• Anonym (Honda)

Säga till ellet låtsas som inget?

Beställde flera saker från ett stort företag (alltså är det inget som kommer make or break dem)... och massa saker fattades. Frågade barnen som tagit emot leveransen och de stod fast vid att det var allt som kommit.

Jag kontaktade företaget och de kompenserade rejält. Fick tillbaka pengarna plus en ordentlig kompensation.

Meeen... nu nyss hittade jag andra halvan av leveransen. Den var visst uppdelad i två och på något sätt hade de lyckats lämna ena halvan i hallen och den förblev osedd tills nu. 

Så vad gör jag nu? Säger till eller håller tyst? Missen var ju genuin, men ja.. jag vet inte...

• Svar på tråden Säga till ellet låtsas som inget?
  • Anonym (E)
    Anonym (MM) skrev 2025-07-19 14:25:56 följande:
    MED TANKE på att det är ett stort företag så tänker jag nja
    Jamen visst, ica tex är ganska stort, och när det snattas för mycket höjs priserna för alla.... inte mitt samvete dock, karma är även något jag försöker leva efter
  • Anonym (E)
    Anonym (Honda) skrev 2025-07-19 14:28:04 följande:
    Det företaget har gjort den tabben flera gånger, så jag var inte förvånad. Dock var det ovanligt mycket som fattades.
    Det är alltså ett ställe du brukar beställa saker ifrån, då hade jag ännu mer försökt göra rätt för mig, om det är något som absolut inte kan returneras så säger de säkert till dig att behålla grejerna ändå, det verkar dock som att du samt andra tycker att det är ok att inte säga något så då får det väl stå för er, jag bryr mig inte men svarar på hur jag hade gjort
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Honda)
    Jimmy75 skrev 2025-07-19 15:59:05 följande:

Fick du kompensation i form av pengar?

Pengarna tillbaka plus ett presentkort dit.
  • Anonym (Honda)
    Anonym (-) skrev 2025-07-19 15:52:13 följande:
    Ja, det ska de ju självklart bestraffas för.
    Bestraffas är ett överdrivet ord för något de inte ens känner av. Inget är gjort medvetet.
  • Anonym (m)

Det är ju ditt misstag så du borde fixa det. Vad hade du tyckt om företaget eller någon annan gjorde ett misstag mot dig men sket i det.

• Jimmy75
    Anonym (Honda) skrev 2025-07-19 16:15:10 följande:
    Pengarna tillbaka plus ett presentkort dit.

Ok, skänk pengarna till ett välgörande ändamål då om du tycker det är omständligt att kontakta företaget för att ge tillbaka pengarna. Presentkortet kostar ju dem inte något om det inte utnyttjas.

Det är ju ingen svinkomplicerad fråga. Vad som är rätt sak att göra är ju helt uppenbar....därutöver handlar det ju om vilken moralisk kompass du vill navigera efter och det väljer ju bara du. Vi kommer ju ändå inte veta vilket du gör....så diskussionen om hur stort företaget är och att det inte kommer märkas för dem ändå förstår jag inte riktigt. Vem vill du övertyga om att det inte är så farligt....och varför framför allt? Du är till och med anonym här så oavsett vilket du gör behöver du ju ändå inte stå för hur du gör inför någon mer än dig själv???

• Anonym (Honda)
    Anonym (m) skrev 2025-07-19 16:19:57 följande:

Det är ju ditt misstag så du borde fixa det. Vad hade du tyckt om företaget eller någon annan gjorde ett misstag mot dig men sket i det.

Mitt och mitt, jag låg sjuk och barnen var säkra på att allt var uppackat.

Det har jag varit med om, med exakt det här företaget.

Jag har heller inte bestämt mig för vad jag ska göra, men jag är skeptisk till att så många som påstår att de skulle säga till faktiskt skulle göra det.
  • Anonym (Honda)
    Jimmy75 skrev 2025-07-19 16:27:16 följande:

Ok, skänk pengarna till ett välgörande ändamål då om du tycker det är omständligt att kontakta företaget för att ge tillbaka pengarna. Presentkortet kostar ju dem inte något om det inte utnyttjas.

Det är ju ingen svinkomplicerad fråga. Vad som är rätt sak att göra är ju helt uppenbar....därutöver handlar det ju om vilken moralisk kompass du vill navigera efter och det väljer ju bara du. Vi kommer ju ändå inte veta vilket du gör....så diskussionen om hur stort företaget är och att det inte kommer märkas för dem ändå förstår jag inte riktigt. Vem vill du övertyga om att det inte är så farligt....och varför framför allt? Du är till och med anonym här så oavsett vilket du gör behöver du ju ändå inte stå för hur du gör inför någon mer än dig själv???

Hade det varit ett litet företag hade det antagligen påverkat dem, medan ett stort inte ens märker av det - det är skillnaden.
Svar på tråden Säga till ellet låtsas som inget?