bättre för både sinnesfrid och husfrid!

• Jemp
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-07-20 16:19:01 följande:

Jemp skrev 2025-07-20 13:17:03 följande:

Man kan i grunden förvänta sig att man hjälps åt i ett förhållande. 

Men det innebär ju inte att din partner ska jobba gratis åt dig. Andra anledningar till att han inte vill kan ju vara att slippa konkurrens, att han känner sig utnyttjad eller inte tycker det är en bra idé att du ger dig in i detta. 

Men vart kommer antagandet att jag vill att han gör mitt jobb åt mig ifrån? Jag har flera gånger sagt att det inte är detta jag förväntar mig
    Det är så jag tolkar dig? Du vill ha färdiga trendspaningar, veta vad som kommer bli populärt och vissa av dina inlägg får mig att undra om du förväntar dig att det ska finnas färdigt (ai-genererat?) kontant att dela? 
  • Anonym (Fundersam)
    Jemp skrev 2025-07-20 18:06:01 följande:
    Det är så jag tolkar dig? Du vill ha färdiga trendspaningar, veta vad som kommer bli populärt och vissa av dina inlägg får mig att undra om du förväntar dig att det ska finnas färdigt (ai-genererat?) kontant att dela? 
    Jag säger bara att det är så dessa typer av personer tjänar. De går inte efter vad de gillar. De inspirerar sig av redan färdiga konton som t.ex. repostar andra personers videor, gör fejka chatthistorier osv. Och ibland även kopierar dem rakt ut. Om man aldrig stötter på sådana konton kan jag inte tänka mig hur man ska veta att de är ett alternativ, om inte någon berättar det för en.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-07-20 18:17:48 följande:
    Jag säger bara att det är så dessa typer av personer tjänar. De går inte efter vad de gillar. De inspirerar sig av redan färdiga konton som t.ex. repostar andra personers videor, gör fejka chatthistorier osv. Och ibland även kopierar dem rakt ut. Om man aldrig stötter på sådana konton kan jag inte tänka mig hur man ska veta att de är ett alternativ, om inte någon berättar det för en.
    vill du tjäna snabba pengar inom 'stealing content' och 'faking content'?

• Jemp
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-07-20 18:17:48 följande:
    Åh, kan man lyckas undvika sån skit?

Alltså.. det finns en hel massa saker jag inte känner till eller kan. Jag kan inte jobba som elektriker, och jag missade vissa yrkesval (som hade kunnat vara intressanta) som ung för att jag inte kände till dem. Då får man ju välja nåt annat. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-07-20 16:45:38 följande:
    Svaret från sambon brukar vara "jag vet inte" när jag frågar hur hen lärde si
    Och så kan det ju vara.

En del människor har näsa för trender utan att de själva riktigt vet hur de gör. De har det bara i sig, på något vis.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (C) skrev 2025-07-21 11:06:41 följande:
    Och så kan det ju vara.

En del människor har näsa för trender utan att de själva riktigt vet hur de gör. De har det bara i sig, på något vis.
    Ska man bara välja ett annat mål då? Det har verkligen gått 1-2 år och man kom ingenvart
  • Fiona M
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-07-21 13:34:34 följande:
    Ska man bara välja ett annat mål då? Det har verkligen gått 1-2 år och man kom ingenvart
    Ja. Om du inte kan lära dig på den tiden är det bättre att lägga den tiden och ansträngningen på något som går att genomföra.
  • Anonym (J)
    Lägger du ett år till är risken stor att du tappar ett år till utan att komma någonvart. Välj en annan väg. Studier, annat jobb.
  • Anonym (West)

Låt det handla om fina hiking leder i Sverige. Skaffa drönare och leta efter vackra ställen. Hur du packar, vad du äter/ utrustning. Här får du ett tips.

Han borde kunna hjälpa dig att komma igång med tips på hur du redigerar och hur du tänker med reklam/ seo. Han kan ju inte förväntas hitta på din nisch.

• Anonym (C)
    Det låter rimligt.

Din partner har hittat sin grej, som han har talang för. Nu får du hitta din.
Svar på tråden Hur mycket ska en partner egentligen stötta en?