• Anonym (Honda)

Säga till ellet låtsas som inget?

Beställde flera saker från ett stort företag (alltså är det inget som kommer make or break dem)... och massa saker fattades. Frågade barnen som tagit emot leveransen och de stod fast vid att det var allt som kommit.

Jag kontaktade företaget och de kompenserade rejält. Fick tillbaka pengarna plus en ordentlig kompensation.

Meeen... nu nyss hittade jag andra halvan av leveransen. Den var visst uppdelad i två och på något sätt hade de lyckats lämna ena halvan i hallen och den förblev osedd tills nu. 

Så vad gör jag nu? Säger till eller håller tyst? Missen var ju genuin, men ja.. jag vet inte...

• Svar på tråden Säga till ellet låtsas som inget?
  • Anonym (E)

Alltså det här med att skicka bild brukar ju vara ett standard svar kundtjänsten har, hände mig en gång då jag saknade någon vara, första svaret jag fick var att jag skulle skicka in ett foto, jag svarade "oj, jag kanske var otydlig, denna vara blev inte levererad så bild kan jag tyvärr inte skicka" har för mig att det var en beställning med för paket men det var inga problem, dom kommer ju på själva när jag svarade att jag såklart inte kan skicka en bild och skickade en ny.

Vad sa företaget när du svarade dom angående bilden? För jag antar att du inte bara tänkte skit i det då när de bad om bilden. Du verkar ha hakat upp dig på denna incident och tycker därför att du har rätt att behålla något som du inte har rätt till. Oavsett om ansvaret är ditt eller barnens så blev det fel och företaget har nu kompenserat dig för ett misstag som de inte har gjort, de kanske även går in och börjar kolla hur leverans skedde och ser att 2 paket är levererade, blir ju lite pinsamt då 

• Anonym (m)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-22 12:40:02 följande:
    Vad jag säger är att det jämnar ut sig då företagen också begår misstag. I det här fallet låg ju ts på minus då hon inte fått ersättning en annan gång. 
    Ja om det är samma företag möjligtvis
  • Anonym (m)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-22 12:41:27 följande:
    Sen var det dessutom ts barn som gjorde fel. Påverkar den moraliska aspekten, tycker jag. De kommer att lära sig och förmodligen vara kunder hos företaget i många år.
    Det är inte företagets fel att barnen gjorde fel, TS har ansvar för vad hennes barn gör, inte företaget som ska bli drabbad av det. Det får hon ju ta med sina barn i så fall om hon vill lära dem nåt men det är ju inget som företaget har med att göra så gentemot företaget är det TS som har ansvaret.
  • Anonym (Em)
    Anonym (m) skrev 2025-07-22 13:46:35 följande:
    Det är inte företagets fel att barnen gjorde fel, TS har ansvar för vad hennes barn gör, inte företaget som ska bli drabbad av det. Det får hon ju ta med sina barn i så fall om hon vill lära dem nåt men det är ju inget som företaget har med att göra så gentemot företaget är det TS som har ansvaret.
    Ska man vara petig ska man nog inte lämna varor till omyndiga. 
  • Anonym (Hut, hyfs och hållning)
    Anonym (Honda) skrev 2025-07-19 16:29:14 följande:
    Mitt och mitt, jag låg sjuk och barnen var säkra på att allt var uppackat.

Det har jag varit med om, med exakt det här företaget.

Jag har heller inte bestämt mig för vad jag ska göra, men jag är skeptisk till att så många som påstår att de skulle säga till faktiskt skulle göra det.
    Eftersom dina barn är så involverade i detta tycker jag frågan mest handlar om hur du vill lära dem att bete sig som medborgare- ska man stå för sina misstag och rätta till dem eller ska man stjäla och luras om man får chansen?

Fundera på den du.
  • Anonym (m)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-22 14:55:36 följande:
    Ska man vara petig ska man nog inte lämna varor till omyndiga. 
    Nog? Jag vet inte heller om de gjorde rätt eller fel i det förfarandet. Det får TS kritisera företaget för, i så fall, om hon inte är nöjd med att de lämnade varorna till barnen. Men skulle tro att det var vad TS ville då hon behövde gå undan och inte ta emot varorna själv. Men visst hon kanske hellre hade velat att de nekat att lämna varorna och gått vidare i det läget.
  • Anonym (Em)
    Anonym (m) skrev 2025-07-23 16:54:06 följande:
    Nog? Jag vet inte heller om de gjorde rätt eller fel i det förfarandet. Det får TS kritisera företaget för, i så fall, om hon inte är nöjd med att de lämnade varorna till barnen. Men skulle tro att det var vad TS ville då hon behövde gå undan och inte ta emot varorna själv. Men visst hon kanske hellre hade velat att de nekat att lämna varorna och gått vidare i det läget.
    Vet inte vad de har för regler, därav nog. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-23 18:25:26 följande:
    Vet inte vad de har för regler, därav nog. 
    Alltså helt meningslöst att dra upp det, dessutom TS ville väl att barnen skulle ta emot varorna när hon inte kunde, alltså både kunden och företag godtog det förfarandet så det blir konstigt att klandra företaget för det när de var överens. Och OM TS, vilket det inte verkar som alls men OM, inte skulle vilja att varor ska lämnas till hennes barn så får hon väl se till att själv stå vid dörren då, men det gjorde hon inte.
  • Anonym (Em)
    Anonym (m) skrev 2025-07-23 18:58:01 följande:
    Alltså helt meningslöst att dra upp det, dessutom TS ville väl att barnen skulle ta emot varorna när hon inte kunde, alltså både kunden och företag godtog det förfarandet så det blir konstigt att klandra företaget för det när de var överens. Och OM TS, vilket det inte verkar som alls men OM, inte skulle vilja att varor ska lämnas till hennes barn så får hon väl se till att själv stå vid dörren då, men det gjorde hon inte.
    Vi pratar om olika saker. Jag pratar om det moraliska ansvaret och hur det finns olika infallsvinklar på det.
  • Anonym (m)

Om TS godtar att varorna lämnas till barnen så att hon kan gå undan när hon behöver så är det ingenting som påverkar frågan öht. TS hade ansvaret gentemot företaget, TS var inte vid dörren för att ta emot varorna. Företaget har levererat varorna så företaget har fullgjort sitt ansvar. Det är inte deras fel att TS trodde annat. Så det var ett misstag från TS sida att meddela att hon inte fått varorna, TS är den som hade fel. Ett ärligt misstag må vara men om hon väljer att inte rätta till misstaget så är hon inte ärlig längre.

Anonym (Em) skrev 2025-07-23 19:03:14 följande:
    Vi pratar om olika saker. Jag pratar om det moraliska ansvaret och hur det finns olika infallsvinklar på det.
  • Anonym (Em)
    Anonym (m) skrev 2025-07-23 19:18:40 följande:

Om TS godtar att varorna lämnas till barnen så att hon kan gå undan när hon behöver så är det ingenting som påverkar frågan öht. TS hade ansvaret gentemot företaget, TS var inte vid dörren för att ta emot varorna. Företaget har levererat varorna så företaget har fullgjort sitt ansvar. Det är inte deras fel att TS trodde annat. Så det var ett misstag från TS sida att meddela att hon inte fått varorna, TS är den som hade fel. Ett ärligt misstag må vara men om hon väljer att inte rätta till misstaget så är hon inte ärlig längre.

Du har redan skrivit det där. Vi tycker helt enkelt olika.
Svar på tråden Säga till ellet låtsas som inget?